Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: ktako - 28.04.2020 kello on 10:05
-
Saas nähä miten sfc pärjää trafille. ???
https://www.is.fi/autot/art-2000006442514.html
-
Saas nähä miten sfc pärjää trafille. ???
https://www.is.fi/autot/art-2000006442514.html
Turhaa vänkäämistä, ihan kun asialla olisi isompaa merkitystä.
-
Turhaa vänkäämistä, ihan kun asialla olisi isompaa merkitystä.
Ei sulle, mutta on muitakin
-
Turhaa vänkäämistä, ihan kun asialla olisi isompaa merkitystä.
Varmaan aika moni yli 3500 kg matkailuauton omistaja haluaisi 80 km/h köröttelyn sijaan ajaa 100 km/h. Esimerkiksi moottoritieosuudet.
Erkki
-
Varmaan aika moni yli 3500 kg matkailuauton omistaja haluaisi 80 km/h köröttelyn sijaan ajaa 100 km/h. Esimerkiksi moottoritieosuudet.
TEORIASSA 100km pätkällä 15min.
KÄYTÄNNÖSSÄ vielä vähemmän.
Ei ole suurta merkitystä.
-
TEORIASSA 100km pätkällä 15min.
KÄYTÄNNÖSSÄ vielä vähemmän.
Ei ole suurta merkitystä.
Toki moottoriteiden lisäksi on paljon maanteitä, joissa kesärajoituksella saa posotella 100 km/h.
Erkki
-
No ajellaan sitä mitä se laki sallii ja jos yli menee ja lapun saa, niin käsitellään se lappu lisenssimaksuna ;)
-
Perusteena nostolle liikennevirtojen nopeuksien tasaaminen ja ohitustarpeen vähentäminen. Mullekkin sopisi, että kaikki nopeus max 80. Väliseiniä en ala rustailemaan.
-
Perusteena nostolle liikennevirtojen nopeuksien tasaaminen ja ohitustarpeen vähentäminen. Mullekkin sopisi, että kaikki nopeus max 80.
Mulla on nyt nopeustarra valmiina kevytperäkärryyn..
Siinä on 80 mustavalkoinen tarra ja se tulee liimattavaksi kesäkuun eka päivä. Terapiatraktoriin laitan 30 tarran, vaikka ei sillä ihan niin lujaa pääsekkään.
Nämä tarrat tuli tilattua "Masin" vinkin perusteella.
Niin ja retkuiluautosta otan tarran pois, niin kehtaa paremmin ajaa hissukseen.
-
Perusteena nostolle liikennevirtojen nopeuksien tasaaminen ja ohitustarpeen vähentäminen. Mullekkin sopisi, että kaikki nopeus max 80. Väliseiniä en ala rustailemaan.
Sittenhän kuorma-autojen rajoittimet pitäisi säätää sataseen, jos halutaan tasata.
Se 80km/h kun on tähänkin asti ollut kuollut pykälä.
Mitenköhän ilmastovouhottajat selittää tuon noston?
Ja minustakin voisi Suomeen laittaa taas 80:pin kattonopeuden.
-
Sittenhän kuorma-autojen rajoittimet pitäisi säätää sataseen, jos halutaan tasata.
Se 80km/h kun on tähänkin asti ollut kuollut pykälä.
Mitenköhän ilmastovouhottajat selittää tuon noston?
Ja minustakin voisi Suomeen laittaa taas 80:pin kattonopeuden.
Pää-asia kun on sama kaikille maantiellä Thumb
-
80km/h on ainakin meidän autolle sopimaton vauhti, ylämäkiin on pakko vaihtaa pienemmälle ja tasaisen vauhdin ylläpitäminen ei ole miellyttävää. 90 on vauhti jossa auto hyrrää tasaisesti, kierrokset vajaat 2500 ja vääntö riittää ylämäkiin.
-
80km/h on ainakin meidän autolle sopimaton vauhti, ylämäkiin on pakko vaihtaa pienemmälle ja tasaisen vauhdin ylläpitäminen ei ole miellyttävää. 90 on vauhti jossa auto hyrrää tasaisesti, kierrokset vajaat 2500 ja vääntö riittää ylämäkiin.
Se 90 km/h kun on norminopeus isommille manner- euroopan puolella. Kaikki ajoneuvot suunnitellaan 50 - 90 - 120 Km/h ja ne on ne nopeudet joissa ajoneuvo toimii optimaalisesti. Hyvä kokeilu on Ranska jossa vuosi sitten pudotettiin 90 - 80 km/h perusnopeus.
No se mitä hakivat, on osin toteutunut eli onnettomusluvut on pienentynyt, mutta poltto-aine talous ei parantunut, vaan huononi.
-
Noin se näyttää menevän. Fiudealustaisella kun oon ajanu normaalisti, eli himpun vajaa 90 ja joskus kokeeksi hyvin tarkkaan 80. Hitaammassa menossa soppaa palaa enemmän.
-
Noin se näyttää menevän. Fiudealustaisella kun oon ajanu normaalisti, eli himpun vajaa 90 ja joskus kokeeksi hyvin tarkkaan 80. Hitaammassa menossa soppaa palaa enemmän.
automaatti korjaa tuon ongelman. :D
-
automaatti korjaa tuon ongelman. :D
Samalla lailla se automaatti arpoo sopivan vaihteen.
-
Veikkaan, ettei automaattikaan saa kulutusta tuolla pienenemään. Saahan manuaalillakin vaihdetta vaihdettua, mutta silloin kierrokset nousee taas turhan korkeiksi. Kun taas 90:n kieppeillä kone vetää mukisematta mäet isoimmalla vaihteella.
-
Mitäs, jos vaan ajais vakkarilla 89, jos se on taloudellisin nopeus...?
Sillä harvemmin saa sakkoja. Joskus voi huomautus tulla. Mikäli tulevaisuudessa ei ylitystä sallita lainkaan, niin sitten vakkari 79 ja yksi pykälä pienemmälle.
100 km/h meistä tuskin kukaan ajelee luvankaan kanssa. Se kun yleensä lisää kulutusta tuulenvastuksen takia.
-
Noin se näyttää menevän. Fiudealustaisella kun oon ajanu normaalisti, eli himpun vajaa 90 ja joskus kokeeksi hyvin tarkkaan 80. Hitaammassa menossa soppaa palaa enemmän.
Nyt olet väärässä! Ajat 80/kmh, niin soppaa menee vähemmän.Kokemusta on ja työnantaja kiittää vuosi tasolla...
-
Nyt olet väärässä! Ajat 80/kmh, niin soppaa menee vähemmän.Kokemusta on ja työnantaja kiittää vuosi tasolla...
Samaa mieltä. Kokemusta on ja lompakko kiittää joka tankkauksella.
-
Nyt olet väärässä! Ajat 80/kmh, niin soppaa menee vähemmän.Kokemusta on ja työnantaja kiittää vuosi tasolla...
Tuohan riippuu ihan siitä juuri kyseessä olevan auton välityksistä ja vääntöalueesta.
Nimim: on kokemusta
-
Ton vääntökäyrän mukaan ku ajelee 93 niin vie kaikki vähiten soppaa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1588329367.jpg)
-
Ton vääntökäyrän mukaan ku ajelee 93 niin vie kaikki vähiten soppaa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1588329367.jpg)
Otetaanko tuossa huomioon myös ajovastukset...?
Mikä vaikutus on ilmanvastuksella. Sehän nousee neliössä suhteessa nopeuteen. Tarkka kulutusmittari kertoo kyllä aika tarkkaan reaalikulutuksen. Niin kummalta kun se tuntuu, niin kaupunkiajo kuluttaa useimmiten kaikkein vähiten.
-
Empä muuta ole huomioinut kun polttoaineen kulutuksen pidemmällä matkalla. No on voinu olla myötätuulta ja rekan imua matkalla. Tuntuu vaan kevyesti menevän juuri tuota nopeutta.
-
Empä muuta ole huomioinut kun polttoaineen kulutuksen pidemmällä matkalla. No on voinu olla myötätuulta ja rekan imua matkalla. Tuntuu vaan kevyesti menevän juuri tuota nopeutta.
sitä se sopan kulutus yleensä on "musta tuntuu"
-
sitä se sopan kulutus yleensä on "musta tuntuu"
niin, harva sitä sopan kulutusta laskee. polttoaineen kulutusta laskee ja seuraa monikin.
-
niin, harva sitä sopan kulutusta laskee. polttoaineen kulutusta laskee ja seuraa monikin.
Mitähän Sinä käsität sopan kukutuksella? Luulisin että kaikki käsittää sopalla polttoainetta! Tuskin hernekeitolla kenenkään kulkee?
-
Mitähän Sinä käsität sopan kukutuksella? Luulisin että kaikki käsittää sopalla polttoainetta! Tuskin hernekeitolla kenenkään kulkee?
periaateessa joillain kulkee hernekeiton jätteillä. asiaan kannattaa perehtyä enenkuin alkaa vittuilemaan Thumb mutta joka sopalla ei kulje esim nakkisoppa tukkii jo täyttö-aukon.
-
Raskaan kaluston välitykset voi olla optimoitu 80km/h nopeuteen ja auto kuluttaa vähän ja vaikka ei olisikaan, niin vaihteita on paljon ja moottori pääsee aina oikealle kierroluvulle. Fiiatin kanssa näin ei ole.
Ja kyllä, siksi olen ajanut sen 88-89, kun sillä menee nätisti. Tulevana kesänä siitä voi saada sakon, joten on kai pakko ajaa hitaammin. Nelosvaihteella ei jaksa huudattaa 80:n nopeutta, niin pitää kai pudottaa siitä vielä kymppi pois..
Uudemmissa on sitten enemmän pykäliä, mutta kyllä tuolla pitää vielä aika kauan pärjätä..
-
periaateessa joillain kulkee hernekeiton jätteillä. asiaan kannattaa perehtyä enenkuin alkaa vittuilemaan Thumb mutta joka sopalla ei kulje esim nakkisoppa tukkii jo täyttö-aukon.
Eikös nykyään uuden volvon mukana saa vuoden ärtsopat?
-
Tuohan riippuu ihan siitä juuri kyseessä olevan auton välityksistä ja vääntöalueesta.
Nimim: on kokemusta
juurikin näin, ja riippuu myös tiestä. (ja jos auton paino vaihtelee, vedetäänkö perävaunua yms)
Alitehoisella autolla voi kulutus olla pienempää hiljempaa ajattaessa kun tie on suora eikä ole mäkiä. Kun alkaa mäkinen osuus, saattaa tilanne kääntyäkin niin että kovempaa ajaessa kulutus olisi pienempää.
Siis ei tietenkään siihen suoralla tiellä ajamiseen verrattuna, vaan siihen, että ajetaan siellä mäkisessä maastossa hiljempaa.
Tämä perustuu siihen, että kun vauhti on kerran saatu, on taloudellisinta pitää se yllä. Jos moottorin kierrokset on liian alhaalla ja vauhti seilaa sen takia(joka hyytymisen jälkeen tarvitsee taas kiihdyttää), saati jos joutuu vaihtamaan pienemmälle joka mäkeen; kulutus nousee.
Tottakai voihan sitä jostain taloudellisenajonop pikirjasta opetella, miten vähän ennen mäen huippua kannattaa höllätä kaasusta ja antaakin vauhdin tippua, ja sitten alamäkeen taas antaa vauhdin nousta rullaamalla...
Taloudellista kyllä, mutta todella rasittavaa. Itselle, sekä muille tielläliikkujille. Jos on lompakko niin ohut, niin kannattanee jättää autoilu kokonaan välistä. Liikenteen tarkoitus on kuitenkin että ihmiset ja tavarat liikkuvasta paikasta A paikkaan B, mahdollisimman sujuvasti.
Tasainen nopeus Thumb
-
Tottakai voihan sitä jostain taloudellisenajonop pikirjasta opetella, miten vähän ennen mäen huippua kannattaa höllätä kaasusta ja antaakin vauhdin tippua, ja sitten alamäkeen taas antaa vauhdin nousta rullaamalla...
Taloudellista kyllä, mutta todella rasittavaa. Itselle, sekä muille tielläliikkujille. Jos on lompakko niin ohut, niin kannattanee jättää autoilu kokonaan välistä. Liikenteen tarkoitus on kuitenkin että ihmiset ja tavarat liikkuvasta paikasta A paikkaan B, mahdollisimman sujuvasti.
Tasainen nopeus Thumb
Sun pitää saada sellainen kuorma-auto joka haistaa mäet...
Sehän osaa sitten ihan itse himmata vauhtia ennen mäen nyppylää.
-
Sun pitää saada sellainen kuorma-auto joka haistaa mäet...
Sehän osaa sitten ihan itse himmata vauhtia ennen mäen nyppylää.
sellaisen perässä on muuten todella kiva ajaa Thumbd
Pitkän matkaa mennään mäkeä ylös täyttä höökiä, sitten yhtäkkiä vauhti hyytyy hyvin nopeasti, luulee että nyt se hajos...
-
sellaisen perässä on muuten todella kiva ajaa Thumbd
Pitkän matkaa mennään mäkeä ylös täyttä höökiä, sitten yhtäkkiä vauhti hyytyy hyvin nopeasti, luulee että nyt se hajos...
Ethän vain aja imussa... :)