Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 17:20

Otsikko: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 17:20
Mistä löytyy tietoa millaisen painon kestää rengas, Hakkapeliitta C Van Nasta Pakettiautoihin DOT07    195/65-16 C R.  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: vesako - 7.09.2011 kello on 17:23
Mistä löytyy tietoa millaisen painon kestää rengas, Hakkapeliitta C Van Nasta Pakettiautoihin DOT07    195/65-16 C R.  ::)

Olen siinä uskossa jotta renkaan kyljessä
on merkinnät myös painoista.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 17:27
Niin varmaankin, mutta kun ei ole vielä niitä renkaita. Tilaan heti jos kantavuus on vähintään 1000kg.  ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Dorotea - 7.09.2011 kello on 17:27
Renkaan kyljessä on kantavuusluku (LI) Katso se siitä ja tästä näet sitten kantavuuden.

http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php#load-index
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: vesako - 7.09.2011 kello on 17:29
olisko 104/ 900kg ?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Dorotea - 7.09.2011 kello on 17:30
Niin varmaankin, mutta kun ei ole vielä niitä renkaita. Tilaan heti jos kantavuus on vähintään 1000kg.  ;)

Silloin LI-arvon pitää olla vähintään 108, kantavuus 1000kg. Mielummin suurempi arvo, niin on pelivaraa.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 7.09.2011 kello on 17:35
..ja auton rekisteriotteen kohdasta; akselimassat 1., 2. - löytyy tietoa minkä verran kahden renkaan (tai paripyörissä neljän) täytyy kestää  ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: seppoko - 7.09.2011 kello on 17:42
Eipä taida riittää kantavuus.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 7.09.2011 kello on 19:00
Eikös C Cargo (Vanin sijasta) löydy 195/75R16C 107(105 paripyöränä)  :D;

http://vianor.fi/rengas?t=talvirenkaat&malli=Nokian+Hakkapeliitta+C+Cargo&id=10361832
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 19:15
Nykyisissä renkaissa on merkinnät: talvikumissa 101/99 ja kesäkumissa 107/105. ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Dorotea - 7.09.2011 kello on 19:18
Nykyisissä renkaissa on merkinnät: talvikumissa 101/99 ja kesäkumissa 107/105. ::)

Ei riitä sitten kummassakaan, jos vähintään 1000kg:n kantavuutta haet.

Renkaan maksimikuorma - Load Index kg
60 = 250 kg
61 = 257 kg
62 = 265 kg
63 = 272 kg
64 = 280 kg
65 = 290 kg
66 = 300 kg
67 = 307 kg
68 = 315 kg
69 = 325 kg
70 = 335 kg
71 = 345 kg
72 = 355 kg
73 = 365 kg
74 = 375 kg
75 = 387 kg
76 = 400 kg
77 = 412 kg
78 = 425 kg
79 = 437 kg
80 = 450 kg
81 = 462 kg
82 = 475 kg
83 = 487 kg
84 = 500 kg
   85 = 515 kg
86 = 530 kg
87 = 545 kg
88 = 560 kg
89 = 580 kg
90 = 600 kg
91 = 615 kg
92 = 630 kg
93 = 650 kg
94 = 670 kg
95 = 690 kg
96 = 710 kg
97 = 730 kg
98 = 750 kg
99 = 775 kg
100 = 800 kg
101 = 825 kg
102 = 850 kg
103 = 875 kg
104 = 900 kg
105 = 925 kg
106 = 950 kg
107 = 975 kg
108 = 1000 kg
   109 = 1030 kg
110 = 1060 kg
111 = 1090 kg
112 = 1120 kg
113 = 1150 kg
114 = 1180 kg
115 = 1215 kg
116 = 1250 kg
117 = 1285 kg
118 = 1320 kg
119 = 1360 kg
120 = 1400 kg
121 = 1450 kg
122 = 1500 kg
123 = 1550 kg
124 = 1600 kg
125 = 1650 kg
126 = 1700 kg
127 = 1750 kg
128 = 1800 kg
129 = 1850 kg
130 = 1900 kg
131 = 1950 kg
132 = 2000 kg
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: aaoulusta - 7.09.2011 kello on 19:28
itellä kantavuus jos oikein muistan 111/112  jolloin 1050-1090kg...
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 20:03
Sen tonnin kantavuuden tempasin hatustani. Nuo talvikumit tuli mukana. Kumhot, kesäkumit on hajonneet yksi toisensa jälkeen. Talvikumit on melkein uutta vastaavassa kunnossa, mutta vanhat. Yksi räjähti viimme keväänä edestä, Norjasta tullessa. Siksi haluan eteen tuoreemmat renkaat.  :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 7.09.2011 kello on 20:08
^^^
Noinko huonosti katoin  ???

Jos alkup. rengas koko oli 195R16C eli 195/80R16C, niin asentaa voi 205/75R16C 113/111R Nokia C Cargo -renkaat, eikä kantavuus oli ihan rajoilla..

EDIT; Eikös Iveco Daily 50:ssä (kok.massa 5.0tn) etuaks. massa ole 1.9-2.3tn, eli LI=113 riittäisi  :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 20:32
Iveco Daily 35/10. Rekisteriotteessa lukee, etuakseli 1500kg ja taka-akseli 2700kg. Oma paino 3150kg ja kokonaispaino 3800kg ?  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: seppoko - 7.09.2011 kello on 20:38
Iveco Daily 35/10. Rekisteriotteessa lukee, etuakseli 1500kg ja taka-akseli 2700kg. Oma paino 3150kg ja kokonaispaino 3800kg ?  ::)

Tuohan vaatii 119
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Ossi66 - 7.09.2011 kello on 20:45
Tuohan vaatii 119

Takapäässä taitaa olla paripyörät ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 7.09.2011 kello on 20:47
Iveco Daily 35/10. Rekisteriotteessa lukee, etuakseli 1500kg ja taka-akseli 2700kg. Oma paino 3150kg ja kokonaispaino 3800kg ?  ::)
Eli LI vähintään 98, mutta isompi luku alkoviautossa ei yhtään pahitteeksi.

Mullakin transussa etuaks.massa 1750kg. Orkkis Hankookeissa 104/102 (900kg ykköspyörinä). Kun suoraan ajosta auton pysäyttää, ovat etupyörät selkeästi lämpöisät varsinkin, jos vertaa paripyöriin takana. Ajatuksissa on laittaa eteen 205/70R16C (harvinaisuus), 205/65R16C tai 215/65R16C (alkup. 185/75R16C), mutta kun tuo kapea vanne on vähän STROn mukaan esteenä  ::)

EDIT; typoja
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: vesako - 7.09.2011 kello on 20:51
Sen tonnin kantavuuden tempasin hatustani. Nuo talvikumit tuli mukana. Kumhot, kesäkumit on hajonneet yksi toisensa jälkeen. Talvikumit on melkein uutta vastaavassa kunnossa, mutta vanhat. Yksi räjähti viimme keväänä edestä, Norjasta tullessa. Siksi haluan eteen tuoreemmat renkaat.  :)

Oliskohan mitään ajatusta jos kaikki renkaat
vaihtaisi uusiin.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 20:54
Joo paripyörät on. Ja takana ajelen sisimmäisinä kaikki renkaat "nollaan". Kumhoja ei tarvinnut ajella, kun ne hajosi vaikka kulutuspintaa oli 10mm. Ja keväällä Misukka hajosi edessä vaikka kulutuspintaa oli jäljellä uutta vastaavasti. Tarkoitus olisi ostaa aina uutta eteen, josta ne siirtyy sitten taakse. :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: vesako - 7.09.2011 kello on 21:04
Joo paripyörät on. Ja takana ajelen sisimmäisinä kaikki renkaat "nollaan". Kumhoja ei tarvinnut ajella, kun ne hajosi vaikka kulutuspintaa oli 10mm. Ja keväällä Misukka hajosi edessä vaikka kulutuspintaa oli jäljellä uutta vastaavasti. Tarkoitus olisi ostaa aina uutta eteen, josta ne siirtyy sitten taakse. :)

Menee vähän ohi aiheen, mutta.?

Jos sinulla on edessä hyvät renkaat ja takana
vanhat kuluneet ja joudut tekemään nopeasti
äkkijarrutuksen niin lähtee sitten takapää edellä
tai sivuttain johonkin suuntaan. ???

Hanki mieluummin kaikki uudet kerralla.

Juu ja siellä renkaassa on myös merkintä kulutuskestävyydest ä.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2011 kello on 21:13
Joo, kyllä siellä takana kesällä on ulommaiset hyvät renkaat. Ja talvella sisimmäisetkin. On siunaantunut uutta vastaavaa nasta Misukkaa useita kappaleita, mutta laitan eteen uutta, koska muut on monta vuotta vanhoja (ei kuluneita), joten edessä saattaa losahtaa. :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Dorotea - 7.09.2011 kello on 22:13
Joo, kyllä siellä takana kesällä on ulommaiset hyvät renkaat. Ja talvella sisimmäisetkin. On siunaantunut uutta vastaavaa nasta Misukkaa useita kappaleita, mutta laitan eteen uutta, koska muut on monta vuotta vanhoja (ei kuluneita), joten edessä saattaa losahtaa. :)

Kertonee liian pienestä kantavuudesta.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: seppoko - 7.09.2011 kello on 22:30
Joo, kyllä siellä takana kesällä on ulommaiset hyvät renkaat. Ja talvella sisimmäisetkin. On siunaantunut uutta vastaavaa nasta Misukkaa useita kappaleita, mutta laitan eteen uutta, koska muut on monta vuotta vanhoja (ei kuluneita), joten edessä saattaa losahtaa. :)

Onko rengaspaineet olleet riittävät?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 7.09.2011 kello on 22:56
Eli LI vähintään 98, mutta isompi luku alkoviautossa ei yhtään pahitteeksi.

Mullakin transussa etuaks.massa 1750kg. Orkkis Hankookeissa 104/102 (900kg ykköspyörinä). Kun suoraan ajosta auton pysäyttää, ovat etupyörät selkeästi lämpöisät varsinkin, jos vertaa paripyöriin takana. Ajatuksissa on laittaa eteen 205/70R16C (harvinaisuus), 205/65R16C tai 215/65R16C (alkup. 185/75R16C), mutta kun tuo kapea vanne on vähän STROn mukaan esteenä  ::)

EDIT; typoja

Nyt en muista onko mulla 205/75 16C tai 215 leveät omassa Transiitissa. Vanne kuitenkin 5½ leveä ja siinä levein mahdollinen. Tilaamalla saa 6½tuumaa leveät peltivanteet ja sellaisia olen taakse havitellut ensi kesäksi ja renkaina 235 tai 245 leveät, tilaustavaraa taitaa olla nekin, mutta tuo nykyinen koko ei ole mielekäs vaikka kantavuutta muistaakseni 1150kg. Takapyörien painot auto lastattuna, harmaavesisäiliö tyhjänä (taka-akselin takana) 940 ja 1020 kg.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Aakku - 7.09.2011 kello on 23:09
Joo paripyörät on. Ja takana ajelen sisimmäisinä kaikki renkaat "nollaan".
Mitähän tuo "nollaan" ajeleminen tarkoittaa?
Lain mukaanhan paripyörien uloimpien renkaiden ei tarvitse täyttää 1,6mm urasyvyysvaatimusta .
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: ose - 8.09.2011 kello on 07:24
Mitähän tuo "nollaan" ajeleminen tarkoittaa?
Lain mukaanhan paripyörien uloimpien renkaiden ei tarvitse täyttää 1,6mm urasyvyysvaatimusta .
Joskus katsuri palautti paripyörä transitin katsastuksesta kun siinä oli sileät paripyörät. Tuon mukaan kuorma-autoissa sovellettava pykälä ei koskisi alle 3500 kg ajoneuvoja. Sisempinä sileät ei saa olla kummassakaan.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Ossi66 - 8.09.2011 kello on 07:38
Joskus katsuri palautti paripyörä transitin katsastuksesta kun siinä oli sileät paripyörät. Tuon mukaan kuorma-autoissa sovellettava pykälä ei koskisi alle 3500 kg ajoneuvoja. Sisempinä sileät ei saa olla kummassakaan.

"Höpöttäjän" auto on kuorma-auto :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Alan - 8.09.2011 kello on 08:36
On tästä aiemminkin ollut Höpöttäjän kanssa puhetta; minä en ymmärrä turvallisuusriskien ottamista käyttämällä huonoja renkaita, on ne sitten alimitoitettuja, vanhuuttaan hapertuneita tai pinnaltaan loppuunkuluneita. On tullut tuotakin kantapään kautta opeteltua, onneksi ei mitään vahinkoa muille kuin renkaille ole sattunut.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.09.2011 kello on 08:52
Niin, no siksi juuri tilasin uudet talvikumit eteen. Ja taas keväällä sitten kesäkumit, eteen.  :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 8.09.2011 kello on 09:04
Kyllä Höpöttäjän "nollarengasta" ihan luvallisesti voi käyttää paripyörän toisena (vapaa valinta sisempi vai ulompi).
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
16 §
Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat
1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

a) paripyörien molemmissa pyörissä;

b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

c) museoajoneuvossa;

d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.

(19.12.2002/1243)
3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.

4. Milloin autossa tai sen perävaunussa rengasvaurion johdosta joudutaan tilapäisesti käyttämään vararengasta, siihen ei sovelleta 2 ja 3 momentin säännöksiä. Ajoneuvoa on tällöin kuitenkin kuljetettava erityistä varovaisuutta noudattaen.

5. Henkilöauton (M1-luokka) taikka kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- tai O2-luokka) ilmarenkaan paine ei saa ilman erityistä syytä poiketa renkaan tai ajoneuvon valmistajan suosituksen mukaisesta, ajoneuvon kuormitustilaa vastaavasta paineesta alaspäin enempää kuin 20 prosenttia.



Minusta paripyöriin ei muutenkaan voi sovelta samoja ismejä; "paremmat taakse", jne. Renkaat ovat yksittäin yllättävän kapeat (iso piintapaine, pienempi vesiliirtovaara).
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.09.2011 kello on 09:08
Kyllä kuorma-autoilijoiden rengas lasku tulisi suureksi, jos he ei voisi ajaa paripyörissä renkaitaan pinnoitus kuntoon.  :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 8.09.2011 kello on 09:10
Nyt en muista onko mulla 205/75 16C tai 215 leveät omassa Transiitissa. Vanne kuitenkin 5½ leveä ja siinä levein mahdollinen. Tilaamalla saa 6½tuumaa leveät peltivanteet ja sellaisia olen taakse havitellut ensi kesäksi ja renkaina 235 tai 245 leveät, tilaustavaraa taitaa olla nekin, mutta tuo nykyinen koko ei ole mielekäs vaikka kantavuutta muistaakseni 1150kg. Takapyörien painot auto lastattuna, harmaavesisäiliö tyhjänä (taka-akselin takana) 940 ja 1020 kg.

Erona paripyörällisessä on tuo kapeampi ja ihan toisenlainen vanne  :D
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 8.09.2011 kello on 09:11
"Höpöttäjän" auto on kuorma-auto :)

Ei muuten ole.

Asuntoauto ja samaa ajoneuvolukkaa kun muutkin asuntoautot, kokonaispainonsa takia vaatii C- kortin.
Koskeeko pykälä kuorma-autoja vaiko autoja joissa kokonaispaino yli 3500kg.

Käyttömaksu Höpöttäjän autossa taas menee max 3500kg mukaan.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 8.09.2011 kello on 09:20
Ei muuten ole.

Asuntoauto ja samaa ajoneuvolukkaa kun muutkin asuntoautot, kokonaispainonsa takia vaatii C- kortin.
Koskeeko pykälä kuorma-autoja vaiko autoja joissa kokonaispaino yli 3500kg.

Käyttömaksu Höpöttäjän autossa taas menee max 3500kg mukaan.

Laissa ei ole ajoneuvoluokka- tai kokonaismassaraaja paripyörän "nollarenkaan" käytölle  :-\
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 8.09.2011 kello on 09:26
Laissa ei ole ajoneuvoluokka- tai kokonaismassaraaja paripyörän "nollarenkaan" käytölle  :-\

OK.

En jaksanut lähteä kaivelemaan tuota pykälää vaan oletin nopeammin saavani vastauksen kysymällä täältä, ja niinhän tässä kävi. Kiitos
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Alan - 8.09.2011 kello on 09:37
Niin, no siksi juuri tilasin uudet talvikumit eteen. Ja taas keväällä sitten kesäkumit, eteen.  :)

Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.09.2011 kello on 09:44
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o

Tuo asia on kysyttävä ammatikseen kuorma-autolla ajavilta. ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Ossi66 - 8.09.2011 kello on 09:51
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o

Onko jossain vaiheessa puhuttu "huonojen" renkaiden käytöstä muuten kuin paripyörien toisina renkaina? Siinä niistä  ei ole suurta turvallisuushaittaa .
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 8.09.2011 kello on 09:53
Onko huonot renkaat takana turvalliset? Vaikka olisikin paripyörät.  :o
Ainahan huonokuntoiset ovat turvallisuusriski, mutta paripyörän toisena se on vähäisin. Hyvä esimerkki laissa on talvirengasvaatimus; ei koske paripyörän molempia renkaita enintään 3.5tn autoissa - yli 3.5tn.lta ei vaadita lainkaan talvirenkaita.

Jos tätä paripyörällisen m-auton kulutuspinnan hävikkiä seuraan, niin se tapahtuu toiseen tahtii etupyörissä kuin takana, ja lisäksi olka tuppaa ohjautuvissa pyöristymään.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.09.2011 kello on 09:59
Joo, kun ostan kaksi uutta rengasta, laitan ne ensin eteen, niin kuin esim. busseissa, heillä on monesti nastat vain edessä. Kyllä tämä tästä. ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 8.09.2011 kello on 10:05
Erona paripyörällisessä on tuo kapeampi ja ihan toisenlainen vanne  :D
  • ykköspyörällinen; 5.5x16 jako: 5x160 ET: 56 keskireikä: 65
  • paripyörällinen: 5x16 jako: 6x180 ET: 105.5 keskireikä: 138.8

En ajatellut ollenkaan tuota, että edessäkin on erilainen rakenne. 
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Alan - 8.09.2011 kello on 10:15
Ei kun räjähtämättömiä renkaita Höpöttäjälle sekä kaikille muillekin.  :D

Satsaamalla laatuun ja ehkä myös ylimitoittamalla kantavuus turvaa läheisensä ja itsensä.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 8.09.2011 kello on 10:25
En ajatellut ollenkaan tuota, että edessäkin on erilainen rakenne. 
Juu, ei muuten sama varapyörä kävisi niin eteen kuin taakse  ;D

Vaan olen miettinyt olisko tuota etupäätä muokattavissa, esim. valtavat spacerit pois, ja eri offsetin leveämmät vanteet eteen..
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 4ntti - 8.09.2011 kello on 13:26
Joo, kun ostan kaksi uutta rengasta, laitan ne ensin eteen, niin kuin esim. busseissa, heillä on monesti nastat vain edessä. Kyllä tämä tästä. ;)
Ja tulet sitten tiellä kylki edellä vastaan kun joudut tekemään äkkijarrutuksen..
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Pekka - 8.09.2011 kello on 13:53
Kyllä olisi varmaan parasta aina uusia kaikki auton renkaat kerralla. Pysyisi ajo-ominaisuudet sellaisena kuin valmistaja on ne tarkoittanut.

Tässä ehkä nyt haetaan jotain muuta kuin suurinta turvallisuutta ja hyviä ajo-ominaisuuksia.

Rengaskulut nousee aika paljon kun siirrytään isoihin autoihin.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 8.09.2011 kello on 14:31
Kyllä olisi varmaan parasta aina uusia kaikki auton renkaat kerralla. Pysyisi ajo-ominaisuudet sellaisena kuin valmistaja on ne tarkoittanut.

Tässä ehkä nyt haetaan jotain muuta kuin suurinta turvallisuutta ja hyviä ajo-ominaisuuksia.

Rengaskulut nousee aika paljon kun siirrytään isoihin autoihin.

Suomen oloissa yleensä ja asautoissa varsinkin ei tarvita ääriolosuhteisiin suunniteltuja renkaita. Toki se rengas saa ja pitää olla ehjä ja ajettavuudellakin on merkitystä, mutta maassamme korkein sallittu nopeus on edelleen 120km/h. Eri asia on sitten kun ajetaan ääriolosuhteissa tai pitkää matkaa saksan baanoilla.

Kovin harva asautovalmistaja katselee muuta kun alustavalmistajan sallittuja akselipainoja. Minullakin painorajaan on n. 300kg, mutta 2m peräylitys ja sillä ylitysalueella reilusti painoa ei välttämättä ole paras mahdollinen ratkaisu ajettavuutta ajatellen. Itse pidän esim. taakse alunperin suunniteltua rengaskokoa liian pienenä ja aion muuttaa sen reilusti leveämmäksi, tosin eteen nuo nykyiset ovat hyvät ja sinne jääkin kapeammat renkaat.
Paripyöräinen pitäisi olla, mutta kun sopivaa ei löytynyt. Ajoltaan ne ovat Fordilla huippuluokkaa.

Kompromissejä joutuu tekemään ja joitakin asioita voi itse parantaa.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Dorotea - 8.09.2011 kello on 14:42
Vai onko kysymyksessä kustannus uusien renkaiden hankinnan osalta?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Pekka - 8.09.2011 kello on 14:51
Kyllä renkaat on hyvä olla ääriolosuhteita varten. Esim. sadetta joka aika yleinen olosuhde. Ja lumisade vielä erikseen.

En ajatellut mitään mutkarataa tai Saksan baanoja.

Kun kantavuus riittää auton/vaunun painolle niin seuraavaksi tärkeintä on että siinä on sitä kulutuspintaa. Rengas on kuitenkin se ainoa mikä maahan koskettaa kun autolla ajellaan.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.09.2011 kello on 13:51
Nyt tuli uudet Nokialaiset talveksi eteen. Toivottavasti kestää paremmin kuin tuo vanha Misukka. Renkaan halkaisia on Nokialaisella (195/65/16) 8mm isompi kuin Misukalla (175/75/16). ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Dorotea - 9.09.2011 kello on 14:27
Mikä on LI-luku Nokialaisten sivussa?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.09.2011 kello on 14:32
Li-luku oli 104. Pitäisi kestää, jos etuakselipaino on lähelläkään 1500kg. On kai renkaan valmistajallakin joku toleranssi. :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Dorotea - 9.09.2011 kello on 14:43
Ts. 900 kg. on renkaan kantavuus.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.10.2011 kello on 17:51
No niin, Ruotsin reissun jälkeen, toiselta puolelta renkaat paripyöristä poistettu. Kuvissa renkaat kuvattu kuluneesta kohdasta ja puoli kierrosta pyöritettynä. Mikähän vaurio tuo lie, kolme vuotta vanhoissa renkaissa. Good Year 195/75 16" kantavuus 107.  :(
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: vesako - 3.10.2011 kello on 17:54
Jarrut tasapainossa.?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.10.2011 kello on 17:56
Rummut ja hihnat uusittu vuosi sitten.  :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: aaoulusta - 3.10.2011 kello on 17:58
onko varmasti 3 vuotiaat renkaat?  paisto päivän näkee myös kyljestä!!
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 3.10.2011 kello on 18:00
Eihän ole laakereissa häikkää tai että renkaat vipattaisi kun pyörivät?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Weicco - 3.10.2011 kello on 18:06
^

oot tainu sutia vetää :D
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.10.2011 kello on 18:11
onko varmasti 3 vuotiaat renkaat?  paisto päivän näkee myös kyljestä!!
Renkaat oli kaksi kesää edessä ja nyt tämän kesän takana. :o
4000kg painoa ja 2,5TD. Ei ole herkimpiä sutimaan.  :D
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: aaoulusta - 3.10.2011 kello on 18:15
paljonko on painetta ollut takarenkaissa?? on niin keskeltä kulunut kankaille tuo räjähtänyt..
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.10.2011 kello on 18:34
Viisi pykälää on painetta. Rengas ei räjähtänyt. Huomasin kotiin tultua sisimmäisen tyhjäksi.  :(
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 3.10.2011 kello on 18:39
No niin, Ruotsin reissun jälkeen, toiselta puolelta renkaat paripyöristä poistettu. Kuvissa renkaat kuvattu kummaltakin puolelta. Mikähän vaurio tuo lie, kolme vuotta vanhoissa renkaissa. Good Year 195/75 16" kantavuus 107.  :(
Kuvattu kummaltakin puolelta???  Siis onko kuvissa samat renkaat ja vain toinen puoli on kärsinyt vai onko kuvissa auton eri puolten renkaat.

Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.10.2011 kello on 18:42
Korjasin kirjoitustani: Kuvissa renkaat kuvattu kuluneesta kohdasta ja puoli kierrosta pyöritettynä.  :o
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: aaoulusta - 3.10.2011 kello on 18:47
käsijarru hirttänyt ajon aikana   noiden renkaiden puolelta!! voisko olla?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: vesako - 3.10.2011 kello on 18:48
Tasapainoitus pielessä tai iskarit.?

Edittiä sen verran, jos jompi kumpi pielessä niin
lisäksi tuo vaurioitunut rengas on ollut tyhjä
jo hyvän aikaa.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 99 - 3.10.2011 kello on 18:58
Korjasin kirjoitustani: Kuvissa renkaat kuvattu kuluneesta kohdasta ja puoli kierrosta pyöritettynä.  :o

Kuvista päätellen uskoisin että iskari on loppu.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: aaoulusta - 3.10.2011 kello on 19:04
 renkaat taisi olla kuppa-kutjöörit!! meillä työautossa oli  myös kutjöörit ja kun panee 5kp ilmaa niin siitä renkaan reuna alkaa pullisteleen ihmeellisesti ( etukumi)  4kp oli sopiva!!
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 3.10.2011 kello on 19:09
En usko iskari tai jarruvikaan kun noin selkeästi on toispuoleinen kuluma.

Ennemmin tulee mieleen asennusvirhe ja keskitys ei ole osunut oikein.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.10.2011 kello on 19:59
Kun reissuun lähtiessä rasvasin alustan, huomasin sisimmässä renkaassa epätasaista kulumaa. Painelin kantapäällä sisimmäistä rengasta reissussa ollessa. En huomannut painetta hävinneen. Kotona huomasin sitten että sisimmäinen on tyhjä. Tänään sisimmäistä pois ottaessani huomasin että se on ihan riekaleina ja ulommainenkin on kulunut epätasaisesti. Valitettavasti en hoksannut katsoa paikollaan ollessa oliko kummassakin kuluma samassa kohdassa. Oma arvaukseni on, että renkaiden edellisenä kesänä edessä ollessa, on tullut kudosvaurio, jota keväällä alle laittaessa en huomannut. Keväällä laitoin eteen vähiten kuluneet, sitten taakse ulommaiseksi seuraavat ja sisimmäiseeksi kuluneimmat. Mutta se että kumpikin on "kulunut" noin.:)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: JeanS - 3.10.2011 kello on 20:11
^
Itsekkin epäilen aiheuttajaksi kudosvaurioa renkaan rungossa.
Ei taida oikein iskareilla, laakereilla, käsijarrulla, "burniksen poltolla" yms saada aikaiseksi tuon näköistä rengasta  :D .
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 99 - 3.10.2011 kello on 20:27
Ei taida oikein iskareilla, laakereilla, käsijarrulla, "burniksen poltolla" yms saada aikaiseksi tuon näköistä rengasta  :D .

Ei sitä tiedä ;)


Mitäs tälle renkaalle on käynyt?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 3.10.2011 kello on 20:29
Mulla kulu vaunussa renkaat noin kun oli akselinpuslat rikki (väljät), rengas teki kahdeksikkoa ajossa.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: vesako - 3.10.2011 kello on 20:36
Ei sitä tiedä ;)


Mitäs tälle renkaalle on käynyt?

Uuden karhea rengas.
Veikkaisin valmistus (materiaali) vikaa.

Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 3.10.2011 kello on 20:49
Ei sitä tiedä ;)


Mitäs tälle renkaalle on käynyt?

Etuaksilistossa väljää, alapallo tai raidetangon pää kulunut, mahdollisesti tukivarren kumipusla.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: seijantie - 3.10.2011 kello on 20:52
Valmistus vikaan se vahvasti viittaa,tosin siitä näkyy että se on hangannut johonkin selvästi näkyvänä karhennuksena melkein renkaan kylkeen asti.Paripyöräasenn uksessa minä laitan paremmat sisimäisiksi jolloin olisi voinut olla että korkeusero olisi aiheuttanut tuollaista vauriota siinä as.auton renkaissa.Niistä paripyörän vanteista pitäisi kyllä näkyä pultinreistä jos se ei ole ollut kunnolla keskitettynä.Toisek si sen kyllä ajossa huomaa jos vanteet eivät ole kunnolla asennettuna.Aika lyhyellä ajomatkalla on pyöränpultit poikki ja vanteet lepikossa. :o
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Amigo - 3.10.2011 kello on 20:59
Ei sitä tiedä ;)


Mitäs tälle renkaalle on käynyt?

Sillä on ajettu kilpaa. ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 99 - 3.10.2011 kello on 21:12
Sillä on ajettu kilpaa. ;)

Jaahas, sulla muisti pelaa :D

Eli radallahan tuolla on ajettu, eikä renkaassa, jousituksessa tms. ollut vikaa. Rengas taittui liikaa alle oikealle kääntyvissä mutkissa, ja renkaan olka suli alle.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.10.2011 kello on 21:19
Huomenna menen Pohjolan renkaaseen hakemaan pari Misukkaa kesäpinnalla tilalle. Eihän tässä paljon ajelua enää ole, ennen nastarengas kelejä. Sitten kevällä misukat eteen ja taakse loput. Pohjolan renkaasta on nuo entisetkin ostettu. Jospa he osaa jotakin arvailla, piruko se renkaita järsii ja vielä tois laitaisesti. :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kimi - 3.10.2011 kello on 21:30
Jaahas, sulla muisti pelaa :D

Eli radallahan tuolla on ajettu, eikä renkaassa, jousituksessa tms. ollut vikaa. Rengas taittui liikaa alle oikealle kääntyvissä mutkissa, ja renkaan olka suli alle.
'
Radalle kuuluukin jättää bensat ja renkaat.

 
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 99 - 3.10.2011 kello on 21:32
'
Radalle kuuluukin jättää bensat ja renkaat.

Mut kyllä sen renkaan pitäsi kestää enemmän kuin parituntia...
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 4.10.2011 kello on 12:19
Pohjolan Renkaan pojat katsoivat renkaat, tulivat siihen tulokseen että toiseen renkaaseen on tullut kudos vaurio. Jonka jälkeen toinenkin on lähtenyt kulumaan saman muotoiseksi. Varoittelivat ettei paine renkaassa saa olla liian suuri, elikkä maks. 4,75 pykälää. Laittoivat uudet Misukat vanteille yhteensä 286e. Jotka laitan ensi kesänä eteen.  :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: perho-ukko - 9.10.2011 kello on 20:21
 Olis taas nastarenkaiden hankinta edessä,alkaa vaan olla vaikea löytää,185/14 c8 !!
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: kaitsute - 9.10.2011 kello on 20:24
Olis taas nastarenkaiden hankinta edessä,alkaa vaan olla vaikea löytää,185/14 c8 !!

Tuossa muutama vaihtoehto.

http://www.nordenrengas.fi/Kevytkuorma-auto_Nastarenkaat_14_tuumaa_185-80-14/cat/4334
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.11.2011 kello on 19:13
Pohjolan Renkaan pojat katsoivat renkaat, tulivat siihen tulokseen että toiseen renkaaseen on tullut kudos vaurio. Jonka jälkeen toinenkin on lähtenyt kulumaan saman muotoiseksi. Varoittelivat ettei paine renkaassa saa olla liian suuri, elikkä maks. 4,75 pykälää. Laittoivat uudet Misukat vanteille yhteensä 286e. Jotka laitan ensi kesänä eteen.  :)

Vaihdoin kulkimeen talvirenkaat. Takaa löytyi toiselta puolen taas epätasaisesti kulunut rengas. Elikkä samoin kun aikaisemmin. Eiköhän meikäläinen osaa nyt varoa, jos renkaan kyljessä lukee, Goodyear Cargo 195/75 C16.  >:( >:(
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 99 - 7.11.2011 kello on 19:38
Kuten aiemmin totesin:

Kuvista päätellen uskoisin että iskari on loppu.

;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.11.2011 kello on 19:56
Kuten aiemmin totesin:

;)

Toinen paripyörän renkaista oli täysin kunnossa. Miksi se iskari olisi vaikuttanut vain toiseen.  :(
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 99 - 7.11.2011 kello on 20:03
Toinen paripyörän renkaista oli täysin kunnossa. Miksi se iskari olisi vaikuttanut vain toiseen.  :(

hyvä kysymys.
kannattaa ehkä tarkistaa ettei vanne ole kiero?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 7.11.2011 kello on 20:23
hyvä kysymys.
kannattaa ehkä tarkistaa ettei vanne ole kiero?

Totta, tai huono keskitys.

Fordissa ei ole muttereissa eikä vanteessa kartioita, joten keskireiän on oltava oikea - Ivecosta en tiedä  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.11.2011 kello on 20:29
Totta, tai huono keskitys.

Fordissa ei ole muttereissa eikä vanteessa kartioita, joten keskireiän on oltava oikea - Ivecosta en tiedä  ::)
Ivecossa on keskitys tiukka. Käyn taas huomenna rengasliikkeessä, tuleeko he vastaan, kun nyt on jo kolmas rengas neljästä hajonnut. Kaikki saman merkkisiä.  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: putkimies - 7.11.2011 kello on 20:36
Toinen paripyörän renkaista oli täysin kunnossa.
    Mitäs jos tuosta rikkoutuneesta renkaasta on ensin lähtenyt ilma, ja tyhjällä renkaalla ajettaessa se on kulunut tuollaiseksi. 
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.11.2011 kello on 20:38
Renkaat laitoin alle keväällä ja niissä oli koko kesän ilmat sisällä.  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: putkimies - 7.11.2011 kello on 22:52
Renkaat laitoin alle keväällä ja niissä oli koko kesän ilmat sisällä.  ::)

 Eli et tiedä milloin ilmapaine on häipynyt renkaasta. ?

     Yritän vaan sanoa ettei autossa mielestäni ole muuta vikaa kuin tuo renkaan tyhjentyminen, ja tyhjenemisen havaitsematta jääminen.

 Paineettoman renkaan pyöriessä alla satoja, kenties tuhansia kilometrejä se ei kyllä säily vaurioitumattomana. Niin se on paripyörässäkin.

Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: ose - 8.11.2011 kello on 06:45
Jos renkaaassa ei pidä ilmaa ja niistä huolehdi ei se ole minkään rengasmerkin erillinen vika.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.11.2011 kello on 08:37
Nyt kun vaihdoin talvirenkaat, niin kirjoitin näin:

Vaihdoin kulkimeen talvirenkaat. Takaa löytyi toiselta puolen taas epätasaisesti kulunut rengas. Elikkä samoin kun aikaisemmin. Eiköhän meikäläinen osaa nyt varoa, jos renkaan kyljessä lukee, Goodyear Cargo 195/75 C16.  >:( >:(
 
Elikkä renkaisa oli normaalit ilman paineet. Toinen paripyöristä oli moitteeton.  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: ose - 8.11.2011 kello on 08:42
Nyt kun vaihdoin talvirenkaat, niin kirjoitin näin:

Vaihdoin kulkimeen talvirenkaat. Takaa löytyi toiselta puolen taas epätasaisesti kulunut rengas. Elikkä samoin kun aikaisemmin. Eiköhän meikäläinen osaa nyt varoa, jos renkaan kyljessä lukee, Goodyear Cargo 195/75 C16.  >:( >:(
 
Elikkä renkaisa oli normaalit ilman paineet. Toinen paripyöristä oli moitteeton.  ::)
"Takaa löytyi TAAS epätasaisesti kulunut rengas" "Elikkä samoin kuin aikaisemmin" viittaisi siihen että auton alustassa tai vanteissa on jotain vikaa.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Rölli - 8.11.2011 kello on 19:40
"Takaa löytyi TAAS epätasaisesti kulunut rengas" "Elikkä samoin kuin aikaisemmin" viittaisi siihen että auton alustassa tai vanteissa on jotain vikaa.
tai sitten renkaissa... kun kevätt koittaa tiedämme varmaksi sen kun ny on rapina rattaat alla.. yks syy voi olla renkaan ominaisuuksiin liian kova rengas paine, joka särkee kudokset ja sitt kuluu epätasaisesti... muistelen ett jolkkellkin palstalaiselle oli opastettu rengas liikkeessä ettei saa käyttää niin kovia paineita kuin oli käyttänyt..
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.11.2011 kello on 20:33
Niimpä, vein renkaan Pohjolan renkaaseen. Siellä selvittelevät miksi kolme rengasta on hajonnut kesän aikana samalla tavalla.  ;)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.04.2012 kello on 23:05
Lopultakin rataskauppa on nukertanut ratas asiaa. Nyt hyö antaa yhen kumin veloituksetta, että saan kesäkumit alle. Ne kaksi kumia, jää viela heillä vatvaukseen. Mutta hyvä, edes näin.  :)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: perho-ukko - 9.05.2012 kello on 08:04
 Olis renkaiden osto edessä Wokkeloon,mitkähän olis hyvät ??
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: K.E.V - 9.05.2012 kello on 08:07
Jaa, mikäli minä sanon mielipiteeni. Niin Nokian tai Michelin. Oman maun mukkaa . Mikäs koko Wokkelossa on ?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: perho-ukko - 9.05.2012 kello on 08:10
Jaa, mikäli minä sanon mielipiteeni. Niin Nokian tai Michelin. Oman maun mukkaa . Mikäs koko Wokkelossa on ?
  185/14 C
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: ihaa - 9.05.2012 kello on 08:35
Jaa, mikäli minä sanon mielipiteeni. Niin Nokian tai Michelin.

Onkohan Michelinillä parempi kate kun nyt olen jo huvikseni kysellyt rengasliikkeiltä matkailuautoon kesärenkaita niin yleensä suositellaan heidän puoleltaan Micheliniä mieluummin kuin Nokiaa, tietenkin siis he joilla on molempien edustus, vai onko se vaan tuo Camping-rengas saanut jotenkin muuten tuon suitsutuksen.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: K.E.V - 9.05.2012 kello on 08:56
Oiskos siihenkin vastauksena kuluttajien tuntuma ja hyvä palaute renkaasta. Michelin Agilis on kuulu kestävyydestään ja äänettömyydestään. Ehkä pitäisi tehdä eduskuntakysely rengasmerkkien katteesta ja eroista. ???
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: LMC-99 - 9.05.2012 kello on 09:40
Olis renkaiden osto edessä Wokkeloon,mitkähän olis hyvät ??

Hyvästä tiedä mutta miten olisi..

 Goodyear Cargo G28 185/80R14 102P C  hinta 76€ kpl
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.05.2012 kello on 09:51
Hyvästä tiedä mutta miten olisi..

 Goodyear Cargo G28 185/80R14 102P C  hinta 76€ kpl

 Goodyear Cargo G28 on ISO p*ska.  :(   Runko pettää ennen kuin pinta kuluu. Takuuseen sain nyt yhden, laitoin paripyöriin, jos se edes siellä kestäisi.  ::)

Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: LMC-99 - 9.05.2012 kello on 09:57
Goodyear Cargo G28 on ISO p*ska.  :(   Runko pettää ennen kuin pinta kuluu. Takuuseen sain nyt yhden, laitoin paripyöriin, jos se edes siellä kestäisi.  ::)

Oliko painoindeksi oikein renkaassasi jos liian pieni niin noin voi käydä..
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.05.2012 kello on 10:08
195/65/16 kokoisena, painoindeksiltään vahvempaa ei valmisteta.  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: LMC-99 - 9.05.2012 kello on 10:11
195/65/16 kokoisena, painoindeksiltään vahvempaa ei valmisteta.  ::)

Kolme indexiä löytyy 100..102..104.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.05.2012 kello on 10:13
Jos en väärin muista, ne on 107.  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: perho-ukko - 9.05.2012 kello on 10:16
 Ostin muutama vuosi sitten renkaat Kuopion Rengasparilta,ensimmäinen rengas räjähti Viitasaarelle mennessä,takaisin kotia,seuraava räjähti Oulun moottoritiellä!! Tutkittiin renkaita,rungot lahoja!! Ei enää koskaan kyseisen liikkeen renkaita !! >:(
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.05.2012 kello on 10:22
Ei se liikkeen vika ole, hyvä liike se on. Mutta minkä merkkinen oli rengas, entä päiväys.  ::) Minulla on talvikumina Misukoita viisitoista vuotta vanhoja, hyvin pelittää takana paripyörissä. Edessä uudet Nokialaiset.  ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: LMC-99 - 9.05.2012 kello on 10:22
Ostin muutama vuosi sitten renkaat Kuopion Rengasparilta,ensimmäinen rengas räjähti Viitasaarelle mennessä,takaisin kotia,seuraava räjähti Oulun moottoritiellä!! Tutkittiin renkaita,rungot lahoja!! Ei enää koskaan kyseisen liikkeen renkaita !! >:(

Renkaista löytyy valmistus kk ja vuosi pienellä painettuna kylkeen se kannattaa aina tarkistaa että saa uudet renkaat..oliko nuo sinun, uusio renkaita / pinnattuja..
No rahat takaisin ja valitusta kehiin puhelin käteen ja myyjä tilille. >:(
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: perho-ukko - 9.05.2012 kello on 10:34
 Renkaat oli Semperit,pienellä luki Taivan !!
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: perho-ukko - 9.05.2012 kello on 10:42
 Poika osti Audi farkkuun nokialaiset,kuluu epätasaisesti,nurkat kaljuna,renkaissa lukee Russia !!
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: K.E.V - 9.05.2012 kello on 10:49
Poika osti Audi farkkuun nokialaiset,kuluu epätasaisesti,nurkat kaljuna,renkaissa lukee Russia !!
Kannattaa kulmat säädättää , tulee rengastus halvemmaksi tulevaisuudessa???
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: LMC-99 - 9.05.2012 kello on 10:52
Poika osti Audi farkkuun nokialaiset,kuluu epätasaisesti,nurkat kaljuna,renkaissa lukee Russia !!

No kylläpä nyt ottaa koville nuo rengas asiat...
Jos kulmat kuluu on siinä vaihtoehtoja ainakin muutama..tarkista rengas paineet jos liian vähän ilmaa niin reunat kuluu jos liikaa niin keskusta kuluu..tai sitten auraus kulmat pielessä..
Venäjällä tehtävät renkaat on uusimmalla vehkeillä tehty ja laatu on hyvä.
Siitä pitää Kim Gran huolen taatusti.

Noihin halpis renkaisiin en koskisi pitkällä tikullakaan..Pirell i..Nokialainen..goo dyear..hankook..nii stä kun valitset niin tuskin huolta.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: perho-ukko - 9.05.2012 kello on 10:52
Kannattaa kulmat säädättää , tulee rengastus halvemmaksi tulevaisuudessa???
  Vianorilla nelipyörä suuntaus tehty,ei auttanut !!
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: jus66si - 10.05.2012 kello on 20:12
Jos on tukivarsien puslat ehyet niin....Pehmiät rungot uraset tiet.. Ei vikaa autossa. On kokemusta Contin Sportiva renkaissa sama tauti ihan rungoton nakki. Kun istu päälle meinas mennä littuun. Äänettömäksi tehty. Ihan hirveet reunat kummassakin etupyörässä. Nokian kumit tilalle, ei kulunu enää. koko oli 205/55/16.

Contin tarkastaja jakso manata että autossa rikki sitä sun tätä.Hanskakoteloss a oli nelipyöräsuuntauspa perit, joissa kaikki ok.  Hyvitystä ei tullut heiltä mitään.

Mitään muuta ei tehty kun vaihdettiin renkaat toisiin, rengasliikkeen kanssa pistettiin hinta fifty fifty. Toinen kesä menossa ja tasasesti kuluneet.
Ikinä ei enää mitään contin tuotteita kuin korkeintaan ilmaseksi.

Aiemmin oli joskus Accordissa continetaalit. Lähdin käymään Lapissa. Neljästä kolme mosahti reissun aikana. Oulussa vaihtu alle Misukat ja niillä tulitiin kotiin. Tuosta on jo valovuosia mutta kuitenkin. Renkaat on vähän mistä kukin tykkää, ja kuinka paljon ajaa ja miten ajaa. Yksi kaveri osti renkaat ja sano että pitää tallissa vuoden ennekuin pistää alle. Pysyy pinta paremmin kun seos kovettuu. Tiedä sitten. :-X


Ainakin ne kovettuu kyllä :laugh:

Wokkeloon vaikka tuollaiset.

http://www.bridgestone.fi/lehdisto/lehdistotiedotteet/2011/bridgestone-voitti-matkailuautojen-rengastestin

Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: pentti - 10.05.2012 kello on 20:33
Hankook on hyvä rengas pakuissa+asunto autossa. Käyttäny useamman sarjan ja nytkin kulkimeen
viimme kesänä. ( Ei keveisiin autoihin,kerran kokeili emännän h-autoon ei sovi)
Ajo ominaisuudet kärsi. Pakussa+raskaimissa 0,3 vähemmän ilmaa. Thumb
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: MattiS - 8.04.2014 kello on 10:03
Nostetaas tätä ylös kun alkaa olla renkaanvaihto edessä. Kertokaas viisaammat mitä tuo kantavuus 112/110 tarkoittaa, molemmilla luvuillahan on oma kantavuus 110/1060kg ja 112/1120kg. Joissain kumeissa on pelkkä 112 ja useimmissa 112/110 onko tuo jälkimmäisen kantavuus 1060 vai 1120? Ja jos rekisteriotteessa lukee 112, kelpaako tää 112/110 mikäli painoraja ei ylity.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: tsahkali - 8.04.2014 kello on 10:50
Ei aavistustakaan mutta paripyöräkäytössä voipi olla alempi lukema??   ::)
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: ea - 8.04.2014 kello on 11:04
Ei aavistustakaan mutta paripyöräkäytössä voipi olla alempi lukema??   ::)

Jäljillä ollaan...
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: 88k5 - 8.04.2014 kello on 12:09
^
Kyllä se on juuri niin, että se alempi lukema koskee paripyöräasennusta.
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: putkimies - 9.04.2014 kello on 07:42
Renkaan kantava osa on renkaan sisäinen ilmanpaine. Maksimikantavuus tarvitsee maksimipaineen. Eikös niin?
Otsikko: Vs: Renkaan kantavuus.
Kirjoitti: ea - 9.04.2014 kello on 07:54
Renkaan kantava osa on renkaan sisäinen ilmanpaine. Maksimikantavuus
tarvitsee maksimipaineen. Eikös niin?

Jotenkin näin ja mm. siksi rengas ei ajossa mene rikki liiasta paineesta.
Runko kantaa ja hajoaa jos painettaa liian vähän.