Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: filippu - 2.06.2021 kello on 19:33
-
Olisi tietäjille muutama kysymys/asian varmennus.
Vanhan Mersu asuntoauton pannu sanoi sopimuksen irti .Pannussa merkintä 2480 ajastimessa 2470.
Aukaisin pannun ja puhdistelin ruosteet, mittailin arvoja ja koekäytin huonolla menestyksellä. On mainittava että kaikki sähköön liittyvä on minulle lähes arvoitusta!
Oletan että kaasuventtiili ei aukea ja hehkun arvoksi navalta sain 0, ja jotakin. Kaasu ei haise.
Pyrostaatin ja vesitermostaatin johdoilta arvoiksi tuli 12,5V.
Sytytysnappia painaessa valo palaa noin pari minuuttia jonka jälkeen syttyy kolmiovalo. Sisätermostaatti reagoi käännettäessä.
Jotta kaikki olsi vieläkin ikävämpää niin osti yhdeltä yritykseltä koekäytetyn ,toimivaksi sanotun 2470 pannun jota en myöskään saa toimimaan!
Tässä uudessa pannussa mittauksieni mukaan vielä alhaisemmat arvot tosin hehkulle tullee 1,8V!
-
Edelliseen liittyen. Onko pyrostaatti kunnossa jos yleismittari piippauksella kylmänä antaa signaalin ja toholla lämmittäessä katkaisee piippauksen?
Minulla on pannun pohja jossa on kaksi oranssia magneetti/kaasuventtiliä.Siinä on yksi kaasun sulkuventtiili. Sopisiko tästä kaasuventtiili
yhden venttiilin systeemiin?
-
Edelliseen liittyen. Onko pyrostaatti kunnossa jos yleismittari piippauksella kylmänä antaa signaalin ja toholla lämmittäessä katkaisee piippauksen?
Minulla on pannun pohja jossa on kaksi oranssia magneetti/kaasuventtiliä.Siinä on yksi kaasun sulkuventtiili. Sopisiko tästä kaasuventtiili
yhden venttiilin systeemiin?
Sopii.
-
Olisi tietäjille muutama kysymys/asian varmennus.
Vanhan Mersu asuntoauton pannu sanoi sopimuksen irti .Pannussa merkintä 2480 ajastimessa 2470.
Aukaisin pannun ja puhdistelin ruosteet, mittailin arvoja ja koekäytin huonolla menestyksellä. On mainittava että kaikki sähköön liittyvä on minulle lähes arvoitusta!
Oletan että kaasuventtiili ei aukea ja hehkun arvoksi navalta sain 0, ja jotakin. Kaasu ei haise.
Pyrostaatin ja vesitermostaatin johdoilta arvoiksi tuli 12,5V.
Sytytysnappia painaessa valo palaa noin pari minuuttia jonka jälkeen syttyy kolmiovalo. Sisätermostaatti reagoi käännettäessä.
Jotta kaikki olsi vieläkin ikävämpää niin osti yhdeltä yritykseltä koekäytetyn ,toimivaksi sanotun 2470 pannun jota en myöskään saa toimimaan!
Tässä uudessa pannussa mittauksieni mukaan vielä alhaisemmat arvot tosin hehkulle tullee 1,8V!
Mikä jännite on hehkulla?
-
Hehkun navalta runkoon 0,3
-
Hehkun navalta runkoon 0,3
Mihin se jännite katoaa? 2,5 -3 volttia pitäisi löytyä. Olikohan kaikki mittaukset oikein?
-
Kerään yön aikana vähän voimia ja mittailen huomenna .Nämä jutut eivät ole tosiaan vahvinta aluettani joten voi olla että mokailenkin.
-
Olisiko kaasuventtiilin liittimet löysät tai hapettuneet pannun pohjassa, jos kerran pyrolla on vielä 12,5V. Tarkasta venttiilin käämilangan ja sen liittimien juotokset samalla.
-
Ernäisten sairaspäivien jälkeen olen palannut Primus ongelman kimppuun :D
Edistystä on tapahtunut ja pannu syttyy MUTTA vain silloin kun kone on käynnissä, laturi pyörii.
Pitääkö tästä vetää sellainen johtopäätös että hehku on vaihdettava vai pitäisikö siirtyä kipinäsytytykseen?
Olen ajanut pannua lyhyitä hetkiä ilman vettä ajattelin että joudun ehkä jalostamaan pannua kipinäsytytyksellä!
Kiinnostaisi tietää liekkivahdin toimintaperiaate, voisiko joku ihan rautalangasta vääntää maallikolle KUINKA se toimii?
-
Pyrostaatti ja musta poksi ovat yhsessä liekkivahti. Jos pyrostaatti ei katkaise keltaisesta johdosta ( vetojännite ) jännitettä noin 2 minuutissa menee lämmitin häiriöön ja katkaisee jännitteen pannulta. Hehkua ei tarvitse vaihtaa muulloin kuin sitten kun lanka on poikki, vika on aina muualla jos ei käynnisty eli akun ja ohjauspaneelin sekä lämmittimen valillä olevat liitokset. Kipinäsytytys auttaa jännitehäviöihin ja tekee pannusta varmatoimisen.
(https://karavaanari.org/kuvat/1624979352.jpg)
-
Kiinnostaisi tietää liekkivahdin toimintaperiaate, voisiko joku ihan rautalangasta vääntää maallikolle KUINKA se toimii?
Mjo piirros aiheesta.
(https://karavaanari.org/index.php?action=dlattach;topic=7557.0;attach=6795;image)
Monesti pyrostaatin liittimien niitit hapettuu ja löystyy, jolloin jännite putoaa. Hopeajuotoksella voi elvyttää.
Mittaa tuon mjo kytkiksen mukaisesti hehkutilassa jännitteet vesitermostaatin ja pyrostaatin jälkeen ja hehkulta.
-
Tuossa uusi pyrostaatti
https://karavaanari.org/index.php/topic,25722.0.html
Edit meni jo
-
Kiitos.Nämä vastaukset selvensivät asiaa.
Niinhän siinä kävi että jo kuolleeksi luulemani pannu palasi elämään kun vain jaksoi rapsutella ja putsailla kaikki liitokset huolellisesti.Näiss ä vanhoissa värkeissä ekstra liittimiäkin tahtoo olla ihan riittävästi!
Kunhan aikaa tulee täytyy vielä yrittää selvittää mahdollista jännitehäviöta akuilta alkaen.'
Tässä Mersussa on 24v startti kahdella akulla.
Mikähän on optimi akun lähtöjännite että pannun kaikki härpäkkeet toimisivat kunnolla?
-
Ernäisten sairaspäivien jälkeen olen palannut Primus ongelman kimppuun :D
Edistystä on tapahtunut ja pannu syttyy MUTTA vain silloin kun kone on käynnissä, laturi pyörii.
Pitääkö tästä vetää sellainen johtopäätös että hehku on vaihdettava vai pitäisikö siirtyä kipinäsytytykseen?
Olen ajanut pannua lyhyitä hetkiä ilman vettä ajattelin että joudun ehkä jalostamaan pannua kipinäsytytyksellä!
Kiinnostaisi tietää liekkivahdin toimintaperiaate, voisiko joku ihan rautalangasta vääntää maallikolle KUINKA se toimii?
Ensin kannattaa ladata akku ja tutkia pysyykö akussa virta. Sen jälkeen putsaat
kaikki liittimet, sulakkeet ja sulakerasiat. mustan poksin takaa kaikki liittimet.
Kokeilet ensin tuleeko pannulle tarpeeksi virtaa. otat pannun kyljestä sen 6 napaisen
liittimen irti, mittaat keltaisesta johdosta ja mustasta johdosta maa.Laitat pannun päälle ja katsot mikä on jännite. Siitä voit päätellä onko vika pannussa vai aikaisemmin.
-
Ensin kannattaa ladata akku ja tutkia pysyykö akussa virta. Sen jälkeen putsaat
kaikki liittimet, sulakkeet ja sulakerasiat. mustan poksin takaa kaikki liittimet.
Kokeilet ensin tuleeko pannulle tarpeeksi virtaa. otat pannun kyljestä sen 6 napaisen
liittimen irti, mittaat keltaisesta johdosta ja mustasta johdosta maa.Laitat pannun päälle ja katsot mikä on jännite. Siitä voit päätellä onko vika pannussa vai aikaisemmin.
Valitettavasti ei koska silloin puuttuu kuorma. :)
-
Valitettavasti ei koska silloin puuttuu kuorma. :)
Jos liittimeen tulee 10v, niin on turha ruveta ropaa pannua.
-
Nythän on niin, että kun ei ole kuormaa niin huonot liitokset ei tule esiin vaan liittimessä on sama jännite kuin akulla tai jossain on katkos ja silloin ei liittimeen tule edes jännitettä.