Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: ajuri - 29.08.2020 kello on 13:04

Otsikko: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: ajuri - 29.08.2020 kello on 13:04
Jääkaapin  automaatti asennon käyttö. Onko niin ettei kannata käyttää kaappia automaatti toiminnolla?
Huollossa oli kaverille näin kehuttu.  Itse käytän automaatti toimintoa jatkuvasti. Onko jotain haittaa?
.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Erkki - 29.08.2020 kello on 13:34
Automaatti asennossa meidänkin asuntovaunun jääkaappi käy. Eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut matkojemme varrella. Hyvin vaihtaa toiminnosta toiseen.

Erkka
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: armas ujomieli - 29.08.2020 kello on 13:35
En ainakaan huomannu, aina automaatilla..
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Tarvasjoki - 29.08.2020 kello on 13:55
Automaatilla ei tahdo laturin virta riittää lataamaan akkua täyteen päivä siirtymän aikana , jos on hupiakku päässyt tyhjentämään kun monta päivää puskissa, vie sen verran virtaskaa, jos päivittäin on siirtymää,
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: seppoko - 29.08.2020 kello on 20:21

Off-Topic:
Automaatilla ei tahdo laturin virta riittää lataamaan akkua täyteen päivä siirtymän aikana , jos on hupiakku päässyt tyhjentämään kun monta päivää puskissa, vie sen verran virtaskaa, jos päivittäin on siirtymää,

Nyt en ymmärrä tätä.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Tarvasjoki - 29.08.2020 kello on 20:32
Off-Topic:
Nyt en ymmärrä tätä.
No ei tarvii ymmärtää ,kuappi ottaa virtaa niin paljon että ei hupiakku latudu täyteen jos on finitto, ja ajatvaikka 300km siirtymän päivässä.tai ootko kokeillut.kyllä se kausi paikkalaisella kun on piuhanpäässä eikä liiku.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: armas ujomieli - 29.08.2020 kello on 21:52
Jaahas, kyllä täällä ainakin latautuu Thumb
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: palokurki - 29.08.2020 kello on 21:59
Minulla ei riitä helteellä teho sillä 12 voltin vastuksella, minkä automaatti heittää päälle ajaessa.
En kyllä silti viitsi rumpata sitä nappia kaasulle. Jäähtyy se sitten äkkiä, kun pysähtyy.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: mike - 29.08.2020 kello on 22:01
Jaahas, kyllä täällä ainakin latautuu Thumb



Juu latautuu kyllä mutta varmasti nopeammin ellei jääkääppi ole 12 voltilla vai oletko eri mieltä?
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: armas ujomieli - 29.08.2020 kello on 22:28
Kesällä ei virtaa niin tarvi mutta talvella enempi mutta silloinhan jääkaappikin vähemmän käy kun on tuo luonnon pakastin ;)
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Antza0 - 29.08.2020 kello on 23:38
Automaatilla ei tahdo laturin virta riittää lataamaan akkua täyteen päivä siirtymän aikana , jos on hupiakku päässyt tyhjentämään kun monta päivää puskissa, vie sen verran virtaskaa, jos päivittäin on siirtymää,

Entisessä kulkineessa oli AES-kaappi, nykyisessä ikävä kyllä vain MES. Kaapissa (kait molemmissa) taisi olla 140W/12V vastus, eli suunnilleen 12A otti virtaa @12V. Laturi taisi olla 120A, eli noin 10% meni edellisessä kamppeessa ajossa jääkaapille. Nykyisin laturitkin on tietty isompia.

Kuutioidaas hiukka. 300 km ajoa, olisko nyt sitten vaikka noin 4h. Jos em. laturi pukkaa täysiä, se tekee runsas 6500 Wh (@14V). No joo, vaikka tosta siten puolet menis ajonaikaiseen kulutukseen eli alustalle, ajovaloille ja reteoille sun muulle. Jää vielä runsas 3500 Wh. Hupiakun terveellinen syväpurkauskapasite etti on tollaset 500 - 600 Wh/100 Ah, toki akkutekniikoilla on eroa. Eli 4h aikana ehtisi teoreettisesti ladata noin 700 Ah hupiakut...

Jos sitten siitä latauksesta on pois jääkaapin 140W saman ajan eli 560Wh, saman ajon aikana ei teoreettisesti saisi ladattua kuin vajaa 3000 Wh, eli noin 600 Ah hupiakut. Edellisessä AES-kaapillisessa kulkineessa oli vain noin 250 Ah hupiakut.

Joo, tässä on sitten muuttujia, kuten laturin ja säätimen kunto, johdotuksen ja akkujen kunto. Ja akkujen virranotto. Ja laskijan/kuutioijan romillet.  ;)

Kulkineeseen ledit jokaiseen mahdolliseen valaisimeen ja aurinkopaneelit katolle, niin ei tarvi akkujen latautumisesta olla niin huolissaan. Riittää kyllä useimmille muutenkin.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: elwari - 30.08.2020 kello on 07:53
Vaunun akkuun saatava jännite on oleellinen asia akun virran vastaanottamiseen, se pitäisi saada sinne johonkin 14.5 voltin paikkeille. Ja kytkennästä riippuen, jos jääkaappi on lataussähkön kanssa suoraan rinnakkain, se kaapin 12A pudottaa jännitettä. Nykyään onneksi taitaa useimmiten kytkentä mennä niin, että jääkaappi ottaa koukkurasian toisesta nastasta oman sähkönsä ja toisesta menee vaunun lataukseen. Nuo pitäisi oikeastaan auton laturilta asti tuoda kahdella erillisellä johdolla, että saisi minimoitua jännitehäviöt. Uudemmissa autoissa ei sitäkään murhetta taida olla, kun takaluukussa on se valmis boksi, mihin koukun sähköt kytketään, ja latausjännitekin on reilusti päälle 14 volttia.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: jip59 - 30.08.2020 kello on 19:51
Voihan tuota 12v vaihtoehtoakin käyttää mutta käytännössä silloin on jäähdytysteho kovin pieni. Tuolla vaihtoehdolla tulee fysiikan lait vastaan eli lämmitysvastuksen tarvii olla niin pieni että se ei akkua hirveästi syö. Meikä ei ole vielä koskaan käyttänyt 12v toimintoa.
 Aina kun ollaan "maasähkön" ulottuvissa niin sillä. Liikkuessa kaasulla. "Varmuuden välttämiseksi" kaapin säädöt ovat maksimikylmää pyytämässä. Siis käytännössä kaappi on muutaman asteen plussalla. Ison perheen kanssa matkatessa ruoka/juoma täydennystä tehdessä aina kaikki ei ole jääkaappikylmää joten tuohon varautunenna ei tule yllätystä kaapin liiallisesta lämpenemisestä.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: kimi - 30.08.2020 kello on 20:26
Kyllä tuo AES kaappi anakin pysyy hyvin kylmänä riippumatta energiamuodosta. Jos kaapissa olisi energiamuotovalitsi n tuskin käyttäisin muuta kuin kaasua.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Erkki - 30.08.2020 kello on 20:45
Mitä tilaa jääkaapissa foorumin asuntovaunun vetäjät käyttävät ajettaessa? Itse käytän 12V tilaa (automaattiasetuksel la). Tuohon meidän Fendt vaunuun saisi 230 eurolla laturin ajonaikaiseen lataukseen. En sitä vielä ole hankkinut, koska ilmankin olen tämän kesän tullut toimeen. Auton 13 napaisen pistorasian johdotus olisi valmiina latausta varten.

Kaasulla en ole jääkaappia ajonaikana käyttänyt, kun ei ole niitä kolaritilanteita varten vaadittavia paineventtiileitä vaunun kaasupullotilassa.

Erkka
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: 0yxxy0 - 30.08.2020 kello on 20:57
Kaasulla en ole jääkaappia ajonaikana käyttänyt, kun ei ole niitä kolaritilanteita varten vaadittavia paineventtiileitä vaunun kaasupullotilassa.

Erkka
Minkälainen tämä paineventtiili on? Itellä aina kaasulla (myös liikenteessä) jos ei valtakunnanverkossa kiinni.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Antza0 - 30.08.2020 kello on 21:48
Vaunun akkuun saatava jännite on oleellinen asia akun virran vastaanottamiseen, se pitäisi saada sinne johonkin 14.5 voltin paikkeille. Ja kytkennästä riippuen, jos jääkaappi on lataussähkön kanssa suoraan rinnakkain, se kaapin 12A pudottaa jännitettä. Nykyään onneksi taitaa useimmiten kytkentä mennä niin, että jääkaappi ottaa koukkurasian toisesta nastasta oman sähkönsä ja toisesta menee vaunun lataukseen. Nuo pitäisi oikeastaan auton laturilta asti tuoda kahdella erillisellä johdolla, että saisi minimoitua jännitehäviöt. Uudemmissa autoissa ei sitäkään murhetta taida olla, kun takaluukussa on se valmis boksi, mihin koukun sähköt kytketään, ja latausjännitekin on reilusti päälle 14 volttia.

Eikös alkuperäisellä akkuvarustuksella olevissa vaunuissa tätä nykyä ole DC-DC -muunnin kompensoimassa ajonaikaisen latauksen johtojen jännitehäviötä? Kaappi kuitenkin suoraan töpselin johdotuksessa, joten 140W vastus voi jännitteen droppauksen takia olla lämmitysteholtaan hiukan jotain muuta.

Voihan tuota 12v vaihtoehtoakin käyttää mutta käytännössä silloin on jäähdytysteho kovin pieni. Tuolla vaihtoehdolla tulee fysiikan lait vastaan eli lämmitysvastuksen tarvii olla niin pieni että se ei akkua hirveästi syö. Meikä ei ole vielä koskaan käyttänyt 12v toimintoa.
 Aina kun ollaan "maasähkön" ulottuvissa niin sillä. Liikkuessa kaasulla. "Varmuuden välttämiseksi" kaapin säädöt ovat maksimikylmää pyytämässä. Siis käytännössä kaappi on muutaman asteen plussalla. Ison perheen kanssa matkatessa ruoka/juoma täydennystä tehdessä aina kaikki ei ole jääkaappikylmää joten tuohon varautunenna ei tule yllätystä kaapin liiallisesta lämpenemisestä.

Kattos kaappisi tiedoista 12V ja 230V vastusten tehot. Eipä ole lähtökohtaisesti kovin isoa eroa. Eli eipä kyllä jäähdytystehossakaa n pitäisi olla isoa eroa. Jos ei jäähdy 12 voltilla, niin sitten on rikki. Turhaan tuon käyttöä karsastat.

Mitä fysiikkaan tulee, niin tässä filosofia on se ettei vaunun/as-osan akkua kuluteta mieluusti ollenkaan, vaan virta tulee ajon aikana (veto-) auton laturilta. Liekö suoraa yhteyttäkään, muistelen että auton sähkökeskus syöttäisi tuon releellä auton käydessä. Ja vaunussa 13-pinnisessä eri karvat lataukselle ja muulle virransyötölle.

Mitä jääkaapin termarin asetukseen tulee, niin eipä omassa kaapissa paljon yli puolenvälin tarvi asettaa. Muuten muuttuu pakastimeksi. Mutta kaapeissa on eroja. Nämä tuoreimmat muistikuvat koskevat korkeita kaappeja. Perheellä ei paljon pienempää haluaisikaan.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Antza0 - 30.08.2020 kello on 21:51
Minkälainen tämä paineventtiili on? Itellä aina kaasulla (myös liikenteessä) jos ei valtakunnanverkossa kiinni.

Noissa yleisimmissä eli Truman säätimissä CS-mallit.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Antza0 - 30.08.2020 kello on 21:57
Mitä tilaa jääkaapissa foorumin asuntovaunun vetäjät käyttävät ajettaessa?

Aiemmassa kulkineessa AES eli ajossa aina 12V. Nykyisessä MES, jääkaappi pientareen puolella ja ajossa kaasulla. Ei vaan muista aina vaihtaa 12V/kaasu välillä, eikä aina edes kaasun ja 230V välillä. No, eipä kyllä reissussa aina ole kämppäreillä 230V edes kytkettynä, jos maksaa ekstraa. Lyhentää aurinkopaneelien takaisinmaksuaika.  :)
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: T-Cat - 30.08.2020 kello on 22:54
Kaasulla käytän.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: tsahkali - 31.08.2020 kello on 01:24
Kaasulla en ole jääkaappia ajonaikana käyttänyt, kun ei ole niitä kolaritilanteita varten vaadittavia paineventtiileitä vaunun kaasupullotilassa.

Siis, kuka vaatii ja mitä?
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: K.E.V - 31.08.2020 kello on 07:44
Siis, kuka vaatii ja mitä?
Saksanmaassa yli 2007 kuljin tarttee letkunrikkoventtiil in
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Erkki - 31.08.2020 kello on 09:07
Saksanmaassa yli 2007 kuljin tarttee letkunrikkoventtiil in

Jep. Tuota tarkoitin. En muistanut virallista nimeä. Kolaritilanteessa letkunrikkoventtili katkaisee kaasuntulon kaasupullosta.

Erkki
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Karabiilisti - 31.08.2020 kello on 10:42
Letkurikko venttiili toimii sillon kun vuoto on tarpeeksi iso. Ei siis mitenkään 100% suoja...päästäähän se melkoisesti läpikin jos putkessa vaikka murtuma.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Antza0 - 31.08.2020 kello on 10:46
Siis, kuka vaatii ja mitä?

EU vaatii: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A32006L0119 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A32006L0119)

Saksanmaassa yli 2007 kuljin tarttee letkunrikkoventtiil in

Muistelin, että direktiivi olisi vaatinut myös tuon törmäystunnistimen (Truman CS tai vast.), mutta näyttäisi letkunrikkoventtiil i riittävän.

Ranskassahan sekään ei vielä riitä, pitää olla koko kokonaisuus tyyppihyväksytty, jos haluaisi kaasua ajon aikana käyttää.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: tsahkali - 31.08.2020 kello on 10:51
Jep. Tuota tarkoitin. En muistanut virallista nimeä. Kolaritilanteessa letkunrikkoventtili katkaisee kaasuntulon kaasupullosta.

Jaaha...
Minä matkailin näin korona-aikana vain kotimaassa...   :D
Miten lie noiden venttiilien kanssa kun pullo ottaa kolarissa pitkät?
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: mike - 31.08.2020 kello on 10:54
Jos letkut kestää niin mukaanhan ne lähtee! Tosin eikös sen venttiilin pitäis olla ensimmäisenä pullossa kiinni?
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: K.E.V - 31.08.2020 kello on 12:11
Jos letkut kestää niin mukaanhan ne lähtee! Tosin eikös sen venttiilin pitäis olla ensimmäisenä pullossa kiinni?
niinhän se onkin sitten vaihtuu kumiletkuksi
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: mike - 31.08.2020 kello on 12:22
Mulle uus tuttavuus!
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: Karabiilisti - 31.08.2020 kello on 12:34
Onkos teillä muuten letkurikkoventtiili t mallia pullo (heti pulloventtiilistä seuraava) vai mallia säädin (painesäätimen jälkeen).

Noissa aika iso ero, toinen päästää läpi 10kg/tunti ja toinen 1.5kg per tunti.

Kumman laki vaatii?

Joka pullossa tietty oltava omansa.
Otsikko: Vs: Jääkaapin automaattisen katkaisijan käyttö
Kirjoitti: elwari - 31.08.2020 kello on 13:37
Mitenkä se Truma CS:ssä menee, pulloissa on letkurikkoventtiili t ja säätimessä on G-voima-anturi, joka sulkee kaasuntulon riittävästä iskusta, ei säätimessä enää erikseen taida olla virtaukseen perustuvaa sulkua, vai onko?