Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Erkki - 25.04.2020 kello on 13:13
-
Esimerkiksi meidän Fendt FHS 390 Activin kokonaispituus on 6 metriä ja korinpituus 5 metriä. Mitä tarkoittaa tuo 390 mallimerkintä vanussa (ei ainakaan liity pituusmittaan mitenkään)?
T. Erkki
-
Oisko sisämitta? Vähä sama kun mulla.
-
Monessa saksalaisessa korin sisämitta mallimerkintä.
-
Oliko lattiamitta ns. vapaatila? Kun samaa koppaa voi olla esim. 495 ja 520 jne. Pohjaratkaisu.
-
Oisko sisämitta? Vähä sama kun mulla.
Ilmeisesti sisämitasta kyse. Fendt ilmoittaa Fendt 390 sisämitaksi 4 metriä.
T. Erkki
-
Sehän on vaan mallimerkintä. Eräälläkin merkillä on samassa korissa eri pohjaratkaisuja ainakin numeroilla 495, 500, 510 ja 515. Sekä toisessa korissa ainakin 550, 560, 590 ja 595 malleja.
Muistelisin mitanneeli allekirjoituksen Ex vaunulle sisämitan 540 etuseinästä takaikkunaan.
-
Soliferin Artic-sarjassa numero oli korin ulkopituus mitattuna ilman kaasupullokoteloa. Kakkonen viimeisenä numero tarkotti kaksiakselista alustaa.
Vuodesta -90 alkaen nelinumeroisissa kolme ensimmäistä numeroa oli edelleen korin pituus ja viimeinen kakkonen tarkoitti jälleen akselien lukumäärää.
80-90 luvun Dethleffseissä numero oli ilmeisesti samoin korin pituus.
-
Olihan se osassa noinkin. Mutta esim 2007 560 artic on 582 pituus ilman kaasukoppaa. Kok. pit 751
-
Olihan se osassa noinkin. Mutta esim 2007 560 artic on 582 pituus ilman kaasukoppaa. Kok. pit 751
Olisko noissa uudemmissa lattiapituus?
-
Kafissa 2,* viimein numero tarkoitti 2 akselista .
-
Vuonna 1988 hankimme perheeseen uuden Solifer 5602i telivaunun. Siinä tosiaan tuo kakkonen tarkoitti teliyhdistelmää.
T. Erkki
-
Vuonna 1988 hankimme perheeseen uuden Solifer 5602i telivaunun. Siinä tosiaan tuo kakkonen tarkoitti teliyhdistelmää.
T. Erkki
Ei vaunuissa ole teliä vaan kaksi akselia , teli on ylös nostettava näin on minulle pikku poikana asian tuntevat kertoneet, en tiiä onko perää ,saa asiantuntijat korjata.
-
On vaunuissa ollut myös teliakselistoja.
Telissä akselit on kytketty mekanisesti toisiinsa, jolloin yhden akselin liike vaikuttaa toiseen akseliin.
Nykyään useimmat vaunut ovat kyllä kaksiakselisia, eivät teliakselistolla.
-
Ei vaunuissa ole teliä vaan kaksi akselia , teli on ylös nostettava näin on minulle pikku poikana asian tuntevat kertoneet, en tiiä onko perää ,saa asiantuntijat korjata.
Väärin on kerrottu
-
Esim tuossa on Soliferin telialusta: https://www.tori.fi/pirkanmaa/Solifer_Teli_alusta_1200kg_67501789.htm
Etuakselin päällä näkyy taka-akselilta tulevat välitangot. Etummaisen pyörän joustoliike ylöspäin vetää tangon välityksellä takapyörää alaspäin.
Tuossa kevytperäkärryn hyvin yksinkertainen telirakenne: https://www.youtube.com/watch?v=iyYHRzjG32I
-
Noita telejä oli lähinnä pohjoismaisissa merkeissä.
-
Noita telejä oli lähinnä pohjoismaisissa merkeissä.
Tällainen Soliferin 5602i vm. 1988 telivaunu oli aikanaan meillä uutena ostettu.
Lähde: Nettikaravaani
https://www.nettikaravaani.com/solifer/5602i/1528477 (https://www.nettikaravaani.com/solifer/5602i/1528477)
T. Erkki