Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: mtalo - 27.10.2020 kello on 22:17

Otsikko: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 27.10.2020 kello on 22:17
Kyse ei ole matkailuautosta, mutta laitan tänne kysymystä, jos löytyy useampia Transit-ihmisiä. Mulla on siis mk8 vm. 2015 "iso Transit" takavetoisena.

Ajattelin, että vaihtaisin vaihteisto- ja peräöljyn. En ole vielä varma, onko molempiin edes tyhjäysroppua eli pitääkö yrittää imeä täyttöreijästä.

Sain merkkiliikkeestä tiedon, että vaihteistoöljyltä vaaditaan luokitusta wss-m2c200-d2 (2.3 litraa) ja peräöljyltä wss-m2c942-a (2.84 litraa). Merkkiliikkeessä vaihteistoöljyn litrahinta olisi 40€ ja peräöljyn 63€. Eli nyt yritän löytää näihin vastaavat öljyt muualta. Vaihteistoon pitäisi käydä Castrol FE75 GL-4.

Mistään en löydä perään soveltuvaa öljyä. Olen löytänyt ainoastaan yhden valmistajan, joka ylipäätään suosittelee jotain öljyä Transitin perään, mutta sekään ei täytä Fordin osoittamaa luokitusta. Lisäksi öljy on hieman tuntematon meidän markkinalla:
https://www.kroon-oil.com/en/product-recommendation/light-commercial-vehicles-75t/ford-eu/transit-v363/transit-22-tdci-155-rwd-euro-6/40507/403172/#!/component:403172/

Uskon, että melkein mikä tahansa GL-5 öljy kävisi, esim.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590135/Castrol-Syntrax-Long-Life-75W-90-1L-GL-5-peraoljy

Mutta vähän epäilyttää, että onko tuossa perässä jotain erikoista, miksei kävisikään.

Onko muuten mielipiteitä, kuinka usein kyseisiä öljyjä kammattaisi vaihdella. Näissähän on elinikäiset öljyt, mutta mielummin vaihtelisi öljyjä useammin kuin vaihteistoja ja periä.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: kimi - 27.10.2020 kello on 22:54
Peräöljy

https://www.redlineoil.com/Content/files/tech/75W85_GO_PROD_INFO.pd
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000158/Red-Line-peravaihteistooljy-Lightweight-75W85-946m

Vaihteistoon tosiaan tuo Castrol
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590096/Castrol-Syntrans-FE-75W-1L-GL-4-vaihteistooljy

 
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 27.10.2020 kello on 23:11
Tosiaankin tuosta redlinesta löytyisi Fordin vaatimus ja olis aika paljon halvempaa.

Onkohan Transitissa ylipäätään jotain kitkalukkoa?

Löysin muuten toisenkin luokituksen täyttävän öljyn, joka on varmaan alkuperäiskamaa:
https://www.motorcraft.com/us/en_us/home/our-products/lubricants/greases/sae-75w-85-premium-synthetic-hypoid-gear-lubricants.html

Sitä saisi ostettua kohtuulliseen hintaan täältä:
https://www.rockauto.com/en/parts/motorcraft,XY75W85QL,gear+oil,11394



Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: kimi - 28.10.2020 kello on 01:34
Mihin hintaan ja missä ajassa tuo toimitus tulisi, säästö taitaa jäädä pieneksi
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: Koivumutkan herra - 28.10.2020 kello on 06:51
Tosiaankin tuosta redlinesta löytyisi Fordin vaatimus ja olis aika paljon halvempaa.

Onkohan Transitissa ylipäätään jotain kitkalukkoa?

Löysin muuten toisenkin luokituksen täyttävän öljyn, joka on varmaan alkuperäiskamaa:
https://www.motorcraft.com/us/en_us/home/our-products/lubricants/greases/sae-75w-85-premium-synthetic-hypoid-gear-lubricants.html

Sitä saisi ostettua kohtuulliseen hintaan täältä:
https://www.rockauto.com/en/parts/motorcraft,XY75W85QL,gear+oil,11394

Minulla oli joskus sellainen transit, jossa oli kitkalukko ja kitkalukon toimimisen vuoksi perään piti lisätä fordin oma lisäaine.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 28.10.2020 kello on 07:04
Mihin hintaan ja missä ajassa tuo toimitus tulisi, säästö taitaa jäädä pieneksi

Vissiin pari viikkoa menisi. Varmaan menee samoihon hintoihin Motorcraft ja Redline ja pahimmillaan Motorcraftiin tulee vielä tulli ja alvi päälle. En ajatellit niinkään säästöä, vaan jos Motorcraft olisi alkuperäistä eli "parempaa". Hinta olisi joka tapauksessa puolet merkkiliikkeen hinnasta.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 28.10.2020 kello on 07:16
Eipä oo tullut aikaisemmin mietittyä kitkalukkoa. Mistähän saisi varmuuden, onko tässä kitkalukko vai ei? Epäilen, ettei ole, kun ei kovin hyvin liiku liukkaalla.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: att57 - 28.10.2020 kello on 08:02
Nosta toinen vetävä pyörä ilmaan, vaihde vapaalle. Jos pyörä pyörii kevyesti lukkoa ei ole.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: 88k5 - 28.10.2020 kello on 09:11
Ei taida tuoreemmissa takatuuppareissa olla kitkalukkoja vaan sähköinen - eli luistonesto (eTCS). Ainakin mulla oli -07 paripyöräisessä..

Aiemmin täältä löytyi hyvinki tarkasti millaisilla varusteilla auto lähti ja miltä tehtaalta.. nykyää tieto rajattu.
https://www.etis.ford.com/selectedVehicleDetails.do
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 28.10.2020 kello on 17:51
Nosta toinen vetävä pyörä ilmaan, vaihde vapaalle. Jos pyörä pyörii kevyesti lukkoa ei ole.

Toimiikohan kitkalukko näin pienillä nopeuksilla?

Pari viikkoa sitten sudittelin pitkää yhdessä kuraisessa mäessä, josta henkilöautolla olis päässyt niksnaks. Etenin siis metrin minuutissa kun seisoin kaasun päällä.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 28.10.2020 kello on 17:58
Ei taida tuoreemmissa takatuuppareissa olla kitkalukkoja vaan sähköinen - eli luistonesto (eTCS). Ainakin mulla oli -07 paripyöräisessä..

Aiemmin täältä löytyi hyvinki tarkasti millaisilla varusteilla auto lähti ja miltä tehtaalta.. nykyää tieto rajattu.
https://www.etis.ford.com/selectedVehicleDetails.do

Tässä omassanikin on sähköinen luistonesto. Tämä luistonesto on kyllä onneton, kun samalla tiputtaa tehon kovin olemattomaksi, peruuttamalla ei pääse mihinkään; pitää rääkätä kaasu pohjassa ja rytkyttää kytkimellä.

Pitääpä soittaa merkkiliikkeeseen ja kysyä tuon lisäaineen tarpeellisuus.

Oma autoni on siis 6 metriä pitkä bussi, jonka kokonaismassa on 4.2t. Tässä uudemmassa mallissa ei ole tällä pituudella vielä paripyöriä. Ykköspyöriä on vähän hankala löytyää, kun käytännössä kantavuus pitää olla 121 ja halpa renkaat on max. 115.

Onko kukaan vaihdellu laatikko- tai prräöljyjä? Omalla autolla on ajettu vasta 90tkm, mutta oon yleensä vaihdellu laatikkoöljyt 100tkm välein. En tiedä, onko vastaavaa hyötyä, mutta ei oo kova kustannuskaan.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: Koivumutkan herra - 28.10.2020 kello on 17:58
Toimiikohan kitkalukko näin pienillä nopeuksilla?

Auto piti olla liikkeellä, että kitkalukko alkoi vaikuttamaan.
Meidän Transitissa alkoi "linkkuun" peruuttaessa kuulumaan jurinaa ja nykimistä, niin silloin tiedettiin laittaa perään se lisäaine ja jurinat loppui siihen.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 28.10.2020 kello on 18:01
Auto piti olla liikkeellä, että kitkalukko alkoi vaikuttamaan.
Meidän Transitissa alkoi "linkkuun" peruuttaessa kuulumaan jurinaa ja nykimistä, niin silloin tiedettiin laittaa perään se lisäaine ja jurinat loppui siihen.

Oliko tämä Transit jokin yhdeksänkymmentäluk uinen?
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: Koivumutkan herra - 28.10.2020 kello on 18:07
Oliko tämä Transit jokin yhdeksänkymmentäluk uinen?

Olikohan yhdeksänkymmentä luvun lopulla tai siinä taitteessa.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: kettunen - 28.10.2020 kello on 19:32





Onko kukaan vaihdellu laatikko- tai prräöljyjä? Omalla autolla on ajettu vasta 90tkm, mutta oon yleensä vaihdellu laatikkoöljyt 100tkm välein. En tiedä, onko vastaavaa hyötyä, mutta ei oo kova kustannuskaan.

On vaihdettu on ja vaihdettu vähä muutakin.
Auto 135 T 350 Transit 2005 malli ostettaessa mittarissa 236000
ajettiin n. 39000 kun perä alko pitämään  melko pahaa ääntä, öljyn joukossa oli jo pientä metalli  hilettä.
Merkkihuollon arvio hommasta  oli tähtitieteellinen.
Otin perän auki ja selvittelyn jälkeen päädyttiin vaihtamaan sinne laakerit.
Suurin homma oli kuitenkin taka akseliston siivouksessa käytin siihen useamman päivän. Toinen yllätys tuli, kun poskilaakerin kehiä irrotettiin kävi selvästi ilmi, jäljistä, että ne oli jo vaihdettu aiemminkin.

Laakerointi sinänsä ei ollut kovin kummoinen homma Tampereelta vanhoilla numeroilla uudet osat ja puristimella paikoilleen. Laakerimyyjä  totesi kun sai  ensimmäiset numerot "on sitte transitin perä auki."

Laakerit  makso vähä yli 300 euroa. Vanhat säätölevyt takaisin viimeistä joutu painamaan  paikalleen  kumivasaran varrella.
Hammasvälys 0,17 kun arvot on välissä 0,12-0,22 Hammaskosketus  kuvio hyvä.
Tämän jälkeen  perään  oikeat öljyt Gastrol Syntax Limited Slip 75W-140.(motonet tre.suositus.) Aluksi perä hieman lämpeni ajossa mutta sisään ajon jälkeen ei enää havaittu ylimääräistä kuumenemista.
Nyt autolla on ajettu  korjauksen jälkeen 51000 ja ei kuulu mitään.
Se miksi laakerit menivät jää arvailujen varaan, liekö käynyt järvessä,väärät öljyt, väärä käyttö,tiedä häntä. Mutta että toiset (ainakin poskilaakerit) noin lyhyessä ajassa ihmettelen suuresti. Myyjän huollon mukaan ei ole esiintynyt tyyppivikoja
Akselisto on Dana;n ja välitys 4:27
Mitä tulee perä ja vaihteisto öljyjen vaihtamiseen olen itse sitä mieltä että ehdottomasti pitäisi vaihtaa ja peräöljyt niin että irrottaa (mallista riippuen ) kopan että pääsee näkemään sen  mangneetin onko paljon tavaraa.
Ikuista öljyä ei ole olemassakaan.
Mitä tulee vaihteisto öljyyn laitoin tuohon Fordin öljyn 75W-90 BO Laatikko on 6 vaiht. manuaali.Yritän saada tähän pari kuvaa somisteeksi.
Terv. Toivo




(https://karavaanari.org/kuvat/1603906331.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1603906341.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1603906351.jpg)
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 28.10.2020 kello on 21:04
Kettunen, oliko remontoimassasi perässä kitkalukkoa? Ja oliko siinä pohjassa öljyn poisto tulppaa?

Olisi se varmaan mielenkiintoista nähdä, paljonko metallihilettä perässä on, mutta mitä sillä tiedolla oikeastaan tekee? Tihentäisi öljyn vaihtoja vai auton vaihtoja  :(

Onko 100tkm järkevä väli öljyjen vaihdolle vai riittäiskö vähän harvempi esim. 150tkm.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: megaman - 28.10.2020 kello on 21:53
Auto piti olla liikkeellä, että kitkalukko alkoi vaikuttamaan.
Meidän Transitissa alkoi "linkkuun" peruuttaessa kuulumaan jurinaa ja nykimistä, niin silloin tiedettiin laittaa perään se lisäaine ja jurinat loppui siihen.

Mulla oli Opel Omegassa sama homma. Risteyksissä kun hiljaa 90 astetta kääntyi tieltä toiselle, takapää tärisi ikävästi. Laskettiin vanhat öljyt pois, olivat vielä ihan kirkkaat. Uudet GM öljyt + lisäaineputkilo ja siihen loppui tärinät. Vanhat öljyt menetti ominaisuutensa.

Fordin ohjekirjoissa luki ainakin ennenvanhaan, että ei tarvitse vaihtaa laatikkoon tai perään öljyjä ikinä. Mulla oli uusi P100.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: kettunen - 29.10.2020 kello on 09:41
Kettunen, oliko remontoimassasi perässä kitkalukkoa? Ja oliko siinä pohjassa öljyn poisto tulppaa?

Olisi se varmaan mielenkiintoista nähdä, paljonko metallihilettä perässä on, mutta mitä sillä tiedolla oikeastaan tekee? Tihentäisi öljyn vaihtoja vai auton vaihtoja  :(

Onko 100tkm järkevä väli öljyjen vaihdolle vai riittäiskö vähän harvempi esim. 150tkm.

Ei ole kitkalukkoa eikä poistotulppaa. Ilman paripyöriä on käytössä "ainakin kaksi mallia" jotka tunnistaa siitä,että toisessa on öljyntäyttö tulppa kotelossa ja tässä toisessa peltisessä takakannessa. Ensiksimainitussaka an ei ilmeisesti ole  kitkalukkoa, vaan sähköinen "sutimisenesto" joka minun mielestäni on aivan surkea sehän perustuu takajarrujen käyttöön sähkösesti, jos käyttää paljon kierroksia sillä voi rikkoa autonsa, tästä on varoitus myös manuaalissa. Itse otan sen pois aina liikkeelle lähtiessä. Käsijarrua käyttämällä saa saman vaikutuksen, ilman sitä tehonmenetystä.
Toinen ero on näillä on ainakin se että tuosta ensiksi mainitusta ei saa vetoakseleita pois ellei perää aukaise ja pura tasauspyöriä pois koska akseleiden päissä on lukitusrenkaat.(tämä siis se jossa täyttötulppa kotelossa.)
Kitkalukollisista on kokemusta n.350000 km. matkalta.
Vanha Transit 100L oli malli 90. 10 vuoden aikana ei tehty perälle kuin yksi säätö kun vetolaipan mutteri oli löystynyt, kun säädettiin samalla hävisi transitille ominainen perän ulvonta.? Sillä autolla oli ajettu 950000km. Kun loppusijotettiin.
Oljyjä vaihdettiin täyttötulpan kautta vajaa litra, öljynä motonetista MAG 1. 80W-90  tuote no 59-0029  (myynnissä vieläkin vaikka omasta käytöstä on jo n.7 vuotta). Sillä loppu "jurina mutkissa" eikä tarvi sekottaa lisäaineita.
Itse vaihtaisin  öljyt  säännöllisesti  ajomäärän mukaan, niin että näkee onko öljy kirkasta  ja näkee sen mangneetin ja siihen kertyneen tavaran, siitä voi päätellä täytyykö vaihtoväliä lyhentää vai voiko pidentää.Tietysti poistotulpan asennuskaan ei   isoja kustanna. Myös ruiskulla on helppo ottaa "näytteet" öljystä. Laitan pari kuvaa toisessa perä auki ja toisessa se mangneetti kun laakerit on loppu ja näyte öljystä valkoisessa kupissa jossa alla mangneetti.
                                                   
"Huom:kaikki tiedot voi vaihdella autoittain, esim.takajousia on ollut käytössä Transiteissa, jopa viittä eri mallia."
Terv. Toivo
p.s. autoa ei kannata vaihtaa, voi saada huonomman.


(https://karavaanari.org/kuvat/1603955513.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1603955524.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1603956644.jpg)
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 29.10.2020 kello on 17:30
Soitin vielä Ford-huoltoon, jossa sanottiin, ettei mitään lisäaineita tarvita. Eli ei tässä sitten sitä kitkalukkoa ole, miten edellä jo arveltiin.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: Rutinoff - 30.10.2020 kello on 17:17
Tässä omassanikin on sähköinen luistonesto. Tämä luistonesto on kyllä onneton, kun samalla tiputtaa tehon kovin olemattomaksi, peruuttamalla ei pääse mihinkään; pitää rääkätä kaasu pohjassa ja rytkyttää kytkimellä.


Uudemmissa Sprinttereissä samanlainen, ainakin kevyimmissä. Yhtä vittumainen, katkaisimesta ei saa kokonaan pois päältä.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: att57 - 1.11.2020 kello on 09:32
Toimiikohan kitkalukko näin pienillä nopeuksilla?

Pari viikkoa sitten sudittelin pitkää yhdessä kuraisessa mäessä, josta henkilöautolla olis päässyt niksnaks. Etenin siis metrin minuutissa kun seisoin kaasun päällä.
Jos perässä on levylukko, niin kitka suurimmillaan kun pyörien nopeusero 0%, siis lukko toimii rengasta käsin pyörittäessä (lepokitka vs liikekitka).
Tarpeeksi kun sutittaa yhdellä pyörällä niin perään tulee lukko kun tasauspyörästön ratas leikkaa kiinni akselille.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 17.11.2020 kello on 15:04
Nyt on öljyt vaihdettu. Peräöljy on oli maallikon silmään vaihtokunnossa, oli aika mustaa. Vaihteistoöljy on kirkasta ja keltaista, aivan kuin eilen laitettua. Aika kumma, että oli silminnähden noin suuri ero. Voiteluominaisuuksi sta tai muuten en tiedä... Oliskohan perään päässy vähän vettä sekaan. Autolla ajettu 90tkm ja 5 vuotta vanha.

Peräöljyn vaihdoin niin, että imin täyttökorkista vanhat öljyt pois. Mittasin, että sain pihalle noin 2.7 litraa, kun virallinen täyttömäärä on 2.86l. Tungin kaikki 3 putelia eli noin 2.85l takaisin. Jäi vielä pari milliä alle täyttökorkin.

Vaihdelootaan pitäisi laittaa 2.3l. Tätä tietoa alkasin epäilemään, kun olin työntänyt jo 2.6l eikä valunut vielä täyttökorkista pois. Soitin huoltoon ja siellä sanottiin, että pitää jäädä 10mm täyttöaukon alapuolelle. Ei se auttakun lurauttaa osa pois.

Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.11.2020 kello on 17:10
millasella imulaitteella sait imettyä pois?

Pitäs varmaan tehdä sama operaatio...muutama vuos sitten vein merkkiliikkeeseen huollettavaksi kun huollossa luki peräöljyn vaihto.
Mutta huolon jälkeen tulppa oli edelleen täynnä kuraa eli ei ollut edes sisään kurkattu.  >:D
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 17.11.2020 kello on 17:41
Tässä minun kulkineessa ei ole huolto-ohjelmassa ollenkaan perä-  ja vaihteistoöljyjen vaihtoa. Imin jarrujen ilmauskannulla:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/jarrutyokalut/jarrujen-ilmauslaitteet/jarrujen-ilmauslaite-2000031634?gclid=Cj0KCQiAhs79BRD0ARIsAC6XpaW_M5LK9fgGLZfxT2tGIu_ZfNjgmZecZmgOKO0KaRT7997qJXpGt-0aAtX3EALw_wcB

Mutta tosi hitaasti tuolla sai imettyä, meni varmaan tunti imemiseen. Sillä aikaa sitten vaihdoin vaihteistoöljyn yms.

Mulla oli tuossa vielä jäykempää 6mm letkua, jonka sai hyvin pohjalle.

Tulppa oli 11 tai 12mm upponeliökanta.

Vaihteistossa oli sitten 6-kolo luokkaa 11mm.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: Hesus - 17.11.2020 kello on 19:31
Tässä minun kulkineessa ei ole huolto-ohjelmassa ollenkaan perä-  ja vaihteistoöljyjen vaihtoa. Imin jarrujen ilmauskannulla:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/jarrutyokalut/jarrujen-ilmauslaitteet/jarrujen-ilmauslaite-2000031634?gclid=Cj0KCQiAhs79BRD0ARIsAC6XpaW_M5LK9fgGLZfxT2tGIu_ZfNjgmZecZmgOKO0KaRT7997qJXpGt-0aAtX3EALw_wcB

Mutta tosi hitaasti tuolla sai imettyä, meni varmaan tunti imemiseen. Sillä aikaa sitten vaihdoin vaihteistoöljyn yms.

Mulla oli tuossa vielä jäykempää 6mm letkua, jonka sai hyvin pohjalle.

Tulppa oli 11 tai 12mm upponeliökanta.

Vaihteistossa oli sitten 6-kolo luokkaa 11mm.

voisko toi sun letku olla liian isoa, niin ei jaksa tehdä tarpeeksi alipainetta eikä ime?
itse olen samalla kannulla imenyt, sillä normiletkulla eikä siinä mene kuin ehkä 30sekuntia ja toi litran säiliö on täysi.
tietty jos se öljy ois paksua kuin terva niin varmasti kestääkin.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: seppoko - 17.11.2020 kello on 19:41
millasella imulaitteella sait imettyä pois?

Veneessä hoitelin moottorin öljynvaihdon tuon näköisellä laitteella: https://www.ikh.fi/fi/oljynvaihtopumppu-ve261

Alibaabasta saa varmaan parilla lantilla.   Lisää vaihtoehtoja löytyy kun laittaa hakuun öljyn vaihtopumppu.
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 17.11.2020 kello on 19:47
Veneessä hoitelin moottorin öljynvaihdon tuon näköisellä laitteella: https://www.ikh.fi/fi/oljynvaihtopumppu-ve261

Alibaabasta saa varmaan parilla lantilla.   Lisää vaihtoehtoja löytyy kun laittaa hakuun öljyn vaihtopumppu.

Tuollanenkin mulla on, mutta kylmä öljy liikkuu tosi hitaasti. Tiedä sitten, jos siinä minun pumpussa on jotain vikaa.

Vasiten kokeilin, niin jarrujenilmauslaite kyllä vetää vettä tosi nopeasti pöntön täyteen. Mutta tuo öljy on tietysti vankempaa kuin vesi. Peräöljy ei sinänsä ollut mitään kauhean jäykkää, verrattavissa normimoottoriöljyyn .
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: 88k5 - 17.11.2020 kello on 20:26
Tuollaisella ikh:n käsipumpulla ikuisuushomma  lutkuttaa veneen moottorist 4.5 litraa 20W50 - ehtii jäähtyä siirapiksi, ja on sitten raskasta hommaa lypsää 200-300 kertaa kahvaa (nostin hyllyyn vehkeen).. 80W90 hpd peräöljy on jo tervaa tuohon nähden näillä keleillä.

Joskus vuosia takaperin ostin litukasta 12V (Ultimate Speed) pumpun. Näköjään muunkin merkkisenä löytyy tuota.
(https://dccf75d8gej24.cloudfront.net/images/products/05/051012212/140FDD53-35BE-464C-8EEE-3A0C4457214A-huge.jpg)

Kahden kympin korvilla hinta. Ajanut hyvin asiansa, ja aika nopsaa 4.5l lämmintä öljyä pöntössä. Samoin kaikki glykolinesteet sillä pillitää konerempoissa, jarru/kytkinnesteetkin. Kunhan tunnustelee ettei polta moottoria yli vartin ajoilla. Pitkän seisottamisen jälkeen kannattaa pumpun pesä aukoa, ettei keskipakovoimalla liikkuvat siivet ole liimautunut/hapettunut koloihinsa. Helppo purkaa. Boorit saattaa mennä akselista kovalla käytöllä - mä porasin sokkatapille läpireiän, niin ei koskaan enää suttaa  :laugh:
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: mtalo - 17.11.2020 kello on 20:57
Onko litukka = Lidl?

Meneekö tuolla kylmäkin moottoriöljy?
Otsikko: Vs: Transitin peräöljy
Kirjoitti: 88k5 - 17.11.2020 kello on 21:54
On.
Kesä kylmät kyllä. Näillä keleillä syntikat ja hydeöljy