Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Anape - 6.08.2020 kello on 22:14
-
Tervehdys,
Mikäs minun soliferini goldie-01 työntöjarrua oikeen vaivaa?
On tosi nihkeä liikkumaan..otin sen jo aukikin ja vähän rasvailinkin, vaihdoin uuden iskarinkin sinne.
Aluksi oli hieman parempi, mut ei siltikään tullut itsestään pihalle sisään painamisen jälkeen.
Sitten 4vrk leirintäalueella parkissa ja taas ehkä pahemmin jumissa kuin ennen remonttia.
Jarruttaa kyllä kun tarpeeksi voimakkaasti jarruttaa mutta sitten risteyksestä lähtiessä taas räminää ja pauketta kuuluu kun sylinteri tulee pihalle.
Pitääkö siellä olla jotain tietynlaista rasvaa vai?
Nyt laitoin vaa jotain perus "vaseliinia" mitä rasvaprässissä oli.. En sen tarkemmin tiedä.
Olisko kokemuksia?
-
Mulla ilmeisesti erilaisesta kokemukset?
Sen ei pitäisi jumittaa, jos kokonaan purkaa, puritko sinä? Jos jotain kiinni leikkaantumia, ne pitää hioa pois.
Rasvalla ei niin väliä, ehkä punainen tai sininen pitkässä juoksussa parenpaa, kuin harmaa yleisrasva?
-
Kyllä koko putki oli hionnassa.
Muovisia holkkeja(missä putki liikkuu) en ottanut pois.
Pitäisikö niille tehä jotain?
Lisäsin vain rasvaa sinne tikulla.
Ilman iskariaa putki liikkui käsin sisään ja ulos vähän kitkuttaen, ei kauhean helposti.
No täytyy vielä repiä se auki ja putsata kaikki kunnolla ja laittaa uudet rasvat sinne, ennen ku tilailee uutta vetopäätä.
-
Minkä valmistajan vetopää tuo on?
-
BPW tyyppi zaf 2.0-1
-
Oliko jarru päällä vai pois(niinku kuuluu) parkissa ollessa?
-
Pidän kyllä käsijarrun päällä tuollaisissa lyhyissä pysähdyksissä.. Sitten jos pidempään parkissa niin pois päältä. Mitäs se siihen vaikuttaa jos aisa on kokoajan samassa asennossa? Yleensä linksutan sen pitkälle.
Ei jarrut jumissa ole vaan se vetopää.
-
Pidän kyllä käsijarrun päällä tuollaisissa lyhyissä pysähdyksissä.. Sitten jos pidempään parkissa niin pois päältä. Mitäs se siihen vaikuttaa jos aisa on kokoajan samassa asennossa? Yleensä linksutan sen pitkälle.
Ei jarrut jumissa ole vaan se vetopää.
Kyllähän jarruvetopään luistin pitää olla liukas. Koko liike. Iskunvaimentimen tehtävä on tehdä liikkeestä rauhallinen, se estää liikkeen paukkumista liikkeen loppuun. (Onkohan auton vetoliikkeessä vielä jokin pehmustekumityyny? )
Niin ja tosiaan, käsijarruvivusto on työntöjarrun luistista kokonaan erillinen rakenne.
Ne on rinnakkaiset järjestelmät vetämässä jarrua kiinni/auki, akselistoon suuntautuvaan jarruvaijeriin/ -tankoon.
Käsijarrun käyttökielto pidempiaikaisessa parkkiolosuhteissa johtuu siitä että jarrunauhat voi kuukausia jatkuvassa puristuksessa "liimaantua"kiinni jarrurumpuihin ja pyörät ei vapaudu pyörimään vaikka jarru vapautetaan.