Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Pena10 - 15.09.2020 kello on 15:39

Otsikko: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 15.09.2020 kello on 15:39
Kävin tänään teoriakokeessa. Miksi ihmeessä piti olla 45 kysymystä tämmöisestä pikkujutusta.
Muistaakseni niitä piti olla joku 10 kpl. Milloin tämä on muuttunut?
Pääsin kyllä läpi ja parin viikon päästä inssiajo.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: megaman - 15.09.2020 kello on 16:13
-96 vuonna niitä jaettiin ajokortin uusimisen hinnalla halukkaille. Mitään kokeita ei siis tarvinnut suorittaa. Tuli hommattua.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 15.09.2020 kello on 16:22
(https://karavaanari.org/kuvat/1600176017.jpg)
Teoriakokeen kyssärit

BE; 10+30+5

Sen sijaan B; 15+50+5

Ja kortti sitten vain 5 vuotta voimassa (jos oli aiemmin max 2033)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 99 - 15.09.2020 kello on 16:26
-96 vuonna niitä jaettiin ajokortin uusimisen hinnalla halukkaille. Mitään kokeita ei siis tarvinnut suorittaa. Tuli hommattua.

Se oli 1997 vuonna, EU liittymisen takia.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 4ntti - 15.09.2020 kello on 16:30
(https://karavaanari.org/kuvat/1600176017.jpg)
Teoriakokeen kyssärit

BE; 10+30+5

Sen sijaan B; 15+50+5

Ja kortti sitten vain 5 vuotta voimassa (jos oli aiemmin max 2033)
15v ellei aiemmin ole ollut C/D korttia
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 15.09.2020 kello on 16:38
15v ellei aiemmin ole ollut C/D korttia
No, niimpä. Jäänyt nuppiin niistä tuo lyhyt..
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: garavan - 15.09.2020 kello on 16:39
Hommasin myös be-kortin tänä kesänä, heinäkuun loppupuolella oli inssi. Käsittelykokeessa saa käyttää peruutuskameraa eli jos löytyy niin helppo peruutella koukkuun. Tuon käsittelykokeen jälkeen puoli tuntia ajeltiin keskustassa.

Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: megaman - 15.09.2020 kello on 17:44
Se oli 1997 vuonna, EU liittymisen takia.

No en olis vuotta muistanut ja googlesta katsoin.

"vuoden 1996 loppuun mennessä jätetyllä hakemuksella B-luokan ajo-oikeuden haltijalla oli mahdollisuus saada BE-luokan ajo-oikeus (nk. pikku-E) ilman kuljettajantutkinto a ja lääkärintodistusta. Pikku-E-ajokorttia haki yli 980 000 ajo-oikeuden haltijaa, vaikka vain osa hakijoista tarvitsi pikku-E:n tuomia oikeuksia."
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 99 - 15.09.2020 kello on 17:47
No en olis vuotta muistanut ja googlesta katsoin.

"vuoden 1996 loppuun mennessä jätetyllä hakemuksella B-luokan ajo-oikeuden haltijalla oli mahdollisuus saada BE-luokan ajo-oikeus (nk. pikku-E) ilman kuljettajantutkinto a ja lääkärintodistusta. Pikku-E-ajokorttia haki yli 980 000 ajo-oikeuden haltijaa, vaikka vain osa hakijoista tarvitsi pikku-E:n tuomia oikeuksia."

No, minun pikku e on myönnetty 13.2.1997, siitä katsoin.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Arska - 15.09.2020 kello on 18:01
Valtio maksoi mun pikku e:n silloin 97. Jos se nyt mitään maksoi,en muista yhtään.
.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: K.E.V - 15.09.2020 kello on 19:06
27.5.1996 myönnetty ja on ihan ajettu. Kaverin steppari lainasin inssiin kun ei omalla veturilla saanut ajaa korttia vaikka siihen omaan veturiin ja vaunuun piti se olla. 😅
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 0yxxy0 - 15.09.2020 kello on 19:38
Mulla maininta 3.10.1988 myöntämis päivästä. En tehnyt mitään silloin kun noita muokattiin, sen sijaan pankkivirkailija vaihdatti mun pahvisen ajokortin muovi läpyskään 2011. Mulle ois kyllä kelvannut pahvinenkin.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: kimi - 15.09.2020 kello on 20:54
18.7.1990 ajoin tuon pikku E kortin. Oma jenkkifarkku veturina ja vaimon Corolla trailerin päällä.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: MRi - 15.09.2020 kello on 21:23
Piti käydä muistelemassa omatkin tiedot kortista.

5.6.1991 on tullut pikku E korttiin kuten myös C. Meni samoilla kirjallisilla molemmat inssit. C:hen joutui ottamaan jonkun tunnin autokoulusta, kortti kun oli muuten tullut opetusluvilla ajaen.

AB on tullut 8.11.1989 ja taisi olla viimeisiä vuosia kun A tuli vielä kaupantekijäisinä. Pari käsittelytuntia tuli otettua alle ennen ekan prätkän ostoa v. 2001 itsellä kun ei ollut aikanaan mopoa saati kevaria. Ja radalla käsittelyynkin tuli oppia myöhemmin rata-ajokursseilta missä oli kouluttajina mm. Kallio, Vehniäinen jne ;D
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 15.09.2020 kello on 21:57
Silloin 1996 ajattelin, että en jaksa jonottaa. En minä sitä mihinkään tarvitse. Ainakaan KAVAANARIKSI EN RUPEA.
 ;D
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Jakari - 15.09.2020 kello on 23:08
Näin naapurissa. Kannattaisi jonkun tutkia EU:n lainsäädäntöä. Tämä on voimassa ruotsalaisilla joka paikassa??

Förenklad tabell för körkortsbehörighet
 
B (före 1996)    Personbil över 3500 kg
B (efter 1996)    Personbil max 3500 kg
C1    Personbil över 3500 kg men inte över 7500 kg / tung lastbil
D1    Buss
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: tsahkali - 15.09.2020 kello on 23:20
Aikoinaan sanoin Emännälle, että hae, kun kerran annetaan...
Nyt se E on hyvä, kun sitä tarviin tyhjänkin kärryn kanssa.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 15.09.2020 kello on 23:40
Muistaakseni -97 tuo uusi kortti oli sellainen iso muoviläpyskä - turhaa maksoin kun veturin vaihduttua isommaksi amerikan nelikoksi loppui taas kirjaimet kesken -01.
C1E:n myötä olisi (B)E tullut lahjana 8) joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Ossi66 - 16.09.2020 kello on 06:56
Ootta te nuoria miehiä  ;D
Kävin päivittämässä ABC kortin ABE/ABC korttiin marraskuussa 1987.  Mitsu Canter veturina ja Viitamaalta lainattu vaunu koukussa. ;)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Karabiilisti - 16.09.2020 kello on 07:40
Mistäs te sen pikku e myöntöpäivän näette?

Ei ainakaan tässä isossa muoviläpyskässä lue mitään myöntöpäivää.   ::)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: juksii - 16.09.2020 kello on 07:49
Mistäs te sen pikku e myöntöpäivän näette?

Pienessä kortissa lukee ja Trafin korttitiedoissa.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Lerssinen - 16.09.2020 kello on 07:50
Ei sitä lue erikseen jos on iso E, ei mullakaan siinä pikkueessä lue mitään.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: mjo33400 - 16.09.2020 kello on 08:09
Se oli 1997 vuonna, EU liittymisen takia.

Kyllä se oli -96 kun itse suoritin sen kun tarvitsin kortin huhtikuun lopussa. Kesäkuussa niitä jaettiin ilmatteeksi.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: x1m - 16.09.2020 kello on 08:26
Pienessä kortissa lukee ja Trafin korttitiedoissa.

17.5.1991 oli pakko kun kaluston paino meni yli 3,5t veturina 300gd 88hp 😎 huvittaa kuunnella
kommentteja ettei teho riitä 🙄
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Karabiilisti - 16.09.2020 kello on 08:42
pikku e iso E.
Kortissa on vaan E  ilman kokotietoa
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Ossi66 - 16.09.2020 kello on 08:59
Mistäs te sen pikku e myöntöpäivän näette?

Ei ainakaan tässä isossa muoviläpyskässä lue mitään myöntöpäivää.   ::)

Polliisi-konttorin täti naputteli sen kirjoituskoneella punaiseen korttiin  ;)

edit:  Lukee myös nykyisen kortin takapuolella  ;)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 4ntti - 16.09.2020 kello on 09:00
17.5.1991 oli pakko kun kaluston paino meni yli 3,5t veturina 300gd 88hp 😎 huvittaa kuunnella
kommentteja ettei teho riitä 🙄
Saa B kortillakin yhdistelmän massa mennä yli 3.5t tietyllä kombinaatiolla
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Ossi66 - 16.09.2020 kello on 09:04
Saa B kortillakin yhdistelmän massa mennä yli 3.5t tietyllä kombinaatiolla

Vain silloin, jos jarruton max 750kg kärry koukussa
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 16.09.2020 kello on 11:09
Mistäs te sen pikku e myöntöpäivän näette?

Ei ainakaan tässä isossa muoviläpyskässä lue mitään myöntöpäivää.   ::)
Takapuolella eri ajokorttiluokkien myöntämispäivä siinä vanhassa isosssa muoviläpyskässä (kuten pienessäki), malliin..
(https://ajokortti-info.fi/filebank/210-18775-luottokorttikaanto.jpg)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: vmt - 16.09.2020 kello on 12:59
Takapuolella eri ajokorttiluokkien myöntämispäivä siinä vanhassa isosssa muoviläpyskässä (kuten pienessäki), malliin..
(https://ajokortti-info.fi/filebank/210-18775-luottokorttikaanto.jpg)

Ei siinä kyllä ole niitä myöntämispäiviä, ei edes koko kortin myöntämispäivää. Just tarkistin omasta, että on vaan selitteet kirjaimille.

https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/suomessa-kaytossa-olevat-ajokorttimallit (https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/suomessa-kaytossa-olevat-ajokorttimallit)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: megaman - 16.09.2020 kello on 13:07
Juu ei ole isossa muoviläpyskässä mitään muuta kuin viimeinen käyttöpäivä. Pienessä muoviläpyskässä on muutakin.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: kimi - 16.09.2020 kello on 13:24
Luottokorttikokoise ssa on myöntämispäivät eri luokille. Jostain syystä minulla on tuo 19.7.1990 myönnetty paperikortti vielä olemassa ja uudessa näkyy, että tuolloin olen korottanut luokkaa.
En vaan muista miksi tein sen tuolloin, sitä ennenkin tuolla jenkkifarkulla vedin vaunua ja oliko silloin joku erilainen laskentatapa vai ajoinko luvatta vaunu perässä. Taitaa olla jo mahdollinen rikos vanhentunut.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 16.09.2020 kello on 13:53
No, jos ne - ja vaikka sakkohistorian haluaa, niin ainakin täältä pitäisi kait löytyä..

https://asiointi.trafi.fi/web/oma-asiointi/ajokortti

Tosin en about 30 v vanhoja rötöksiä ja hyllytystä löytänyt  ;D
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: seppoko - 16.09.2020 kello on 14:02
Ensimmäisen korttini ajoin -62. Se oli yksityinen kuorma-autokortti, joka aikaa myöten muuttui ABECE-kortiksi. Mikä on tuo päiväys vuonna -70 on minulle hiukan arvoitus. Todennäköisesti silloin suoritin taksiluvan. Sittemmin vuonna -16 uusiessani kortin, pudotin CE:n pois ja siitä tuo päättymispäivä tulee koska saan vain viideksi vuodeksi kerrallaan kortin.

(https://karavaanari.org/kuvat/1600254115.jpg)

Ps. Mulla ei ole koskaan ollut mitään pikkueetä tai isoeetä. Vain yllämainittu ABECE- tai niin kuin nyt ABE-kortit.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: kimi - 16.09.2020 kello on 21:29
No, jos ne - ja vaikka sakkohistorian haluaa, niin ainakin täältä pitäisi kait löytyä..

https://asiointi.trafi.fi/web/oma-asiointi/ajokortti

Tosin en about 30 v vanhoja rötöksiä ja hyllytystä löytänyt  ;D

Sakkohistoriaa en löytänyt minkäänlaista tuosta PDF tiedostosta jossa pitäisi olla.

Kortin sain 28.11.1977 vaikka myöntämispäiväksi on merkitty  1.12.1977. Inssin jälkeen siihen aikaan ei saanut ajolupaa vaan kortti piti olla. Espoossa ajokortit päivättiin aina torstaille ja tuon sain käteen jo maanantaina.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: cerveza - 16.09.2020 kello on 21:55
Aikoinaan -81 tuli ajettua vain C. Plakaatissa ABEC  8)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pate - 17.09.2020 kello on 08:46
Piti minunkin käydä katsomassa tuo Trafin sivu.
Ei näkynyt minullakaan sakkoja siellä vaikka parit ylinopeudesta olen viime vuosina saanut.
1972 ajoin C-kortin ja myöhemmin päivitin sitä.Nyt on ABECEDE
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Ossi66 - 17.09.2020 kello on 09:44
Sama homma mulla sakkojen kanssa - viimeisimmästä onkin kyllä jo 15 vuotta.
Olisko niin että tuolla näkyy vain niin tuoreet, jotka saattaa vaikuttaa kortin voimassaoloon???
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: MRi - 17.09.2020 kello on 09:56
Sama homma mulla sakkojen kanssa - viimeisimmästä onkin kyllä jo 15 vuotta.
Olisko niin että tuolla näkyy vain niin tuoreet, jotka saattaa vaikuttaa kortin voimassaoloon???
Myös sama homma. Itsellä ei ole viimeisestä ihan noin kauan mutta yli 2 vuotta kuitenkin.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: megaman - 17.09.2020 kello on 10:49
Nuorena poikana kortti oli hyllyllä sakkojen (kevari 1x autoilu 2x) takia 3 krt. Nyt viimeisistä sakoista reilusti yli 20 vuotta.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 17.09.2020 kello on 15:01
btw mistä laitetaan päälle Trafin osoiteluovutuskielt o?
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 17.09.2020 kello on 15:32
btw mistä laitetaan päälle Trafin osoiteluovutuskielt o?
https://asiointi.trafi.fi/web/oma-asiointi/tiedonluovutus
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 17.09.2020 kello on 15:44
Thanks Noihin rastit, niin ei saa haettua osoitetta.

Jos vaikka tulisi törppäiltyä liikenteessä tai joku suuttuu muuten vaan, mikä Suomessa ihan yleistä.

 :P
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 17.09.2020 kello on 17:59
Piti minunkin käydä katsomassa tuo Trafin sivu.
Ei näkynyt minullakaan sakkoja siellä vaikka parit ylinopeudesta olen viime vuosina saanut.
1972 ajoin C-kortin ja myöhemmin päivitin sitä.Nyt on ABECEDE
Taitaa sakot poistua parissa vuodessa...

Isommat törttöilytkin poistuu rekisteristä käsittääkseni viidessä vuodessa.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 16.10.2020 kello on 15:12
Tänään ajettu hyväksytysti Pikku E

Pari tuntia otin autokoulua ja vuokrasin heiltä peräkärryn ennen sitä.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: JariL - 25.10.2020 kello on 04:01
Paljonkos pikku E tulee maksamaan?
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 25.10.2020 kello on 23:01
Pakollista on vain teoriakoe 35 € ja inssiajo käsittelykokeen kanssa 95€
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: x1m - 26.10.2020 kello on 09:07
Pakollista on vain teoriakoe 35 € ja inssiajo käsittelykokeen kanssa 95€
Yhtä piirileikkiä tuon pikku E:n kanssa - 91 keväällä tuon ajoin ja myöhemmin sen sai sitten "ilmaiseksi" kunnes taas.....
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: mjo33400 - 26.10.2020 kello on 09:10
Yhtä piirileikkiä tuon pikku E:n kanssa - 91 keväällä tuon ajoin ja myöhemmin sen sai sitten "ilmaiseksi" kunnes taas.....

Se oli pieni aika jolloin sen sai ilmaiseksi -96.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 99 - 26.10.2020 kello on 12:01
Se oli pieni aika jolloin sen sai ilmaiseksi -96.

Itse saanut tuon ilmaiseksi helmikuussa 1997.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Kanavaari - 26.10.2020 kello on 12:56
Itse saanut tuon ilmaiseksi helmikuussa 1997.

Kyllä ajokortin uusiminen silloinkin jotain maksoi, vaikka pelkkä E:n hakeminen riitti sen saamiseen.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: tsahkali - 26.10.2020 kello on 13:05
Kyllä ajokortin uusiminen silloinkin jotain maksoi, vaikka pelkkä E:n hakeminen riitti sen saamiseen.

Kyllähän se kortti maksoi, sen vaan sai ilman minkäänlaista taitoa ja ajokoetta.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: mjo33400 - 26.10.2020 kello on 14:10
Itse saanut tuon ilmaiseksi helmikuussa 1997.

Oisko se sen vuoden ollut haettavissa.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: mike - 26.10.2020 kello on 14:18
Tulihan se iso E :kin aikanaan lahjaks kun yksityinen kuorma autokortti muuttu!
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 29.10.2020 kello on 09:40
Pakollista on vain teoriakoe 35 € ja inssiajo käsittelykokeen kanssa 95€

Lisänä ajoharjoituslupa alkuun maksaa lisäksi tuon 35 €.

Lisänä otin autokoulusta auto/peräkärry yhdistelmän ja pari tuntia opetusta. Se maksoi 300 €. Minun kustannus lopulta oli  465 €

Kallista, mutta harrastus aina on  :D
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 99 - 29.10.2020 kello on 10:03
Lisänä ajoharjoituslupa alkuun maksaa lisäksi tuon 35 €.

Tuo on tässä tapauksessa monesti vähän turha, kun voi harjoitella käytännössä vastaavalla yhdistelmällä jonka paino jää alle pikku e vaatimuksen. Ja inssissä sitten käyttää sitä pikku e yhdistelmää. (yhdistelmien ero voi olla vaikka 50kg, mikä ei 3500kg painoluokassa käytännössä vaikuta mitään)
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: tsahkali - 29.10.2020 kello on 11:09
Tuo on tässä tapauksessa monesti vähän turha, kun voi harjoitella käytännössä vastaavalla yhdistelmällä jonka paino jää alle pikku e vaatimuksen. Ja inssissä sitten käyttää sitä pikku e yhdistelmää. (yhdistelmien ero voi olla vaikka 50kg, mikä ei 3500kg painoluokassa käytännössä vaikuta mitään)

Eikö siellä kärryssä vaadita enää kuormaa?
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 29.10.2020 kello on 11:31
Tuo on tässä tapauksessa monesti vähän turha, kun voi harjoitella käytännössä vastaavalla yhdistelmällä jonka paino jää alle pikku e vaatimuksen. Ja inssissä sitten käyttää sitä pikku e yhdistelmää. (yhdistelmien ero voi olla vaikka 50kg, mikä ei 3500kg painoluokassa käytännössä vaikuta mitään)
Eikait ajoharjoittelulupa liity kuin itsenäiseen liikenteessä opetteluun (kolmio perässä) vain A1-kevariluokkaa.
Olisko Penalla termi väärä, tarkoitti ajokorttilupaa , pakollinen "rikoshistoriatutkim us" kaikille ajokorttihakemuksil le. Maksaa sen 35€  :D
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 3.11.2020 kello on 08:48
Eikait ajoharjoittelulupa liity kuin itsenäiseen liikenteessä opetteluun (kolmio perässä) vain A1-kevariluokkaa.
Olisko Penalla termi väärä, tarkoitti ajokorttilupaa , pakollinen "rikoshistoriatutkim us" kaikille ajokorttihakemuksil le. Maksaa sen 35€  :D

Olet oikeassa. Nyt löysin kuitin, siinä lukee ajokorttilupahakemu s.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: supersimpanssi - 6.08.2025 kello on 19:49
Vanhan ketjun nosto, mutta ajattelin suorittaa tuon BE-kortin, kun sille on töissäkin käyttöä.
Käsittelykoe on jo aika hyvin hallussa, mutta teoriakoe tuntuu vieraammalta.
Kunnolla en googlaamallakaan saanut tietoa että mitä siellä pitää tietää. Maksullisia palveluita löytyy kai useampikin ja lopulta kirjastosta löytyi tuorein painos Autokoulun perävaunukirjasta, joka tuntuu sisältävän paljonkin epäolennaista, kuten sf-caravanin toimintaa, perrämoottorin trimmiä ja valtion rajasta kertovia liikennemerkkejä.

Onkohan kellään vinkata täsmällisempään materiaaliin teoriakoetta ajatellen, vai onko koe ylipäätään miten haastava?
Kirjassa huomasin ainankin nastarengassäännön muuttuneen siitä kun viimeeksi niitä tutkin.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 6.08.2025 kello on 20:29
^
Kysymysmalleja on netissä kaiketi useampiakin...

Tässä yksi, josta selviää ainakin sisältö.
https://www.ajokoe.fi/be-kortti#main-content
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: supersimpanssi - 7.08.2025 kello on 15:29
Ajokoe sivun ilmaiset esimerkit aiheuttaa vaan lisää epävarmuutta, enkä nyt ihan tiedä haluaisinko tuosta maksaa.
Käväisin ihan katsastuskonttorill a ja sielläkään ei täti osannut yhtään opastaa mitä sinne kokeeseen pitäisi opiskella. Mutta käsittelykokeen ohjeissa tuli jännä huomio että B96 kokeen autossa pitää olla opetuspoljin. BE-kokeessa ei tarvitse.

Mutta onkohan se tieto edelleen voimassa, jos rekisteriote ei kerro vetomassoja,niin jarruton saa olla puolet veturin omamassasta ja jarrullinen omamassan verran. Maastureissa voi olla 1,5 kertaa kokonaismassan. Ei tuota löydy traficomin sivuilta, eikä googlesta millään virallisella sivulla.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Tietis - 7.08.2025 kello on 22:30
Suoritin pari vuotta sitten C1:n ja ihan suosiolla ostin maksullisen materiaalipaketin, jossa sai teoriakokeen harjoitustehtävät. En kyllä enää muista, mistä sen ostin. Niitä sitten kelailin. Pelkästään lukemalla ei siitä välttämättä selviä, vaikka kuinka olis asiat hallussa. Se kuitenkin se koe siinä koneen ääressä on ihan omanlaisensa maailma, ja jos siihen ilman harjoitustehtäviä menee niin on iso riski että käy huonosti. Ei siitä pelkästään kirjaa lukemalla mitään tule.

Siinä harjoitellessa tulee ahaa-elämyksiä miten siellä kokeen "maailmassa" asiat on ja mihin pitää kiinnittää huomiota. Esim. toisen auton suuntavillkku kun ei kuvassa vilku, niin ihan ekalla en tajunnut että tehtävässä oli toisella autolla vilkku päällä. Sitten kun niitä asioita oppi oikein havainnoimaan, meni paremmin.

Ainakin tuota C1:stä varten piti ihan ilmoittautua autokouluun ja käydä teoria- ja ajotunneilla. Teoriatunnit oli kyllä netissä omaan tahtiin. Saattoi olla niin, että autokoulun oppilassivuillakin oli jotain teoriakokeen harjoitustehtäviä, mutta noita toisen palvelun tehtäviä mä kelailin. Sitten kun "läpäisin" tarpeeksi monta harjoituskoetta putkeen, ilmoittaudun oikeaan ja se meni laakista läpi.

Ei nuo maksulliset materiaalit kuitenkaan hinnaltaan juuri poikkea teoriakokeen maksuista (muistamatta tarkkaan mitä mikäkin maksoi). Suunnilleen samalla rahalla kuin yksi mokattu teoriakoe saat ne harjoitusmateriaali t.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Pena10 - 8.08.2025 kello on 08:17
Muistan kun ajoin pikku E:n joskus 2020, niin kysymyksiä oli jotain 10 kpl jotain ja ne eivät olleet vaikeita.

Haaste oli lähinnä vaunulla se kulmaperuutus pienessä tilassa. Tätä varten otin pari tuntia opetusta autokoulusta ja sieltä vuokrasin peräkärryn jolla oli painoa tarpeeksi. Silloin kun ajaa kortin pitää olla yli 3500 kg yhdistelmä itsellä. Minulla oli vaunu yhdistelmä sillä hetkellä jonka kokonaispaino oli alle tuon ja olin ostamassa silloin uutta vaunua ja tuo pikku E piti ajaa siksi.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Karabiilisti - 8.08.2025 kello on 08:42
Pikku E tarve kasvoi kun vaihtoi Volvoon niin alkaa pienempikin kärri jo vaatia pikku eetä. Onneksi se tuli aikanaan ihan vaan hakemalla.

Tuo saattaa olla satunnaiselle kärryilijälle "yllätys" että tarve määräytyy kokonaispainojen summasta. Eli auton suurin kokonaispaino + vaunun suurin kokonaispaino.
ELi jos veturi esim 2700kg kokonaispaino (omapaino 1900 kyydissä 80kg kuski) ja jarrullinen kärri kokonaispaino 1500kg (vaikka omapaino onkin vaan 500kg ja kuormaa vain 100kg) niin laskun tulos on 4200kg eli pikkue pakollinen.
Valkosen kiimaliiterin kiskojalle tämä ei ehkä niin epäselvä mutta satunnaiselle mökkiveneen kuljettajalle ehkä voi ollakin.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 8.08.2025 kello on 09:23
Pikku E tarve kasvoi kun vaihtoi Volvoon niin alkaa pienempikin kärri jo vaatia pikku eetä. Onneksi se tuli aikanaan ihan vaan hakemalla.

Tuo saattaa olla satunnaiselle kärryilijälle "yllätys" että tarve määräytyy kokonaispainojen summasta. Eli auton suurin kokonaispaino + vaunun suurin kokonaispaino.
ELi jos veturi esim 2700kg kokonaispaino (omapaino 1900 kyydissä 80kg kuski) ja jarrullinen kärri kokonaispaino 1500kg (vaikka omapaino onkin vaan 500kg ja kuormaa vain 100kg) niin laskun tulos on 4200kg eli pikkue pakollinen.
Valkosen kiimaliiterin kiskojalle tämä ei ehkä niin epäselvä mutta satunnaiselle mökkiveneen kuljettajalle ehkä voi ollakin.
..yleensä ne mökkiveneet ovat niin hentoisia, että harva sellaiselle jarrullista edes hommaa.. 750kg riipan saa laittaa vaikka 3500 kg matkailuauton perään, ja kortiksi riittää B.



Ajokoe sivun ilmaiset esimerkit aiheuttaa vaan lisää epävarmuutta, enkä nyt ihan tiedä haluaisinko tuosta maksaa.
Käväisin ihan katsastuskonttorill a ja sielläkään ei täti osannut yhtään opastaa mitä sinne kokeeseen pitäisi opiskella. Mutta käsittelykokeen ohjeissa tuli jännä huomio että B96 kokeen autossa pitää olla opetuspoljin. BE-kokeessa ei tarvitse.

Mutta onkohan se tieto edelleen voimassa, jos rekisteriote ei kerro vetomassoja,niin jarruton saa olla puolet veturin omamassasta ja jarrullinen omamassan verran. Maastureissa voi olla 1,5 kertaa kokonaismassan. Ei tuota löydy traficomin sivuilta, eikä googlesta millään virallisella sivulla.

B tai B96, myös C tai C1 ajokokeen autoissa pitää olla opetuspoljin (ja peili/t). Kokelaalla ei ole ao. ryhmän (1 tai 2) ajo-oikeutta - sen sijaan *E:tä perään haluavalla kokelaalla se on jo..

Juu, ei rekisteriote ole kertonut enää vuosikymmeniin, mutta auton e-hyv. tyyppikilpi on sen kertonut.
(https://www.fordservicecontent.com/images/imagen/imagen2.dll?w=600&id=E413848_EUR&t=JPG)
..vastaavan kun autostasi löydät, kohta C kertoo yhdistelmämassan. Jos se on 0 kg tai tyhjä - koukku on aika turha.. jarrullisen vetomassaksi X saat kaavalla C-B=X

Lainaus
Tieliikennelaki
152 § Autoon kytkettävän hinattavan ajoneuvon suurin sallittu massa
..
2)?jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin painoiseen autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa tai, jos vetoautona toimii maastoautoksi luokiteltu henkilö- tai pakettiauto, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, kuitenkin enintään 3,5 tonnia.
..
.
Eli rek.otteessa pitää olla, merkintä G. Ts ajoneuvoluokka: M1G tai N1G.
Koskee siis, tiellä sallittavaa, mutta ajoneuvoa rajoittaa tuo tyyppikilpi (ja koukun myös) - pienin määrää..
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 99 - 8.08.2025 kello on 11:21
Aika monella B96 korttia ajavalla on pohjalla jo B, joten käsittämätön tuo opetuspoljin vaatimus. Varsinkin kun sitä ei tarvitse pikku-e:tä tenttivältä..
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Karabiilisti - 8.08.2025 kello on 12:25
..yleensä ne mökkiveneet ovat niin hentoisia, että harva sellaiselle jarrullista edes hommaa.. 750kg riipan saa laittaa vaikka 3500 kg matkailuauton perään, ja kortiksi riittää B.


Joo hankalin tilanne on kun joku haluaa lainata esim peräkärriä ja se on jarrullinen jossa kokonaismassa rekisteriotteessa isohko.
Päällisinpuolinhan katsottuna maallikko ajattelee että kun on tyhjä kärri niin eihän se nyt voi mitään rajoja ylitellä.
Eikä sen massan tarvi olla edes kovin iso jos vetäjänä on vaikka isompi katumaasturi. Ne pakkaa olemaan jo 2500kg kokonaispainoltaan, ei salli kuin max 1000kg kärrin.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 8.08.2025 kello on 12:26
Aika monella B96 korttia ajavalla on pohjalla jo B, joten käsittämätön tuo opetuspoljin vaatimus. Varsinkin kun sitä ei tarvitse pikku-e:tä tenttivältä..
Joko automaattivaihteine n kelpaa BE ajokokeessa...?

Aikaisemmin ainakin BE kokeessa vaadittiin manuaali, jotta ei tullut merkintää korttiin. Sikäli hassua, että ilman kärryä sai ajaa manuaalilla, mutta kärryn kanssa vain automaatilla, kun oli se ehto kortissa.

Toinen hassutus oli, jos oli ajanut B kortin manuaalilla, niin raskaissa luokkien kokeen sai suorittaa automaatilla. Kuorma-auton manuaali on kyllä ihan eri maailma.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 8.08.2025 kello on 12:28
Joo hankalin tilanne on kun joku haluaa lainata esim peräkärriä ja se on jarrullinen jossa kokonaismassa rekisteriotteessa isohko.
Päällisinpuolinhan katsottuna maallikko ajattelee että kun on tyhjä kärri niin eihän se nyt voi mitään rajoja ylitellä.
Eikä sen massan tarvi olla edes kovin iso jos vetäjänä on vaikka isompi katumaasturi. Ne pakkaa olemaan jo 2500kg kokonaispainoltaan, ei salli kuin max 1000kg kärrin.
Jos sattuu vetoauto kuulumaan vielä C-luokkaan...

Silloinhan kortti riittää vain 750 kg kärryn vetoon. Eikä sekään ole aina sallittua raskaammalla C-autolla.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Ossi66 - 8.08.2025 kello on 13:16
Joko automaattivaihteine n kelpaa BE ajokokeessa...?

Kelpaa,.eikä tule rajoitetta, jos B ei ole automaatille rajoitettu
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 8.08.2025 kello on 13:30
Kelpaa,.eikä tule rajoitetta, jos B ei ole automaatille rajoitettu
On sitten tämä vaihteisto hassuttelu poistunut..

Uteliaisuuttani vielä lukaisin.
https://traficom.fi/sites/default/files/media/file/Luokkien%20BE%20ja%20B96%20asiakasohje.pdf
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: K.E.V - 8.08.2025 kello on 13:37
Kelpaa,.eikä tule rajoitetta, jos B ei ole automaatille rajoitettu
Kelpasi se jo 90 luvulla kun pikkueetä lisäsin abc:hen
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 8.08.2025 kello on 14:48
Kelpasi se jo 90 luvulla kun pikkueetä lisäsin abc:hen
Kelpasi kai, jos ei tarvinnut käydä ajokokeessakaan...

Vuosi oli 1997.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: K.E.V - 8.08.2025 kello on 15:32
Kelpasi kai, jos ei tarvinnut käydä ajokokeessakaan...

Vuosi oli 1997.
Piti käydä kun missasin aikaikkunan milloin sai lahjaksi. Oma ei riittänyt veturiksi vaikka jouduin yhdistelmän painon vuoksi hankkimaan. Kaverin Lill Red truck iso lohkolla kelpasi. Ei tarttenut edes vetopeilejä. Leimasi ukko kysyi tulitko itte vaunu perässä. Kerroin tulleeni, ei tuo siihen kummempia🤣

Edit 27.05.1996 saatu pikku e
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Tietis - 8.08.2025 kello on 16:03

B tai B96, myös C tai C1 ajokokeen autoissa pitää olla opetuspoljin (ja peili/t). Kokelaalla ei ole ao. ryhmän (1 tai 2) ajo-oikeutta - sen sijaan *E:tä perään haluavalla kokelaalla se on jo..


Kun kaksi vuotta sitten ajoiin C1-kortin, pakollisilla ajotunneilla ei autokoulun Crafterissa ollut mitään ylimääräistä. Ei poljinta eikä peilejä. Ja samalla autolla ajoin myös ajokokeen. Ja käsittääkseni samalla autolla hoitavat myös C1E:n opetuksen ja ajokokeen.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 8.08.2025 kello on 16:13
Kun kaksi vuotta sitten ajoiin C1-kortin, pakollisilla ajotunneilla ei autokoulun Crafterissa ollut mitään ylimääräistä. Ei poljinta eikä peilejä. Ja samalla autolla ajoin myös ajokokeen. Ja käsittääkseni samalla autolla hoitavat myös C1E:n opetuksen ja ajokokeen.
Outoa...

Käsittääkseni C1 korttia ajettaessa pitää olla opettajalla jarru ja peili. Eihän oppilaalla ole silloin vielä korttia. Se jarru on monesti siellä taaempana open penkin juuressa.
Jos taas oppilaalla on jo vetoauton ajolupa, niin kärrytutkinnossa ei tarvitse käsittääkseni olla tutkinnossa lisäjarrua.
Voi olla, että säännöt ovat muuttuneet.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Tietis - 8.08.2025 kello on 17:01
Outoa...

Käsittääkseni C1 korttia ajettaessa pitää olla opettajalla jarru ja peili. Eihän oppilaalla ole silloin vielä korttia. Se jarru on monesti siellä taaempana open penkin juuressa.
Jos taas oppilaalla on jo vetoauton ajolupa, niin kärrytutkinnossa ei tarvitse käsittääkseni olla tutkinnossa lisäjarrua.
Voi olla, että säännöt ovat muuttuneet.
Ja onhan sekin mahdollista, että vaan muistan väärin tai en kiinnittänyt noihin varusteisiin huomiota. Traficomin sivuilta kyllä löysin nopealla hakemisella tällaisen ohjeistuksen polkimesta, ja tuon mukaan sitä ei C1-opetusautossa vaadita.

Lainaus
Opetuspoljin on pakollinen varuste kuljettajaopetukses sa seuraavasti:

henkilöautossa, mopoautossa, mönkijässä ja traktorissa silloin, kun istuinpaikat ovat vierekkäin.
moottoripyörässä sekä sellaisessa kevyessä nelipyörässä ja traktorissa, joissa istuinpaikat ovat peräkkäin ja opettaja on mukana ajoneuvossa.
linja-autossa, jos oppilaalla ei ole C-luokan ajo-oikeutta.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 8.08.2025 kello on 17:25
^
Toistakin tietoa Traficomin sivuilta löytyy...

"C1-luokan kuorma-auto

    Rekisteröity kokonaismassa on vähintään 4 000 kg, mutta enintään 7 500 kg.
    Pituus on vähintään 5 metriä.
    Suurin rakenteellinen nopeus on vähintään 80 km/h.
    Ajoneuvossa on lukkiutumattomat jarrut.
    Ajoneuvossa on ajopiirturi.
    Kuormatila tai kuorma muodostaa suljetun laatikkomaisen rakenteen, joka on koko kuormatilan pituudeltaan   vähintään ohjaamon levyinen ja korkuinen
    erillinen jarrupoljin eli opetuspoljin.
    Erillinen ulkopuolinen taustapeili."

https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/ajokortit/tutkintoajoneuvojen-vaatimukset#78848-4
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 99 - 8.08.2025 kello on 17:40
Jos taas oppilaalla on jo vetoauton ajolupa, niin kärrytutkinnossa ei tarvitse käsittääkseni olla tutkinnossa lisäjarrua.
Voi olla, että säännöt ovat muuttuneet.

B96 ajokokeessa pitää olla lisäjarrupoljin, vaikka kuskilla on vetoauton ajolupa (B kortti).
Selkeästi vittuilun takia, ettei ko. Kortti yleistyisi.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 8.08.2025 kello on 20:59
B96 ajokokeessa pitää olla lisäjarrupoljin, vaikka kuskilla on vetoauton ajolupa (B kortti).
Selkeästi vittuilun takia, ettei ko. Kortti yleistyisi.
Tätä on perusteltu kokeen suoraviivaisuudella ...

Ei teoriakoetta, eikä käsittelykoetta. Saattaa houkutella täysin ummikkoja ajokokeeseen. Ymmärrän kyllä tutkinnon vastaanottajankin turvallisuuta.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 99 - 9.08.2025 kello on 00:35
Tätä on perusteltu kokeen suoraviivaisuudella ...

Ei teoriakoetta, eikä käsittelykoetta. Saattaa houkutella täysin ummikkoja ajokokeeseen. Ymmärrän kyllä tutkinnon vastaanottajankin turvallisuuta.

Se onkin vaarallista jos auton perässä on 250kg painavampi kärry, joka on vieläpä varustettu jarruilla toisin kuin se 250kg kevyempi.

Todellisuudessa kyse on pelkästään siitä että ei haluta että porukka ajaisi B96 korttia.

Ps. Tulihan sentään kumottua väitteesi tuosta "vetoauton ajoluvasta". Kuten itsekin totesit edellä.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 9.08.2025 kello on 07:22
Se onkin vaarallista jos auton perässä on 250kg painavampi kärry, joka on vieläpä varustettu jarruilla toisin kuin se 250kg kevyempi.

Todellisuudessa kyse on pelkästään siitä että ei haluta että porukka ajaisi B96 korttia.

Ps. Tulihan sentään kumottua väitteesi tuosta "vetoauton ajoluvasta". Kuten itsekin totesit edellä.
Totesin vain, että näin sitä on perusteltu...

En itse perustele sitä suuntaan, tai toiseen. Mikähän olisi perusteena sille, että ei haluta porukan ajavan B/96 korttia? Voisiko siitä olla seurauksena joku suurikin vaikutus liikenteelle, tai jopa yhteiskunnalle.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: supersimpanssi - 9.08.2025 kello on 15:37
Nyt en enää tiedä mitä uskoa.
Autokoulukirja sanoo kielletty ja liikenneturva sanoo sallittu. Ja molemmat päivätty 2020 uudistusten jälkeen.
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/venetrailerin-kaytto/

Edesmenneellä trafin nettisivustolla oli paljon ohjesivuja joissa oli todennäköisesti se ajantasaisin tieto kaikkeen. Nykyisiltä traficom sivuilta ei löydy omalla eikä googlen haulla juuri mitään...

Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: Aakku - 9.08.2025 kello on 15:53
^
Tekoälyn vastaus...

"Asiaan liittyy tosiaan kaksi erilaista näkökulmaa, jotka voivat vaikuttaa ristiriitaisilta. Olen pahoillani aiemmista epätarkoista vastauksistani. Tässä selvennys tilanteesta:

1. Liikenneturvan ja muiden viranomaisten kanta:

    Liikenneturva on ilmoittanut, että venetrailerilla saa kuljettaa muutakin tavaraa kuin venettä, esimerkiksi lautoja. Heidän mukaansa tärkeintä on, että kuorma on sidottu asianmukaisesti ja turvallisesti.

    Tämän näkemyksen perusteena on se, että venetraileri on rekisteröity perävaunu, ja sen käyttöön sovelletaan samoja yleisiä kuormansidontaa ja kuljetusta koskevia sääntöjä kuin muihinkin perävaunuihin.

2. Rekisteröinti ja "erikoiskuljetus" -näkemys:

    Joissakin lähteissä ja keskusteluissa on esitetty toinen näkökulma, joka perustuu perävaunun rekisteröintitietoi hin. Ajoneuvoluettelossa venetrailerin käyttötarkoitus on usein "erikoiskuljetus", ja siihen on voitu määritellä vain veneen kuljetus.

    Tämän tulkinnan mukaan, jos rekisteröintitiedoi ssa on selkeästi rajattu käyttötarkoitus, muun kuin veneen kuljettaminen olisi luvatonta.

Miksi näkemykset eroavat?

Ero syntyy todennäköisesti lainsäädännön tulkinnasta.

    Yleinen säännös: Tieliikennelaki ja kuormansidontaa koskevat asetukset antavat yleiset säännöt kaiken tavaran kuljettamiselle perävaunussa. Ne keskittyvät turvallisuuteen, painoihin ja kuorman kiinnitykseen.

    Ajoneuvokohtainen säännös: Rekisteröintitiedot voivat kuitenkin rajoittaa ajoneuvon käyttötarkoitusta. Venetrailerin kohdalla tämä rajoitus voi liittyä juuri siihen, että se on suunniteltu ja hyväksytty erityisesti veneen kuljettamiseen, ja sen poikkeussäännöt (esim. kuorman leveys) perustuvat juuri tähän käyttötarkoitukseen ."
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: 88k5 - 9.08.2025 kello on 16:04
^
Ainakin aiemmin ainoastaan venetrailerilla sai kuskata perävaunun leveyttä leveämpää kuormaa, muilla ei..

Joskus kanssa pohdin tuleeko sanomista, jos autotrailerilla kuskaa kaivinkonetta - päätin että kuttuako muille kuuluu, kun mitoiltaan muuten laillinen on ja sidonta ok..
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: supersimpanssi - 9.08.2025 kello on 19:57
Oikeasti "luulen tietäväni" että muun tavaran kuljettaminen on laillista, noudattaen sitä perussääntöä että kuorma pitää olla turvallisesti sidottuna. Hevosvaunuissa, venetrailereissa ja varsinkin matkailuvaunuissa ei välttämättä ole kunnollisia kiinityspisteitä joihin kuorman saa sidottua.

Joskus oli se sääntö että kuorma ei saa ylittää kuormakorin reunoja, poislukien vene, koska veneen runko on yhtenäinen kokonaisuus jota ei ole mahdollista purkaa osiin pienemmäksi. Venetrailereissa ei sellaista koria yleensä ole, on vain putkirunko, joten muukin tavara saa ylittää lokasuojat enintään 35cm ja olla enintään sen 2,5m jonka jälkeen seurataan sitten erikoiskuljetusten määräyksiä.
Otsikko: Vs: Ajan pikku E:n
Kirjoitti: supersimpanssi - 3.09.2025 kello on 14:03
Nyt on teoriakokeessa käyty ja hyväksytty tulos sähköpostissa.
Kaikkea ei tullut painettua mieleen mutta mun kokeessa aika pienelle osalle jäi varsinaiset vaunuun liittyvät kysymykset.
Kuvakysymyksetkin koski suurimmalta osalta ihan yleisiä sääntöjä sekä kieltoja.
Ilmeisesti rimaa hivottelin, kun 4 väärin tuli lopussa pysähtymisistä, pysäköinneistä ja ohittamisesta.

Seuraavaksi sitten pitää järjestellä se ajokoe. Eniten siinä jännittää että löydänkö yhdistelmän jossa varmasti toimii kaikki valot.