Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 22.09.2011 kello on 08:15
-
Speksi:
Henkilöauto, taivasalla kesät talvet, käyttöä kapungissa ja joskus maalla reissussa, sisätilan lämmitin
käytössä talvella, ei turvauria tuulilasissa.
Kysymys:
Mikä tuulilasinpyyhkijäs ulka merkki on ollut sinusta kestävin?
Olen kokeillu nyt ns. halpamerkkejä, Boschia ja Championia mutta mikään noista ei ole
kestäny etes täyttä vuotta eli onko sulat nykyään niin heikkoja ettei ne tosiaan kestä kuin vain vuoden?
-
Itse käytän noita mainitsemiasi merkkejä ja yleensä merkki on se josta löytyy oikea koko ostopaikassa. Vuoden pari, eli luokkaa 50 000km nuo yleensä kestää kun kumit kohtalaisen usein pyyhkii laimentamattomalla tuulilasinpesuneste ellä.
-
Yllätyin jokunen vuosi sitten, kun Bilteman silikonisulat osoittautuivat paremmiksi kuin Boschit, joissa oli tuolloin vakavia laatuongelmia. Jostain luin/kuulin, että uusi tehdas toimitti sutta. Silloin ne biltemalaiset oli 90-luvun alun Jetassa ja Caddyssä.
Touranissa on samat sulat olleet todella kauan, en edes muista, koska uusin ne. Varmaan liki kolme vuotta/ ~80.000 km sitten. Eivät ole Bilteman.
-
Noin reilu kuukausi sitten ostin Boschin sulat autoon ja nyt jo oikeanpuoleinen kitisee melko ikävällä tavalla. Ei ole laatu enää kohdallaan hintaan nähden.
Täytyy kokeilla ns. rungottomia sulkia ensi kerralla.
-
Metanoli pohjaiset lasinpesu aineet aiheuttaa kitinää pyyhkijänsulissa
-
Metanoli pohjaiset lasinpesu aineet aiheuttaa kitinää pyyhkijänsulissa
Näin saattaa olla, mutta itse en käytä koskaan metanolipohjaisia lasinpesuaineita. Ainoastaan isopropanolipohjais ia.
Metanolipohjaiset tuntee pääkallon kuvalla varustetusta astiasta.
-
Jahas..täytyypä tarkistaa omat pesuaineet....ja vaihtaa taas vaihteeksi sulat.
-
Mä käytän halvimpia pesunesteitä (eli yleensä varmaankin juuri niitä joissa on pääkallonkuvat) ja sulat ovat merkeiltään vaihdelleet tyypillisimpien tavaratalomerkkien välillä.
Viimeisimmät ovat ehkä puolen vuoden ikäiset (rungottomat) sulat ja niissäkin jo tulee jo isosti raitaa juuri kuljettajan silmien korkeudelle, samaan kohtaan johon tuossa meitin autossa kaikilla sulilla alkaa tulla raitaa kun sulat vanhenee.
-
Mulla autossa kuskin puolella pitäisi käyttää spoilerillista sulkaa. Niitä noiss rungottomissa ei taida olla, mutta täytyy jossain vaiheessa kokeilla niitä.
-
Volkkarin sulat näyttää kestävän kolmisen vuotta. Merkkiä en tiedä.
-
Milloin mitkäkin sulat hinkkaavat, mut vaihdan joka syksy uudet. Pesunesteet sen mukaan kuin on tarvis (mielellään Lasol ja 10 l pänikässä)
-
Näin saattaa olla, mutta itse en käytä koskaan metanolipohjaisia lasinpesuaineita. Ainoastaan isopropanolipohjais ia.
Metanolipohjaiset tuntee pääkallon kuvalla varustetusta astiasta.
Tämä on taas täyttä asiaa. Myrkyt kannattaa jättää sinne kaupan hyllyyn.
Etanoli ja isopropanoli on ihmisen elimistölle parempia aineita ;)
-
Tämä on taas täyttä asiaa. Myrkyt kannattaa jättää sinne kaupan hyllyyn.
Etanoli ja isopropanoli on ihmisen elimistölle parempia aineita ;)
Kyllä näin on.
Itsekkään en käytä metanoliaineita, vaikka ilmatteeksi jakaisivat.
Osaako joku sanoa, että miksi juuri metanolipohjaiset ovat niin halpoja, ja etanoli-aineista joutuu maksaa yli tuplahinnan?
-
Kyllä näin on.
Itsekkään en käytä metanoliaineita, vaikka ilmatteeksi jakaisivat.
Osaako joku sanoa, että miksi juuri metanolipohjaiset ovat niin halpoja, ja etanoli-aineista joutuu maksaa yli tuplahinnan?
Metanolin vapaa myynti oli aikoinaan kielletty Suomessa. EU:n liittymisen myötä se vapautui. Suomi yritti vastustaa sitä, perustellen mm. sen tulevaa väärinkäyttöä nautinta-aineena. EU:ssa ihmeteltiin moista perustetta, kuka nyt metanolia juo? Kun Keski-Euroopassa on viini vapaassa myynnissä. Eivät ymmärtäneet, että täällä se ei ole. Täällä tietty alkoholisoitunut ryhmä käyttää näitä korvikkeita juomana. Myrkytystapauksista huolimatta.
Myös ns. jopparit huomasivat tuotteen vapautuneen ja alkoivat valmistaa siitä lasipesunestettä.
-
Osaako joku sanoa, että miksi juuri metanolipohjaiset ovat niin halpoja, ja etanoli-aineista joutuu maksaa yli tuplahinnan?
Olisko eroa valmistusmenetelmis sä. Etanoli taidetaan tehdä käyttämällä+tislaamalla ja metanolia saadaan aikaan helpommilla menetelmillä esim. maakaasusta.
-
Käytin vuosia bochin sulkia, kunnes hoksasin että ex bemariin sai myös championin sulkia ja olivat halvempia.
Championit kestivätkin sitten tupla iän verrattuna bochiin.
Nyt olen siirtynyt bilteman rungottomiin, jotka ovat kestäneetkin sitten kolme kertaa kauemmin, kuin bochit.
Doro. Tuo bilteman rungoton sulka toimii ainakin meidän audissa ja s80 volvossa. Siinä sulassa on sen mallinen se "rungoton runko" jota voi ehkä nimittää spoileriksi.
Käy hypistelemässä kaupassa.
-
Ei taida enää saada kunnonkumi sulkia kun niissä rungottomissa malleissa.
Boschin rungollisten laatu on laskenu kun lehmänhäntä.
Tosin nyt on niilläkin rungottomia mutta hinta on luokaton.Oulun Kärkkäisellä olisi twin rungottomat maksaneet Anjovikseen 41 € muistaakseni.Ei ihan mene jakeluun. :o
Nyt olen ostanut pelkästään rungottomia ja kestäähän nuo nyt muutaman talven tällä kokemuksella.Ostan niitä Waleo merkkisiä tahi jotain sinnepäin merkkisiä.Kustantaa abouttiarallaa 10 €.
-
Tämä on taas täyttä asiaa. Myrkyt kannattaa jättää sinne kaupan hyllyyn.
Etanoli ja isopropanoli on ihmisen elimistölle parempia aineita ;)
Joo, en minäkään viitsi niitä höyryjä haistella. Nehän tulee lämppärin kautta kaikki sisälle. Pehmenee pää lopullisesti ;)
Tähän voi joku todeta että se on jo pehmennyt, mutta se on mielipideasia ;D
-
Doro. Tuo bilteman rungoton sulka toimii ainakin meidän audissa ja s80 volvossa. Siinä sulassa on sen mallinen se "rungoton runko" jota voi ehkä nimittää spoileriksi.
Käy hypistelemässä kaupassa.
Täytyy ensi kerralla kun Biltema sattuu kohdalle ostamassa sellaiset.
Tässä tietoa metanolista jos joku haluaa tutustua.
http://www.ttl.fi/ova/metanoli.html
-
Volvon omat sulat :D doro älä mene ostamaan tarvike sulkia ;) ;D
-
Volvon omat sulat :D doro älä mene ostamaan tarvike sulkia ;) ;D
Monet niitäkin kokeiltu, ei kiitettävää arvosanaa.
-
Mulla ainakin pyyhkii sulat tosi hyvin :D
-
Mulla ainakin pyyhkii sulat tosi hyvin :D
Ei pyyhintätuloksessa vikaa ole vaan siinä kitinässä.
-
Mulla audissa bilteman sulilla kohta 3 vuotta täynnä ja reilut 100 tuhatta km. Pyyhkii vieläkin lähes yhtä hyvin kuin uudet.
-
Ei saa pyyhkiä kuivana ;) pakko lohkasta ;D
-
Ei mulla kitise Volvon omat , eikä nyt olevat selkärangattomat. ;)
-
Ei mulla kitise Volvon omat , eikä nyt olevat selkärangattomat. ;)
Mulla kitisee oikeanpuoleinen ihan yläasennossa. Varsinkin tihkukytkintä käytettäessä. Jos mä laitan pesunestettä lasille, niin silloin se loppuu. >:(
-
Mulla kitisee oikeanpuoleinen ihan yläasennossa. Varsinkin tihkukytkintä käytettäessä. Jos mä laitan pesunestettä lasille, niin silloin se loppuu. >:(
Tuleeko kitinä varmasti sulasta. Ettei vaan ois jokin nivel kuivana pyyhinkoneistossa -rasitus vähenee, kun saa nesteestä voitelua.
Voihan oikean puolen sulan asento lasia vastenkin olla eri kuin kuskin puolella.
-
Ei saa pyyhkiä kuivana ;) pakko lohkasta ;D
Eikä ajaa paljaalla.
Onko se sama asia, mutta eri tavalla sanottu? ::)
-
Tuleeko kitinä varmasti sulasta. Ettei vaan ois jokin nivel kuivana pyyhinkoneistossa -rasitus vähenee, kun saa nesteestä voitelua.
Voihan oikean puolen sulan asento lasia vastenkin olla eri kuin kuskin puolella.
Silloin kun mä vaihdoin nuo uudet pyyhkijät, niin alkuun olivat ihan hiljaiset. Nyt pikku hiljaa on ääni lisääntynyt. En usko sen nivelistä tulevan, koska ääni kuuluu selvästi tuulilasin yläreunasta.
-
Tämä on taas täyttä asiaa. Myrkyt kannattaa jättää sinne kaupan hyllyyn.
Etanoli ja isopropanoli on ihmisen elimistölle parempia aineita ;)
Eihän niitä nauttia olekaan tarkoitus, vaan pestä tuulilasia. Argumentti toki on validi, etenkin jos viettää autossa (vaikka ammatin vuoksi tai muusta syystä) niin paljon aikaa että noita aineista oikeasti kertyy elimistöön mitään merkittäviä määriä. Niiden osalta, jotka ovat autossa yhtä vähän kuin minä (max 30tkm vuodessa) pidän noista aineista kiihkoilua vähän hätävarjelun liioitteluna :o
-
Eihän niitä nauttia olekaan tarkoitus, vaan pestä tuulilasia. Argumentti toki on validi, etenkin jos viettää autossa (vaikka ammatin vuoksi tai muusta syystä) niin paljon aikaa että noita aineista oikeasti kertyy elimistöön mitään merkittäviä määriä. Niiden osalta, jotka ovat autossa yhtä vähän kuin minä (max 30tkm vuodessa) pidän noista aineista kiihkoilua vähän hätävarjelun liioitteluna :o
Ei niitä varmasti normaali ihminen nautikkaan, mutta ilmanvaihdon kautta kulkeutuu sisätiloihin aina käytettäessä pesunestettä.
Kohta ktt:stä:
R39/23/24/25: Myrkyllistä: erittäin vakavien pysyvien vaurioiden vaara hengitettynä, joutuessaan iholle ja nieltynä
-
Eihän niitä nauttia olekaan tarkoitus, vaan pestä tuulilasia. Argumentti toki on validi, etenkin jos viettää autossa (vaikka ammatin vuoksi tai muusta syystä) niin paljon aikaa että noita aineista oikeasti kertyy elimistöön mitään merkittäviä määriä. Niiden osalta, jotka ovat autossa yhtä vähän kuin minä (max 30tkm vuodessa) pidän noista aineista kiihkoilua vähän hätävarjelun liioitteluna :o
Minä en tuossa valinnassa aattele itseäni kuin osaksi - enemmän ajattelen kyydissä olevien läheisten terveyttä ja kehitystä. ;)
-
Onhan tuo metanoli vaarallista juotuna. Suomessa joku juo mitä tahansa ainetta,
joka on pullossa.
Mutta jos ei sitä juo, niin on vaaratonta.
Sulkien merkillä ei liene väliä, kun vaihtaa ne tarpeeksi usein. Kaikki kuluu aikanaan.
-
Skodillakissa on sellainen systeemi, että kääntää automaagisesti sisäilmankierron päälle kun lotrataan lasinpesunesteellä tuulilasia. Samoin kierto menee päälle pakittaessa. Nämä juuri sen takia, että ehkäistää pakokaasujen ja noiden pesunesteiden käryjen sisääntulo.
-
Metanolista samaa mieltä Doron kanssa - en käytä. Vain metanolipohjaisissa tuulilasin pesunesteissä myrkyllisyyden merkki (http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/T3.GIF) ja EU tosiaan vapautti tämän pakkasnesteenä paremman ja hajuttomomman. Keskushermoon vaikuttavat sen "höyryt" :'(
Speksi:
Henkilöauto, taivasalla kesät talvet, käyttöä kapungissa ja joskus maalla reissussa, sisätilan lämmitin
käytössä talvella, ei turvauria tuulilasissa.
Kysymys:
Mikä tuulilasinpyyhkijäs ulka merkki on ollut sinusta kestävin?
Olen kokeillu nyt ns. halpamerkkejä, Boschia ja Championia mutta mikään noista ei ole
kestäny etes täyttä vuotta eli onko sulat nykyään niin heikkoja ettei ne tosiaan kestä kuin vain vuoden?
Minulla, kumma kyllä, sulat kestävät ~4 vuotta (40-60tkm) merkki ei ole vaikuttanut. Oikeastaan ensiksi menevät autoista takasulat..
Ikä tappaa mun käytöllä; kovettuvat ja sulkaosa alkaa irtoamaan..
Aikoinaan kun yhtä autoa kohden tuli 50-60tkm/vuosi, sai sulkia vaihtaa kahdesti (tai yhdesti turvaurien avustamat). Tuolloin ajotyyli (hektinen) - lähellä edellä ajavaa - kulutti sulkaa (ja lasia) aivan selvästi, siis pyyhintätulos huono. Ehkä nykyään (20v myöhemmin) monesta asiasta viisastuneena se kertoo jotain kun vuodessa ei kulu edes säiliöllistä pesunestettä, vaikka ajovalonpesimet hörppäävät samasta.. :) .. välimatka edellä ajavaa vaikuttaa oleellisesti..
Lisäksi tuossa talvikäytössä tuulilasin puhdistaminen muilla konstein kuin pyyhkijöillä, pidentää niiden käyttöikää huomattavasti. Esim. silloin kun vielä rungollisia käytin, en havainnut niissä löystymistä kuten nuoruudessa..
Sanoisin, että huolellisella käytöllä ja puhdistamisella on iso merkitys kestoon :-X
-
Rungottomia ja aerodynaamisesti muotoiltuja enää käytössä. On aivan ylivoimainen huonossa kelissä, ei juuri jäädy. Merkkiä en muista. Tuossa uudemmassa kulkineessa ne oli jo ostettaessa (alkuperäiset)
Boschilaisten laatikko löytyi kun siivosin ;)
-
Epäilen, että auton muodollakin on merkityksensä asiaan.
Volvon tuulilasiin ei kesällä tartu juurikaan itikoita, kun taas audin tuulilasi suorastaan imee niitä.
-
Meillä on autossa ollut nyt 1,5 vuotta SWF-sulat.
Mitään ne eivät kestäneet, joten pyyhkiessä lasi jäi harmaaksi jo parin käyttökuukauden jälkeen. Mutta jos näistä pitää jotain positiivista sanoa, niin nämä eivät kitise. Ei märällä, ei tihkussa, ei edes kuivana... Nämä sulat ovat siis aivan äänettömästä, edes sitä edes-takaisin- kraah-krooh-ääntä ei kuulu.
Aion seuraavaksi ostaa taas boschilaiset, ne kestää meillä parikin vuotta.
(http://www.motormarket.fi/kuva-data/3-116107.jpg)
-
Meillä on muutaman kuukauden vanhat rungottomat sulat, jotka ostin HongKong:ista.
Hintaa oli yheensä noin 40€.
Nyt kun vettä tulee päivin/öin ja vihdoinkin niitä tarvitsee, niin ovat sitten alkaneet pirtää hyvin ohuita viivoja, molemmat sulat >:( . Ostopaikan nimi oli siis enne.
Kyllä mielestäni tuon hintaiset sulat pitäisi kuitenkin vuoden kestää. Allekirjoitan monien muidenkin huomion, että on noissa jotenkin laatu heikentynyt.
EDIT: Jäätymisestä piti mainita, että Mondeossa ja tässä Santa Fe:ssä nopealla pyyhkimen näpäytyksellä saa sulat nostettua lasille alareunan puhaltimen kohdalle. Tämä kerrotaan ihan käyttöohjekirjassa ja tuolla saa oikeasti pidettyä sulat pahassa kelissä puhtaampina.
-
Täällä ainoastaan Valeon rungottomat käytössä kaikissa autoissa.
Kalliit ovat, mutta hinta/laatu mielestäni kohdallaan.
Boschilaisiin on mennyt usko jo kauan sitten
-
Noniin...käväsin ostamassa Biltemasta sellaiset rungottomat.Sinne oli tullu uusi malli joka sopii (lähes) kaikkiin automalleihin.Se vanhempi rungoton ei olis mun pösöön sopinutkaan.
Nyt katsotaan mitä noi kestää ja kun säiliössä on tuota "pääkalloainetta" jonkin verran jäljellä niin näkee senkin että sulaako nämäkin sulat.
n.10e/kpl oli hinta.
-
Samoin on Bilteman sulat ja on 2v sitten vaihdettu ja hyvin vielä pyyhkii..
-
Valeota käytetään kaikissa autoissa. Hyvin kestää niin henkilöautoissa kun isommassakin.
-
Päivitetäänpäs tätä hiukan ruotsalaisella testillä.
http://autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201109135 (http://autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201109135)
Alkuperäiset oli sitten huonoimmat, en uskalla kertoa auton merkkiä. ;D
-
Alkuperäiset oli sitten huonoimmat, en uskalla kertoa auton merkkiä. ;D
Kateellisten panettelua vaan moinen. ;D
Pitäisikin painella Pilluteemaan ostaan Tojotaan molemmat, etu- ja takasulka. On ne kuudessa vuodessa hapristuneet. Touranissa taas pelaavat yhä erittäin hyvin, ehkä uusin ne reilut 3 vuotta sitten, ehkä en.
-
Vuoden vanhassa Toyotassa kuskin puoleinen sulka jättää kalvon pyyhkiessään jota ei vielä keväällä jättänyt, tuleepahan jossain vaiheessa tarvetta uusia, ehkä vasta keväällä mutta en ainakaan alkuperäisiä hanki. >:(
-
Citikassa rääkäsee aina kun lähtee peruasennosta, vaikka käyttää pitempäänkin. 2-3 minuuttia ja hiljenee. Jälki on kuitenkin hyvää.
-
Vaihoin a-autoon Bilteman stantard sulat 10e yht.
-
Edellinen Volvo oli 3V minulla ja osto hetkellä vaihdettiin volvon ns. omat sulat eikä tarttenut vaihta yhtään kertaa,ja pyyhki vaihdon yhteydessäkin hyvin eikä pitänyt mitään ääntä ;)
-
Mulla on yhessä autossa huolenpitosopimus.
Vaihdanpa siihen sulat kerran vuoteen, vaikka ei vanhoissakaan mitään vikaa ole. Saapahan silläkin edes hiukan katetta kuukausimaksulle.
-
Meillä on menestyksekkäästi käytetty Valeon sulkia molemmissa käyttöautoissa jo vuosien ajan. Periaatteessa Valeon sulkapari kestää meidän käytössä (~ 30000 km/vuosi/auto) ainakin vuoden verran, kun muistaa välillä pyyhkäistä kumin puhtaaksi raa'alla pesunesteellä.
-
Nuo rungottomat sulat tuntuu toimivan hyvin !
-
Minä käytän orkkis sulkia. Edellisen auton kanssa kokeilin muitakin, mutta ei vaan tuntunut toimivan...ei muuta kuin marmorille hakemaan orkkista niin toimii. Tuntuvat kestävänkin paremmin.
-
Toyotissa alkuperäiset sulat kestävät näköjään aika tarkkaan 2.5 - 3 vuoteen, Aurisissa kuskinpuoleinen sulka rispaantui viiden sentin matkalta ja isän RAV4:ssä kuskinpuoleinen sulka muuten vaan ei pyyhkinyt tasaisesti, todennäköisin syy lienee se että Toyota käyttää vielä niitä vanhanaikaisia metallirunkoisia pyyhkimiä.
Nyt on molemmissa autoissa Boschin kumirunkoiset pyyhkimet. Adriassa vielä alkuperäiset, yli 50000 km ja reilu kuukautta vaille 5 vuotta vanhat sulat.
-
Noita sulkia on hankala vertailla keskenään. Riippuu siitä missä ajelee. Jossain pöndellä kestää pitempää kuin kaapungissa missä kylvetään jatkuvasti suolan paskaa tielle ja yritetään pitää talvellakin kesäkeliä.
-
Ite olen käyttäny menestyksellä rungottomia...Bosch in kalliisiin rungollisiin petyin pari kertaa kun on laatu huonontunu.. Thumbd
Hinta tosin on pysyny liki samana..
Taitaa se talvi muutenkin raiskata pyyhkijät kun niitä revitään jäästä irti.. Thumbd
Se on se sisätilalämppäri joka tuonkin tekee..
-
Noita sulkia on hankala vertailla keskenään. Riippuu siitä missä ajelee. Jossain pöndellä kestää pitempää kuin kaapungissa missä kylvetään jatkuvasti suolan paskaa tielle ja yritetään pitää talvellakin kesäkeliä.
Jaa sää meinaat että täällä ei sorateillä hiekkapöllyä ja tuhoa sulkia..
nimim. puolen vuoden jälkeen Valeon sulat oli vaihdon tarpeessa..
-
Vaihdoin volvoon 2kk sitten bilteman rungottomat pyyhkimet, ja ovat toimineet ihan moitteettomasti ja äänettömästi. Ja olivat halvat :-)
-
Jaa niin täällä kysyttiin, jotta mitkä sulat..
Mulla on kaikissa rungottomat Valeot ja näillä näkymin on jatkossakin.
-
Jaa sää meinaat että täällä ei sorateillä hiekkapöllyä ja tuhoa sulkia..
nimim. puolen vuoden jälkeen Valeon sulat oli vaihdon tarpeessa..
No sitähän mää sanoin :D täällä se p*ska pöllyää ympäri vuoden. Ei ne hiekkatiet siellä ympäri vuoden pöllyä ;)
-
Ja täällä savossa ei suolata muulloin kuin on tarvetta, aika harvoin siis...yleensä suolataan viikoilla 8 ja 9 vaikka ei olisi tarvettakaan. :-\
-
Tässä voortissa alkup. (liekö Champion/Motocraft) rungolliset kesti 05/2007-->05/2011 (~30tkm), tai siis hivenen aikaisemmin *kaput*.. kirosanojen saattelemana pimeässä Slovakiassa iski ukkoskuuro, ja koppuroilla ei nähnyt mitään. >:D Nuukuuksissana ostin Slovakiassa vain sulat (parii 2.99€ ja jäi ~20cm yli ^-^) kun kuskin puoleinen 75cm ???
Edellis käyttökerralla eli syksyllä 2010 toimivat ok.. Autolla ei ole koskaan ajettu talvella - saati suolassa :-X
Pelkästään jo ikä tekee temppunsa. Muutoinkaan kesäkäytöllä eivät joudu isommin töihin.. Tuon etelän reissun perästä vaihdoin Valeon rungottomiin, jotka ovat parhaimmat tähän astiset. Ja kitsastelen ottamalla ne talveksi kokonaan pois - varreln päissä vain muovisuojat, ja pyyhkijät sisällä valolta ja säältä suojassa ;D