Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Erkki - 7.03.2020 kello on 13:59
-
Tulipa vaihdettua Fendt matkailuvaunumme peltivanteet kevytmetallivanteis iin.
Ihmetys oli kova, kun Hyvinkääläisessä rengasfirmassa asentaja kysyi minulta, eikö Fendt tasapainoita renkaita tehtaalla valmistuksen yhteydessä? Tosiaan, eipä ollut tasapainoitettu! Kyseessä siis uusi vaunu vm. 2020.
Uudet kevytmetallivanteet renkaineen tasapainoitettiin samantien. Asentaja kertoi, että ilman muuta tasapainoitus kannattaa. Koska se mm. säästää rasitusta akselin laakeroinnissa.
Onko kovinkin yleinen käytäntö eri vaununvalmistajilta, ettei renkaita tasapainoiteta?
T. Erkki
-
Kyllä Tabbertin pyörät oli painotettu.
-
Tuskinpa tehtaalla enää mitään tasapainotellaan. Vanteet tulee renkaineen alihankkijalta jonka laadunvalvonta prakaa rai renkat tilattu sellaisenan ilman tasapainotusta.
-
Kannattaakin olla tarkkana, uutta vaunua ostaessa. Renkaissa saattaa olla isojakin heittoja, jos niitä ei ole tasapainoitettu. Vaikuttanee vaunun ajettavuuteen negatiivisesti ja ainahan on se riski, että laakerointi tai joku muu osa kuluu normaalia enemmän vuosien saatossa.
T. Erkki
-
Miksi niitä tasapainottaisi kun 99% vaunuista menee vakipaikalle! Tosi matkailija hoitaa tasapainotuksen matkavalmisteluihin automaattisesti kuuluvana osana.
-
Väitän, että aika harva matkailija edes ajattelee tuota asiaa. Toki jos tasapainotus on pahasti pielessä ja vaunu täristää kunnolla sen saattaa huomata.
Usein, reissaavat liikkuvat ainoastaan kesärenkailla ja renkaiden kulutuspinnat on se mitä katsotaan ennen reissua.
-
Miksi niitä tasapainottaisi kun 99% vaunuista menee vakipaikalle!
eikai nyt sentään ihan tuolla prosenttimäärällä.
oikeampi syy lienee se, että pientä hiettoa vaunun renkaassa ei autoon huomaa. aika paljon tarttee varmaan vatkata että haittaisi?
-
Mulla on jarruttoman muulinkin renkaat tasapainoitettu
-
Kuinka monen Fendtin renkaat on tarkistettu että voi sanoa että niitä ei tasapainoteta? Ja kokeilitteko ne painottomat renkaat koneessa? Ei tartte painoja jos ei ravista.
-
kyllä tasapainotus on tärkiä kaikille kulkimille...
laakerit tykkää kyttyrää vatkauksesta...eikä vaunun rakenteetkaan pidä jatkuvasta jytinästä.
-
Kuinka monen Fendtin renkaat on tarkistettu että voi sanoa että niitä ei tasapainoteta? Ja kokeilitteko ne painottomat renkaat koneessa? Ei tartte painoja jos ei ravista.
Useita auton- sekä asuntovaunun renkaita olen 50 vuoden ajokokemuksen aikana vaihdattanut uusiin ja kertaakaan ei ole tullut vannerengasyhdistel mää vastaan, joihin ei olisi tarvinnut lisätä tasapainoitusta.
-
Useita auton- sekä asuntovaunun renkaita olen 50 vuoden ajokokemuksen aikana vaihdattanut uusiin ja kertaakaan ei ole tullut vannerengasyhdistel mää vastaan, joihin ei olisi tarvinnut lisätä tasapainoitusta.
Yli 40 vuotta autoalalla olleena, on niitäkin ollut jotka ei painoa tarvitse. ( tosin melko harvoin}
-
..
Onko kovinkin yleinen käytäntö eri vaununvalmistajilta, ettei renkaita tasapainoiteta?
T. Erkki
Sanoisin, että aivan tavanomaista perävaunuissa on ettei ensiasennusrenkaita ole tasapainoitettu tehtaalla. Mitä mulla on noita uusia kärryjä ollut..
Haeppa IKH, Teohydrauli tms. peräkärryn pyöriä irtona myyviä puljujuista. Ei niissä valsseissa punnuksia ole, lyötyjä tai liimattuja.. kannattaa tasapainottaa..
-
En muista varmaa, oliko uuden Detskun vanteissa painoja vuonna 2006, mutta renkaat oli tehtaan jäljiltä kelvottomat siihen vaunuun.
Sama vika oli sitten nykyisessä, jossa oli vielä alkuperäisrenkaat meille tullessa. 205/70R14 kyllä riittää paperipainolle, mutta käytännössä ne on riittämättömät. Molempiin olen vaihtanut heti 185R14C renkaat.
Millaisilla renkailla Fendt pistää vaunut maailmalle? Entäpä muut merkit?
Ja siis max 1300kg painoluokka, kun sen jälkeen ei oikeen voi mitenkään laittaa muuta kuin C-renkaat.
-
Millaisilla renkailla Fendt pistää vaunut maailmalle? Entäpä muut merkit?
Ja siis max 1300kg painoluokka, kun sen jälkeen ei oikeen voi mitenkään laittaa muuta kuin C-renkaat.
Meidän Fendt 390 FHS vuosimallin 2020 vaunussa ensiasennusrenkaana Semperit 205/65 R 15. Max vaunulle tehdaskatsastettu 1500 kg asti. Itsellä maksimissaan 1300 kg Fendtiä vedettäessä. Jätän kuitenkin yhteispainon normaalisti muutamia kymmeniä kiloja vielä tuon 1300 kg alle.
T. Erkki
-
Meidän Fendt 390 FHS vuosimallin 2020 vaunussa ensiasennusrenkaana Semperit 205/65 R 15. Max vaunulle tehdaskatsastettu 1500 kg asti. Itsellä maksimissaan 1300 kg Fendtiä vedettäessä. Jätän kuitenkin yhteispainon normaalisti muutamia kymmeniä kiloja vielä tuon 1300 kg alle.
T. Erkki
Tuolla renkaa koollahan ei ole mitään varsinaista merkitystä renkaan kantavuudelle joka on näissä matkailuajoneuvo asioissa se tärkein.
Äkkiä hakemalla löytyi tämmöinen kantavuuslukema 91 tuolle Semperit 205/65 R 15 renkaalle 91 ja jos se on tuo, se on liian pieni.
Se kannattaa katsoa sieltä renkaan kyljestä. On olta minimissään 93 ja sekin on riskirajalla.
-
Molempiin olen vaihtanut heti 185R14C renkaat.
Juurikin samaa kokoa C-renkaita olen vaihtanut kahteen vaunuun. Loppuu vedossa turha huojunta. 205/70R14 renkaan voi painaa pystysuuntaisesti ilman vannetta lyttyyn hallin lattiaa vasten. C-renkaan rungon päälle voi istua rauhassa reilu satakiloinen ukkeli, kertoo jo jotain rungon jäykkyydestä. Ja kyllä ne uudet on aina tasapainotettuna liikkeestä saanut.
-
Tuolla renkaa koollahan ei ole mitään varsinaista merkitystä renkaan kantavuudelle joka on näissä matkailuajoneuvo asioissa se tärkein.
Äkkiä hakemalla löytyi tämmöinen kantavuuslukema 91 tuolle Semperit 205/65 R 15 renkaalle 91 ja jos se on tuo, se on liian pieni.
Se kannattaa katsoa sieltä renkaan kyljestä. On olta minimissään 93 ja sekin on riskirajalla.
Äkkiselaamalla yleisin LI tuolle 205/65 R 15 oli 94, joka sekään ei riitä mainitulle 1500kg kokonaispainolle. Fendt lienee löytänyt sellaisen, jossa LI on vähintään 99.
Mutta samaa linjaa menee kuin Detskulla. Aivan liian pehmeät renkaat laitetaan tehtaalla, kun halutaan säästää.
Suosittelen kokemuksella vaihtamaan 185R15C renkaat ;)
-
Useita auton- sekä asuntovaunun renkaita olen 50 vuoden ajokokemuksen aikana vaihdattanut uusiin ja kertaakaan ei ole tullut vannerengasyhdistel mää vastaan, joihin ei olisi tarvinnut lisätä tasapainoitusta.
Aikoinaan ostin vuoden ajetut nokian nastarenkaat ja auton vanteissa ei ollut keskireikää, ja sen liikkeen painotuskoneeseen ei saanut pultinrei'istä kiinni niin ei laitettu painoja. Ei ravistanut yhtään ja koskaan ei tuota settiä painotettu.
-
kyllä tasapainotus on tärkiä kaikille kulkimille...
tärkeää tai ei, niin eipä raskaankaluston perävaunujen renkaitakaan tasapainoiteta, ja massaa renkaassa on paljon enempi kuin jossain asuntovaunun renkaassa. Koskaan en ole huomannut että ois vatkannut vetoautoa.
eturenkaassa taitaa olla ainoa minkä huomaa, yleensä niihinkin riittää hiekka, mutta joskus täytyy laittaa painot.
Yleensä kyllä kevyemmän kaluston rengasliikkeessä vanteelle laiton hinta sisältää tasapainotuksen, joten tottakai se kannattaa ottaa. Ei siitä haittaakaan ole.
perävaunua ei saa kiskoa yli 80kmh (pl. ens kesänä sitten ne jarruttomat), jolloin tasapainotuksen merkitys ei ole niin suuri, täällä nyt rinnastetaan henkilöautojen renkaisiin.
eli uskokaa tai älkää, tiellä liikkuu todella paljon tasapainottomia renkaita. varsinkin perävaunuissa. Ei haittaa mitään.
-
Ei kärryn alusta pidä yhtään sen enempää jatkuvasta ravistuksesta kuin autonkaan.
Laakerit, iskarit ja jouset ovat kuten autossakin.
-
Ei kärryn alusta pidä yhtään sen enempää jatkuvasta ravistuksesta kuin autonkaan.
Laakerit, iskarit ja jouset ovat kuten autossakin.
sen ravistuksen vaikutus korostuu mitä kovempaa ajetaan, muuten onkin sama asia.
-
Käsitykseni mukaan matkailuvaunun epätasapainoisten renkaiden aiheuttamaa tärinää ei tule havaittua vetoautoon kovinkaan helposti. Tilanne on toinen, kun ajetaan autolla, niin auton renkaiden vatkauksen tuntee ratin tärinänä.