Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Dolbydin - 6.05.2020 kello on 19:54
-
Olen korjaamassa vm. 1972 sprite alpine vaunua, ja vaunussa on ilmeisesti alkuperäisesti ollut muovi lattian EPS-eristeen alla.
Tarvitseeko tuota muovia jos eristeenä käyttää finnfoamia? Tai jos muovin päättää laittaa, niin voiko sen vain nitoa suikaileittain koolauspuiden väliin?
Kuinka paljon vaunun runkoa uskaltaa kerralla purkaa ilman, että pellit romahtaa niskaan? Uskaltaako runkopuita purkaa ikkunoiden alta tuosta vaan, vai tippuuko ikkunat samalla?
Jos vaunun sisäverhoilulevyksi laittaa vaneria, täytyykö tai kannattaako vaneri käsitellä molemmin puolin, jottei se homehdu?
Vaunun edellinen omistaja oli poistanut vaunusta suurimman osan eristeistä ja laittanut päälle uudet vaneroinnit ilman eristeitä. Vaneroinnin näkyvä puoli oli maalattu ja homeeton, ja peltiä päin oleva käsittelemätön puoli oli jo homehtunut vuoden sisällä. Homehtumista lienee aiheuttanut myös eristeiden puute.
-
Tapoja on monenlaisia kuten tuosta käy ilmi, tämäkin ehkä kuuluisi tuonne:
https://karavaanari.org/index.php/board,58.0.html
Näissä "uudemmissa" lattia ilmeisesti on tehty, vaneeri alla ja päällä, eriste välissä hyvin liimattuna, ilman muovia.
Ikunat ilman muuta kannattaa poistaa, niihin kun kuitenkin pitää pielet ja uudet tiiviste massat laittaa.
Havuvaneeri on huonommin homehtuvaa ja kevyempää, yleensä rumempaakin. Minä lakkasin vain sisäpuolen, joten en tiedä onko homeessa? Olen vain vessan seinän purkanut, ja pienempiä kohtia. Kai yksi seinä ainakin pitäisi purkaa, jos likikään suoraa meinaa saada??
-
Havuvaneeri on huonommin homehtuvaa ja kevyempää, yleensä rumempaakin. Minä lakkasin vain sisäpuolen, joten en tiedä onko homeessa?
Puhtaassa puussa, oli sitten lautaa tai vaneria, on pinnoilla aina sen verran eläviä organismeja, että pilkkuja syntyy.
Ei ne mitenkään vaarallisia ole, enempi epäesteettisiä.
-
Puurungot ovat naulattuna peltiin. Miten ne saisi helpoiten irti niin, että pelti ei väänny ja lommoonnu? Miten työ ootte noita runkopuita irrotellu? Kovasti jos minisorkkaraudalla vääntää niin pelti antaa ennemmin periksi kuin puu lähtisi nauloista irti.
-
Solifer vaunussa ei ole kuin max 4 niittiä per seinä.
-
Solifer vaunussa ei ole kuin max 4 niittiä per seinä.
Aijaa =D Sprite 400 oli ainakin 10 niittiä yhellä nurkkapuulla ja kaikki ruostuneita ja tiukasti kiinni puussa, vaikka puu oli ympäriltä melko lahoa.
Piti feinillä varovasti ajaa pieniä palasia pois nurkkapuusta että sai peltiä ruttaamatta irrotettua. Mutta homma oli hidasta niin jos löytyy kikkavitosia niin kuulen mielelläni =)
-
No, jos ajais Dremelillä sen niitin poikki, olis ehkä helpompi irrottaa.
-
No, jos ajais Dremelillä sen niitin poikki, olis ehkä helpompi irrottaa.
Tai sillä Feinillä. Tuo hapertunut puu tarttuu yllättävän lujaan niittiin kiinni vaikka lopulta lähteekin lähes sormella pyyhkäistessä pois.
-
No, jos ajais Dremelillä sen niitin poikki, olis ehkä helpompi irrottaa.
Puu on niin paksu ettei dremelin terät yltä, kun niitin ovat aivan nurkassa.
-
Puu on niin paksu ettei dremelin terät yltä, kun niitin ovat aivan nurkassa.
Entä poralla niitin kanta pois ?
-
Ettei ne "niitit" olekin hakasia. Niitä olen nähnyt käytetyn (ruuvien lisäksi) alupellin kiinnityksessä puurimoihin.
Ainoa oikea tapa ulkoapäin listat pois, kumikaistale (jos on) pois ja butyylimassat pois - sieltä alta löytyy sen hakasen poikkipiena...
-
Ettei ne "niitit" olekin hakasia. Niitä olen nähnyt käytetyn (ruuvien lisäksi) alupellin kiinnityksessä puurimoihin.
Ainoa oikea tapa ulkoapäin listat pois, kumikaistale (jos on) pois ja butyylimassat pois - sieltä alta löytyy sen hakasen poikkipiena...
Näin minäkin ajattelin, kun se ulkopuoli kuitenkin pitää avata.
-
Muovikalvo lämmöneristeen kylmemmällä puolella oli eräs 70-luvun ongelmarakenne, joka onneksi huomattiin jo varhaisessa vaiheessa.
Tuossa rakenteessa sisäilmasta tuleva kosteus tiivistyy kylmään muovikalvoon rakenteen sisällä, eli selkeä home/lahovauriovaara.
Mikäli umpinaisia kalvoja, niin lämmöneristeen sisäpuolelle!
-
Muovikalvo lämmöneristeen kylmemmällä puolella oli eräs 70-luvun ongelmarakenne, joka onneksi huomattiin jo varhaisessa vaiheessa.
Tuossa rakenteessa sisäilmasta tuleva kosteus tiivistyy kylmään muovikalvoon rakenteen sisällä, eli selkeä home/lahovauriovaara.
Mikäli umpinaisia kalvoja, niin lämmöneristeen sisäpuolelle!
Mikä voisi olla muovikalvoa parempi ratkaisu? Ohut vaneri? Eristeeksi tulisi Finnfoam aikaisemmin olleen EPS-eristeen tilalle, joten mietin, että toimisiko muovi Finnfoamin kanssa? Lähinnä mietin syyksi muovin laittamiselle sen, ettei eristelevyt ainakaan ajon aikana pääse vahingossakaan tippuilemaan eikä kivet ja rapa niin herkästi rikkoisi eristettä. Jos laittaisin muovin tilalle levyn, nousisi vaunun lattian korkeus aikalailla, koska levy pitäisi laittaa rungon päälle ja vasta sen päälle eristeet ja niiden päälle varsinainen lattialevytys. Jos laittaisin muovin, voisi eristeet laittaa lattian runkopuiden väliin, ja runkopuiden päälle varsinainen lattialevytys.
-
Muovi ei suojaa yhtään mitään.
Jos laitat vanerin, niin voihan sen laittaa alapuolellekin, miksi ei voisi?
Kun se Finfoam laitetaan uretaanilla paikoilleen, niin taatusti ei tipu.
Päälle voi ruiskuttaa vaikka alustamassaa.
-
En tiedä, millaista muovia meinattiin, mutta finnfoamin kanssa ei kannattaisi käyttää mitään muovia. Finnfoam on itsessään varsin tiivis ja jos sen ja muovin väliin pääsee kosteutta, ei se pääse sieltä millään pois.