Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: att57 - 20.07.2020 kello on 14:22
-
Onko kellään tullu ducatossa vastaavaa.
Siis auto pölläyttää satunnaisesti putkesta hyvin vaaleaa siniharmaata savua muutamien sekuntien ajan max. 10 sek.
Ei liity rankkaan vedätykseen, mieluummin moottorijarrutuksee n tai pintakaasulla ajoon.
Siis kone 2,8 jtd ajettu 100 tkm, ei hukkaa nestettä eikä öljyä.
Oliskohan mahdollista että välijäähdyttimeen kertyis jotain töhnää joka sit kulkeutuis ja palaisi pois?
Ilmiö toistuu muutaman tuhannen välein, en tietysti aja kokoajan peiliin tuijottaen.
-
^
Tokihan käytännössä moottoriöljyä turbosta ja kampikammion tuuletuksesta öljyn ja vesikosteuden emulsiota voi kertyä välijäähyyn, jos se alimpia osia on. Ajoittain sitten kertymät lähtee "prosessiin"..
Egr:n ja kaasuläpänmoottorin toiminta pitäisi vielä varmistaa - vikakoodeja.. periaatteessa dsl:ssä ei ole alipainetta imusarjassa, paitsi läpän avulla.
Ohivuotojen ja kampikammiontuuletu sta voi tunnustella raottamalla öljyntäyttö tulppaa - tuleeko kovasti hönkää ja savutusta tyhjäkäynnillä? Varovasti, ettei roisku öljyä päälle..
-
Öljyntäyttötulpan kun irrottaa voi laittaa paperin reiän päälle ja sen pitäisi imeytyä kiinni. itse käytän ohutta muovihanskaa ja sen pitäisi imeytyä kanteen. Jos huohotus jumissa käsine täyttyy
-
Mitenkä ettei oo vaan vettä polttoaineen seassa. Tosin jos enempi niin ois kokoajan siniharmaata, voisiko saada satunnaisesti esim sopivan kallellaan auto johonkin päin (tankin pohjalla vettä)
-
Mitenkä ettei oo vaan vettä polttoaineen seassa. Tosin jos enempi niin ois kokoajan siniharmaata, voisiko saada satunnaisesti esim sopivan kallellaan auto johonkin päin (tankin pohjalla vettä)
Eihän se saisi suodattimen läpi tulla.
-
Eihän se saisi suodattimen läpi tulla.
Kyllä mulla aikoinaan jetassa tuli kun polttoaineen täyttöputki oli poikki ja vesikelillä meni vettä tankkiin. Alkoi käynti nikotella kesälläkin. Suodatin oli jo ainakin lähes täynnä vettä.
-
Öljyntäyttötulpan kun irrottaa voi laittaa paperin reiän päälle ja sen pitäisi imeytyä kiinni. itse käytän ohutta muovihanskaa ja sen pitäisi imeytyä kanteen. Jos huohotus jumissa käsine täyttyy
No ei tuo kumihanska täyty eikä tyhjene, lerpattaa vaan holtittomasti. Mistähän tuo egr venttiili löytyy? Auto integroitu burstner, niin ahtaalta vaikuttaa konehuone.
-
Ei 2,8 moottorissa mitään egr ole ja jos savu on vaaleaa se on jäähdytysnestettä joka palaa
-
Ei 2,8 moottorissa mitään egr ole ja jos savu on vaaleaa se on jäähdytysnestettä joka palaa
No nyt saatiin asiantuntija paikalle.
-
Itsellä oli samanlainen sinisen savun ongelma.
Savutus näkyi yleensä pidemmän ajon jälkeen kun tuli esim. kaupunkiin.
Tulkitsin jonkun suuttimen vuotavan ja autolle tehtiin Forte käsittely ja savutus loppui.
En muista mitä Fortea oli käytössä, mutta se pistettiin nafasuodattimeen ja konetta käytettiin hetki, jolloin Forte päätyi suuttimiin.
Auto jätettiin seisomaan vuorokaudeksi ja sen jälkeen ei enää ole savuttanut .
Tankkiin laitettuna se ei toiminut, oli ilmeisesti liian laimea seos.
-
Ei 2,8 moottorissa mitään egr ole ja jos savu on vaaleaa se on jäähdytysnestettä joka palaa
Sadepäivän ratoksi tutkailin konehuonetta, enkä tosiaan löytäny egr-venttiiliä.
Sehän pitäisi varaosaluettelon mukaan olla alipainekäyttöinen, eikä alipainepumpun ja jarrutehostimen välisessä letkussa ole haaroitusta. Hyvä jos ei olisi koko venttiiliä, yksi harmi vähempi.
Savu joka joskus pöllähtää ei voi olla auton nestettä, koska sitä ei katoa.
Laitoin kokeeksi tankkiin ruiskujen puhdistusainetta... seuraillaan.
-
Oma 2.3 pölläyttelee myös silloin tällöin. Ei kuluta nesteitä,eikä öljyjä. Eikä ole egr venaa. Eikun kovaa ajoa.
-
josko on vaan fipatin ominaisuus, välillä polttaa turhaa öljyä pois :P
-
josko on vaan fipatin ominaisuus, välillä polttaa turhaa öljyä pois :P
Niin kai ei mulla ainakaan kulu yhtään öljyä mutta onhan tuo uudenkarhea jtd vasta 280tuh. takana
Suuttimia voi epäillä mutta autolle kenkää ja tarvittaessa fortea eiköhän se siitä.
-
Ajelin tuossa yks päivä corolla verson perässä joka pöläytteli myös tuollaisia satunnaisia siniharmaita pilviä. Ei kokoaikaan vaan epäsäännöllisesti.
EGR kannattais jokaisen joskus siivota, aika pieni homma loppujen lopuksi....ohessa vajaa 150tkm kertymä diisseli henkilöauton imusarjasta....EGR tuli toinen saman verran mustaa kuraa...sitä en huomannut kuvata.
-
Pitää hommata jostain egr.. ;D
-
Eiköös noita oo vo-liikkeissä että myydä täytyy Thumb
-
No nii,nyt pölläytti oikeen kunnolla. Alkuviikosta Norjan vuorilla aamusta liikenteeseen,normaalisti käyntiin ja pieni lämmitys käyttö.
Kiihdytys parkista ylämäkeen ja hetken päästä helvetinmoinen harmaa pölläkkä putkesta. Vedot hävisi ja käynti nykivää.
Jatkoin ajoa, kun edessä oli jyrkkä alamäki..Tuli mieleen turbon antautuminen, mutta seuraavaan mäkeen käynti jo tasottui, eikä savuakaan enää näkyny. Muutama sata km tuntui ettei vedot ollu niinkuin pitää. Ensimmäisestä ylityspaikasta nokka kohti kotomaata.
Nyttemmin vedot on palautuneeet ja käytin dieselkorjaamosssa vikakoodin luvussa. Ei koodeja. Asentaja veikkaili egr jumia,mutta ei hän sitä löytänyt.. Tietokone näytti että pitäisi olla.
Ajellaan ja katellaan mitä tapahtuu.
-
Pojalla on -15 mallinen jumpperi joka teki samaa silloin tällöin. Viime viikolla se jätti tielle kun putkesta tuli tuutin täydeltä sitä harmaata ja moottorin tehot hävis ja ravisti ihan kunnolla. Ainoa vika koodi oli kolmossylinterissä vikaa. Korjaamolla avoivat moottorin ja totesivat että kolmospytyn suutin jumitti jolloin se kävi laihalla ja mäntä oli haljennut.
-
Oho! Suutinjumia se asentajakin epäili.. Pitää tehdä Forte käsittely tuohon omaan.. Ei se ainakaan pahenna asiaa. Tai sitten suoraan pajalle suutinhuoltoon. Meillä on -04 mallin 2.3 tukato.
-
Nonii päivitystä oman vermeen tuprutteluun. Männäviikolla otin ahtoputken irti ja öljynenhän se oli. Eli ahdin syyniin ja laakerihan siellä vetelee viimeisiään. Päittäisvälystä n.millin verran, kun ehjän turbon välystä ei sormin tunne. Uusi BorgWagneri tilattu ja ensviikolla paikoilleen.
-
Kyllä jossain turboissa kuuluukin olla välystä....öljy sitten "poistaa" välyksen ajossa.
Mutta kun saat uuden niin kerrohan oliko välystä vähempi.
Kyllähän se savuttaa jos alkaa horimaan öljyä turbon laakereista...ja voi aiheuttaa hillittömän kiihtymisen kun käy öljyllä.
-
Onkohan tuollaiset satunnaiset savutukset yleistyväkin homma, tuossa viime viikkoina tullut ajeltua 3 auton perässä joissa oli tuollainen ihmeellinen savun pölläyttely...ihan 80-100km tasasta vauhtia ajellessa ne tuprautti aina kerran tai pari kilsan matkalla sellanen harmaan savutuprahduksen. Ei koko aikaa vaan hetkellinen. Ja ihan kunnon tuprahdus, sellanen auton perän peittävä kooltaan.
Toyota Verso ja toinen oli Avensis ja viimeksi pölläytellyt oli viron kilvissä oleva Lexus.
Nimenomaan sellasta harmaata sauhua...ei sellasta dieselin mustaa voimasauhua.
-
Turbon akselissa pitää olla aksiaalista välystä jonnii verran, muttei päittäisvälystä yhtään. Ainakaan että sormin tuntuu.
-
Paljonkos ducaton turbo makseleepi?
Noista näytti netissä olevan melkosta vääntöä mikä on hyvä korvaus ahdin...turbotukun tehdaskunnostettu, jonkun toisen kunnostama vai uusi.
Ilmeisesti kauppiaat ja korjaajat koittaa pönkittää omaa businestaan haukkumalla toistensa tuotoksia.
-
Turbotukusta tilasin ensin,mutta ei se käynytkään.. Muuten sama,mutta ahtoputken kiinnitys eri. Ko ahdin oli kyllä ulkoisesti laadukkaan oloinen,mutta oikean toimitus olisi venynyt.. Laitoin sen takasin ja tilasin Finnturbolta tehdasuuden orkkisahtimen. Tarjoushintaan 575 kotio. Kyselin myös ko liikkeestä vanhan kunnostusta,hintaan 400. Eli uusi CHRA. Samalla tarinoitiin noista kunnostetuista yleensä. Noitahan saa esim. Ebaysta alle 200 eke ja vuoden takuulla.. Mutta eihän noista tiedä miten ne on laitettu ja millä osilla. Ja onko aihio edes ollut ok..
Ja tuohon 244 koriseen on ahtimen vaihto senverran vmainen, ettei viitti montaa kertaa jumpata.
-
Joo noita tuossa taannoin katselin yhden turbon osalta ja ihmettelin netistä löytyvää väittelyä jossa korjaajat ja myyjät kaiketi haukkuvat toistensa teoksia.
Vaihtotyö tosiaan sen verta kallis että maksaa saman kuin ahdin....jollei ite tee.
-
Syntyyköhän loukun hiukkaspoltosta ylimääräistä sauhuja?
-
Näin väitti korjaamon kaveri kun öljyä kertyy sinne pieniä määriä ja jossain kohtaa se loukku lämpee riittävästi jolloin öljy palaa