Enne vanhaan kesäkumit kesti 60 000km nyt nää hötökumit ei moisiin taida yltää. Vai pitäskö siirtyä paku renkaisiin...ne kestää reilusti tuon.No ei kestä. Ei ainakaan pakussa.
Firman uusi Transit kuorma-auto -03 tuli taloon uutena ja lähti 200 tonnia ajettuna vaihtoon. Kaksilla renkailla Misukoilla ja Conteilla. Olivat kanssa ihan sakon rajoilla, mutta tosiaan kesä- ja talvirenkaat kesti yhteensä 200 tonnia. :oMinkäs ikäiset ne kumit oli loppuvaiheessa..?
Minkäs ikäiset ne kumit oli loppuvaiheessa..?
Mulla on vintillä lähes kulumattomia renkaita pinnaltaan, mutta ikää reilu 10 vuotta. Varmaan kovettuneet niin, että kulutusta kestäisi, mutta on varmaan myös liukkaat.
Minäkin kyllästyin Contin nopeaan kulumiseen - kahta kesää ei meinannu päästä noin 25t vuosikilometreillä. ja meillähän on nastarengaskautta meleko tarkkaan puolivuotta.
Sitten oon laitattanu alle Nokian Nordman rengasta ja niillä pääseen sen 3 kesää.
Off-Topic:
Mites Kumho tai Hankook kestää hlö autossa jos nyt vaikka pidettäydytään noin 205 leveydessä ja auton kokosissa ja tehoisissa laitteissa....
Joku ei nyt täsmää ;D
Vertailulukemat 1650kg painavasta jossa 340 vääntöö ja 205/55/16.
^ Riittääkö renkaassa kantavuus? Kun toi ilmoittamasi rengaskoko taitaa olla Golffi-luokan autojen peruskoko. 1650 kilon paino viittaa pykälää isompaan luokkaan.Mulla h-auton massa 1825 kg samalla rengaskoolla...
..Saa alle laittaa vaikka Q (160km/h) -luokan nastarenkaan, mutta ohjaamossa pitää olla asiasta maininta - varmaan kaikilla on ;D Sama H -luokan renkaillakin :laugh:
Hmmm rekisteriotteessa on mainittu nopeusluokka V.... eli 240kmh kestävät kumit pitäis olla alla.
..
Saa alle laittaa vaikka Q (160km/h) -luokan nastarenkaan, mutta ohjaamossa pitää olla asiasta maininta - varmaan kaikilla on ;D Sama H -luokan renkaillakin :laugh:Suomessa riittää muistaakseni Q rengas vuodet ympäri. Jos ajat autolla esim Saksassa missä ei ole nopeusrajoituksia tuo tarra pitää olla
Suomessa riittää muistaakseni Q rengas vuodet ympäri. Jos ajat autolla esim Saksassa missä ei ole nopeusrajoituksia tuo tarra pitää ollaPykälässä on edelleen tarravaatimus, jota ei tarvitse noudattaa.. kun sitä ei valvota (vrt pyöräilykypärä) :-X
Nokian renkaiden sivulta lainattu:
Autoon saa vaihtaa alkuperäistä alemman nopeusluokan (kuitenkin vähintään Q eli 160 km/h) renkaat.
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengasmaaraykset/tarkeimmat-rengasmaaraykset-suomessa/
3 luku
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
..
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
Pykälässä on edelleen tarravaatimus, jota ei tarvitse noudattaa.. kun sitä ei valvota (vrt pyöräilykypärä) :-X
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Lidp446708640
Onko se pakko olla tarra tai kilpi? Ainakin omassa saa ajotietokoneen ilmoittamaan koska renkaiden suurin sallittu nopeus ylittyy.Onhan tuo laki jo 22 vuotta vanha - olisko syytä nykyaikaistaa. Mutta hei, pitäähän veneissäkin olla paperikartat (kun edellytetään reittisuunnittelua). Laki on ihan tältä kesältä - tekniikka mennyt lainlaatijalta ohi..
Mutta hei, pitäähän veneissäkin olla paperikartat (kun edellytetään reittisuunnittelua). Laki on ihan tältä kesältä - tekniikka mennyt lainlaatijalta ohi..