Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: El Maco - 9.08.2020 kello on 08:26
-
Tovin jo häirinnyt todella surkea käsijarru, esimerkkinä. Särkisalmen ABC:n pihassa ei auto pysy käsijarrulla paikallaan. Auto siis -04 Fiat, levyjarrullisella perällä, takarunko Al-kon tuotos. Perjantaina avasin toisen jarrun. Likimain kaikki kunnossa, tosin paikallaan olevissa tarvikekengissä oli pidemmät kitkapinnat kuin uusissa. Ei juuri kulumaa. Vaijeri hieman ruosteessa, joten päätin vaihtaa sen. Vanha hajosi irroittaessa ja kas. Uusi ei käynyt paikalle vaan on n. 600mm lyhyt, eikä fiudeen ole pitempää. Citycaravanilta sain vinkin kysyä teohydraulilta, Al-kon maahantuojalta ja se asia on vireillä. Eilen saunassa istuskellessa tuli kuitenkin pohdittua asiaa ja mielestäni toi pitkä vaijeri syö tehoa jarruista, joten pitäisikö sittenkin värjätä Fiatin oma vaijeri paikalleen. Tuossahan siis kulkee yksi vaijeri tummista toiseen ja sitä vedetään keskeltä eteenpäin tangolla. Nyt kun vaijeri on reilusti pidempi, on vaijereiden kulmat huomattavasti loivemmat eikä käsijarrun vetovoima kertaannu samalla tavalla kuin alkuperäisillä jarruilla. Nyt kiinnostaisi, onko ko. Fiatin käsijarru noin surkea alkujaankin vai onko vaijerikulmalla paljonkin vaikutusta? Katsastuksesta värkki menee läpi vain siksi, että inssi toteaa olevan levyjarruperän, eikä siksi pyöritä sitä rullilla, vaan kokeilee vain kevyesti vaihteella vedättäen, onko käsijarrussa mitään kotona.
Korjaus. Raideleveys takana arviolta 15cm enemmän, mutta vaijeri siis yli 60cm pidempi.
-
Pari kertaa liikkeelle käsijarru päällä ja pito on hävinnyt. Tyyppivika kaikissa tuon tyyppisissä käsijarruissa.
-
Mulla on sama alusta ja käsijarrun kun kiskaisee päälle niin auto ei liikahdakkaan vaikka lyö ykkösen silmään ja nostaa kytkimen
-
Paikallaan mullakin on pysynyt ja katsastuksessa kyllä rullilla testattiin vaikka levyt takana. Katsuri kiskoi kahvaa kuin heikkopäinen muttei saanut rikki ;D
Saiskohan sitä tankoa ennen vaijereita pidennettyä niin, että kelpaisi käyttöön ja leimallekkin?
-
Eikös niissä kengissä ollut säätökin vai muistanko väärin?
-
Tankoa saapi pidennettyä aika helpostikin, jos siis laittaa lyhyen vaijerin ja uskon sen kelpaavan leimalle, tuskin inssi edes kiinnittää asiaan huomiota. Jos hitsaa kaksi jatkomutteria toisiinsa kiinni (yksikin kyllä riittäisi) ja jatkaa kunnollisella kierretangolla.
Ja kyllä, kengissä on säätö, kenkien päiden välissä, yläpuolella. Olin sen säätänytkin niin lähelle kuin sai, ei auttanut. Tässä tosin vaikuttaa noi tarvikekenkien ylipitkä kitkapinta, joka tekee sen, että säätäessä kengät alkaa mennä päistä liian lähelle ja oli päistä vähän kuluneetkin.
Kokeilen vielä (jos sen saa jostain nopeasti) Al-kon vaijeria jotta löytyykö tehot. Jos ei, niin sitten lyhyempää.
-
Omasta oon joutunu rasvaamaan pari kertaa sen nivelen tangon toisesta päästä ,johon tulee vaijeri kahvasta. Eli ei palauta kunnolla.
-
Omasta oon joutunu rasvaamaan pari kertaa sen nivelen tangon toisesta päästä ,johon tulee vaijeri kahvasta. Eli ei palauta kunnolla.
Sitä tutkailin jo aiemmin, liikkui herkästi, rasvasin toki samalla.
-
Sukuahan tuo on ivecolle vankasti, mulla on tuon dailyn tuulilasissa lappu että ei saa käyttää kuin pysähdyksissä ja leimalla ei edes koiteta (niillä on siitä erikseen tieto ettei kestä dynoa tahi liikkeellelähtötest iä)
-
Lähtee kuulemma jarrukilpi pyörimään mukana!
-
Lähtee kuulemma jarrukilpi pyörimään mukana!
Tämmöistä oon minäkin lukenut, mutta en oikein usko, varsinkaan kun näkee mihin kengän pää tukeutuu. Alhaalla kuva siitä.
Vaijeri löytyi, tavallaan. Edulliseen 155€ hintaan. En kysynyt, sisältääkö se postikulut.. hain motonetista jo kerran palauttaminen vaijerin takaisin, vilkaisin kaverin ducsun alle mallia vaijerinpään kiinnityksen toteutukseen. Noilla mennään. Käypähön jatkossakin tarvikevaijeri (19.90€) ja jos haluaa, niin saa sinne kalliimmankin.
-
Tänään oli taas sopivasti aikaa askarteluun. Täytyy sanoa, että on pottumaisimmat jarrut kasata mihin oon törmännyt. Todella ahdasta.
Ja siinä pitää ottaa sanoja takaisin, etteikö noi rojut voisi lähteä pyörimään rummun mukana, ainakin sen verran että on koko romukasa kiilaa jarrut jumiin.
Koska jostain kuolevaisen ymmärtämättömästä syystä viisas insinööri on suunnitellut aiemmin kuvaamani tukiraudat niin alas, että kenkien päät vastaavat siihen vain osittain. Jos säätö jää tekemättä ja kengätja rumpu kuluu tarpeeksi ja lisäksi jo. Rauta ruostuu ja ohenee, voi kengän pää lipsahtaa siitä ohi.
Kuvassa siis jarrut säädettynä ja sen jälkeen käytin vielä levyn/rummun irti nähdäkseni tuon. Pitänee vaihtaa vielä levytkin, tai ainakin mitata uusien tarkka halkaisija.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1715673482.jpg)
Hylsy tuli. Levy/rummut takana Alkon alustalla 244 mallissa. 2021 tuli laitettua uudet tarvike hihnat. Kerran vuonna 2022 löyty kässäristä yhteensä 5.5 kN,muina ei, mutta lukittunut aina ennen tätä vuotta, tosin tämä kaveri tempoi kahvasta huolella. Eiköhän ne pinnat siinä kiillottunu. Edessä katsurin tarkastaessa vasenta puolta jarru laahasi ja oli samalla vaihde päällä ja hänen mennessä oikealle eteen huomautin asiasta ja otin vaihteen pois päältä, ei "laahannut" jarru. Kysyin häneltä tarkistiko hän uudelleen vasemman puolen vapaalla, kyllä tuli vastaus. Peileistä seurasin tilanteen. eipä tarkastanut, ei vaan myöntänyt tyrineensä. Pitäskö noita yrittää elvyttää vai uudet rojut kehiin?
-
Oma lanssi leimattiin aamulla, kässäri korjattiin eilen ja takasumari tänään, kesti sen aikaa. Sivuvilkut puuttu, huomasi nyt, ei aiemmin vaikutusta. No vuosi aikaa, on siellä jarruihin tulossa putkivikaakin.
-
On myös katsastajia, jotka toteavat seisontajarrun toiminnan mittaamatta.
-
Katsastuksessahan käsijärru mitataan perinteisesti väärin (käyttöjarruna). Pidätyskykyhän on oleellinen, ei pysäytys (paisti teini-driftaajille). Katsureille vois joku opettaa oikeaa käyttöä. Periaatteessa dynorullien ei pitäisi pyöriä kässärimittauksen alussa.. Pitokitka ja liukukitka, 2 eri asiaa - kokoluokkakin..
Missä takajarru ja kässäri käyttää samoja paloja/kenkiä, kannattaa opetellaa tyyli, että jarrupaineella laitetaan pysköintijarru päälle - kässäri on vain lukitus paloille/kengille. Ei vaijeri veny tai vivusto kulu.. vaikka olis sähköinen käkkäri, niin sama tyyli. Joissakin nykyautoissa autom.kässäri vaatii pedaalin reilua painamista..
-
Eikös sitä joskus kielletty dynamometrillä kokeilemasta fiat 2,8 ssa! Repi jarrukilvet irti! Vai muistelenko jotain omiani?
-
Hylsy tuli mullekin. Huomasin vasta jälkeenpäin että otettiin vaan yhdestä akselista. Käsijarru on molemmissa taka-akseleissa jotenka huomenna uudestaan konttorille josko saisi hyvitystä :o
-
Kohti seuraavaa kertaa, tällä kertaa ulkoistin jarru korjaukset korjaamolle. Eipä 5.5 kN tullut tälläkään kertaa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1715673482.jpg)
Hylsy tuli. Levy/rummut takana Alkon alustalla 244 mallissa. 2021 tuli laitettua uudet tarvike hihnat. Kerran vuonna 2022 löyty kässäristä yhteensä 5.5 kN,muina ei, mutta lukittunut aina ennen tätä vuotta, tosin tämä kaveri tempoi kahvasta huolella. Eiköhän ne pinnat siinä kiillottunu. Edessä katsurin tarkastaessa vasenta puolta jarru laahasi ja oli samalla vaihde päällä ja hänen mennessä oikealle eteen huomautin asiasta ja otin vaihteen pois päältä, ei "laahannut" jarru. Kysyin häneltä tarkistiko hän uudelleen vasemman puolen vapaalla, kyllä tuli vastaus. Peileistä seurasin tilanteen. eipä tarkastanut, ei vaan myöntänyt tyrineensä. Pitäskö noita yrittää elvyttää vai uudet rojut kehiin?
(https://karavaanari.org/kuvat/1716637791.jpg)
-
Tällainen tiedote on olemassa
-
Tällainen tiedote on olemassa
2006-07 eteenpäin mallejako tämä ohjeistus lähinnä koskee? Tosin mulle kyllä kelpais tuo tarra, mistähän kyselis?
-
Mulla on ivecossa tuollainen tarra (ja samat käsijarrut) ja aina niitä on höylätty dynolla :-X
-
2006-07 eteenpäin mallejako tämä ohjeistus lähinnä koskee? Tosin mulle kyllä kelpais tuo tarra, mistähän kyselis?
Kyllä se koskee varhempiankin esim. Cminun 244 mallia (2002 - 2006) siinäkin on levyt takana.
Tosin kaikissa tuon ikäisissä ei taida olla levyjä takana.
Tykkään käydä vakiopaikassa katsastamassa, niin ei tarvitse selittää.
Katsuri totesi edelliskerralla tässä taitaakin olla levyt takana, eikä vetänyt käsijarrua rullilla.
-
Mulla on ivecossa tuollainen tarra (ja samat käsijarrut) ja aina niitä on höylätty dynolla :-X
Jarruja avattu sitten myös rälläkällä.
Lisäys
Ei Ivecossa aivan samanlaiset taida olla kun se on takaveto.
Miten sen jarrut eroaa Ducaton jarruista, en tiedä.
-
Itseasiassa tästä keskustelin joskus katsurin kans ja se sano että nuissa ivecoissa dynotus ei ole suoraan kiellettyä mutta pitää suorittaa "varovaisesti", uritetut rummut käppärissä.
Joku katsuri on koittanut paikollaan pysymistä nostamalla kytkintäkin pikkuisen ja sillä leima lappuun. Sama tarra siinä tosiaan siltikin on.