Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: Yrjö - 8.10.2020 kello on 21:45
-
Puolukkaretkellä marjoja peratessa pölynimuri tyhjensi vaunun akut aika hyvin!
Ajattelin että vaunun akujen vanha lataus ennätys menee rikki ( n. 16 A.). Tuo mittari ei sitten näyttänytkään mitään? Kotona tarkastelu osoitti, että enemmän näkyvä sulake oli palanut. Sikäli kun suurennuslasilla oikein näin se oli 160 mA.. Pistin sellaisen josta en numeroita nähnyt. Vanhoilla halogeenipolttimoil la sain kulutusta sen verran että mittari näytti 18 A.. Minkä kokoisia sulakkeita noissa yleensä kuuluu olla? Miten noi käyttäytyy jos menee yli 20 A. ,tai minun muut mittarit yli 10 A. ?
(https://karavaanari.org/kuvat/1602181852.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1602181844.jpg)
-
20A lukee vehkeessä, niin kyllähän sen verta ainakin sulaakkeen toivoisi.. olisko 25A?
Vai paloiko volttipuolen sulake - ainakin punanen probe kuvassa sillä puolen..
Vähän riski aina noilla yleismittareilla mitata välissä virtapiiriä. Ite käytä pihtivirtamuuntajaa, eli volttipuoli yleismittarissa kertoo läpijuoksevat ampeerit koskematta niihin :D
-
Miten noi käyttäytyy jos menee yli 20 A. ,tai minun muut mittarit yli 10 A. ?
Isoilla virtamittauksilla ei välttämättä ole sulakesuojausta.
-
Minkä kokoisia sulakkeita noissa yleensä kuuluu olla?"
Ei kai noissa ole mitään yleisohjetta mutta mitta-alueesta saa
ensimmäisen vinkin jos mittarin paperit on kadonneet. Aika usein
näkee sulakkeitten arvot merkittynä itse mittariin. Varsinkin
isojen alueitten sulakkeet ovat tyypillisesti erikoisnopeita
eikä niitä löydy sähkötarvikeliikkei stäkään. Hintaviakin ovat.
Elektroniikkaliikke istä löytyy.
Jos puuhaa verkkovirtalaitteit ten kanssa niin silloin on syytä
olla tarkkana katkaisukyvysta. Pienjännitteilla erikoisnopeat
voi korvata hieman pienemmillä nopeilla (ja sivuuttaa katkaisukyky)
ja ottaa se sitten vaan huomioon. Näin esim. ajoneuvosähköissä
poislukien varsinaiset sähköajoneuvot.
690VAC:n mittauksissa olen tehnyt myös omia turvajohtoja
erikoissulakkeilla kun en ole luottanut mittarin omiin sulakkeisiin.
Korkeammilla jännitteillä ja oikosulkuvirroilla kun nopeus ei
yksin riitä vaan vaaditaan katkaisukykyä joka taas vaatii fyysisesti
pidempiä sulakkeita esim. 60mm tai enemmänkin. Yleismittarin omat
sulakkeet ovat harvoin pidempiä kuin 32mm.
Tuossa kuvassa näkyy "kirkas" (eli ilmatäytteinen) 20x5mm:n
lasiputkisulake jonka katkaisukyky on varsin vaatimaton ja tarkoittaa
verkkojännitteellä mittarin tuhoutumista jos ei johdot kovin
oikosulkuvirtaa rajoita. Eli sitten piirilevyfolio rajoittaa mutta
kylläkin lopullisesti. 230VAC:llä mittari ei kuitenkaan rajähdä
käsiin.
Paremmasta katkaisukyvystä kielii tyypillisesti keraaminen
kuori ja kvartsihiekkatäyte joka sammuttaa valokaaren ja sitoo
metallihöyryn.
"20A lukee vehkeessä, niin kyllähän sen verta ainakin sulaakkeen toivoisi.. olisko 25A?
Useammin on niin että suojausta on nopeutettu "alimittaisella" sulakkeella.
Katsokaapa speksejä, siellä on monesti ilmoitettu suurimman virta-alueen
maksimi mittausaika, esim. 10s tai sitä luokkaa. Täysimittaisella sulakkeella
mittausaikaa ei tarvitsisi rajoittaa.
"Vähän riski aina noilla yleismittareilla mitata välissä virtapiiriä"
Joo, siihen liittyy kaikenlaista kiusallista puuhaa kun piiri on katkaistava.
Itselläni usein vielä se että mitattava virta on muuten pieni mutta
kytkentäsysäys vaatii järjesteltävää, se pitää sitten hoitaa miten kulloinkin.
Tosin joskus taas se itse sysäys on se kiinnostuksen kohde mutta se onkin
sitten oskilloskoopin hommia.
"Isoilla virtamittauksilla ei välttämättä ole sulakesuojausta"
Siiskö yleismittarilla? Tuollaiseen en olekaan vielä törmännyt, hieman
arveluttavalta kuulostaa. Panelimittareissa ja sen semmoisissa ei välttämättä
ole mitään "ylimääräistä".
Niin ja vielä.... yleismittarilla voi virta-alueen sulakkeen tarkistaa
helposti niin että laittaa miinusjohdon virranmittausnapaan ja kokeilee
vastusalueella johtavuuden. (sulakehan on kytketty virranmittausnavan
ja miinusnavan väliin)
-
Tuossa Lutronissa on pienempi virta puoli suojattu 500mA sulakkeella ja isompi virta puoli ilman sulaketta.
-
Tuossa Lutronissa on pienempi virta puoli suojattu 500mA sulakkeella ja isompi virta puoli ilman sulaketta.
Saattaapa hyvinkin olla näin? Kiitos!
Illalla pasahti päähän: Kauan, kaun sitten, kun Simolle opetin voltti mittauksen, hän tietää vieläkin vähemmän kuin minä sähköhommista. Muutin sitten piuhat A. asentoon, Simo siten meni kokeilemaan akusta molempiin napoihin tökkäämällä, tuo sulake paloi silloinkin.
Se toinen, hieman piilossa oleva sulake, liittyy piippaus mittaukseen. Irroitin sen mitatakseni piippauksella, ei puhunut mitään. Minkähän kokoinen sen pitäisi olla?
Tuo mittari on ollut uusi joskus -90 luvun alkupuolella?
-
Siiskö yleismittarilla? Tuollaiseen en olekaan vielä törmännyt, hieman
arveluttavalta kuulostaa. Panelimittareissa ja sen semmoisissa ei välttämättä
ole mitään "ylimääräistä".
Tuossa on yxi Fluke, siis ihan oikea mittalaite, eikä10A alueella ole sulaketta.
-
fluke on ammattilaislaite... ei tarvi sulaketta.
Ammattilainen ei kytke väärin.... :laugh:
-
fluke on ammattilaislaite... ei tarvi sulaketta.
Ammattilainen ei kytke väärin.... :laugh:
Ammattilainen ostaa uuden mittarin kun polttaa vanhan.
-
Ammattilainen ostaa uuden mittarin kun polttaa vanhan.
Joo eikä kaupassa kerro syytä ostoonsa.... ;D
-
Joo eikä kaupassa kerro syytä ostoonsa.... ;D
Sehän oiski kun joka ostos pitäisi selitellä tiskillä......
Motonetissäki kuuntelis kun joku sanoi että vemputti rattia niin kului nivelet.....
ps mun Flukeissa on sulake. Olen sen vuosien mittaan kerran polttanut :P
-
ps mun Flukeissa on sulake. Olen sen vuosien mittaan kerran polttanut :P
Oliko edes se vähän uudemmissa oleva erikossulake? :)
-
Sehän oiski kun joka ostos pitäisi selitellä tiskillä......
Motonetissäki kuuntelis kun joku sanoi että vemputti rattia niin kului nivelet.....
ps mun Flukeissa on sulake. Olen sen vuosien mittaan kerran polttanut :P
joka ostos? eikait niitä ny ihan sarjassa pala? ;)
Auton nivelet kuluu niiltä urpoilta jotka veivaa rattia renkaat paikoillaan seisten.
Ja kytkin niiltä jotka pitää autoaan mäessä paikoillaan kytkimellä. Jossain oli niin ihan opetettu.
-
Auton nivelet kuluu niiltä urpoilta jotka veivaa rattia renkaat paikoillaan seisten.
Jossain oli niin ihan opetettu.
Mun mummolla oli lehmä, joka osas lentää...
-
Oliko edes se vähän uudemmissa oleva erikossulake? :)
Oli :(
-
Mun mummolla oli lehmä, joka osas lentää...
Jos jos sana olisi olemassa niin lehmätkin lentäs. Jos sana on siis olemassa. :D
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1602258111.jpg)
Kannattaa hommata joku tämän tyylinen pihtivirtamittari lataus- ja purkausvirtojen mittauksiin, piliteeman versio näkyy olevan 55 euroa. Pitää olla sitten mainittuna DC eli tasavirta, ihan kaikissa välttämättä ei ole.
Pesä on sitten lähellä, lehmät kuulemma eivät lennä kovin pitkiä matkoja :P
-
Minulla on tollanen ja sillä pärjää mukavasti.
-
Kuin myös
-
Normaalisti ;D on aiheesta poikettu.
Onkos noiden pihtivirta mittareiden käyttö vaikea oppia, kun tämän nykyisenkään käyttöä en liki 30v. oo oppinut. Näyttääkö ne myös pienet virrat, esim. 5 cm. led-nauhaa.
Fluke ois ollut kirpparilla n. 100 ekeen, puuttui kuitenkin sen verran tuolloin.
Taitaa olla " Mika66" ainoa jolla on tietoo minun mittarista, mittari lienee sitten harvinainen?
-
Jaa, itse käyttänyt lähes 50v yleisiä. Ihan avometreistä erinäköisiin mittareihin. Erilaisia johto tutkia myös ja varastopäällikkö valitti patterienkulutukses ta 5000 markan taskulaskimeen. Ai niin pihtimittari on oikein helppo. Ei kylläkään ihan hituvirtaan
-
Perusajatuksen näkee tästä kuvasta. Mittari laitetaan ampeerialueelle, mittarista riippuen painetaan nollausnapista ja sitten joko plus- tai miinusjohto laitetaan tuon aukeavan silmukan sisään.
Pitääkö se Bilteman pihti nollata aina kun on virran laittanut päälle?
(https://karavaanari.org/kuvat/1602277034.jpg)
-
Perusajatuksen näkee tästä kuvasta. Mittari laitetaan ampeerialueelle, mittarista riippuen painetaan nollausnapista ja sitten joko plus- tai miinusjohto laitetaan tuon aukeavan silmukan sisään.
(https://karavaanari.org/kuvat/1602277034.jpg)
Kiitos!
Ehkä tuon vielä oppisin?
Mikä noissa yleensä on pienin/suurin virta 12 V.?
-
Mites verkkovirtaa mitataan pihtimittarilla...?
-
400A asti näkyy olevan tuossa Bilteman mittarissa. Ihan pieniä virtoja ne yleensä eivät mittaa enää tarkasti, jos semmoisen suuruusluokan arvioisi, että jonkun 3..5A vielä suurinpiirtein näkee, sitten alkaa mennä epätarkaksi. Niitä yksittäisiä ledinauhan pätkiä voi mitata sitten tavallisella mittarilla. Tuo pihti on helppo laittaa vaikka akun plus- tai miinuskaapeliin kiinni ja sitten katsoa kokonaiskulutus, tai latausvirta.
-
Jos verkkovirtalaitteid en kulutusta haluaa mitata, niin siihen on helpoin ja turvallisin vaihtoehto ihan siihen tarkoitettu kulutusmittari, se on vähän kellokytkimen näköinen, tupataan pistorasiaan kiinni ja siinä olevaan pistorasiaan sitten mitattava laite. Virtapihtiin joutuu tekemään semmoisen johdon, missä on johtimet erotettu toisistaan, että pihdin saa väliin, se on vähän semmoista sähkölabrahommaa ehkä sitten jo.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/384412/Sahkonkulutusmittari
-
Tuollainen Schuko pistorasian väliin tuleva mittari löytyy...
Siihen saa syötettyä vaikka euroinakin kulutuksen. Aikoinaan mittailin sillä jännitteen heittoa. Oli hintansa väärtti, koska sen perusteella verkkoa sitten verkon ylläptäjän toimesta kunnostettiin.
-
Verkkovirtaa mitataan pihtimittarilla ihan samalla tapaa kuin tasavirtaakin. Piuha mittarin läpi. Mutta vain yhden vaiheen piuha(t) kerrallaan, eli esim jatkojohdosta ei saa mitattua päältä mitään.
-
Puolukkaretkellä marjoja peratessa pölynimuri tyhjensi vaunun akut aika hyvin!
Ajattelin että vaunun akujen vanha lataus ennätys menee rikki ( n. 16 A.).
(https://karavaanari.org/kuvat/1602181852.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1602181844.jpg)
Ehkä latasi yli 20 A. ehkä ei??
400A asti näkyy olevan tuossa Bilteman mittarissa. Ihan pieniä virtoja ne yleensä eivät mittaa enää tarkasti, jos semmoisen suuruusluokan arvioisi, että jonkun 3..5A vielä suurinpiirtein näkee, sitten alkaa mennä epätarkaksi.
Minulle taitaa riittää, kun koitan lainamittarilla joskus?
Jos kovin halavalla saan, sitten vasta pakko ostaa. ;D
-
Onhan noita pihtivirta mittareita pienille tasavirroillekin myynnissä ei niin yleinen . Thumb
-
Juu, kyllähän sitä saa vaikka minkälaisia mittalaitteita, tässä varmaankin haettiin semmoista edullisempaa perusmallia, mikä hyvin toimii tähän käyttöön, vaunun latauksen ja purkauksen mittaukseen. On kyllä ihan ehdottoman kätevä laite, aina kulkee mulla mukana. Se on hyvä, jos semmoisen saa sitten lainattua tarvittaessa, muutaman kerran mittailee eri olosuhteissa ja laittaa ruutupaperille vaikka ylös, niin sittenhän asiassa on kartalla.
-
Mutku sillä halvimmalla ei aina saa mittailtua just niitä pikkuvirtoja joita noissa mobiileissa on ;D