Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: pet - 19.03.2021 kello on 07:25
-
Hei, Aloittelevalla karavaanarilla olisi pari kysymystä primukseen sekä kiertovesipumppuun liittyen :)
Vaunu jossa lämmitin kiinni ollut minulla vasta vähän aikaa ja ensimmäinen vaununi, alussa lämmitin ei edes syttynyt ja tämän sain korjaantumaan uudella hehkutulpalla. Seuraaana ongelmana tuli kiertovesipumpun jumittelu tämän korjasin ostamalla edullisen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/386750/Kiertovesipumppu-12V-o19mm pumpun. (vasta jälkeenpäin näin että saatavilla olisi kyseisessäkin myymälässäkin ollut Bosch pumppua)
Ongelmana tosiaan nyt on tämän kyseisen pumpun ilmeisen kova virrankulutus, , primusta sytyttäessä jännite ei tahdo riittää pannun syttymiseen pelkän akun varassa, Vaunun ollessa verkkovirrassa ja akkua ladatessa toimii, mutta heti kuormitusta lisätessä silloinkin alkaa ongelmat (valot jne päällä) Lisäksi kaasulla lämmittäessä pumpun Käyntiääni on aaltoileva eli virrantuotto ei tahdo riittää?, vaunuun on asennettu pääkatkaisimen yhteyteen myös volttimittari josta voi todeta myös samaa että, mittari liikkuu pumpun käyntiäänen mukaisesti edes taas.
Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tai pystyisi tekemään? Onko pumppua mahdollista rajoittaa Tms ja miten jos on? että virrankulutus pienenisi, Lueskelin aiheesta ja ilmeisesti kova virrankulutus hajottaa myös primuksen ohjainboksin releen?
Ja lisäksi viellä sellainen kysymys että, onko kiertovesipumpun liittimillä väliä kumminkopäin kytkee, eli muuttuuko pumpun pyörimissuunta tai tuleeko pumpusta tehottomampi jos on mennyt "väärinpäin" plus ja miinus?
Toivottavasti näistä kirjoituksista saisi selkoa ja kiitoksia etukäteen jos joku vastailee :)
-
Tee relekytkentä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1616135569.jpg)
-
Kiitos paljon vastauksesta :) onko releen mallilla/tyypillä väliä? kelpaako esim yleisrele 40A ja akulta tuleva johto 2.5mm² ?
-
Yleisrele käy, pienimmät lienee 20A joka riittää mainiosti.
Jossain matkan varrella on varmaan huonoja liitoksia ja jännitteet jää alhaiseksi ilman laturia. Myös virrankulutus kasvaa noissa huonoissa liitoksissa.
Pelkkää pumppua jos miettii, niin ainakin vaunun sisältä etuseinän läheltä löytyvä sokeripalaliitos kannattaa tarkastaa.
Ajastinkortin alkuperäinen rele on vain 3A (30V), joten todennäköisesti virran kulutus menee yli hetkellisesti startin aikana tuolla tarvike pumpulla.
Tuo mjo postaama relekytkentä pudottaa ajastinkortin releen kuormaa startissa noin 2A, koska vetokäämi ja hehku jää sen kuormasta pois.
Ajastin kortti kestää noin pidempään, sitten kun se hajoaa niin kannattaa korvata alkuperäinen 3A piirikorttirele 12A releellä.
https://www.starelec.fi/product_info.php?products_id=2327
Jos pumpun siipipyörässä on suorat lavat, niin pyörimissuunnalla ei ole vedenpumppauksen kannalta väliä.
Itse varmaan purkaisin ja koittaisin kunnostaa alkuperäisen pumpun ja jättäisin tarvikepumpun varalle.
Välttämättä tuossa priimuksen pumpussa ei ole kun rasvan puutetta akselin laakeriholkeissa, kunnossa ollessaan se vie vain 0,25A ja on hiljainen.
-
Ja eihän tuollainen orkkis syö kuin
8 l/min, 22 mm liitännät.
Käyttöjännite 12 V, virrankulutus 0,17 A
Myyntipalstalta löytyy uusi
-
Voisikohan tuossa pumppuyksilössä olla jotain hämärää?
Mulla on muistikuva että olisin eräässä projektissa käyttänyt tuollaista pumppua
enkä huomannut että virrankulutus olisi ollut erityisen suuri. Voi olla että
muistan väärin tuon pumpun tyypin.
Sellaisen tapauksen kuitenkin muistan että tuollainen pumppu kävi
uutena hieman "surraten", kuivana värisi pahasti, pumpatessaan nestettä
täynnä hiljeni mutta pumppasi heikosti. Arvasin että liittyy erääseen laakeriongelmaan
joka saattaisi poistua käytön myötä ja näin kävikin. Onneksi, koska oltiin
paikassa jonne ei vaihtopumppua olisi nopeasti saanut. Silla kerralla en
virrankulutusta mitannut.
Ja täytyyhän disinformaatioonkin taas puuttua:
@jamseil: "Myös virrankulutus kasvaa noissa huonoissa liitoksissa"
Virrankulutus vähenee huonoissa liitoksissa, pumppausteho vähenee vielä enemmän.
Itse asiassa virrankulutusta voi hillitä lisävastuksella ja voi kannattaakin
jos pumppausteho silti riittää.
Virtauskuristin tekee lähes saman mutta sikäli parempi että pumpun
staattinen paineennostokyky säilyy ennallaan.
@jamseil: "Jos pumpun siipipyörässä on suorat lavat, niin pyörimissuunnalla
ei ole vedenpumppauksen kannalta väliä"
Väärä pyörimissuunta tekee pumpun lähes tehottomaksi, pumppaa silti oikeaan suuntaan
aivan hieman. Näin riippumatta siipipyörästä.
-
Ja oliko niin, että vain yksi asennussuunta (=moottori pystyssä siipipyörän yläpuolella) on ainoa väärä. Liekö tekoa laakeroinnin kanssa, kavitoinnin tms.. :D
-
Aika suuri merkitys on pumpun pesän muotoilullakin .
-
Ei nyt ihan suoranaisesti juuri tuohon motonetin pumppuun liity tämä kommentti mutta mulla oli primuksessa bilteman pumppu mille oli speksattu 3A virrankulutukseksi niin tuo oli kuitenkin jo sen verran paljon että teki juuri samanlaiset oireet kuten aloittajallakin on. Alkuperäiset sähköjohdot on ohuet mitkä lienee noin 1mm2 jos sitäkään ja käynnistyshetkellä pannu ottaa noin kaksinkertasen virran normaaliin verrattuna niin jo pelkästään tuo voi aiheuttaa ongelmia pannun päässä. Jos jännite akulla oli 12,8V niin oli jo arpapeliä että lähteekö pannu tulille. Vaihdoin pumpun alkuperäiseen eli samanlaiseen kuin K.E.V:llä on myynnissä niin sen jälkeen ei ole ollut ongelmia syttymisessä enää edes 12,2V jännitteellä. Releytyskin varmasti auttaa tuohon ongelmaan kun saadaan kuormaa pois ohkasilta johdoilta mutta ehkä itse lähtisin ennemmin pienentään virran kulutusta jo pelkästään akkukestonkin takia.
Väärä pumppu voi siis aiheuttaa käynnistysongelmia kun palikat sattuu kohdilleen.
-
Primus pumpun lähtö on keskellä pesää joilloin ei ole väliä pyörimissuunnalla pumppaustehoon, mutta pyörimissuunta rikkoo pumpun jossain vaiheessa kun harjat kuluu tarpeeksi. Ne pumput joissa lähtö on sivussa viistossa ei pyörimissuuntaa voi muuttaa.
-
Ei nyt ihan suoranaisesti juuri tuohon motonetin pumppuun liity tämä kommentti mutta mulla oli primuksessa bilteman pumppu mille oli speksattu 3A virrankulutukseksi niin tuo oli kuitenkin jo sen verran paljon että teki juuri samanlaiset oireet kuten aloittajallakin on. Alkuperäiset sähköjohdot on ohuet mitkä lienee noin 1mm2 jos sitäkään ja käynnistyshetkellä pannu ottaa noin kaksinkertasen virran normaaliin verrattuna niin jo pelkästään tuo voi aiheuttaa ongelmia pannun päässä. Jos jännite akulla oli 12,8V niin oli jo arpapeliä että lähteekö pannu tulille. Vaihdoin pumpun alkuperäiseen eli samanlaiseen kuin K.E.V:llä on myynnissä niin sen jälkeen ei ole ollut ongelmia syttymisessä enää edes 12,2V jännitteellä. Releytyskin varmasti auttaa tuohon ongelmaan kun saadaan kuormaa pois ohkasilta johdoilta mutta ehkä itse lähtisin ennemmin pienentään virran kulutusta jo pelkästään akkukestonkin takia.
Väärä pumppu voi siis aiheuttaa käynnistysongelmia kun palikat sattuu kohdilleen.
Sitten kun laittaa kipinäsytytyksen niin pumpun virralla ei ole merkitystä.
-
Kiitosta asiallisista ja nopeista vastauksista, Taidan tehdä aluksi relekytkennän, että saan kuitenkin tähän hetkeen lämpöä :) kun siitä ei ilmeisesti haittaakaan missään tilanteessa ole. Kokeilen "Kunnostaa" vanhan tai ostan ja vaihdan alkuperäisvalmistei sen pumpun takaisin kelien lämmettyä :D.
-
Virrankulutus vähenee huonoissa liitoksissa
Juurikin näin. Thumb
Mietin tuota hätäisesti pelkästään pumpun alentuneen jännitteen kautta.
Väärä pyörimissuunta tekee pumpun lähes tehottomaksi, pumppaa silti oikeaan suuntaan
aivan hieman.
Tuossa tarvike pumpussa kävisi tosiaan näin, kun lähtö ei ole pesän keskellä.
Mietin tuota kirjoittaessani Primus pumppua, jossa siivessä suorat lavat ja lähtö on kohtisuorassa pesän keskellä. Silloin pyörimissuunta ei vaikuta pumppaus tehoon.
-
Primus pumpun harjat on kuvan mukaiset.
(https://karavaanari.org/kuvat/1616223388.jpg)
-
Tänään yritin tehdä relekytkentää primukseen ja ei toiminut mielestäni tein kaikki ohjeiden mukaan tai ainakin luulin niin, (ainoastaan tekemälläni kytkennällä pyöri kiertovesipumppu) kytkennät purkamalla toimii kuten aiemminkin. viittiskö joku viellä neuvoa tyhmää kädestäpitäen miten tuo tehdään etenkin pyrostaatin johtojen kytkeminen.
Releenä käytin kyseistä: https://www.tokmanni.fi/valorele-12-v-30-a-nelinapainen-6417196697848 Onhan varmasti soveltuva?
Tein seuraavasti:
Akulta johto releen nastaan 87.
Pyrostaatilta Keltaiset johdot irti ja laitoin releen nastaan 86.
Vesitermostaatin maadoituksesta eli tyhjästä nastasta joka mustan vieressä johto releen nastaan 85
Pyrostaatille 1 kpl johto releen nastasta 30
Laitan viellä kuvalinkin ennen kytkentöjä tähän https://aijaa.com/5gdjxL tänne suoraan laitettavaksi kuva oli liian suuri.
-
Kyllä tuo rele on sopiva ja ohjehan on tuossa
(https://karavaanari.org/kuvat/1616135569.jpg)
-
Jos pyrostaatin keltaisessa johdossa on lippuabiko niin joudut katkaisenaan sen kaasuventtiilille menevän johdon ja laittamaan siihen abikoliittimen ( naaras ) ja kytket sen releen nastaan 30. Releen nastasta 86 uusi keltainen johto jonka pyrostaatin päähän kytket reppuakikon jolloin voit liittää sen siihen lippuabikoon ja kytkeä pyrostaattiin. Loppu kytkennät on selkeästi kuvassa.
-
ok kiitos Thumb . laitan viellä varmistuksena kuvan, että onhan tuo punaisella nuolella merkitty kaasuventtiilille menevä johto jonka laitan releen nastaan 30.? Ja kuvassa taempi jää pyrostaatille sekä kytken releen nastasta 86 uuden pyrostaatille.?
(https://karavaanari.org/kuvat/1616565557.jpg)
-
Vastaus on kyllä. Asenna relekotelon sisäpuolelle syvennykseen niin toi keltainen venttiilille menevä johto ylettyy.
-
Relekytkentä toimii loistavasti,syttymisongelmat katosivat sen myötä Thumb
Viellä olisi kysymys primuksen "pakoputkeen" liittyen, Kestääkö pannulta rakentaa pakoputki kaasupullokotelon ilmanvaihtoaukolle meneväksi? Nyt kun sellaista ei ole ja kaasupullokotelossa melkoinen kosteus yön lämmittelyjen jäljiltä.. eli että, ei keräisi kosteutta niin paljon kaasupullokoteloon vaan lämpö siirtyisi hiukan paremmin ulos sieltä. Jos kestää onko toteutuksella minkälainen merkitys? Täytyykö hankkia alkuperäinen T-haara ja siitä putki ulos? vai olisiko helpompia ideoita :)
(https://karavaanari.org/kuvat/1619505392.jpg)
-
On hyvä tehdä tuo muutos, tarvitset t-haaran. Knaus-90 saattaa moisen omistaa jos ei ole jo myynyt.
(https://karavaanari.org/kuvat/1619512128.jpg)
-
Thumb saako t-haaran toinen pää olla auki, kun toiseen haaraan tulee poistoputki, vai pitääkö rakentaa myös sulkuventtiili, että saa suljettua?
-
Saa olla auki, joissakin Solikoissa on putki myös alas ja menee kaasupullo kotelon pohjan läpi, mutta ei ole välttämätön.
-
Ok, kuvan putki ilmeisimmin kelpaa rakenteluuni? :)
(https://karavaanari.org/kuvat/1619526518.jpg)
-
Juuri tuo. Thumb