Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: palokurki - 20.04.2020 kello on 15:15
-
Minulla on jonkin aikaa ollut kulkine pihassa kaasulla peruslämpöisenä. Käytännössä öisin, kun päivällä on lämpöasteita.
Eilen huomasin, että punainen valo palaa säätimessä. Ajattelin kaasun loppuneen ja vaihdoin pullon. Kuittasin sen sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä. Napsuttaa kipinää ja menee häiriötilaan, eli syttyy taas punainen valo. Kaasua tulee ainakin hellaan, joten siitä ei ole kiinni.
Seuraavaksi laitoin vempeleen toimimaan sähköllä. Ei mene häiriötilaan, mutta ei kyllä tapahdukaan mitään. Koitin vielä uudestaan kaasulla ja kuulin, kuinka joku kuitenkin lähti hiljaa hurisemaan, olisiko paloilmapuhallin? Taas häiriötilaan. Sähköllä kaikki valot palavat, mutta ei se puhalla mitään. Ei kuulu edes sitä paloilmapuhaltimen vaimeaa hurinaa.
Ei kai sitä tietty pidäkään kuulua sähköllä käytettäessä, vai?
Veikkaan, että rakkineen kiertolimapuhallin, juuri se vaikeasti saatava valko-musta-johdollinen mötikkä on hajonnut. Mulla on uusi hyllyssä, jonka hamstrasin viime syksynä ja tais kannattaa.
Pannu on aika ahtaassa paikassa, onko jokin keino, jolla saan varmuuden puhaltimen rikkoontumisesta ilman purkuoperaatiota?
Tai, onko puhaltimelle oma sulake tai jotain?
-
Käynnistyykö vedenlämmitysasenno ssa ja mikä Truma kysymyksessä. Joko 6002EH tai Compi 6E, Näin asian tulkitsen. Sinulla olikin 6002EH. :)
-
Tosiaan. Olisi hyvä kun aiheessa kerrottaisiin millaisesta Trumasta on kyse. Näin vältyttäisiin turhilta vastauskommenteilta aiheeseen.
Poistin pari tekemääni kommenttia, jotka eivät olleet sinun laitteisiin sopivia. Thumb
T. Erkki
-
@palokurki. Se yläkoppa puhaltimineen irtoaa 4:llä mutterilla jotka yläpuolella. Lisäksi se moottorin sähköliitin. Ei vaikea
-
Niin, sorry. C6002 EH on se mun lämmitin.
Jotain mystistä oli ilmassa. Kävin Mjo:n ohjeen mukaan testaamassa vedenlämmitystä kaasulla. Hyvin pelasi.
Sitten käänsin piruuttani lämmittimen sisätilan lämmitysasentoon ja kiertoilmapuhallin pärähti pyörimään, niin kuin mitään ei olisi ollut vikanakaan.
-
@palokurki. Se yläkoppa puhaltimineen irtoaa 4:llä mutterilla jotka yläpuolella. Lisäksi se moottorin sähköliitin. Ei vaikea
Joo, niin se taisi ollakin. Kerran olen sen puhallinmoottorin vaihtanut ja tosiaan lämmitintä ei tarvinnut irroittaa. Muisteluni ajoittuivat ilmeisesti siihen, kun vaihdoin koko lämmittimen vuosia sitten EH-versioksi.
-
Taas se Truma poltti punaista valoa. Pari kertaa, kun piti vähän aikaa vedenlämmityksellä, niin sitten lähti taas toimimaan normaalisti.
-
Taas se Truma poltti punaista valoa. Pari kertaa, kun piti vähän aikaa vedenlämmityksellä, niin sitten lähti taas toimimaan normaalisti.
Joku kiukuttelee, joku rele, tai moottori.
Sillon kun lämmitin ei lähde käyntiin, pyöräytäpä moottoria 12v:lla ja koeta sitten uudelleen.
-
Vuosia sitten, kun edellinen puhallinmoottori hajosi, niin se piti hieman ääntä ja pyöri niin, että kierrokset huojuivat ennen lopullista pimenemistä.
Nyt se pyörii ihan normaalisti, kunhan vaan saa käynnistymään.
Mihin syötän 12 Volttia? Otan moottorin liittimen irti ja siihen, niinkö?
-
Mittaile pikkuisen käynnistyshetkellä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1587536342.jpg)
-
Mihin syötän 12 Volttia? Otan moottorin liittimen irti ja siihen, niinkö?
Siihen.