Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Projektit => Aiheen aloitti: jantteri70 - 18.06.2020 kello on 13:58
-
Nyt etsitään epätoivoisesti ehjää nokkapyörää otsikon moottoriin. Sorvautui uloin kaulus irti ja nyt hihna haluaa lähteä kävelemään.
Vai mitä tälle voisi tehdä?
-
Onko välttämättä olkapäätä, kaikissa ei oo. :-\ Tosin remmi ei näy olevan ihan pohjassa tuossa kuvassa.
-
Kyllä tässä oli. Se löytyi helisemästä kopan sisältä ja kuulema sen vaatii toimiakseen vaikka ei varsinaisesti siihen pyöriessään nojaakkaan.
-
Varmaan tieto auton merkistäkin voisi poikia helpommin tarjouksia. ;D
Veikkaan kyllä, että alkaa V-kirjaimella: viiatti, voorti vai volkkari?
-
Aika varmasti viiatti...
Mulla olisi tuon näköinen nokkapyörä. Kulmikkaalla hampaalla, näitä on ollut pyöreälläkin hampaalla.
-
Jos auto on Fiat Ducato -81 olisiko se moottori sittenkin 2,4 litrainen (2445 cm^2)
2,5 litrainen Sofim tuli Ducatoon kai vasta vuonna -90
-
Vai onkohan tuo sittenkin pumpun päähän. Nokan pyöräkin löytyy ja siinä on olakkeet molemmin puolin.
-
Jos auto on Fiat Ducato -81 olisiko se moottori sittenkin 2,4 litrainen (2445 cm^2)
2,5 litrainen Sofim tuli Ducatoon kai vasta vuonna -90
Kyllä tuo 2.5 litranen tuli jo aiemmin. -88 muistaakseni.
Edit: Voin muuten olla väärässä wikin perusteella. Mutta toisaalta siihen ei voi luottaa.
-
Sorry, Fiat Ducaton moottorista kyse. Mielestäni 8144.21 joka olis tuon 2.5 td ja 92 hp.
Jiikoo, ostan sinulta sen pyörän jos se näyttää samalta kuin tässä kuvassa. Uudemman pyörän hammaskorkeus eroaa mutta noista ”tuuletus”rei istä voisi päätellä jos on sama.
-
Eipä ole tuo pyörä samanmoinen.
Tämä on tällänen:
https://www.ebay.co.uk/itm/Fits-Fiat-Ducato-Iveco-Daily-Cam-Shaft-Drive-Pulley-Gear-2-5L-TD-90-02-98415206-/273502113061
Mutta kaivelin lisää vintillä. Ja sieltä löytyi matalamman hammaskorkeuden pyörä. Siinä ei ole kevennysreikiä, mutta oikea kiinnitys jne.
laitan yv.
-
Ok, kiitos. Olen tota tiiraillutkin mutta kuvitellut sen olevan uudempaan versioon. Otetaas selvää.
-
Hiukan väliaikatietoa.
Moottori käynnistetty ehjällä nokkapyörällä sekä uudella hihnalla ja ongelma pysyy. Jakohihna ajautuu tomerasti ohjuripelliä vasten eikä uskalla käyttää sen suuremmin. Seuraavaksi testiin uusilla kiristinpyörillä ja toisilla rullien rungoilla jos sellaiset jostain löytyy.
Moottori on siis 8144.21. Jos jäljelle jää syylliseksi alahammaspyörä niin mistä saan toisen moottorin tuohon ja mitkä moottorit siihen käy... Hymermobil 644 on kulkine. Taitaa tämä ajokausi mennä ihmetellessä tätä.
-
Halpa kokeilu: Hae vielä uusi (eri valmistajan kuin nyt) hihna ennekuin alat vaihtamaan moottoria.
-
Kiitos. Juu tarkoitus on laittaa taas uusi hihna, vaihteeksi ina ja rullat. Sen lisäksi eri vehkeen nuo rullien muut osat. Ens viikolla selvinnee. Sit on vielä yksi kikka kolmonen joka otetaan käyttöön kun millään ei ole enää mitään väliä, eli hiotaan jomman kumman rullan pidin pohjasta karvan verran vinoksi, jos vaikka vahingossa menisi kompensointi oikeaan suuntaan.
-
Tänään pitkän linjan dieselkorjaaja antoi hiukan lohtua kun totesi, että hänelle tämä on tuttu ongelma, varsinkin näissä vanhemmissa vuosikerroissa. Rullat vaihtoon niin taas pelittää. Toivotaan, että näin olisi.
Tässä tulee odotellessa opiskeltua koko korsernin jakopääpoliitiikka. Eli tuleville harrastajille varoituksen sana. Ennen vuotta 90 valmistetut 2.5 litraiset ovat haastavia koska osia ei juurikaan ole enää tarjolla. 90 vaihtuu jakopää johon saa osia ja alapyöräkin on vaihdettavissa. Toinen varoituksen sana näistä matkailuautoista. Vaikka auton vuosimalli olisi 91 niin auton alusta voikin olla jotain muuta, esim. 89. Ja nyt kun olen moottorinkin hankintaa harkinnut niin trendi on, että purkamot myyvät moottorin osina. Eli toimiva kone puretaan tyyliin alakerta/yläkerta. Ja kaikki muu irtoava myydään erikseen. Kassalle hyvä mutta harrastukselle huono.
Homma jatkuu...
-
Ok. Kuvittelin että olet ilman muuta uusinut rullat samalla kun hihnankin.
Toivottavasti korjaantuu.
-
Äh, oli liian kova luotto mulla siihen, että rullat olisi vaihdettu viime vuoden keväällä noin 3000 km sitten. Pelattiin pelkällä hihnalla tähän asti, varsinkin kun asentaja oli sitä mieltä ettei rullissa näkyvää vikaa ollut. Voihan se olla, että uusikin rulla voi hajota mutta hiukan alan epäilemään myyjän satuiluja. Eka merkki ilmeni nyt tämän keissin myötä kun katsoin hänen lähettämää valokuvaa kuitista. Kun ottaa silmän käteen niin kysymyksessähän ei ole kuitti vaan työmääräin/tarjous. Pitäisi Italia-Motorilta kysyä onko heidän tiedossaan se mitä ovat autolle tehneet vai mitään. Olin sinne jo yhteydessä kun kysyin neuvoa mutten tuota älynnyt kysästä. Olkoot. Odotan innolla kun saavat pajalla uudet helyt paikaas.
-
Työmääräin/tarjous ei tosiaan takaa mitään mitä autolle on tehty varsinaisessa huollossa.
Eikä kyllä aina kuitti eikä tarkastuslistan ruksitkaan....ne kertoo vaan mitä olisi pitänyt tehdä.
Jakoremmin vaihdossa pyörien vaihto ei taida olla vakiotoimenpide...a inakaan kovin monessa autossa. Eihän niiden pitäisi kulua vaan hihnan.
Itellä oli joskus jakohihna koteloon päässyt jostain lentämään pieni pultti (ei ollut autosta itsestään), huomasin kun ihmettelin miksi konehuoneessa on paljon sellasta lasikuitupölyä, varsinkin siinä jakohihnakotelon ympärillä. Kotelo pois ja siellä se pultti oli kiilautunut ja sorvannut pois yli puolet jakoremmin leveydestä...oli aika pelottavan näköinen remmi mutta kesti ajella huoltoon.
-
Tämä lyödään päätökseen nyt. Kaikkiaan kolme nokkapyörää, yksi kiristinrunko toisesta vehkeestä, uusi hihna ja uudet rullat edelleen hihna kulkee ulkoreunassa. Mutta kaikissa ”uusissa” nokkapyörissä hihna on jäljistä päätellen kulkenut myös ulkoreunassa. Vedän nyt johtopäätöksen, että kyseessä jonkinasteinen ominaisuus joka jollain kilometrimäärällä korkkaa hihnapyörästä tuon reunan olakkeen. Minulla se oli 360 000 km.
Ja mulkkumyyjän kusetuskuitti sai lisää pontta kun vesipumppu näyttäisi olevan autossa taivaan vanha, rikottu koska vain kahdella pultilla kiinni. Piti olla vaihdettu pumppu. Onneksi se pyörii apulaitehihnalla mun ymmärtääkseni. Tämä tästä tällä kertaa. Kiitos osanotosta. Minä lähden kiertämään suomea ja taksilla loput.