Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: jojuvy - 30.08.2020 kello on 20:11
-
Calira ei lataa verkkovirralla auton akkua asunnon akkua kyllä. Moottorin laturi lataa molemmat. Jos joku tunnistaisi missä vikaa olisi niin neuvoja otan mielelläni vastaan. Juotin pysyy kyllä kädessä. mielellään vielä jos kuvan saisi osasta.
-
Calira ei lataa verkkovirralla auton akkua asunnon akkua kyllä. Moottorin laturi lataa molemmat. Jos joku tunnistaisi missä vikaa olisi niin neuvoja otan mielelläni vastaan. Juotin pysyy kyllä kädessä. mielellään vielä jos kuvan saisi osasta.
Tarkistaisin sulakkeen jota kautta virta Calirasta kulkee starttiakulle.
Arvelen että siinä välissä sulake on.
Lienee akkutilassa.
Sulakkeen liittimet voi olla hapettuneet, sähkö ei kulje vaikka sulake on ehjä. Jotenkin Calira on sen verran viisas, että sanoutuu irti latauksesta kun se havaitsee että johtimen johtavuus on huono.
-
Sulake tarkastettu : ok . vika lienee Caliran sisällä , mutta ehdoituksia missä ? Mitä sanoisi MJO ?
-
Hei! Minulla vika löytyi sulakepesästä caliran vierestä sulakepitimet lyöpyneet.putsaus ja lisäjännitys auttoi
-
Missä tilanteessa mittasit, ettei lataa? Calira rupeaa lataamaan auton akkua vasta sitten kun hupiakun jännite on noussut noin 13,8-14 volttiin.
-
Ahaa. Täytyypä tarkistaakin mitaten. luotin akkujen latauspalkin Knaus , antamaan näkemykseen. Onneksi auto on tuossa pihalla. Laitoin kyllä talvella ylläpitolaturin siihen rinnalle ,lataurin+ johto liitetty Calirasta auton akkuun menevään johtoon kytkimen kautta. Haittaako jotenkin ?
-
Ahaa. Täytyypä tarkistaakin mitaten. luotin akkujen latauspalkin Knaus , antamaan näkemykseen. Onneksi auto on tuossa pihalla. Laitoin kyllä talvella ylläpitolaturin siihen rinnalle ,lataurin+ johto liitetty Calirasta auton akkuun menevään johtoon kytkimen kautta. Haittaako jotenkin ?
Ethän sinä tolla kytkennällä pysty toteamaan milloin auton akkua ladataan. Jätä laturi irti ja mittari auton akkuun kiinni. Mittari näyttää milloin auton akku alkaa latautumaan.
-
Juu, ei se laturi silloin päällä ollutkaan, silloin vaan kun "täytin " Starttiakkua. Auton oma latausgeneraattori lataa käydessä normaalisti molemmat akut. Onko ,jos Calira todetaan vialliseksi haittaa käyttää sitä ylläpitolaturia lataamassa auton akkua samaan aikaan Caliran kanssa. Laitan nyt tosiaan johdon päähän ja irroitan lisälaturin ja mittailen akkujen jännitteitä .
-
No niin . Testattu ja mitattu eri akuilla ja mittareilla. Hupiakun latausjännite 13,7v verkkovirralla eikä lataa käynnistys akkua. Kun auto käy molemmat latautuu , töpsrli irroitettuna . Verkkovirralla paneelissa ei pala kumpikaan ledi. Auton käydessä diodin kuva. Onko ehdoituksia?
-
Lueppa 31.8 klo 21,53 laitettu viesti oikein ajatuksen kanssa.
-
Luin. Ymmärsin mitä tarkoitin . Lueppa mitä kirjoitin ja mitä vastasit. Ajatuksella.
-
Jos hupi akun jännite on 13,7v ei auton akun kuulu vielä latautua caliralla. Näin olen ajatellut! Miten Sinä?Olenko jotain ymmärtänyt väärin?
-
Mie yritän:
Calira ei lataa starttiakkua ennenkuin se on ladannut hupiakun jännitteen tietylle tasolla.
Niin jotta Annahan sen caliran ladata rauhassa hupiakkua muutama tunti jotta hupiakun jännite nousee riittävän korkeaksi jotta calira kytkeytyy lataamaan myös starttiakkua.
Huolehdi siitä ettei hupiakulla ole kuormaa latauksen aikana. Ettei ole jääkaappi akkusähköllä käytössä tms.
-
Muistaakseni calira lataa auton akkua korkeintaan 2 amppeerilla sitten kun lataa.
-
Soon ollu latauksessa ilman kuormitusta tossa pihalla monta kuukautta.
Hupiakun jännite ei vaan nouse latauksessakaan yli 13,75v. Myös eri akkuja koitettu , jopa toisessa laturissa olleita joka nosti jännitteen yli 14v.
Tosin en tätä nyt niin suureksi ongelmaksi koe kun ajossa se latautuu , ja voihan siihen laittaa vaikka ylläpitolaturin ajoakkuun menevän johtoon penkin taakse. Kaliran rinnalle.
-
Ok tuo selvitti asian! Calira pitäis viedä "huoltoon" ja nostaa latausjännitettä hiukan. Vanhuuttaan väsähtänyt hiukan. Pää asia että lataa edes tuokin verran.
Tarviiko sitä starttiakkua ladatakaan jos auto on liikenteessä.
-
No eipä juuri , tokihan sekin saisi toimia kun välillä on pihalla pitkiäkin aikoja vierasmajana.
Ylläpitolaturi on silloin paikallaan. Täytyy joskus "paremmalla ajalla" viedä huoltoon.
-
Käsitykseni mukaan mitään ongelaa ei ole.
-
Eli caliran mukaan akku on täynnä eikä latausta tarvita enempää! Ei keitä akkua p...aks! ;)