Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: Karabiilisti - 24.08.2020 kello on 10:34

Otsikko: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Karabiilisti - 24.08.2020 kello on 10:34
Onkos vinkkejä mikä olisi kestävä kesärengas merkki/malli?

Contia tullut käytettyä mutta ovat sellaisia 2 kesän renkaita. Hyvä jos 30tkm pääsee.  :o  (tällöin aivan kaljut...jos ajattelee 4mm turvarajaa niin jää jo melkeen yhteen kesään)

Vertailulukemat 1650kg painavasta jossa 340 vääntöö ja 205/55/16.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: pamaus - 24.08.2020 kello on 10:41
Treadwear lukema renkaan kyljessä antaa suuntaa renkaan kulutuskestävyydest ä.

https://karavaanari.org/index.php/topic,4482.0.html
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: 88k5 - 24.08.2020 kello on 10:47
Kattele/vertaa TWnnn -lukuja renkaiden välillä, siis prikulleen sama koko ja nopeusluokka. Tuo nnn kertoo ns. vertailurenkaaseen (nnn=100) verrattu. esim 340 kertoo sen kestävän 3.4x pidempään. Ja rengas, jossa TW 430 kestää 340:tä 26% pidempään. Mutta älkäät nyt kuvitelko, että totuutta kertoo - sama asia kuin CO2-lukema, energiatodistus tai jääkaappitarra. Vertailumenetelmin mitattu suhteessa pidettyyn verokkiin..

Yleisohjeena etsi mahd. alhaista nopeusluokkaa ao. koossa. tyypillisesti H kestää paljon paremmin kuin Y. Toinen asia on mitä rekisteriote vaatii, ja äkkääkö katsuri..  :D Tietty 35/40/45 sarjailaisia harvoin H luokassa saakaan.

Toisaalta mikään merkkikeskustelu anna aihetta kestävyyttä vertailla kun joka merkeillä traktorin, lentokoneen ja kottikärryn pyöriä tarjolla..

Mutta ehkä kestävyysvertailua voi suhteuttaa myös siihen, meneekö sulla jarrupaloja samaan tahtiin mitä renkaita - ajotyylikysymys  :laugh:
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Karabiilisti - 24.08.2020 kello on 10:59
Onkos joku nähnyt jossain renkaassa tw luvun alle 100? Eikös näin pitäisi olla jos on todellinen vertailuluku?

Jarrupalat on kyllä kestäviä, ne menee sellaset 150 000km.

Enne vanhaan kesäkumit kesti 60 000km nyt nää hötökumit ei moisiin taida yltää. Vai pitäskö siirtyä paku renkaisiin...ne kestää reilusti tuon.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Aakku - 24.08.2020 kello on 11:03
Enne vanhaan kesäkumit kesti 60 000km nyt nää hötökumit ei moisiin taida yltää. Vai pitäskö siirtyä paku renkaisiin...ne kestää reilusti tuon.
No ei kestä. Ei ainakaan pakussa.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: megaman - 24.08.2020 kello on 11:28
Mulla eräät kuhmot kesti 12 tonnia, joka nurkassa kuluivat tasaisesti. Olivat ihan sakkokamaa lopussa. Nopeusluokka oli V tai enemmän.

Firman uusi Transit kuorma-auto -03 tuli taloon uutena ja lähti 200 tonnia ajettuna vaihtoon. Kaksilla renkailla Misukoilla ja Conteilla. Olivat kanssa ihan sakon rajoilla, mutta tosiaan kesä- ja talvirenkaat kesti yhteensä 200 tonnia.  :o
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Aakku - 24.08.2020 kello on 11:39
Firman uusi Transit kuorma-auto -03 tuli taloon uutena ja lähti 200 tonnia ajettuna vaihtoon. Kaksilla renkailla Misukoilla ja Conteilla. Olivat kanssa ihan sakon rajoilla, mutta tosiaan kesä- ja talvirenkaat kesti yhteensä 200 tonnia.  :o
Minkäs ikäiset ne kumit oli loppuvaiheessa..?

Mulla on vintillä lähes kulumattomia renkaita pinnaltaan, mutta ikää reilu 10 vuotta. Varmaan kovettuneet niin, että kulutusta kestäisi, mutta on varmaan myös liukkaat.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: 88k5 - 24.08.2020 kello on 11:50
Kyllähän ransussa (drw, dual-rear-wheel drive) kummit kestää. Mulla edellisessä alkoviautossa alkuperäiset Hankook RA08:t lähti mukaan (94tkm/yli11v), 5-6 mm pintaa. Talvikumeilla tuosta ajettu pari-kolme tonnia..

Jos joka nurkalla on 800-900 kg paino (vrt hlöauto), pinta-alaa vain se mitä 185/75R16 "läskillä" on, pintapaine aivan omaa luokkaansa kun verrataan nykyhlöauton kumeihin - vaikka olisi kumi kovaa, ei siitä liukasta matkailuauton ajotyylillä ja -vauhdeilla koskaan tule ellei alla ole jäätä..

Jos pysytän hlöautojen kumien kestävyydessä. Rengasliikkeen isännän suusta kuultuna; sähkö- ja tehokkaammissa hydrideissä renkaan kuluminen kovempaa. Epäili tuo sähkömosan kovaa alavääntöä syypääksi. Aika monessa hybridissäkin, jossa sähköteho reilustu 50hv paremmalla puolella on vääntökin yli 200Nm heti >100 rpm.

V60 phev'kin kuin "metro" (hiljainen portaittanen ulina) selkeästi alhaalta repivämpi mitä 5-pyttynen diesel siinä..
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Ossi66 - 24.08.2020 kello on 11:52
Minäkin kyllästyin Contin nopeaan kulumiseen - kahta kesää ei meinannu päästä noin 25t vuosikilometreillä. ja meillähän on nastarengaskautta meleko tarkkaan puolivuotta.
Sitten oon laitattanu alle Nokian Nordman rengasta ja niillä pääseen sen 3 kesää.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: megaman - 24.08.2020 kello on 12:04
Minkäs ikäiset ne kumit oli loppuvaiheessa..?

Mulla on vintillä lähes kulumattomia renkaita pinnaltaan, mutta ikää reilu 10 vuotta. Varmaan kovettuneet niin, että kulutusta kestäisi, mutta on varmaan myös liukkaat.

Kai ne jotain 5-6 vuotta vanhat oli. Kovettuneet jo moneen kertaan.

Itse ajan Boxerilla Hankookin kitkoilla kesät talvet. Kolme talvea ja kolme kesää. Neljättä talvea ne ei kestä vaikka pintaa vielä 4-5 milliä jäljellä, mutta kumiseos kovettuu ja pito niistä häviää. Jos tulee yhtä vähäluminen talvi kuin viimeksi, voisi vielä neljännen talven kokeilla ajaa. Joka keliin ei ole pakko lähteä.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Karabiilisti - 24.08.2020 kello on 12:06
Nokiaan ei voi koskea johtuen muista kuin rengassyistä...

Misukat oli joskus aiemmin, ihan jeesh mutta hirveen äänekkäät.

Mites Kumho tai Hankook kestää hlö autossa jos nyt vaikka pidettäydytään noin 205 leveydessä ja auton kokosissa ja tehoisissa laitteissa.... (ei yariksia ja corolloita)?
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: kimi - 24.08.2020 kello on 12:15
Minäkin kyllästyin Contin nopeaan kulumiseen - kahta kesää ei meinannu päästä noin 25t vuosikilometreillä. ja meillähän on nastarengaskautta meleko tarkkaan puolivuotta.
Sitten oon laitattanu alle Nokian Nordman rengasta ja niillä pääseen sen 3 kesää.

Conti ei kestänyt Saab 9-5 alla pitkään. Kun huusin auton alla oli miltei uudet Contit ja toisen kesän alussa pintaa reilusti. Syksyllä hämmästelin kun 2 takaset miltei sakkorajalla ja eturenkaat vielä kuluneemmat. Ossin tavoin minullekin tuli Nordmanit tilalle ja tosin hiukan ylimitoitetut ja kulumaa ei samassa määrin ole. Ohjauskulmat säädettiin heti kun auto tuli minulle.
Ajotyyli toki vaikuttaa ja edellinen käyttis, Alfa, suorastaan kutsui ajamaan tavalla joka ei ollut rengas- eikä ympäristöystävällin en. Saabin ominaisuudet ainakin saa minut ajamaan paljon rauhallisemmalla tyylillä.

 
Off-Topic:
Takavetoisissa kuluma ihan eri luokkaa ja Transitissa kulumaa ei juurikaan ole kuten 88 jo totesi.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Aakku - 24.08.2020 kello on 12:37
Henkilöautossa mulla on Goodyear EfficientGrip Performance renkaat...

Ei nee varmasti kestävimmästä päästä ole ja yksi runkokin on jo pettänyt. Olen tykästynyt niihin lähinnä pehmeyden ja hiljaisuuden vuoksi.
Talvirenkaat ovat olleet useimmiten Nokian. Niissäkin lähinnä nastateknologian vuoksi. Rengas on kovaääninen, mutta nastat pysyy ja kestää mulla loppuun asti.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Kumisimo - 24.08.2020 kello on 13:40
Valitettava tosiasia  on se että mitä hiljaisempi rengas niin sitä pehmeämpi kumilaatu joka myös kuluu nopeammin.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Kumisimo - 24.08.2020 kello on 13:43

Mites Kumho tai Hankook kestää hlö autossa jos nyt vaikka pidettäydytään noin 205 leveydessä ja auton kokosissa ja tehoisissa laitteissa....


Vertailulukemat 1650kg painavasta jossa 340 vääntöö ja 205/55/16.
Joku ei nyt täsmää  ;D
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Karabiilisti - 24.08.2020 kello on 14:50
Mikä ei täsmää?

Vai eikö auto ole vielä noissa luvuissa auto? No myönnetään että alakanttiin mutta tuollakin pärjää jo arkiajossa.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: megaman - 24.08.2020 kello on 18:01
^ Riittääkö renkaassa kantavuus? Kun toi ilmoittamasi rengaskoko taitaa olla Golffi-luokan autojen peruskoko. 1650 kilon paino viittaa pykälää isompaan luokkaan.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Aakku - 24.08.2020 kello on 18:18
^ Riittääkö renkaassa kantavuus? Kun toi ilmoittamasi rengaskoko taitaa olla Golffi-luokan autojen peruskoko. 1650 kilon paino viittaa pykälää isompaan luokkaan.
Mulla h-auton massa 1825 kg samalla rengaskoolla...
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Karabiilisti - 24.08.2020 kello on 19:18
Kyllä pitäs riittää tyhjänä kun sallittu kokonaismassa on 2270kg.

Ja vaunua perässä 1800kg.

Hmmm rekisteriotteessa on mainittu nopeusluokka V.... eli 240kmh kestävät kumit pitäis olla alla.


kantavuus 91 eli 615kg per rengas.... sehän tekee 2460kg....
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: 88k5 - 24.08.2020 kello on 21:02
..
Hmmm rekisteriotteessa on mainittu nopeusluokka V.... eli 240kmh kestävät kumit pitäis olla alla.
..
Saa alle laittaa vaikka Q (160km/h) -luokan nastarenkaan, mutta ohjaamossa pitää olla asiasta maininta - varmaan kaikilla on  ;D Sama H -luokan renkaillakin  :laugh:
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: kimi - 24.08.2020 kello on 21:08
Saa alle laittaa vaikka Q (160km/h) -luokan nastarenkaan, mutta ohjaamossa pitää olla asiasta maininta - varmaan kaikilla on  ;D Sama H -luokan renkaillakin  :laugh:
Suomessa riittää muistaakseni Q rengas vuodet ympäri. Jos ajat autolla esim Saksassa missä ei ole nopeusrajoituksia tuo tarra pitää olla

Nokian renkaiden sivulta lainattu:
Autoon saa vaihtaa alkuperäistä alemman nopeusluokan (kuitenkin vähintään Q eli 160 km/h) renkaat.

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengasmaaraykset/tarkeimmat-rengasmaaraykset-suomessa/
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: 88k5 - 24.08.2020 kello on 21:14
Suomessa riittää muistaakseni Q rengas vuodet ympäri. Jos ajat autolla esim Saksassa missä ei ole nopeusrajoituksia tuo tarra pitää olla

Nokian renkaiden sivulta lainattu:
Autoon saa vaihtaa alkuperäistä alemman nopeusluokan (kuitenkin vähintään Q eli 160 km/h) renkaat.

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengasmaaraykset/tarkeimmat-rengasmaaraykset-suomessa/
Pykälässä on edelleen tarravaatimus, jota ei tarvitse noudattaa.. kun sitä ei valvota (vrt pyöräilykypärä) :-X
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Lidp446708640
Lainaus
3 luku
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
..
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: 99 - 24.08.2020 kello on 21:43
Pykälässä on edelleen tarravaatimus, jota ei tarvitse noudattaa.. kun sitä ei valvota (vrt pyöräilykypärä) :-X
https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Lidp446708640

Onko se pakko olla tarra tai kilpi? Ainakin omassa saa ajotietokoneen ilmoittamaan koska renkaiden suurin sallittu nopeus ylittyy.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: 88k5 - 24.08.2020 kello on 21:50
Onko se pakko olla tarra tai kilpi? Ainakin omassa saa ajotietokoneen ilmoittamaan koska renkaiden suurin sallittu nopeus ylittyy.
Onhan tuo laki jo 22 vuotta vanha - olisko syytä nykyaikaistaa. Mutta hei, pitäähän veneissäkin olla paperikartat (kun edellytetään reittisuunnittelua). Laki on ihan tältä kesältä - tekniikka mennyt lainlaatijalta ohi..
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: 99 - 24.08.2020 kello on 22:06
Mutta hei, pitäähän veneissäkin olla paperikartat (kun edellytetään reittisuunnittelua). Laki on ihan tältä kesältä - tekniikka mennyt lainlaatijalta ohi..

Ei tartte, jos liikutaan tutuilla vesillä. Kun silloin ei tartte reittisuunnittelua.

Nykyään vaaditaan melkein kaikesta suunnitelmat, kun jonnet siellä kirjoituspöytien ääressä eivät mistään tiedä vaan luulevat tietävänsä paremmin kuin tekijät. imo.
Ja on esimerkisi laitonta nostaa rautakangella vaikkapa tukkia maasta, tai harjalla nostaa oksaa pois tieltä. Jos lakia luetaan kuin piru raamattua.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: megaman - 25.08.2020 kello on 00:45
Kottikärrynrengas, jossa lukee "Not for highway use" ei kelpaa.
Otsikko: Vs: Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
Kirjoitti: Karabiilisti - 25.08.2020 kello on 07:43
Näytti contin kyljessä olevan tw 285 eli pitäis tehtaan lmotuksen mukaan siis olla kaiketi kohtuu kestävyys...melkeen 3 kertaa normirengasta enempi...eli normirengas kestää siis alla 10 000km.  :o