Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Lmc mies - 19.07.2020 kello on 20:41
-
Hei.
Norjan reissulla toinen hupiakuista meni oikariin.
Kerrotaan nyt mallikin eli exide 95ah. Näitä autossa oli siis 2kpl.
Aloin ihmetellä virran nopeaa hupenemista akuista&ajoakusta?!..toinen akku oli oli tulikuuma..no akku irti ja matka jatkui yhdellä, ja ongelma poistui..
Kysymys 1; millaista kokoonpanoa suosittelette uusiksi akuiksi? 2kpl vaiko 1?
Kysymys 2; näyttöpaneelin mukaan virtaa hupeni myös ajoakusta joskin hitaammin kun oli "tilanne" päällä. Tämänhän ei pitäisi olla mahdollista?
Laturi ebl99
-
Hei.
Näyttää siltä että hupiakkua kuormittaessa tyhjenee myöskin autom oma akku...eroitusrele varmaankin sökö?
-
Hei.
Näyttää siltä että hupiakkua kuormittaessa tyhjenee myöskin autom oma akku...eroitusrele varmaankin sökö?
Vikatilanteissa näyttöpaneelin näyttö ei välttämättä näytä starttiakun napajännitettä oikein.
Minulla oli taannoin tilanne että näytössä jännitteet ok ja kaikissa akuissa täysi jännite. Kuitenkaan hupiakut ei lataantunut ollenkaan. Syynä oli hupiakkujen sulakkeiden liitäntä hapettunut.
Eli poistetaan ensin oikosulkuun päätynyt akku. Sen jälkeen katsotaan laturin toiminta. Jos toimii niin ok. Jos ei toimi, etsitään ja korjataan vika.
-
Kaksi pienempää akkua on monasti helpompi sijoittaa kuin yksi iso. Ja jos molemmat akut nyt uusii kerralla, niin ei tule ongelmaakaan erityyppisten akkujen rinnankytkennästä.
-
Voi olla taikauskoakin...
mutta minä en kajoaisi Exiden akkuihin.
-
Akun merkkiin en sinänsä ota kantaa, mulla on Exidet toimineet, Bilteman akkua en itse osta, nekin taas kyllä ovat toimineet monella muulla, että ne ovat vähän yksilöllisiä juttuja. Mutta sillälailla itse asian nään, kun akut on kuitenkin sisätiloissa, että täysin suljetut geeli- tai AGM- akut olen laittanut.
-
Jos en pahasti ole väärässä, tuolle laturille ei kelpaa kuin lyijyakut, ei lataa oikealla tavalla AGM akkuja . . . .
Hanki yksi niin iso lyijyakku kuin tilaan mahtuu, jää kahden pikkuakun tuomat "murheet" pois . . . On vain yhden akun murheet ( puolet murheita vähempi ) . . . Thumb
-
Ei ole pihtivirta mittaria niin yleismittarilla kun katsoin, niin asuntopuolella kun käyttää sähköä niin jännite rupee tippumaan myös startti akulla..mutta ei paljoa..? Teen juuri laajempaa testiä ja katon miten skulaa.
Ainoa "rele" minkä löysin on avonainen kytkentä hässäkkä startti akun takana..sinne menee kaapeli hupiakulta..
Mut joo...exidestä on kokemusta jo aiemmin ja tämä tukee aikaisempia havaintoja eli en osta sitä :) no onneksi ei palanut koko pska..kun on perhettä mukana ni heitä hiukan huolettaa kun selittää että pieni akku onkelma ei hätää.. :)
Vanhojen akkujen mitat 353x175x190
-
Mut joo...exidestä on kokemusta jo aiemmin ja tämä tukee aikaisempia havaintoja eli en osta sitä :) no onneksi ei palanut koko pska..kun on perhettä mukana ni heitä hiukan huolettaa kun selittää että pieni akku onkelma ei hätää.. :)
Mullon varmaan ollut sitten erilaisia Exidejä kymmeniä vuosia. Mitehä ne paremmat ois toiminu ::)
-
Auto käynnissä tyhjäkäynnillä valot/puhallin päällä..lataa startti akun navoista 14.4v..ebl paneeli näyttää 12.5v ehkä tyhmä kysymys mutta onko oikein? Eli käynnissä näyttääkö toi virran määrää vai latausjännitettä? :-[
-
Mullon varmaan ollut sitten erilaisia Exidejä kymmeniä vuosia. Mitehä ne paremmat ois toiminu ::)
No en mäkään mikään akkujen suurkuluttaja ole..pari biltema akkua joista huonoa kokemusta ja noh toinen on exide
-
Auto käynnissä tyhjäkäynnillä valot/puhallin päällä..lataa startti akun navoista 14.4v.
Ei noista vehkeistä pirukan ota selvää... :(
Meillä rupes yhtäkkiä lataamaan yli 14V, joten vaihdoin säätimen.
Edelleen yli 14V!
Sanoivat puodissa, että eiks sen senverta pitäiskin!!
Miks se yhtäkkiä rupes antaan korkeempaa jännitettä ja mikä sitten on oikea?
-
No en mäkään mikään akkujen suurkuluttaja ole..pari biltema akkua joista huonoa kokemusta ja noh toinen on exide
Merkkiä ei enää voi tuijottaa, kun ei tiedä mistä akku tulee.
Biltema tai Bosch, voi tulla samasta pajasta.
-
Auto käynnissä tyhjäkäynnillä valot/puhallin päällä..lataa startti akun navoista 14.4v..ebl paneeli näyttää 12.5v ehkä tyhmä kysymys mutta onko oikein? Eli käynnissä näyttääkö toi virran määrää vai latausjännitettä? :-[
14,4 Volttia akun navoissa auton käydessä kertoo että autossa laturi on kunnossa.
V tulee sanasta Voltti. Tässä yhteydessä se on jännite.
EBL Näytössä 12,5 volttia kertoo ettei lataisi hupiakkua ollenkaan.
Tarkista laturin ja akkujen välillä olevat sulakkeet. Ne voi olla akkutilassa, ne on jotain 50A, 20A sulakkeita.
-
Minun autossa nuo sulakkeet on laattasulakkeita. Aivan hupiakun vieressä, akkutilassa.
-
Ei noista vehkeistä pirukan ota selvää... :(
Meillä rupes yhtäkkiä lataamaan yli 14V, joten vaihdoin säätimen.
Edelleen yli 14V!
Sanoivat puodissa, että eiks sen senverta pitäiskin!!
Miks se yhtäkkiä rupes antaan korkeempaa jännitettä ja mikä sitten on oikea?
Alussa lataa 14,3 -14,4V mutta alenee 13,9 volttiin jonkin ajan kuluttua. Minulla käyttäytyy EBL näin, sekä myös auton 12V laturi käyttäytyy samoin.
-
Pahoittelen epäselvää ulosantiani.
Kaikki alkoi kun mittarit alkoi näyttää "höpöjä" ja nyt kun viallinen akku on poistettu niin ihmetteln edelleen noita ebl paneelin mittareita.
14.4v jännite siis mitattu käynnistysakusta ja samaan aikaan paneeli näyttää 12.5v lukemaa sille?
Kun auto ei käy niin lukema täsmää aika liki paneli vs yleismittari ::)
-
Pahoittelen epäselvää ulosantiani.
Kaikki alkoi kun mittarit alkoi näyttää "höpöjä" ja nyt kun viallinen akku on poistettu niin ihmetteln edelleen noita ebl paneelin mittareita.
14.4v jännite siis mitattu käynnistysakusta ja samaan aikaan paneeli näyttää 12.5v lukemaa sille?
Kun auto ei käy niin lukema täsmää aika liki paneli vs yleismittari ::)
Menee yli tietämykseni. Luulen että EBL näyttö "haistelee" starttiakun jännitettä "kaukaa. Siinä välissä näyttäisi olevan jotain vikaa. Se että auton moottorin ollessa sammuksissa EBL näyttää jotakuinkinsamaa kuin starttiakun jännite, todennäköisesti johtuu pelkästään siitä että starttiakun jännite on alentunut lyijyakun normaalitasolle, ei niinkään siitä että vika olisi korjaantunut.
Tuohon pulmaan tarvitaan parempaa asiantuntijaa.
-
Liekö sitten että onko noita mittareita tarkoituskaan ihmetellä ajon tai auton käydessä. ;D eli keksintö nyt ongelman jota ei ole :D
No koitan saada autoon uuden eroitusreleen alkuun ja kattoo sit mitä se sanoo
-
Liekö sitten että onko noita mittareita tarkoituskaan ihmetellä ajon tai auton käydessä. ;D eli keksintö nyt ongelman jota ei ole :D
No koitan saada autoon uuden eroitusreleen alkuun ja kattoo sit mitä se sanoo
elä hommaa mitään uutta systeemiä vaan korjaa se paikallaan oleva ni taas toimii parikyt vuotta...
-
Liekö sitten että onko noita mittareita tarkoituskaan ihmetellä ajon tai auton käydessä. ;D eli keksintö nyt ongelman jota ei ole :D
No koitan saada autoon uuden eroitusreleen alkuun ja kattoo sit mitä se sanoo
Hanki yksi niin iso lyijyakku kuin tilaan mahtuu, jää kahden pikkuakun tuomat "murheet" pois . . . On vain yhden akun murheet ( puolet murheita vähempi ) . . .
Ja lisään tuohon että älä muuta tee, ei mitään erotusreleitä, yksinkertaisuus on valttia, . . .
-
Hanki yksi niin iso lyijyakku kuin tilaan mahtuu, jää kahden pikkuakun tuomat "murheet" pois . . . On vain yhden akun murheet ( puolet murheita vähempi ) . . .
Ja lisään tuohon että älä muuta tee, ei mitään erotusreleitä, yksinkertaisuus on valttia, . . .
sen verran jotterotus relehhän on välttämättömyys, mutt systeemissä on jo alun perin se ,ei muutakun kuntoon...
-
sen verran jotterotus relehhän on välttämättömyys, mutt systeemissä on jo alun perin se ,ei muutakun kuntoon...
Tarkoitattanet hupiakun ja auton laturin välistä erotusrelettä ?
Auton ja asunto-osan akuthan on aina erillään toisistaan.
-
Auton ja asunto-osan akuthan on aina erillään toisistaan.
Yleensä ne kytkeytyvät yhteen moottorin käydessä. Alkuperäiselektroni ikka hoitaa tuon automatic jos on kunnossa.
-
Yleensä ne kytkeytyvät yhteen moottorin käydessä. Alkuperäiselektroni ikka hoitaa tuon automatic jos on kunnossa.
Niin yhteen ja yhteen, minulla ovat kumpainenkin erillisillä kaapeleilla/sulakkeilla yhteydessä auton laturiin välissä EBL hoitaa "liikennepoliisin" tointa. Moottorin käydessä kumpainenkin yhteydessä autonlaturiin. Muutoin eivät ole yhteydessä toisiinsa.
Hupilaturi/verkkovirtalaturi minulla lataa hupiakun ensin ja sen jälkeen ylläpitää auton akkua.
Ehkä samaa tarkoitit, . . .
-
Niin yhteen ja yhteen, minulla ovat kumpainenkin erillisillä kaapeleilla/sulakkeilla yhteydessä auton laturiin välissä EBL hoitaa "liikennepoliisin" tointa. Moottorin käydessä kumpainenkin yhteydessä autonlaturiin. Muutoin eivät ole yhteydessä toisiinsa.
Hupilaturi/verkkovirtalaturi minulla lataa hupiakun ensin ja sen jälkeen ylläpitää auton akkua.
Ehkä samaa tarkoitit, . . .
Juurikin näin ajattelin.
-
Hei.
Itselle on oman auton toteutus hiukan epäselvä.
Ebl lataa molempia akkuja samaan aikaan mielestäni.
Joka tapauksessa jotain feelua koska myös auton ajoakusta virtaa hupenee. Kytkentävirhekkään ei ole pois suljettua.
Vaihdon yhden kattoluukun tänään niin ehtinyt tai oikein viitsinytkään tutkia asiaa. ;)
-
Joka tapauksessa jotain feelua koska myös auton ajoakusta virtaa hupenee.
Mittasitko ampeerimittarilla?
-
Mittasitko ampeerimittarilla?
Mittasin laiskana miehenä yleismittarilla akun navoista. Kun asuntopuolelle pistää kulutusta niin hieman jännite rupeaa tippumaan myös käynnistysakusta. Toinen huomio on että vaikka auto käy ja lataa 14.4v.. näyttää paneeli 12.5v jännitettä. Hupiakulle 13.9v jota en ole todennut onko näin.
Onko erotusrele ongelma vaiko ebl vikaa?
-
Hei.
Itselle on oman auton toteutus hiukan epäselvä.
Ebl lataa molempia akkuja samaan aikaan mielestäni.
Joka tapauksessa jotain feelua koska myös auton ajoakusta virtaa hupenee. Kytkentävirhekkään ei ole pois suljettua.
Vaihdon yhden kattoluukun tänään niin ehtinyt tai oikein viitsinytkään tutkia asiaa. ;)
Jos epäilee että akusta kulkee virtaa johonkin, niin pihtiampeerimittari käteen ja sillä mittaamaan akusta lähteviä johtimia. 1A suuruinen virta tyhjentää 80Ah akusta pois 24Ah (Ampeerituntia) vuorokaudessa lautausta tarvitsevaan vaiheeseen.
...Ampeeritunti (tunnus Ah ) on sähkövaraus, jonka ampeerin sähkövirta kuljettaa 1tunnin aikana....
Pihtiampeerimittari:
https://www.clasohlson.com/fi/Pihtiampeerimittari-UNI-T-UT203/p/36-4718?gclid=Cj0KCQjwpNr4BRDYARIsAADIx9yK3OV48b6KNtkJRqh-dOT_GyNEYRkmsdsUDXmtmUbrLAJbRrnlpJoaAoq9EALw_wcB
Pihtiamppeerimittar i käyttö, pitkäveteistä liibalaabaa... https://youtu.be/3u6X_EvJRj4
-
Onko erotusrele ongelma vaiko ebl vikaa?
Kun sulla on se yleismittari, niin voihan sillä mitata virtoja.
Mittaa nyt ihan oikeasti lähteekö sieltä ajoakulta jotakin.
-
Kun sulla on se yleismittari, niin voihan sillä mitata virtoja.
Mittaa nyt ihan oikeasti lähteekö sieltä ajoakulta jotakin.
Joo mittaan huomenna miinus johdon ja navan väliltä. Huomasin vielä että Paneelissa muuten on semmonen homma että jos kytkee 12v asennosta jääkaapin pois niin mittari näyttää fiksumpia lukemia jännitteelle..
-
Joo mittaan huomenna miinus johdon ja navan väliltä. Huomasin vielä että Paneelissa muuten on semmonen homma että jos kytkee 12v asennosta jääkaapin pois niin mittari näyttää fiksumpia lukemia jännitteelle..
Hetkinen, jääkaappi syö sähköä 12V käytössä valtavasti, et kai jääkaappia 12V akkujännitteellä käytä. Siis jos on absorptiojääkaappi?
-
12v asennolla käytän ajon aikana. Jos auto ei käy ni silloinhan se ei toimikaan
-
12v asennolla käytän ajon aikana. Jos auto ei käy ni silloinhan se ei toimikaan
Vain ajon aikana 12V käyttö. Se on ok.
...Kyllä minulla jääkaappi toimii 12V milloin tahansa kun säätimen siihen asentoon asettas, Mutta se onkin toinen juttu.
-
Hei.
Nyppäsin akun kengän irti. (Konepellin alta maajohto)
Asunto osaan sähköä päälle ja mittaamaan...mittar i näytti 1.5ah-2ah lukemia n.8ah kulutus kokonaisuudesta.
Ihmetellen kuinka ebl paneeli näyttää jännittettä myös käynnistysakulle vaikka Maajohto irti? No...jahas auton ovi auki ja kappas sisävalo palaa..virta avain ja virrat päälle syttyy :o en kokeillut startata,kaipa se ois lähteny.
-
Hei.
Nyppäsin akun kengän irti. (Konepellin alta maajohto)
Asunto osaan sähköä päälle ja mittaamaan...mittar i näytti 1.5ah-2ah lukemia n.8ah kulutus kokonaisuudesta.
Ihmetellen kuinka ebl paneeli näyttää jännittettä myös käynnistysakulle vaikka Maajohto irti? No...jahas auton ovi auki ja kappas sisävalo palaa..virta avain ja virrat päälle syttyy :o en kokeillut startata,kaipa se ois lähteny.
Älä starttaa, todennäköisesti kaapeloinnit " mitensattuu", nyt jos starttaat starttimoottori ottaa virran hupiakulta ja kaapelit 6 neliönpiuhaa, ja varmaan ilman sulakkeita jolloin kuumenevat hitosti ja tulipalo on mahdollista.
Tuo edellä kirjoitettu on pahin kauhuskenario mitä voi tapahtua, liekkö tilanne kuitenkaan tuo ?
Tutki asian tila, jos et itte osaa, teetä ammattilaisella.
-
En tunne EBLn latureita, mutta eikö siinäkin ole rele jota ohjaa D+. Jos rele jäänyt vetämään (rikki) akut aina yhdessä.
-
Hei.
Sammutin laturin katkaisijasta.
Paneelista näkee vielä käynnistysakun jännitteen. Muut toiminnot pimeinä.
Jahas...laitoin päälle ni ei enää tule sähköä pirttiin >:(
Verkkojohdolla syttyy 230v valo ja Ampeerit mittari toimii..muuten pimeenä >:(
Auton kun laittaa käyntiin niin ebl naksahtaa ja jääkaappi toimii..muuten kuollu
-
Ebl takana oleviin liittimiin tulee molempiin jännite.
Kävikö nyt tosiaan niin että laturi on soronoo ???
-
Ebl takana oleviin liittimiin tulee molempiin jännite.
Kävikö nyt tosiaan niin että laturi on soronoo ???
Eiköhän ole jo mjo:n aika astua kehään ? Mm. hän tuntee nuot vermeet . . .
Laita vaikka yv:tä hänelle, josko sen jälkeen asia selviis . . .
-
Eiköhän ole jo mjo:n aika astua kehään ? Mm. hän tuntee nuot vermeet . . .
Laita vaikka yv:tä hänelle, josko sen jälkeen asia selviis . . .
Laittelin jo Viitalar;lle yksityisviestinä.. saa toki kuka vaan joka osaa ja tietää niin auttaa. Oiisi kiva saada auto kuntoon..
-
Auto on taas kunnossa kiitos ViitalaR:n :) uusi laturi kiinni ja taas pelittää
Eli laturi meni rikki kun käytin siitä virrat pois. (Ei kannata koskea nappulaan a vink)
Se miksi koskin nappiin, oli se että myös käynnistysakusta kului virtaa. Ebl piti ne samassa piirissä vaikka auto ei käynyt :( eli jäsen Kimin arvio oli varmaankin lähellä oikeaa.
Liekö akku joka meni oikoseen, kaiken alulle panija,tiedä häntä.
Vähän likaa ollut harrastamista nyt lyhyen ajan sisään..josko se siittä :)
-
Update:
Eli sama ongelma päällä edelleen.
Jos Irroita käynnistysakun maajohdon auto saa virtaa hupiakulta ???
Jos irroitan ebl niin ei saa...
Eli joku kytketty väärin koska edellisellä laturilla sama ongelma
-
Jos sulla tökkeli seinässä EBL99 työntää 2A käynnistysakulle
-
Jep.
Niin tekkee, mutta mikä on väärin kytketty kun vaikuttaa siltä että battery cut off relay on vedettynä päälle koko ajan?
D+ ohjaa sitä ja oletan sen olevan ok koska jääkaappi toimii oikein
-
Ei kait se ebl muuten sitä starttiakkua vois ladata!
Siis jos on verkkovirrassa. vai onko rele yhäkin kiinni vaikkei ole verkkovirtaa?
-
No auto ei ole johdossa niin miksi virtaa KULUU myös käynnistysakusta?
Voisin kuvitella,en tiedä.. mutta näin kuvittelen että ebl takana liittimet niin vain hupiakun liittimessä jännite kun auto ei käy eikä ole johdossa.
Korostan nyt vielä että kyseessä ei ole lataus ongelma vaan se että molemmat akut ovat kytkettynä koko ajan samaan piiriin ilman että auto käy tai että on töpselissä!
-
Taitaa olla erotusreleen kärjet kiinni!
-
Taitaa olla erotusreleen kärjet kiinni!
Ei prkle..tää pitäis olla korjattu laturi. Täytyy selvitellä...
Toihan on helppo testata kun irroittaa jommankumman +johton jos jää jännite molempiin niin laturissa rele vikaa..joka tuntuu kyllä erikoiselta..koska edellisellä sama homma
-
No auto ei ole johdossa niin miksi virtaa KULUU myös käynnistysakusta?
Miten tuon kulutuksen mittaat ? Ja mistä ?
Jos maadoitus irti starttiakusta, ei sitä virtaa starttiakusta voi kulua . . .
Sivukymysys, onko D+ jännitteetön ?
-
Mittasin edellisellä laturilla kulutusta jo..1.5ah-2ah navan ja kaapelin välistä, yleismittarilla.
Helppo todeta että akut samassa piirissä koska sisävalot yms. Palaa vaikka maajohto irti.
D+ en ole kokeillut onko jännitteelinen..jää kaappi pelaa oikein eli uskon että ei ole jännitettä. Ebl taakse menevät johtimet...niissä jotakin ongelmaa on niin sekavasti tehty että uskon että vika löytyy niistä. Eli tulee 4johdinta. (Maa, 2kpl ruskeita ja punainen)
-
Mistä tiedät kummasta akusta sisävalot toimii?Jos kerran sisävalot palaa ja starttiakun miinus irti niin hupiakusta tietysti virta tulee.
Onko erotusrele erillinen? Eikä ebl:ssä?
-
Oletko kokeillut irroittaa hupiakun navan. Tuleeko starttiakun jännite tällöin asunto-osaan?
-
Mistä tiedät kummasta akusta sisävalot toimii?Jos kerran sisävalot palaa ja starttiakun miinus irti niin hupiakusta tietysti virta tulee.
Onko erotusrele erillinen? Eikä ebl:ssä?
Huonosti ilmaisin asian sisävalo=ohjaamon valo
-
Oletko kokeillut irroittaa hupiakun navan. Tuleeko starttiakun jännite tällöin asunto-osaan?
En ole..vahva epäilys on että tulee. Periaatteellisella tasollahan kytkentä on hyvinkin simppeli mutta omassa autossani homma on tehty jotenkin konstikkaasti..
Huomenna kaveri vähän vilkaisee kytkentöjä niin eikähän se ala selviään..laturi vikaan en usko mutta sekin varmistetaan huomenna.
-
Hoh hoijjaa.
Laturin maadoitulseen tuli ylimääräinen johto keulalta...no se irti ja nyt akut eri piireissä. Mutta eipähän lataa enää ajon aikana hupiakkua..verkkola turilla lataa mutta ei ajoakkua..
Ei oikeen huvita enää koko pska. Täytynee viedä korjaamolle.
Keski uudellamaalla osaavaa alan yritystä??
-
PR caravan Tuusula, Lahela. Heinäkuu lomalla.
http://prcaravan.fi/yhteystiedot/
-
Joo kiitti. Täytyy varailla sinne aikaa..
Tsekkasin d+ johdonkin tulee +12v
Paksu johto hupi-startti akku ok.
Ebl virtajohto-startti akku ok.
En käsitä :-[ :(
-
Tsekkasin d+ johdonkin tulee +12v
Milloin ?
Kokoajanko ?
-
Milloin ?
Kokoajanko ?
Kun auto käy
-
Saaaaataaanas!!!
;D ;D
Nyt latoooo..
Hupiakulla huono maaadotus!!! :)
Ou Jeah!!
-
Ja ongelmat jatkuu :-\ :-\
Maadoittamalla hupiakun runkoon alkaa kyllä hupiakku lataantua...mutta myöskin sammutettuna purkaa käynnistys akkua 0.5ah-2.5ah virralla riippuen kulutuksesta.
Samaten etupäässä on virrat tällöin. (Vaikka minuskenkä irti ajoakulta)
Ebl virran syöttöön tuli keskimmäisellä liittymiselle kaksi johtoa toimessa joka nyt irti on 0.9v jännite
-
Palataan nyt alkuun:
Oletko ihan varma että Norjan reissulla kuumentunut akku on sisäisessä oikosulussa, eli viallinen.
Nimittäin myös ehjä akku kuumenee siitä kun se työntää virtaa johonkin vikakohteeseen.
-
Hei.
Vika lopultakin löytyi ja latausvehkeet pelittää niinkuin kuuluukin. :)
Kaikki kolme akkua (nyt siis kaksi) oli kytkeytyneenä rinnan. Tuli virtajohto käynnistysakulta hupiakulle..hupiakk ujen maadoitus oli huono/poikki ja ehkä tämän takia ebl laturille miinusnastaan tuotu ylimääräinen johto :-X
Eli suhteellisen paljon ryssitty, hiukan vieläkin petrattavaa mutta ne jää syssymmällä :)
Voipi olla että kytkentä sitten tuhosi yhden akuista..ja ehkä myös laturin >:(
en tiedä mitä tuolla oli haettu ehkä maksimaalista hupiakustoa tai ehkä ei ole ymmärretty ebl toimintaa :(
E: autossa on 12v kattoilmastointi..l uultavasti haluttu sille kapasiteettia :o
Yhteenvetona voitaisiin todeta että viat oli "simppeleitä" mutta amatöörinä asiaan tutustumattomana, ja kaiken johtohelvetin selvittämiseen tuhlaantui hemmetisti aikaa ja hermoja ;) ammattilainen olisi luultavammin ratkaissut huomattavasti nopeammin.
Tulipan perehdyttyä matkailuautojen Latauspuoleen kuitenkin :)
Iso kiitos R. Viitalalle korjatusta laturista ja teknisestä tuesta. Ja kiitos myös kaikille tähän keskusteluun osallistuneille :)