Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Lennu - 15.09.2011 kello on 21:14
-
Nyt asiantuntioita kehiin, olen laittamassa matkailuautooni lisälämmittimen
"apumiehen" penkin alle. Kyseessä on entinen sairasauton potilastilan lämmitin, putkivedot alden vesikeskuslämmityks en yhteyteen on jo valmiina, priimuksen kiertovesipumppukin on varalta kytketty järjestelmään, ellei alden pumpun kierto riitä lisälämmittimeen.
Ongelma on puhaltimen säätimen sähkökytkennässä, uuden säätimen mukana ei ollut kytkentä-ohjetta enkä löytänyt sitä kiinalaisen valmistajan sivuiltakaan.
Osaisko joku auttaa, ette suotta ota turhia "savuja" säätimestä.
Kytkimessä on kolme asentoa, , liittimet B, C ja M selviää kuvista.
Säädin PORCH part.n:o 30002
Neuvoista kiitollinen..
Lennu
Ps. Jostainsyystä en saa kuvia tänne, kuvat löytyy Karavaanarit.fi matkailuautot sivulta.
-
Ps. Jostainsyystä en saa kuvia tänne, kuvat löytyy Karavaanarit.fi matkailuautot sivulta.
Nämä kuvatko?
(http://www.karavaanarit.fi/@Bin/82293874/Puhaltimen%20s%c3%a4%c3%a4din%20001.JPG)
(http://www.karavaanarit.fi/@Bin/82293883/Puhaltimen%20s%c3%a4%c3%a4din%20006.JPG)
-
Juu, niitä tarkoitin...
Lennu
-
Uskoisin sen olevan niin, että jos on kaksi yhtä vahvaa vastuslankaa niin pienin nopeus on langat yhdessä, keskimmäinen nopeus yksi vastuslanka ja täydet kierrokset suora kytkentä. Jos siihen lisälämmittimeen tulee nestekierto Aldesta, oletko katsonut että kenno on riittävän "väljä" ettei nesteen virtaukseen tule kuristusta. :)
-
Uskoisin sen olevan niin, että jos on kaksi yhtä vahvaa vastuslankaa niin pienin nopeus on langat yhdessä, keskimmäinen nopeus yksi vastuslanka ja täydet kierrokset suora kytkentä. Jos siihen lisälämmittimeen tulee nestekierto Aldesta, oletko katsonut että kenno on riittävän "väljä" ettei nesteen virtaukseen tule kuristusta. :)
Muta jos kytkimessä on kolme asentoa, niin tehoja ei liene kuin kaksi. Yksi asento pitää olla pois päältä. Eikä liittimiäkään ole kuin kolme, yksi sisään ja kaksi ulos. Mutta mitkä ne ovat? Selvinnee mittaamalla?
-
Jos on 0, 1/2 ja täydet kierrokset, niin silloin 1/2 on vastuksien kautta. Minulla on muistaakseni jäänyt samanlainen kytkin voin tarkistaa siitä, jos ei selviä. :)
-
Taas hävis viesti ?
Kytkimessä näkyykin olevan 0-1-2-3 asentoa, mihin kytken hupiakulta tulevan + johdon (vaiko -)ja miltä liittimeltä vien johdon puhaltimelle, siinä on vain +/- sokeripala ?
Elikä mikä piuha tulee B-napaan, mikä C-napaan ja mikä M-napaan, sitä tässä yritän kysellä.
Lisäkenno on pienemmällä putkituksella kuin Alden vesikierron putket, joten kuristusta tulee, siksi aijonkin käyttää primuksen kiertovesipumppua apuna.
Näin ainakin MT Nummelasta neuvoi aikoinaan kun asiasta kyselin.
-
Taas hävis viesti ?
Kytkimessä näkyykin olevan 0-1-2-3 asentoa, mihin kytken hupiakulta tulevan + johdon (vaiko -)ja miltä liittimeltä vien johdon puhaltimelle, siinä on vain +/- sokeripala ?
Elikä mikä piuha tulee B-napaan, mikä C-napaan ja mikä M-napaan, sitä tässä yritän kysellä.
Lisäkenno on pienemmällä putkituksella kuin Alden vesikierron putket, joten kuristusta tulee, siksi aijonkin käyttää primuksen kiertovesipumppua apuna.
Näin ainakin MT Nummelasta neuvoi aikoinaan kun asiasta kyselin.
Miinus puhaltimelle, plus katkaisialle josta se jatkaa puhaltimelle. Nuista merkinnöistä en osaa sanoa mitään, katkaisia pitäisi mitata yleismittarilla jotta kytkennän tietäisi. Tarkistan huomenna oman katkaisian, jos siinä on samat merkinnät. Jos sinä käytät lisälämmitintäsi leiriytyessä, niin se on äänekäs ja puhallin ottaa virtaa kovasti. Ajaessa se kyllä käy. Itse ostin purkaamolta väljä putkisen henkilöauton lämppärin kennon, kotelon rakennin routalevystä sikaliimalla liimaamalla, niin että sain sijoitettua siihen kaksi 120mm:n tietsikan puhallinta. On hiljainen ja virran kulutus mitätön.
-
Joo täytyy katsoa, pelittääkö tuo systeemi niinkuin suunnittelin, tarkoitus oli käyttää lisälämpöä kovilla pakkasilla (-20 -40 pakkasta) leiriytyessä ohjaamon jalkatilaan puhaltamaan, sieltähän se kylmyys tulee vaikka lisätoppaukset onkin käytössä.
Ajaessa riittää auton omakin lämmityslaite ja lämmönvaihdin.
putket on ainakin valmiina, jos pitää rakentaa uusi systeemi tuon tilalle.
Kyse olis rakentaa tuo härveli tuohon puoliintegroituun, ohjaamohan on pelkkää peltiä.
-
Jokin ei noissa liittimissä täsmää. Jos on kolme tehoa, niin jossakin pitäisi olla neljäs piste. Onko se runko? ???
-
Kolme asentoa ei tarttee kuin kolme nastaa.
Säätimessä kaksi erikokoista vastusta.
Yksi on tulo, ekalla asennolla kytketään toiseen nastaan isompi vastus, kakkosella kolmanteen nastaan pienempi vastus ja kolmosella tulee molemmat eli kakkos ja kolmosnastojen vastukset rinnankytkennässä.
-
Olisko näin? Jännitteet voi olla toistekkin päin, eli C on com, jolloin B:hen tulee 12 volttia.
-
Jokin ei noissa liittimissä täsmää. Jos on kolme tehoa, niin jossakin pitäisi olla neljäs piste. Onko se runko? ???
Minusta taas tommosess kytkimell vaeustetussa etuvastuksess riittäs kaks napaa...
Ja jos vedät maan suoraan akulta ja lussan kierrätät ton kautta ni ei pitäs olla muuta vaaraa kun se on kytketty oikeen saattaa polttaa sormesa noihi vastus lankoihi..
Ja toisekseen nuo vastus langat on usein miten sen puhaltimen ilma kanavassa jotta ne jäähtyisivät siin ilma virrassa...
-
oli näköjään kauppareissun aikana mjo piirtäny oikeen kytkennän.. näin minäkin sen näkisin
-
Kolme asentoa ei tarttee kuin kolme nastaa.
Säätimessä kaksi erikokoista vastusta.
Yksi on tulo, ekalla asennolla kytketään toiseen nastaan isompi vastus, kakkosella kolmanteen nastaan pienempi vastus ja kolmosella tulee molemmat eli kakkos ja kolmosnastojen vastukset rinnankytkennässä.
OK. Aina oppii uutta. :D
-
Katselin kotona olevaa irto katkaisiaa. Näyttäisi olevan niin että:
Akusta miinus (-) puhaltimelle.
Akusta plus (+) kytkimeen B:n. (sulake väliin)
Kytkimen V/M (minulla V):stä puhaltimelle plus (+).
Kytkimen C:stä plus (+) merkkivalolle.
Korjasin tuohon että sinun kytkimen navassa on V ja M, minulla vain V. :)
-
Kiitti Mauri ja muutkin kaverit ohjeista, yritän väsätä paketin kasaan. Jos tuo virrankulutus osoittautuu ongelmaksi, niin mulla on tuossa tollanen tietsikatuuletin varalla,http://xsreviews.co.uk/reviews/coolers/noctua-nf-s12b-flx/, värkkään sen kennostoon, jos vesikiertohomma muuten pelaa.
-
Tietsikan puhallin ei ole niin tehokas kuin sinun alkuperäinen. Jos suinkin saat mahtumaan vaikka kaksi, niin että saat ilmavirran pakotettua kennon läpi. Jos kierrokset on liian korkeat, laita potikka väliin, tai jos on kaksi puhallinta, kytke ne sähköisesti sarjaan. Lykkyä tykö. :D
-
OK. Aina oppii uutta. :D
Tuo ei nyt sattunut kohdalleen, mutta kahdella nastalla saa tosiaankin neljä tilaa (bittitekniikkaa) ;)
0 = 00
1 = 01
2 = 10
3 = 11
-
Jokin ei noissa liittimissä täsmää. Jos on kolme tehoa, niin jossakin pitäisi olla neljäs piste. Onko se runko? ???
Totaalinen ajatuskatko. ;D :D ;D
-
Kiitti Mauri ja muutkin kaverit ohjeista, yritän väsätä paketin kasaan. Jos tuo virrankulutus osoittautuu ongelmaksi, niin mulla on tuossa tollanen tietsikatuuletin varalla,http://xsreviews.co.uk/reviews/coolers/noctua-nf-s12b-flx/, värkkään sen kennostoon, jos vesikiertohomma muuten pelaa.
Voit vielä mitata sen kytkimen ohmimittarilla siten, että laitat B:hen toisen johdon ja M:ään toisen. Sitten käännät kytkintä askel kerrallaan niin mittari näyttää noin 2 ohmia, noin 1 ohmia ja oikosulkua.
-
Totaalinen ajatuskatko. ;D :D ;D
Kytkimelle jännite menee yhteen pisteeseen ja toisesta tulee ulos puhaltimelle. Kytkintä käännettäessä, ulos tulevasta pisteestä ei tule nolla asennolla mitään, ykkös asennossa ohuemmasta langasta tehdyn vastuksen kautta, kakkos asennossa paksumman vastuksen kautta ja kolmos asennosta (Täysi teho) suoraan. :)
-
Jos C-nasta on myös kytkimen runkoon yhteydessä niin sitä ei voi kytkeä kuin yhdellä tavalla, eli C:hen maa.
-
Jos C-nasta on myös kytkimen runkoon yhteydessä niin sitä ei voi kytkeä kuin yhdellä tavalla, eli C:hen maa.
Kun kytkin laitetaan muuhun asentoon kuin nolla (1,2,3) C-napa kytkeytyy B-napaan, joten se on merkkivalolle menevä plus (+). ;)
-
Kun kytkin laitetaan muuhun asentoon kuin nolla (1,2,3) C-napa kytkeytyy B-napaan, joten se on merkkivalolle menevä plus (+). ;)
Onko C-napa siis yhteydessä M-napaan?
-
Onko C-napa siis yhteydessä M-napaan?
Tässä on minun puolesta vähän sekaannusta, kun kysyjä viittaa M-napaan ja minä V-napaan. Minun kytkimen navassa on V ja kysyjän samassa navassa V ja M (kuvassa), mutta kytkentä ei muutu, C-napa ei ole yhteydessä M-napaan, vaan B-napaan asennoilla 1,2,3. Jolloin merkkivalo syttyy, kun jokin nopeus on käytössä :)
-
Tässä on minun puolesta vähän sekaannusta, kun kysyjä viittaa M-napaan ja minä V-napaan. Minun kytkimen navassa on V ja kysyjän samassa navassa V ja M (kuvassa), mutta kytkentä ei muutu, C-napa ei ole yhteydessä M-napaan, vaan B-napaan asennoilla 1,2,3. Jolloin merkkivalo syttyy, kun jokin nopeus on käytössä :)
Kiitos tiedosta. ;)
-
Tässä on minun puolesta vähän sekaannusta, kun kysyjä viittaa M-napaan ja minä V-napaan. Minun kytkimen navassa on V ja kysyjän samassa navassa V ja M (kuvassa), mutta kytkentä ei muutu, C-napa ei ole yhteydessä M-napaan, vaan B-napaan asennoilla 1,2,3. Jolloin merkkivalo syttyy, kun jokin nopeus on käytössä :)
Voisitko mitata uudestaan kun tossa ei ole mitään logiikkaa, siis en tajua toimintaa. :-[
-
Ethän sinä vain ällyytä minua. ::) Miksi siinä ei ole logiikkaa:
B Tähän tulee jännite akulta +
M (V) Tästä lähtee moottorille jännite ohuen vastuslangan kautta, katkaisian asento 1.
M (V) Tästä lähtee moottorille jännite paksun vastuslangan kautta, katkaisian asento 2.
M (V) Tästä lähtee moottorille jännite suoraan, katkaisian asento 3. Täysi kierrosluku.
C Tästä lähtee merkkivalolle jännite katkaisian asennolla 1,2,3.
Miinus menee moottorille suoraan. Katkaisian asennossa 0. on M(V) ja C jännitteettömät.
-
Ethän sinä vain ällyytä minua. ::) Miksi siinä ei ole logiikkaa:En todellakaan ällytä.
B Tähän tulee jännite akulta +OK
M (V) Tästä lähtee moottorille jännite ohuen vastuslangan kautta, katkaisian asento 1.OK
M (V) Tästä lähtee moottorille jännite paksun vastuslangan kautta, katkaisian asento 2.OK
M (V) Tästä lähtee moottorille jännite suoraan, katkaisian asento 3. Täysi kierrosluku.OK, entä muut kytkennät?
C Tästä lähtee merkkivalolle jännite katkaisian asennolla 1,2,3.Lähteekö
Miinus menee moottorille suoraan. Katkaisian asennossa 0. on M(V) ja C jännitteettömät.Mitä niihin on kytketty?
-
Katkaisiassa on vain kolmelle piuhalle paikat (B ja M(V) ja C, mitä muita kytkentöjä tarvitsee. ::)
-
Katkaisiassa on vain kolmelle piuhalle paikat (B ja M(V) ja C, mitä muita kytkentöjä tarvitsee. ::)
Kun en ymmärrä, niin kerro mikä tehtävä C:llä on. En usko siihen mitä sanoit kun ei ole mitään faktaa.
-
Lennu, voisitko tuoda sen kytkimen lähempään tutkimukseen?
-
Kun en ymmärrä, niin kerro mikä tehtävä C:llä on. En usko siihen mitä sanoit kun ei ole mitään faktaa.
Tämän tyyppistä kytkintä käytetään monesti jälkiasennus ilmastoinnissa, silloin C vetää kompuran päälle, kun M(V) ohjaa höyrystimen puhaltimen nopeutta. :)
-
Moi mjo, laitoin sen kytkimen jo paikoilleen, mutta voidaan sitä vilkaista jokukerta, kytkin Turhan Höpöttäjän ohjeiden mukaan, plussa beehen, ja ämmältä puhaltimelle, miinus suoraan akulta puhaltimelle.
Muut versiot poltteli sulaketta, noin se toimii kolmella nopeudella.
Ongelma taitaa vaan tulla siitä virrankulutuksesta ellei ole piuhanpäässä ja hiljaisemmillaankin puhallin pitää jonkunverran ääntä.
Otan jonkunpäivän tuumaustaukoa tastä brojektista, sitäpaitsi mullahan on tuolla hyllyllä Trumatic C 2400, se olisi helppo laittaa lisälämmönlähteeksi tuonne keulille.
Olen sen jo parikertaa asentanutkin edellisiin autoihin ja vaihdossa poistanut, kaasukytkennät olen vaan teetättänyt (tarkistuttanut)
kaasuluvat omaavassa firmassa. :)
http://www.truma.com/tr/tr/heating/trumatic-e-2400.php
-
Katselin kotona olevaa irto katkaisiaa. Näyttäisi olevan niin että:
Akusta miinus (-) puhaltimelle.
Akusta plus (+) kytkimeen B:n. (sulake väliin)
Kytkimen V/M (minulla V):stä puhaltimelle plus (+).
Kytkimen C:stä plus (+) merkkivalolle.
Korjasin tuohon että sinun kytkimen navassa on V ja M, minulla vain V. :)
Eli olisiko C ja M kytkimessä fyysisesti yhdessä? Jos se merkkivalolle on niin luulisi olevan, ainoa kohta jossa toimisi kaikissa puhallinasennoissa.
-
oli näköjään kauppareissun aikana mjo piirtäny oikeen kytkennän.. näin minäkin sen näkisin
pitää perua pahat puheeni en oo enää mjon kans samaa mieltä ku menny editoimaan mun mielest virheellisen kytkennän... noi kirjaimet mun mielest tarkottaa Battery, cooler, motor ainai tommoset on näis jenkkihäristimien lisä coolereis..
-
pitää perua pahat puheeni en oo enää mjon kans samaa mieltä ku menny editoimaan mun mielest virheellisen kytkennän... noi kirjaimet mun mielest tarkottaa Battery, cooler, motor ainai tommoset on näis jenkkihäristimien lisä coolereis..
En ole editoinut mitään, vain lisännyt löytämääni kuvaan kirjaimia. Kuvahan on ehdotus " olisko näin ", ei fakta. Edelleen kytkimen toiminta on minulle epäselvä. Jos C-nasta on merkkivalolle niin onko se M:n kanssa yhdessä.
-
En ole editoinut mitään, vain lisännyt löytämääni kuvaan kirjaimia. Kuvahan on ehdotus " olisko näin ", ei fakta. Edelleen kytkimen toiminta on minulle epäselvä. Jos C-nasta on merkkivalolle niin onko se M:n kanssa yhdessä.
mun käsittääkseni siin on tavallaab kaks kytkintä asennois1,2,3 on b jac yhdess ja asennos 1 b ja m ykkös nopeuden castuksen kans ,2asennos kakkos vastuksenkautta b ja m. sitt 3asennos b ja m on suoraan yhess sitt 0 asennos mikään ei oo mihinkään..
-
mun käsittääkseni siin on tavallaab kaks kytkintä asennois1,2,3 on b jac yhdess ja asennos 1 b ja m ykkös nopeuden castuksen kans ,2asennos kakkos vastuksenkautta b ja m. sitt 3asennos b ja m on suoraan yhess sitt 0 asennos mikään ei oo mihinkään..
Mutta onko se näin, eikö sitä kytkintä voi mitata ne joilla on? Enkä nyt oikein ymmärtänyt tosta sinun selityksestäkään mitään. :-[
-
Mutta onko se näin, eikö sitä kytkintä voi mitata ne joilla on? Enkä nyt oikein ymmärtänyt tosta sinun selityksestäkään mitään. :-[
Auttasko toi kuva siin ymmärtämisess mitään
-
Auttasko toi kuva siin ymmärtämisess mitään
Auttaa paljonkin, selkeä kytkentä, mutta onko se noin?
-
mullakaan ei oo hyppysis ny tommosta mutt melkeen luppaisin syyvä hatullisen p... , toi on muistin varainen juttu va meikäläiselläki jää joskus viell jottai mieleen mitä on vuosia sitte hypistelly
-
mullakaan ei oo hyppysis ny tommosta mutt melkeen luppaisin syyvä hatullisen p... , toi on muistin varainen juttu va meikäläiselläki jää joskus viell jottai mieleen mitä on vuosia sitte hypistelly
Eiköhän tuo ole noin kuin olet piirtänyt. ;)
-
Vanha aihe, mutta kun kuukkeloin "porch 30002" eli tuota Motonetin 3-asentoista etuvastuksellista kytkintä, niin löysin tämän aiheen.
Muutama arvaus oli sen sisäisestä kytkennästä. Piirsin kuvaan vastusarvoilla..
(https://karavaanari.org/kuvat/1551994161.jpg)
Mulla muutamassa vuodessa Webakytkennässä noita on kärynnyt jo 2. Nyt laitoin rinnalle 1.6 ohm vastuksen ja puhallin jäähdytyksen, jos kestäisi enempi kuormaa (jonka kestoa ei noissa kerrota)..
(https://karavaanari.org/kuvat/1551994325.jpg)