Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: pelsam - 9.07.2020 kello on 18:37
-
Kävin katsastamassa LMC:n, mutta ei mennyt läpi koska etunapojen laakerointi on väljä. En tarkoita pyöränlaakerointia, vaan akselissa olevat navat on laakeroitu. Tiedän, että laakereita on vaihdettu eikä kovinkaan kaksinen työ sinänsä, mutta en saanut napaa irti. Onko jollain kokemusta??
-
Ducato pyörän navan laakerointi? Alapää kyseessä? Vaiko vetonivel? Vai yläpään laakeri? Vai puslistako kysymys ta ipallonivelistä Etupoään purkua....
https://www.youtube.com/watch?v=mYT6KrIHLbI
-
Kysymyksessä on asuntovaunu. Akselista pitäisi saada koko napa irti, navan laakerointi on loppu. Jos osaan, niin laitan kuvan jonka otin netistä. Kuva on jostain muusta laitteesta, mutta jos siitä pääsisi kärryille mitä tarkoitan.
-
Eli koko napa pitäisi saada irti lmc:n vaunusta
-
Tuo kuvan napa ei ole lmc stä, mutta onko jollain lukijalla kokemusta LMC:n vaunun navan irroituksesta. Itse en saanut sitä irti.
-
Minkä valmistajan akselisto tuossa LMC:ssä on? AlKo, Peitz, Knott,...?
-
Peitz
-
Eli ilmeisesti kaksoisakselisto ja vääntösauvajouset?
Olisiko tästä apua:
https://www.dropbox.com/s/tdzaejrlx93bdzs/Peitz%20Betriebsanleitung.pdf?dl=0
Peitz-akselien räjäytyskuvia s. 394 alkaen:
https://www.dropbox.com/s/apqrjzxek0ukxsp/Teilehandbuch%20Nico%20Fahrzeugteile%20GmbH.pdf?dl=0
Vääntöjousiakseliss a tukivarsi on kiinni vain sillä tukivarren päässä olevalla kuusiokolopultilla. Kiristysmutteri auki, 10 mm kuusiokolla pinnapultti auki, jolloin tukivarren _pitäisi_irrota ihan vetämällä. Laakeriholkit jäävät akseliputkeen.
-
Kiitos paljon!! Otan huomenna taas renkaan irti ja koitan jos näillä neuvoilla onnistuisi. En nähnyt kuusiokoloruuvia, mutta täytyy huomenna puhdistaa akselinpää hyvin, josko siellä kuitenkin tällainen olisi. Saakohan näitä muoviholkkeja/laakereita enää mistään. En löytänyt kun selailin nettiä?
-
Tämä kuva näyttäisi samalta kuin omassa vaunussakin on. Mutta tukivarren päässä ei ole kuusiokolopulttia.
-
Tämä kuva näyttäisi samalta kuin omassa vaunussakin on. Mutta tukivarren päässä ei ole kuusiokolopulttia.
Mielenkiintoista...
Kun se vääntösauva on siellä akselin sisällä ja kynkkä heiluu siinä päässä, niin mahdollisuuksia ei paljon ole...
Ruuvi päässä, tappi jousen ja kynkän läpi, 'mutteri' joka kiristetään jousen päähän, ...... keksiikö joku muuta?
Etsintäalue pitäisi rakenteesta johtuen kyllä olla aika pieni.
-
Se on just näin, kovin isoa aluetta on turha etsiä. Tänään yritin etsiä jotain kiinnitystä, en löytänyt. Pitää huomenna puhdistaa Akseli ja tukivarsi hyvin, pakkohan siellä joku kiinnitys on olla. Alkuperäinen kysymykseeni oli että onko joku lukijoista tehnyt tällaisen remontin joka osaisi antaa heti oikean ohjeen. Mutta huomenna asia selviää!
-
muutaman korjannut aikoinaan, voi olla todella lujassa. Puslat voi myös teettää jossakin sorvaamossa.
-
Onko akselissa tyyppikilpi tallella? Siitä näkisi tuon akselin tarkan mallin ja löytyisi varmemmin oikea räjäytyskuva.
Omassa vaunussa kilpi on niitattu akseliputken keskivaiheille.
Jotain Peitzin osia löytyy vielä Saksasta:
https://www.anhaengerteileshop.de/epages/anhaengerteileshop.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/anhaengerteileshop/Categories/Achsenteile/%22Peitz%20Achsenteile%22/Peitz_EBD_Drehstabfeder
-
Tämä kuva näyttäisi samalta kuin omassa vaunussakin on. Mutta tukivarren päässä ei ole kuusiokolopulttia.
Onko tuossa 1 ja 27 seutuvilla mutterit ja kuusiokolo ruuvi. Itellä aikoinaan samanlainen vaunu ja samanikäinen ja nuo ruuvit irti, sitten vedetään sivuun. Itse jouduin sorvaamossa teettämään mittatilaustyönä uudet.
-
laakerit on yleismaailmallisia osia...niitä kannattaa kysyä laakereihin erikoistuneista liikkeistä. EI monikaan kärrin tai auton valmistaja käytä mitään omaa speciaalia laakeriaan vaan sama tuote löytynee SKF tai vastaavalla koodilla. Laakerista merkinnät ylös paperille ja soitteleen...tai laakeri kätöseen ja kauppaan.
Pari tuollasta entisöinti projektia ollut johka ei laakreita enää valmistalta ole saanut vuosiin/vuosikymmeniin mutta laakeri liikkeestä kyllä saa laakereita jotka sopii.
Vanhat akselit ja alustarakanteet on monesti niin ruostehitsattuja että saa oikein hampaat irvessä taistella ennenkun antautuu vaikka ei pitäisi teoriassa olla tiukassa.
Tuossa taannoin yhden vetoakselin kanssa taistelin päivän verran, ei pitänyt olla tiukassa. Ohjevideoissa irtoaa ihan käsivoimin. Piti hakea helvatan iso ulosvedin ja antaa irrotusöljyä ja pillillä lämpöä niin vähitellen irtosi hyvin suurella vetovoimalla navasta. Eikä ollut edes ruosteessa vaan jossain valkoisessa mömmössä ...lienee jotain lukitetta laitettu tehtaalla.
-
Tukivarren päässä oli kierretappi jossa oli mutteri ja kiersin mutterin pois. En huomannut alkuun että saman kierretapin päässä oli kuusiokolo kun oli täynnä likaa ja rasvaa. Eli asia ratkaistu! Kiitos kaikille avusta! Työ jatkuu huomenna.
-
Tarkoitin tätä.