Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Mako74 - 28.10.2020 kello on 15:49
-
Hei! Onkohan markkinoilla valmiita taloudellisia ja kompakteja 12V ratkaisuja pienen tilan ympäröivän ilman lämmitykseen? Esim. tämmöinen (https://www.motonet.fi/fi/tuote/383147/Pakkasvahti-200-W), mutta 12V.
Jos ei niin miten ratkaisisitte laatikon, jossa 2 kpl 100Ah LifePO4-akkuja, lämmön pitämisen plussan puolella talvikuukausina, ilman parkkisähköä ja invertteriä?
-
Ellei laatikosta tee termospulloa vastaavaa rakennetta tyhjentää akut kovemmilla pakkasilla melko nopeasti. Miksi pitää olla plussan puolella?
-
Miksi pitää olla plussan puolella?
Olen ymmärtänyt, että LiFePO4 ei tykkää pakkasella lataamisesta.
-
Jotain tämän tapaista...
Sillä voinee lämmittää akun.
https://arcticheat.fi/products/arctic-battery-heater-akkulammitin-nesteakuille
-
Jotain tämän tapaista...
Sillä voinee lämmittää akun.
https://arcticheat.fi/products/arctic-battery-heater-akkulammitin-nesteakuille
Eipä taida kovin pitkään lämmitellä ilman parkkisähköä ja invertteriä
Toimintaperiaate: lämmitys päälle kun akun lämpötila alle 10C ja ja akun napajännite yli 13,5V, lämmitys pois kun akun lämpötila ylittää 20C tai kun akun napajännite laskee alle 13,1 V
- lämmitys myös paikallaan min. 3-4A akkulaturia hyväksi käyttäen
-
Eipä taida kovin pitkään lämmitellä ilman parkkisähköä ja invertteriä
Toimintaperiaate: lämmitys päälle kun akun lämpötila alle 10C ja ja akun napajännite yli 13,5V, lämmitys pois kun akun lämpötila ylittää 20C tai kun akun napajännite laskee alle 13,1 V
- lämmitys myös paikallaan min. 3-4A akkulaturia hyväksi käyttäen
Minkäs teet, jos ei ole parkkisähköä saatavilla...
Tuo ajatus on kyllä toteutettu Litium akuissa, joissa on oma sisäinen lämmitys. Sellainen akku vain maksaa helposti yli tonnin.
Mielessäni ajattelin, että auton käynnistyksen jälkeen lämmitin lämmittäisi akkua tiettyyn lämpötilaan, jonka jälkeen lämpötila-anturi laukaisisi releen akun latausta varten. Siis Litium akku lähtisi latautumaan viiveellä lämmettyään.
-
Kuorma-autoissa kun akut on kylmässä paikassa, jotkut on eristäneet akkukotelon ja laittaneet "lämmityselementiksi" hehkukampun.
Hyöty vai haitta, en tiedä.
-
Kiitos ajatuksista! Mietin jotain mekaanista eristystä + lämmitysvastusta termostaatilla. Olen pyöritellyt ajatusta tehdä itse 200Ah akun bulkkikennoista, joten samalla voisi suunnitella niiden laatikon talvipakkasia ajatellen. Maailmalla ovat pähkäilleet harmaavesisäiliön ja terraarioiden lämmittimien kanssa, mutta en ole vielä törmännyt hyväksi todettuun ratkaisuun asiassa.
BTW, Adita myy Relion RB100-LT (https://www.flinkenberg.fi/energy/relion/) kylmäspeksattua akkua aivan poskettomaan 1600€ hintaan. Tuolla hinnalla rakentaa vaikka 400Ah LiFePO4 (https://www.aliexpress.com/item/4001030205250.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.b85c22c7jJXmJ2&algo_pvid=164d86f5-7830-4b85-864e-9919726f93c0&algo_expid=164d86f5-7830-4b85-864e-9919726f93c0-2&btsid=0bb0622f16033944628152227ee7cf&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_)-akuston itse ja jää massia mässyynkin.
-
Kylmäsavustukseen on myyty pieniä, olikohan 40W vastuksia.
-
Jos oikein ymmärsin, pidät akun sisältämällä energialla akkua lämpimänä ? Jos noin niin milteipä järjetön yhtälö.
Jos kyseessä asuntoauto/vaunu niin laita poistoilma kulkemaan akkukotelon kautta, se miten saat hormiston rakennettua toimivaksi on oma tarinansa mutta energia on "ilmaista" sillä se on menetettyä energiaa jokatapauksessa.
Jos jostain löydät lämpöakun, noita kehiteltiin aikoinaan mutta se rojekti ei saanut "tuultapurjeisiin", miksi ? Siitä eikait ole suuremmin kirjoiteltu. Jos oikein muistan niin tuo lämpöakku ladattiin ajon aikana ja tuo tallennettu lämpö voitiin käyttää joko pysähdyksen aikana tai myöhemmin vaikkapa moottorin lämmitykseen pakkaskelissä. Kooltaan kait lämpöakku oli normi akun kokoinen . . .
-
Jos oikein ymmärsin, pidät akun sisältämällä energialla akkua lämpimänä ? Jos noin niin milteipä järjetön yhtälö.
Sille tässä illan hihitellyt :laugh: :laugh: :laugh:
Ei voi kuin ihmetellä "asijantuntemusta sähvöasioissa"
-
Jos oikein ymmärsin, pidät akun sisältämällä energialla akkua lämpimänä ? Jos noin niin milteipä järjetön yhtälö.
Ei tuo aivan älytön ole.
Se lämmittää akkua vain silloin kun sitä ladataan joko töpselistä tai auton laturilla.
Akun lepotilassa se ei lämmitä.
-
Tässä on jonkinlainen kaupallinen ratkaisu...
"Sisäinen lämmityskalvo esilämmittää akun, jos se ladataan suuremmalla virralla, kun akun lämpötila laskee alle 0 °C.
Perinteisiä litiumakkuja ei voida ladata miinus asteisssa. Litiumakku Heatissa on lämpökalvo akkusolujen ympärillä. Se käyttää osaa akkuun syötetystä energiasta lämpökalvoon, mikä varmistaa, että solut saavuttavat tietyn lämpötilan, jotta litiumparisto voidaan ladata. Lämpökalvo ei ota energiaansa akusta itsestään, vaan aina ulkoisesta latauslähteestä."
https://sunwind.fi/product/show/?id=3001&Li-ion-akku-Sunwind-Heat-300-Ah
-
Tässä on jonkinlainen kaupallinen ratkaisu...
"Sisäinen lämmityskalvo esilämmittää akun, jos se ladataan suuremmalla virralla, kun akun lämpötila laskee alle 0 °C.
Perinteisiä litiumakkuja ei voida ladata miinus asteisssa. Litiumakku Heatissa on lämpökalvo akkusolujen ympärillä. Se käyttää osaa akkuun syötetystä energiasta lämpökalvoon, mikä varmistaa, että solut saavuttavat tietyn lämpötilan, jotta litiumparisto voidaan ladata. Lämpökalvo ei ota energiaansa akusta itsestään, vaan aina ulkoisesta latauslähteestä."
https://sunwind.fi/product/show/?id=3001&Li-ion-akku-Sunwind-Heat-300-Ah
Mutta kun aloittajan tapauksessa ei sitä ulkopuolista latauslähdettä edelleenkään ole saatavilla.
-
Mutta kun aloittajan tapauksessa ei sitä ulkopuolista latauslähdettä edelleenkään ole saatavilla.
Eikös ajoneuvossa ole laturi, joka voisi lämmittää ne lämpökalvot...?
-
Eikös ajoneuvossa ole laturi, joka voisi lämmittää ne lämpökalvot...?
Jos kone käy, onhan siellä silloin jäähdytysnestekiert o josta voi "varastaa" lämpöä ja tuota lämpöä voi rajoittaa tarvittaessa jott'ei liikaa lämpene . . . Jolloin laturi saa tehdä sitä mitä varten se on tehtykkin, lataamaan akkua koko"voimallaan".
-
Jos oikein ymmärsin, pidät akun sisältämällä energialla akkua lämpimänä ? Jos noin niin milteipä järjetön yhtälö.
Vain siihen asti kunnes akun lämpötila on riittävä latauksen aloittamiseksi. Kun tämä tarvittava lämpötila, esim. +1C, on saavutettu kytketään aurinkopaneelit + lataussäädin päälle tai startataan auton moottori lataamaan DC/DC-laturilla akkua.
En ole alan asiantuntija, siksi kysyn neuvoa.
-
Vain siihen asti kunnes akun lämpötila on riittävä latauksen aloittamiseksi.
Rajoitettu aika muuttaa tilannetta jonkin verran mutta se ei käynyt aloituksessa ilmi.....
Miksi ei voi käyttää moottorin tai lämmitysjärjestelmä n lämpöä ?
Aurikopanelit on pakkaskeliaikaan aika tehottomia, enempi mennee akunlämmitykseen kuin paneelista tulee . . .
-
Eikös ajoneuvossa ole laturi, joka voisi lämmittää ne lämpökalvot...?
Aloitusviesti:
Jos ei niin miten ratkaisisitte laatikon, jossa 2 kpl 100Ah LifePO4-akkuja, lämmön pitämisen plussan puolella talvikuukausina, ilman parkkisähköä ja invertteriä?
Meinaatko että ajoneuvo on koko ajan käynnissä?
-
Aloitusviesti:
Jos ei niin miten ratkaisisitte laatikon, jossa 2 kpl 100Ah LifePO4-akkuja, lämmön pitämisen plussan puolella talvikuukausina, ilman parkkisähköä ja invertteriä?
Meinaatko että ajoneuvo on koko ajan käynnissä?
Vain akun latauslämmpöiseksi saannin ajan...
Ristiriita liittynee siihen, että aloittajan kysymys ei selventänyt tarvetta. Toisaalta olen itse tietoinen joistakin Litium akun ongelmista, joten tiesin mistä kysymys.
Litium akuilla on kyllä muitakin pakkasongelmia. Sitä ei suositella yleensäkään pakkasessa säilyttämään. Pienempiäkään Litium akkuja en säilytä kylmissä tiloissa tarpeettomasti.