Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Elvis - 30.05.2021 kello on 10:25
-
Potilas Fiat Dukato 250 multujet 2,3 -07
Sytyttää vikavalon heti kun käynnistää kylmänä,hehkun valo toimii normaalisti.
Halpa lukia ei tunnista vikaa mutta sillä voi valon sammutta kun auto vähän lämpenee,eikä syty vaikka auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen taikka ajaa vaikka kuin pitkästi.
Parempi lukia ei Fiiatin oma antaa viaksi katkoksia jäähdytyspuhallin linjassa.
Releen vaihdoin uuden ei vaikutusta ja pakkopyöritin molempia puhaltimia niin pyörivät kyllä.
Olisko vika anturissa joka ohjaa puhaltimia ja missä tämä siaitsee?.
Pitääkö molmpien puhaltimien pyöriä ilmastointi päällä,tässä vain toinen pyörii.
Onko näille puhaltimille vain yksi rele josta virta tulee molemmille ja mikä näitä puhaltimia ohjaa?
Kaikki liittimet tarkastettu mitä konehuoneesta löyty ja suihkutettu kontaktiöljyä.
Valo ei vaikuta mitenkään käyntiin eikä vetoihin.
Tässäpä sitä murhetta jo tulikin ;D
-
Meillä klonksvagen kun herjasi samaa niin vika korjaantui flektin vaihdolla. Saattoi välillä pyöriä ja välillä hiipui. Puhallinta melko varmastii ohjataan tämän ikäisessä moottorinohjaimella eli erillistä anturia tuolle tuskin on.
-
Ei tuo selviä kuin lukemalla vikakoodit. Osia voi vaihtaa. Jossain vaiheessa viallinen osa tulee vaihdettua.
Kallista säästöä.
Käy nyt asiantuntevalla korjaamolla ja maksa parikymppiä.
-
Asiantuntevalla korjaamolla myös mielellään vaihtelevat eri moduuleja...vian luennan jälkeenkin....ja asiakas maksaa.
Eräskin mersu miehen auto vietiin lavetilla marmori korjaamolle 4 kertaa kunnei startannut...vaihde ttiin moduuleja muutamilla tonneilla...
sitten meni hermo ja ryhtyi itse käymään läpi autoaan...löytyi vararenkaan sisältä kolarikytkin joka oli saanut vettä ja hapettunut.
-
Asiantuntevalla korjaamolla myös mielellään vaihtelevat eri moduuleja...vian luennan jälkeenkin....ja asiakas maksaa.
Eräskin mersu miehen auto vietiin lavetilla marmori korjaamolle 4 kertaa kunnei startannut...vaihde ttiin moduuleja muutamilla tonneilla...
sitten meni hermo ja ryhtyi itse käymään läpi autoaan...löytyi vararenkaan sisältä kolarikytkin joka oli saanut vettä ja hapettunut.
Kerro ihmeessä missä autossa kolarikytkin on vararenkaan sisällä!
-
Kyllä ne vikakoodit luettiin "asiantuntevalla korjaamolla" ja aika arvokkailla vehkeillä eikä siitä kahdellakympillä selvinnyt.
Olen autoharrastaja ollut pienen ikäni niin on jonkunlainen käsitys tullut näistä asiantuntevista korjaamoista.
Lähimpään viralliseen Fiiatin huoltoon on matkaa 100km niin kysyin ensin täältä jos jollain olis ollut samaa vikaa.
-
Asiantuntevista korjaamoista on sama käsitys.
Nyt vain pitää ajaa 100 km, jos ei muualla vikakoodia pysty lukemaan. Korjausta ei aloiteta ennenkuin selvitys viasta/koodista tehty. Ja korjaavan tahon saa itse valita.
-
Kerro ihmeessä missä autossa kolarikytkin on vararenkaan sisällä!
A mersu, vuosimallia en muista...2000 luvun alkupuolta.
Ja monissa muissakin... bensa autoissa..
-
A mersu, vuosimallia en muista...2000 luvun alkupuolta.
Ja monissa muissakin... bensa autoissa..
Kumisimo taisi vitsailla: anturi ei ehkä ole vararenkaan sisällä, jos olisi, vararenkaan käyttö olisi hankalaa. Vararenkaan liikuttelu saatikka autolla ajaminen vararenkaan vaihdon jälkeen estyisi. Vararengas pyörii autolla ajettaessa ja jos anturi olisi sen sisällä, luulisi auton tietotekniikka auton kolaroituvan.
-
Onko sinulla Multiecuscan ohjelmisto?, sillä pitäisi kyllä selvitä. Harmi kun en nähnyt tätä juttua hieman aikaisemmin, olisin voinut etsiä lämpöanturin paikan kun kaikki ylimääräinen oli pois edestä kun tein kytkinremonttia.
Käyttääkö puhallin samaa lämpöanturia kuin lämpömittari, vai onko sitten puhaltimelle oma.
Vikahan on kuitenkin mahdollista selvittää omin voiminkin kun vikakoodilukija antaa näinkin selvän vihjeen että on puhallinlinjassa.
Jos sama anturi kuin lämpömittarille, niin sehän on moottorin lohkossa käsittääkseni.
-
Eipä ole vielä kuin halpislukia jolla voi vikavalon kyllä sammuttaa.
Nuita puhaltimia täytyy ohjata useampi anturi koska ilmastointi päällä pyöri vain toinen flekti.
Lämpömittari kyllä näyttää toimivan aivan oikein.
Olisko kellään tähän kytkentäkaavaa, siitä vois ehkä jotain selvitä.
-
Sehän voi olla hyvinkin yksinkertainen, koska puhaltimet voivat pyöriä vielä senkin jälkeen kun auto on sammutettu ja virrat katkaistu, onko vaan "kahvinkeitin" lämpöanturi, rele ja sulake.
-
Tietenkinhän täytyy olla ilmastoinnilla kun mahdollisuus käyttää tuulettimia, samoin moottorinohjausyksi köllä, mutta varmaan siinä on myös tuo "kahvinkeitin"anturi systeemi, samaa puhallinta voi käyttää ja ohjata useampi yksikkö.
-
Niin ja oletko tarkistanut sulakkeet, katsoin ohjekirjasta että moottorin puhaltimille on 2 sulaketta, hitaalla ja nopealle nopeudella omat.
-
Eiköhän flektin anturi löydy jäähdyttimen paluulinjasta
-
Sulakkeet on tarkistettu ja rele vaihdettu.
-
Sulakkeet on tarkistettu ja rele vaihdettu.
Onhan tuulilasin vesikaukalo tiivistettu kunnolla ja vedet johdettu jotenkin järkevästi pois?
https://www.youtube.com/watch?v=GwSB1qpBZCI (https://www.youtube.com/watch?v=GwSB1qpBZCI)
Jos se on tehtaan jäljiltä tai huolimattoman tuulilasin vaihtajan jäljiltä, niin vedet menee tuulilasilta helposti suoraan moottorin, johtosarjojen ja ECUn päälle. Siitä seuraa jossain vaiheessa vikavaloa ja ihan random ongelmia, jotka pelkkää vikakoodia tarkastelemalla johtaa harhaan. Se ei ole varsinainen syy, vaan oire. Imeneviä vikakoodeja voi olla esim. abs ongelmia, ajoeston ongelmia, jarrusignaalin ongelmia, can väylän ongelmia, jne. Saattaapi olla vaikka tuuletin-propellin ongelmia tai melkein mitä tahansa.
-
Juu tuulilasinmuovi liimattu lasiin kiinni vaikka sitä kuulemma ei sais tehdä,on se italian insinöörin oikea aivopieru miten on suunnitellut koko keulan.
Nyt ehkä ollaan lähempänä vikaa,sieltä löytyi toinenkin rele puhaltimille.
Koko sulakerasia käteen ja mittoin miten siellä sähköt kulkee.
Rele T06 moottorin flektille jota en aiemmin löytänyt enkä vaihtanut ::)
Rele T07 ilmastinnin flekti jonka vaihdoin :)
Pitää huomenissa käydä relekaupassa että löytykö se vika.
Viksu tuo fiiun käsikirja ei siinä ole mitään mainintaa releistä.
Tuohonko löytyis täydellinen relekaavio niin se paljon helpottais taistelua näiden italian ihmeiden kanssa ;D
-
Kvg löytyykö tuohon elearn levykettä.
Ainakin 244 mallin elearn levyllä on hyvät sähkökuvat.
-
Mikähän tuo olis suomeksi,lontoo taipuu tälläiällä niin huonosti kun kansakoulussa sitä ei opetettu :(
-
Mikähän tuo olis suomeksi,lontoo taipuu tälläiällä niin huonosti kun kansakoulussa sitä ei opetettu :(
KVG = Katso V…u (vaikka) Googlesta
Lontoon taidon puute tekee tuosta hausta ja levyn käytöstä hankalaa. :(
Hakusanana voisi olla ”fiat ducato x250 elearn” download
-
Voi hakea myös: "fiat ducato cooling fan circuit diagram", pitää vain jaksaa kaahlata läpi, minulla on vain pieniruutuinen läppäri täällä mökillä niin ei jaksa selata sillä.
-
Lapset on jo tuon KVG opettanut ;D
Rele vaihdettu ja vikavalo kyllä muutaman käynnistyksen jälkeen näyttää pysyvän poissa Thumb
-
Hieno homma, sinulla oli selvästi tekemisen meininki asian suhteen Thumb