Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Lennu - 9.02.2020 kello on 19:03
-
Viikonloppuna Hymer B CL 654 -07 tuulilasin pyyhkijät toimivat vain suurimmalla nopeudella, eivätkä palautuneet ala-asentoon. Pitäisikö vikaa lähteä etsimään moottorista vai onko jossain releitä tarkistettavaksi.
Moottorin akseli on kartio ja vivusto mutterilla kiristetty, ei pallonivelellä, lieneekö jotai volvon mekanismeja.
Olisko jollain vinkkejä vian korjaamiseksi.
-
Mikä alusta tuossa on?
-
Integroitu Hymer kait, ja onko vielä 3:lla vispilällä? Eikait perusDucaton peruja vaikka Fiatti oliskin alustana.
Vika kuullostaa siltä, että pyyhkimen vaihteiston sisällä olevat kärjen kärtsänneet.. oikos lunta aurattu liikaa ;) Mutta mittailematta paha muuta sanoa..
-
Fiatin 2.3 -07 ja kolmella pyyhkijällä.
-
Pitänee kelien parannettua ottaa pyyhkijän moottori irti ja tutkiskella, volvon pyyhkiänvarret kielis jostain muusta moottorista kuin perus-ducato.
-
Lunta täällä Lohjan seudulla ei oo vähään aikaan tarvinnu aurata pyyhkijöilläkään, auto vaan seiso toista kuukautta, käytön puutetta vissiin,,
-
Todnäk viiksivika. Tai hommasta kummasta päästä liitin hapettunut. Moottori seuraava epäilty, tai paremminkin todnäk moottorissa oleva etuvastus.
-
Nyt moottori pöydällä, katotaan löytyykö mitään, virtaa tuntu tulevan, tottakai moottori klliimmasta paastä.
Karavaanareiden jäsensivuilla myös paljon apuja, katotaan mitä löytyy, kiitti.
-
Itse epäilen viiksivikaa. Toivotaan parasta, pelätään pahinta
-
Kuvien mukaan kattottuna nopeuden säätö taitaa olla jossain muualla kuin moottorissa, kun tulee vain kolme karvaa liittimelle.
Se ettei palauta automaagisesti ala-asentoon viittaa siihen ettei moottorille tule jatkuvaa virtaa virtalukon takaa, tai sitten ne palautuskärjet vaihteiston kyljestä on tattis. Eli kannattaa vaiks ekaksi mitata mitä tolle liittimelle (korin puoli...) tulee viiksen eri asennoissa. Turha avata moottoria jos liittimelle asti ei tule mitä tarvis.
-
Kun se mosa on pöydällä, niin anna sille virtasta (-) musta ja (+12) punikkiin/vihreään - hetkeksi virtaa ja sitten poikki. Palautus pun/vihreä kummalla lähti liikkeelle, niin sillä toisella paluu (toinen pyörittää jatkuvasti). Jos toimii, nii vikaa ohjaamon suunnalla..
Itse moottori kuullostaa ihan ehjältä, mutta ne kärjet, jonne pun/vihr johdin menee..
-
Minä tarkistaisin ensinnä sulakkeet, lasinpyyhkijöillä on yleensä useampi sulake eri toimintoja varten. Esim. hitaalla nopudella on eri sulake kuin nopealla ja alaslasku vielä omalla.
-
Kärjet ja pinnat siistejä ja kaikki kiiltäviä, ankkuri ja hiilet hyvässä kunnossa, niitä kahta punaista "hiirenpaskaa" en tiedä, tuskimpa tuolla vikaa.
Huomiseksi lupaa parempaa keliä, auto ulkosalla jonkunmatkan päässä seisonnassa, täytyy yrittää mittailla sitä liitintä, vaikken minä siitä paljon viisaammaksi tule.
Kunnon 12v ei nyt kotosalla, että pääsis moottoria kokeilemaan.
Luin uudemmankin kerran sulakekaaviota, vain yksi 30A sulake mainitaan ja sehän on ehjä, pitäiskö silti plarata muitakin paukkuja läpi?
"Savun hälvetessä", siitä eteenpäin löytyy ammattitaitoa...... ....tai oikeastaan jos savu ei hälvene :D
-
Itse epäilen viiksivikaa. Toivotaan parasta, pelätään pahinta
Jos viiksivika, pitääkö uusia koko helahoito, elikä se mötikkä ohjausakselilla jossa kaikki viikset ?
-
Kuvien mukaan kattottuna nopeuden säätö taitaa olla jossain muualla kuin moottorissa, kun tulee vain kolme karvaa liittimelle.
Varmaan tänä päivänä sitä turhaa elektroniikkaa. Thumbd
-
https://forums.motorhomefacts.com/60-hymer-motorhomes/119769-hymer-windscreen-wiper-motor-2.html
Minulla aukesi kirjautumatta. Keskustelu ongelmista Hymereiden tuulilasinpyyhkijöi den kanssa.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=BB403868.1&channel=crow2 Linkin takaa Googlen tulokset osanumerolla haettu.
-
Jos viiksivika, pitääkö uusia koko helahoito, elikä se mötikkä ohjausakselilla jossa kaikki viikset ?
Itselläni integroitu Hymer, siinäkin on 3 pyyhkijää joitten varsissa lukee Volvo.
Meillä molemmilla taitaa olla se moottori tyhmä päätelaite mikä vaan heiluttaa varsia.
Itselläni on Mersun alusta ja nuo kytkimetkin Mersusta. Sinulla taas Fiat
Ohjauspylvään akselilla sinulla on vipuhässäkkä mikä antaa eri nopeudet sille moottorille.
Ja itse hakisin sitä vikaa mittaamalla siitä. Oneksi ei edes kallis.
https://www.jussinmaki.net/autosahko/tuote/vilkku-pyyhkkatk-ducato/1037-0232/
Edit: Netistä etsiskelin. Relevikakin on ollut monella. Helppo testaa ja halpa vaihtaa.
-
Moi, lienee tuo mötikkä, https://www.autodoc.fi/meat-doria/12885089
Ei varmaan kylmiltään kannata ruveta ite vaihtamaan, ettei saa airpakkia silmille, lienee ammattimiesten hommia.
Mistähän sitä relettä rupeis etsimään?
:D
-
No ei se ainakaan siellä mistä kuvan henkilö etsii ::) ::) ::)
Ennemminkin tuossa taulussa ,lueskeleppa siitä , siinä ainakin on pyyhkijöitten rele ja ison pienen nopeuden vaihtorele
https://docplayer.fi/4449800-Sulakkeet-ja-releet-matkustamon-sulake-ja-relerasia-260-20-a-15-a.html
Onko viiksesi tämännäköinen
https://www.jussinmaki.net/autosahko/tuote/vilkku-pyyhkkatk-ducato/1037-0232/
-
Juu vitsinä laitoin, no nyt on paljon tietoa, rupean suodattamaan sitä.
Kiitti,
Viiksi on tuollainen: https://www.autodoc.fi/meat-doria/12885089
-
Minulla oli kolme viiksinen integroitu Hymer. Pyyhkijät jumittivat jatkuvasti.
Tilasin uuden moottorin ja ongelmat poistuivat. John Deere puimureissa oli sama moottori ja hinta oli paljon edullisempi vs Hymerin alkuperäisosa.
Ebaysta tilasin, moottori lähetettiin Latviasta.
John Deere HYMER Vorne Wischermotor VALEO 12V VALEO 403868
Total: EUR 177.50
-
Minulla oli kolme viiksinen integroitu Hymer. Pyyhkijät jumittivat jatkuvasti.
Tilasin uuden moottorin ja ongelmat poistuivat. John Deere puimureissa oli sama moottori ja hinta oli paljon edullisempi vs Hymerin alkuperäisosa.
Ebaysta tilasin, moottori lähetettiin Latviasta.
John Deere HYMER Vorne Wischermotor VALEO 12V VALEO 403868
Total: EUR 177.50
Niin , sulla oli moottorivika, tämän ihmisen autossa ei.
Niin , sulla oli moottorivika, tämän ihmisen autossa ei.
ps valmistaja on myynyt 139€ mutta ei ole enää heillä linkin mukaan.
https://sporteinarmwischer.de/home/25-scheibenwischmotor-bus-lkw-wohnmobil.html
-
Moottoriongelmasta on kirjoitettu paljon eri maiden foorumeilla. Itse aloittaisin avaamalla ja puhdistamalla moottorin kun se kerran on irti. Toimiiko tuollaisessa nopeudet esivastuksen kautta vai miten nopeus säätyy. Ei jaksa liikuttaa pienellä virtamäärällä?
-
Moottoriongelmasta on kirjoitettu paljon eri maiden foorumeilla. Itse aloittaisin avaamalla ja puhdistamalla moottorin kun se kerran on irti. Toimiiko tuollaisessa nopeudet esivastuksen kautta vai miten nopeus säätyy. Ei jaksa liikuttaa pienellä virtamäärällä?
Aika myöhässä olet ::)
Kärjet ja pinnat siistejä ja kaikki kiiltäviä, ankkuri ja hiilet hyvässä kunnossa, niitä kahta punaista "hiirenpaskaa" en tiedä, tuskimpa tuolla vikaa.
:laugh:
Minäkin tutkin noita foorumeita ,siellä oli moottoreita mihin meni esim 6 johtoa sisälle , eli moottorille menee erilaisia ohjauksia. Tässä mosassa on 3kpl
1 jatkuva virta palautuskärkien kautta
1 virtalukon takaa
1 maa.
Ilmeisesti tuonne syötetään eri jännitettä saadakseen eri nopeudet.
Tämän vuoksi ehdotin viikseä taikka sitä nopeudenvaihtorelet tä mikä linkkaamassani ohjeessa mainittiin
-
Jatkan tuolta relepuolelta, virtaa tulee moottorille eri piuhasta, riippuen kytkimen asennosta.
Sade taas yllätti, kun en nyt ole pariin viikkoon reisuun menossa, etenen pikkuhiljaa......
Pysytään linjoilla.....
-
Jatkan tuolta relepuolelta, virtaa tulee moottorille eri piuhasta, riippuen kytkimen asennosta.
Sade taas yllätti, kun en nyt ole pariin viikkoon reisuun menossa, etenen pikkuhiljaa......
Pysytään linjoilla.....
Kuhan kerkiit, laita moottorin liitin kiinni - jaksaako pyöriä viiksen asennoilla kun vivusto ei ole kuormana?
Punaisessa voisi olla jatkuva virta (kun autossa virrat päällä), vihreä se käyntikäsky viikseltä/tihkulta/releeltä - tai sitten värit päinvastoin..
-
Kuhan kerkiit, laita moottorin liitin kiinni - jaksaako pyöriä viiksen asennoilla kun vivusto ei ole kuormana?
Sorry :-[
Mut ku
Viikonloppuna Hymer B CL 654 -07 tuulilasin pyyhkijät toimivat vain suurimmalla nopeudella, eivätkä palautuneet ala-asentoon
Eli mun mielestä edelleen puuttuu tulevia sähköjä ja nopeuksia ::)
Koska jos se jaksaa pyörittää nopeimmalla, niin ei kai moottori ole väljä tai loppu
-
Sorry :-[
Mut ku
Eli mun mielestä edelleen puuttuu tulevia sähköjä ja nopeuksia ::)
Koska jos se jaksaa pyörittää nopeimmalla, niin ei kai moottori ole väljä tai loppu
Joo, paha sanoa kun ei ole omissa hyppysissä, että onko ponneton etuvastuksen kanssa.. ymmärsin aiemmasta, että kummastako (vihr/pun) virtaskaa tulee, riippu kytkimen asennosta. Tietty kun laittas moottorin liittimen kiinni ja mittais liittimeltä jännitteen käyntiasennoissa. Jos se jännite romahtaa kun moottorin pitäisi pyöriä, niin vika on varmasti muualla kuin moottorissa.
Sikäli epäDucatomatomainen asia kun sen oma moottori on liittimiltään runsaampi - eli ilmeisesti tuplakäämi (molemmille nopeuksille oma syöttö), ja park-asennon kärjet pot.vapaat eli oma rele tuolle. Hymer tehnyt omanlaiset ratkaisut mm. etuvastuksen laittanut (vai onko oikeasti nopeampikin asento), jotka ei auta kuin selvittää, ellei joku tietäjä tule ja kerro.. mitään osaa, saati vilkkuviikseä en tilaisi ennen kuin sähkönkulku on selvillä (mihin tyssää)
(https://cdn.autodoc.de/thumb?id=14928861&m=0&n=0&lng=fi&ccf=94077771)
-
mitään osaa, saati vilkkuviikseä en tilaisi ennen kuin sähkönkulku on selvillä (mihin tyssää)
En minäkään, ottaisin fluken kouraan ja helppo nakki kai? selvittää mikä mättää
-
Kyselin hymercenterin korjaamolta releistä, vastasivat että löytyy konepellin alta?
Laitoin äsken kuvan kyselyineen, saa nähdä mitä vastaavat.
Ellei löydy sieltä apuja, ajattelin ottaa taas moottorin irti ja käydä jonkun hymeristin luona kokeilemassa, toimiiko moottori toisessa autossa niinkuin pitää.
Jos toimii, menee kai viiksi-hommiksi, olisko viisainta siinävaiheessa antaa ammattimiehen vaihtaa viiksipaketti, etten lauo turvatyynyä tai muuten riko paikkoja.
??
-
Otat kaverin ja katsotte yleismittarin kanssa mitä sinne tulee minkäkin vivun asennossa. Ja onko moottorissa voimaa kun se pyörii. Jos tuntuu vaikealta niin ammatti henkilöt apuun
-
Mittailin virtoja moottorille tulevasta liittimestä.
Tihkulle: vihreä 12,22
punainen 16, -rupeaa tippumaan pikkuhiljaa aina 5-6 volttiin
valkoinen 12,22
Hidas vihreä 12,22
punainen 16,-rupeaa " " " 5-6 volttiin
valkoinen 12,22
Nopea vihreä 0
punainen 12.22
valkoinen 12,22
Äkkiseltään luuulis että olisko sittenkin moottorivika, mitä mieltä ootte?
Toimii siis vain nopealla asennolla, tosin tuntuu, ettei se taidakkaan olla nopein, en oo varma. :o
Hyvää Ystävänpäivää kaverit. Thumb
Lennu
-
Suutarin pitäs pysyä lesteissään, mittailin voltteja, amppeereita olis vissiin pitäny mitata.
Täytyy yrittää uudestaan, kunhan myrsky laantuu, auto ulkona kausipaikalla.
-
Edelleen pysyttelen kannassani, että moottori reistailee. Moottorille tulee 3 syöttöä joista kaksi yhdistyy jos tulkitsin aiemmat viestit oikein.
-
Eiköhän nuo jännitemittaukset pidä tehdä maata vasten. Ja moottori tökättynä pistokkeeseen kiinni. Siitä näkee tuleeko syöttöä kuorma kiinni ja samalla voi kokeilla onko pyörimisessä voimaa.
Sitä paitsi muutamalla ruuvilla kansi kiinni mistä näkee mihin mitkäkin johdot menee , kärjille / moottoriin ?
-
jos moottori pyörii iloisesti niin kyllä vika on siellä ohjauspuolella....
viiksessä tai purkissa
-
Eiköhän nuo jännitemittaukset pidä tehdä maata vasten. Ja moottori tökättynä pistokkeeseen kiinni. Siitä näkee tuleeko syöttöä kuorma kiinni ja samalla voi kokeilla onko pyörimisessä voimaa.
Sitä paitsi muutamalla ruuvilla kansi kiinni mistä näkee mihin mitkäkin johdot menee , kärjille / moottoriin ?
Tässä pätee hyvin tuo sanonta, suutari....... jos sieltä liekit löis, niin sit olisin elementissäni .....
-
Edelleen pysyttelen kannassani, että moottori reistailee. Moottorille tulee 3 syöttöä joista kaksi yhdistyy jos tulkitsin aiemmat viestit oikein.
Kuvan perusteella moottorille tulee maa, virta pyyhkijän kytkimeltä ja kiinteä 12V virtalukon jälkeen jolla palautetaan pyyhkimet lepoasentoon.
-
Kuvan perusteella moottorille tulee maa, virta pyyhkijän kytkimeltä ja kiinteä 12V virtalukon jälkeen jolla palautetaan pyyhkimet lepoasentoon.
Niin minäkin luulin kunnes näin kuvan missä yleismittari . Nastoja näyttäis olevan enemmän.
Mittaajakin oli saanut plussia useampia. Näkisi tuon moottorin pistokkeen kunnolla.
-
Moottorin pistoke näkyy selkeästi aiemmassa viestissä. Tuon syötön pää olisi hyvä nähdä. Minusta näyttää, että punainen ja valkoinen päättyy moottorin liittimeen jossa punainen johto.
-
Moottorin pistoke näkyy selkeästi aiemmassa viestissä. Tuon syötön pää olisi hyvä nähdä. Minusta näyttää, että punainen ja valkoinen päättyy moottorin liittimeen jossa punainen johto.
Punainen ja vihreä johto tulee vastaaviin moottorin johtoihin, valkoinen on tinattu yhteen kolmesta liuskasta, jotka tuolla sisällä on, myös vihreä ja punainen on tinattu yksi kuhunkin liuskaan, joka hankaa rataskehää.
Noiden moottoriin menevien vihreän ja punaisen johdon päässä on kaksi punaista "kärpäsenpaskaa" siellä sisällä.
-
Niin minäkin luulin kunnes näin kuvan missä yleismittari . Nastoja näyttäis olevan enemmän.
Mittaajakin oli saanut plussia useampia. Näkisi tuon moottorin pistokkeen kunnolla.
Sillähän ei ole mitään merkitystä, mitä johtoja liittimeen tulee jos ne ei jatku moottorille
-
Aikalisä:
Kävin kaverini luona kokeilemassa sitä moottoria, hänellä samanlainen hymeri kuin mullakin, kyllä se moottorivialta vaikuttaa, ei toiminut hänenkään piuhanpäässä senenempää kuin mullakaan.
Otettiin vielä kerran auki se rataskansi, liuskat oli kunnossa ja tinaukset ehjät.
Ei muuta kun uuden moottorin tilaukseen, jatketaan sitten kommentoimista.
Kiitos mielenkiinnosta ja osanotosta.
Lennu
-
No hyvä kun selvisi vaiva, toivotaan että sade lakkaa niin saa asentaa ilman sateenvarjoa.
-
Höh.
Jos sade lakkaa niin eihän noita tarvitse.
-
Höh.
Jos sade lakkaa niin eihän noita tarvitse.
Leimahenkilö testaa niitä
-
Kyllä se oli moottorivika, uudella moottorilla taas kaikki pelaa.
Ebaystä kotiovelle valeon paketti 150,02€, hintahaarukka oli melkoinen.
Ei karavaanari tervettä päivää (kalustoa) nää, se on kai tämän jutun suola.
Kiitti mielenkiinnosta ja neuvoista, "lauteilla tavataan..."
Lennu Thumb