Likan autoon ostettiin viime kesänä uudet kesärenkaat, kun vanhat oli originaalit auton mukana tulleet misukat vuodelta - 08. Pintaa oli vieläkin 5-6 milliä jäljellä, mutta rengasäänet oli jo kovaa luokkaa, kun kumit käytössä kovettuneet. Sama on nyt nastojen kanssa edessä.Eix se oo kumma: jos Nokia voitais testin se olisi maksettu somen mielestä.
Että siihen verraten - 17 vuoden renkaat vaikuttaa tuoreilta. Tinkaat vielä vähän ja eikun alle... Thumb
Tosin nythän uusista renkaista oli TM:än testissä Landsailit Nokian veroiset.
Tosin nythän uusista renkaista oli TM:än testissä Landsailit Nokian veroiset.
Aloittajalle aiheeseen vastaten: Osta pois ja ajele mutkaista tietä näkymättömiin. Renkaat on täysin uuden veroiset, alle vaan.
Treadwear arvo, mutta miten sitä loppupeleissä tulkitaan... 🤔
Ilmoittaa kulutuskestävyyden suuruusluokan. Esim lukemalla 400 rengas kestää samanlaisessa käytössä kaksi kertaa enemmän kuin lukemalla 200. On ainakin oman kokemuksen mukaan hyvä kulumiskestävyyden indikaattori merkkirenkaissa.Jos on yli 10 vuotta vanha rengas, niin kulutuskestävyys voi olla lähes ikuinen...
Mikäli lukema menee reilusti yli 400:n voi kyseessä olla rengas, joka on melko liukas märällä tai sitten markkinointiosasto on pistänyt parastaan.
Jos on yli 10 vuotta vanha rengas, niin kulutuskestävyys voi olla lähes ikuinen...
Jos haluaa maksimoida uusien renkaiden kulutuskestävyyden, niin uusilla renkailla pitää ajaa nin että niihin kohdistuu kova rasitus (Esim. moottoriradalla) noin tunnin verran jonka jälkeen ne laitetaan varastoon muutamaksi kuukaudeksi lepäämään. Tämän jälkeen kuluskestävyys on jopa tuplaantunut. Testattu ja toimii.
Vakiorenkailla tunti millä tahansa vakioautolla moottoriradalla, niin renkaat ovat siirtyneet kulutuspinnaltaan ikuisuuteen ja valmiita lepäämään ikiunta rengaskierrätyksen rattaissa.
Ohjeet sekä renkaiden että jarrupalojen kohdalla taitavat olla samat; rauhallinen sisäänajo.
Kuulin tuollaisesta ensimmäistä kertaa.
Kaukana ollaan otsikosta, mutta ollaan vaan. ;D
Uskontoja on monenlaisia niin kuin tämä mutu-uskonto :P
No ei, tarkoitus ei ole piirtää renkailla, vaan vain ajaa kovaa. Se ei paljoa pintaa tunnissa kuluta. Been there, doing that.
Ps. sama muuten jarrupalojen kanssa, kulutuskestävyys kasvaa kun ne ajaa sisään samallalailla.
Ehdotetun tunnin ajoajan jälkeen vakiorenkaasta ei ole kuin kankaat jäljellä.
En ostaisi valmiiksi vanhoja renkaita. Et kuitenkaan aja niitä loppuun parissa kesässä. Eli alla on todella vanhat renkaat. Kumi on kovaa, eikä kulu joten vaihdat ne sitten vasta kun huomaat että märkäpitoa ole yhtään. Silloin vaihto voi olla myöhäistä...
Rengasammattilainen kertoi juuri päinvastaista.
Kovettuuko kumi varastossa, se tässä on ydinkysymys.
Ei kovetu, jos ne varastoidaan oikeassa lämpötilassa ja pimeässä.Tottakai ne kovettuu...
Ammattilainen oli ilmeisesti myyjä.
Ei aloituksessa mainittujen renkaiden ainakaan.
2015 mallin Kiaan meni vielä ensiasennusrenkaat alle täksi kesäksi ainakin :-\Jos ei kulu loppuun, niin niillä ajelisi noin neljä kesää vielä... :)
Oiskohan paistettu 2014,ehkä ::)
Ps. Olisi muuten tarpeettomat Transporterin Hankookin kitkat aluvanteilla. Pintaa 8 mm ja paistoleima vuodelta -07. Mitäköhän niille tekisi?
Laitat ajoon.Siirtelyrenkaiksi kuvittelisin...
Mutta aloituksessa mainittujen renkaiden käyttö-ikä lyhenee varastointi vuosien verran.
Eli jos renkaat on olleet 5 vuotta varastossaon niillä 5 vuotta käyttö-aikaa jäljellä maksimissa.
Käytännössä parin vuoden kulutua ovat kovat ja menettänet pääosan ominaisuuksistaan.
aika hyvät renkaat olet saanut, nyt on vasta toukokuu.Off-Topic:Paremman puoliskon Outlanderiin tuli maanantaina 11/21 paistetut Nokian gummit, tänään tuli Sorentoon Misukat 12/21 paistetut renkaat. Itsellä menee renkaat kulumisen puolesta vaihtoon ennen kuin ns. vanhenevat käsiin. Paremmalla puoliskolla n. 5000 km vuodessa, katellaan vuosien mittaan miten renkaiden kanssa mennään, edelleen järjen kanssa
aika hyvät renkaat olet saanut, nyt on vasta toukokuu.
Vähän saivartelua lienee. Renkaat kun paistetaan vasta vuoden lopussa. ;D Näppäinvihre?