Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: Tarmo - 6.01.2021 kello on 18:14
-
Pari kunnon pakkasyötä puskassa tuli testattua vaunun lämmityksen toimintaa. Pannu on primus 2470 ja vaunu 1995 goldie. Lämpöä riitti kahta poltinta käyttäen hyvin vaikka lämpö tuntuikin jakautuvan epätasaisesti. Kierron alkupään patterit on tulikuumat ja viimeiset oven puoleiset patterit tuskin haaleat.
Huomio kiinnittyi lämmittimen erittäin lyhyisiin käyntijaksoihin sitten kun tavoitelämpötila on saavutettu. Käyntiaika oli lyhimmillään vain noin 10 sekuntia, tavallisesti noin 2-3 minuuttia, ja vastaavasti lämmityksen poissaoloaika oli noin minuutista viiteen. Mitä asiantuntijat ovat mieltä, onko näin tiheä käynti enää primuksen tunnettu ominaisuus vai onko kyseessä vika?
Lisäksi useamman kerran tuli tilanne, että ohjauspaneelissa syttyy sisälämpöanturin ohjaamana vihreä valo, mutta magneettiventtiilin naksahdusta ei kuulu. Pannun vesipumppu lähti kuitenkin hurinasta päätellen pyörimään. Tämän jälkeen toisinaan ohjauspaneelin vihreä valo sammui noin 2 minuutin kuluttua. Toisinaan taas magneettiventtiili naksahti ja pannu lähti tulille parin minuutin odottelun jälkeen. Hehku tuntuu toimivan hyvin, koska pannu syttyy melkein heti kun magnettiventtiili avautuu. Missään vaiheessa punainen kolmiovalo ei syttynyt palamaan. Mistähän tämä ilmiö voi johtua? Jotenkin tuntuu että ei ole pannun normaalia toimintaa.
Pannu on vasta puhdistettu, pyrostaatti on uusi ja kaikki liitokset on huolella käyty läpi. Ohjauspaneelin potikka ja liittimet on putsattu ja laitettu crc:tä. Toimenpiteen jälkeen havaitsin, että 20 asteen sisälämpötila saavutetaan potikan osoittaessa suuntaan klo 14, kun ennen sama lämpötila saavutettiin keskiasennossa, mahtaako tällä olla jotain yhteyttä pätkittäiseen käyntiin?
-
Kierto-ongelma. Onko kiertovesipumppu varmasti kunnossa vai onko kierrossa ilmalukko.
-
Kierrossa ei pitäisi olla ilmaa, on sitä niin moneen kertaan ilmattu ja vaunua liikuteltu joten ilman olisi luullut poistuneen. Pannun pumpun kunnosta ei ole 100% varmuutta, alkuperäinen se ei kuitenkaan ole, koska on Alden pumppu, kuitenkin on samaa mallia kuin alkuperäinen. Nyt kun vaunu on ollut pari tuntia sähkölämmityksellä, sisälämpötila oli 20 astetta termostaatin ollessa keskiasennossa, myös patterien välinen lämpötilaero on pienempi kuin kaasulla lämmitettäessä. Tämä tosiaan taitaa viitata siihen, että 12v kiertovesipumppu ei jaksa tehdä kunnon painetta. Voiko pumppua jotenkin testata vai kannattaisiko vaan vaihtaa uusi?
-
Vielä sellainen havainto, että paisuntasäiliöön menevästä ohuesta letkusta ei tule mitään. Jossain luki, että oikein toimivassa järjestelmässä letkusta pitäisi virrata koko ajan nestettä paisariin. Päällä on molemmat lämmitykset eli nyt pitäisi paineen riittää kun on myös patruunan pumppu käytössä. Onkohan tämä sittenkin merkki ilmalukosta jossain kohtaa putkistoa?
-
Ilmalukko tai huono pumppu. Jos lisäsit sähkölämmityksen mukaan 1kw niin pitäisi olla taaisempi käynti joka vahvistaa sen, että kierto-ongelma. Eihän pannussa ole kaikki hanat päällä ja mikä ulkolämpötila?
-
Vielä sellainen havainto, että paisuntasäiliöön menevästä ohuesta letkusta ei tule mitään. Jossain luki, että oikein toimivassa järjestelmässä letkusta pitäisi virrata koko ajan nestettä paisariin. Päällä on molemmat lämmitykset eli nyt pitäisi paineen riittää kun on myös patruunan pumppu käytössä. Onkohan tämä sittenkin merkki ilmalukosta jossain kohtaa putkistoa?
"Päällä on molemmat lämmitykset"? Tarkoitatko lämmitinpannun kyljessä olevia mustia venttiileitä? Siis tuossa Primuksessa on kolme (3) liekkiä, perusliekki ja nuo kaksi on lisäteholiekkejä.
Noita venttiiliä avataan yksi kerrallaan jos tarvitaan tehoa perusliekin lisäksi Perusliekki toimii aina, silloinkin nuo kaksi venttiiliä on kiinni.
Eli venttiilit kiinni. :D
Niin ja paisuntasäiliöön pitää lorottaa vesi siitä pikku letkusta. Jos ei juokse vesi, pumppu ei nosta painetta. Pumppu sökö. ... tai ei saa riittävää jännitettä. Epätodennäköistä mutta mahdollista. Mittaa pumpulle tuleva jännite. Pitäisi olla noin 12v luulisin...
-
Itsellä oli samat oireet ja ratkesi tipalla öljyä. Pannun termostaatti katkoo käyntiä, kun vesi ei kierrä 12v pumpulla.
Pumppu irti ja moottoriosa irti pumpusta ja moottoriakselin voitelu ja testaus.
https://karavaanari.org/index.php/topic,12842.0.html
Sitten testaat sormella että pumpun siipi pyörii nöyrästi.
Sitten pumppu läjään ja testaus 12v että siipi pyörii kunnolla.
-
Minullekin oli joku seppä viritellyt pissapojanletkun siitä ylävesiletkun ilmausnipasta paisuntasäiliöön, oli varmaan hukannut ilmausruuvin.
Purin pois ja laitoin ilmausruuvin, turha sitä paisaria on sekoittaa ja lämmittää. Hiukan tuo myös huonontaa patterikiertoa.
-
Pannussa oli kaksi poltinta käytössä ulkolämpötilan ollessa - 10 - - 15. Nyt kun sähkö on lisänä ja ulkolämpötila enää - 5 käy pannu vain yhdellä liekillä.
Omassa pannussa on ylävesiletkussa ilmausruuvi, pitäisikö sen ohuen paisarille menevän letkun lähteä siitä nipasta vai mistä?
Pumppu on rasvattu pannun huollon yhteydessä
-
Minullekin oli joku seppä viritellyt pissapojanletkun siitä ylävesiletkun ilmausnipasta paisuntasäiliöön, oli varmaan hukannut ilmausruuvin.
Purin pois ja laitoin ilmausruuvin, turha sitä paisaria on sekoittaa ja lämmittää. Hiukan tuo myös huonontaa patterikiertoa.
Minun mielestä se paisuntasäiliöön menevä pikku virtaus on juuri mittari/osoitin että pumppu on kunnossa.
Mistään muualta ei saa 1 sekunnissa tietoa että pumpu toimii.
-
Minullekin oli joku seppä viritellyt pissapojanletkun siitä ylävesiletkun ilmausnipasta paisuntasäiliöön, oli varmaan hukannut ilmausruuvin.
Purin pois ja laitoin ilmausruuvin, turha sitä paisaria on sekoittaa ja lämmittää. Hiukan tuo myös huonontaa patterikiertoa.
Se pieni letku siinä ylävesiletkussa on automaattinen ilmaus, silloin kun järjestelmässä on ilmaa, näkee letkusta kun pienet kuplat nousee paisariin.
tokihan sen letkun voi ottaa pois kun ilmat on tullut, minullakin oli omassa letku
10v eikä yhtään häirinnyt kiertoa. Mjo tarkoitti molemmat lämmitysmuodot eli sähkö + pannu yhtä aikaa.
-
Ilmausletku paisuntasäiliölle
-
Kävin tutkimassa asiaa, omassa vaunussa paisarilta lähtevä ohut letku johtaa suoraan vaunun alle, eli se on ylivuotoputki. Pannulta ei lähde ilmausletkua, vaan ilmausta varten on vain ilmausruuvi
-
Se pieni letku siinä ylävesiletkussa on automaattinen ilmaus, silloin kun järjestelmässä on ilmaa, näkee letkusta kun pienet kuplat nousee paisariin.
tokihan sen letkun voi ottaa pois kun ilmat on tullut, minullakin oli omassa letku
10v eikä yhtään häirinnyt kiertoa. Mjo tarkoitti molemmat lämmitysmuodot eli sähkö + pannu yhtä aikaa.
Kyllä minä sen tarkoituksen ymmärsin, mutta turha viritys sen jälkeen kun ilmat on tullut pois. Eihän se ilmausruuvin M3 reikä montaa prosenttia patterikiertoa heikennä ja lisää kaasun kulutusta. Lähinnä tälläistä teoreettista nillitystä. ;)
-
Kävin tutkimassa asiaa, omassa vaunussa paisarilta lähtevä ohut letku johtaa suoraan vaunun alle, eli se on ylivuotoputki. Pannulta ei lähde ilmausletkua, vaan ilmausta varten on vain ilmausruuvi
Joo tuo on siis alkuperäinen. Tuliko ilmaa?
-
Esim. Solifer vaunuissa paisuntasäiliö on vessassa ja siinä ylivuotoletku, mutta esim. vanhassa hobbyssä lämmittimen vieressä paisuntasäiliö ja siinä alkuperäisasennukse na ilmausletku paisuntasäiliöön. On automaattinen ilmaus.
-
Aika erilaisia toteutuksia näköjään. Soliferin ratkaisu kaikkein energia tehokkain, kun toimii vessan patterina eikä lämmitä etulaatikkoa.
Matkaajassa paisuntasäiliö on pannun vieressä etulaatikossa liitettynä patteriverkon paluuseen.
-
Matkaajassa paisuntasäiliö on pannun vieressä etulaatikossa liitettynä patteriverkon paluuseen.
Matkaajassakin on ilmausletku paisuntasäiliöön.
-
Matkaajassakin on ilmausletku paisuntasäiliöön.
Minulla se oli niin kotikutoisen näköinen toteutus, että luulin sen olevan jälkeenpäin tehty. ;D
Letkulle oli porattu reikä säiliön päälle, jäysteet vielä sisäpuolella ja letku oli kiinnitetty jollain sähköjohdon kiinnikkeellä.
Ylivuotoputkella oli kuitenkin ihan tehdastekoinen valettu letkulähtö säiliössä.
-
Se letkulähtö on oikeasti se kohta mihin ilmausletku laitettiin, mutta kun sitä lorinaa ei jaksanut kuunnella niin letku siirrettiin omasta reijästä sisään nestepimman alapuolelle niin lorina loppui. ;)
-
Näin. :)
(https://karavaanari.org/kuvat/1610013035.jpg)
-
Totta, kyllähän se lorisee jos käyttää sitä alkuperäistä letkulähtöä. :)
Jos vika olisi jumiutuneessa pumppuosassa, niin onko kukaan saanut sellaista käyttökelpoista sitruunahapossa liottamalla?
Luulisi tuon auttavan, jos jumi johtuu pannusta tai T-haaroista irronneesta pumpun magneettiin tarttuneesta ruosteesta ja liottaahan se muutakin likaa.
-
^ Usein moottori jumittaa ja melko usein siitä selviää rasvaamalla akseli. Jos pumppupesä jumittaa niin WD-40 on hyvä lääke ja päälle kuuma vesi huuhtelu. Ostin just laatikollisen pumppuja, katsotaan montako saan kuntoon.
-
Kyllä putkistossa oleva ilma taisi olla syynä ongelmaan. Laitoin lattialämmityksen sulut kiinni ja puristin lämminvesivaraajan letkun kiinni letkupihdeillä. Näin patterikiertoon tuli riittävästi painetta että ilmalukko lähti liikkeelle. Lisäksi vielä vääntelin patterilinjan sulkua vuorotellen kiinni ja auki. Nesteen pinta paisunta-astiassa laski noin sentin ja samalla linjan viimeinenkin patteri alkoi näppituntumalla lämpenemään.
Täytyy vielä huomenna seurailla lämmön tasaisuutta ja riittävyyttä kun patruunan pumppu yön yli pyöriessään toivottavasti poistaa loputkin ilmat jos sitä vielä jäi verkostoon. Sen jälkeen seuraava testi pelkällä kaasulämmityksellä.