Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Ossi66 - 3.02.2020 kello on 12:22
-
Tuli ajankohtaiseksi ensikertaa karavaanarihistoria ssani vaihtaa vaunun akku uuteen.
Hain kaupasta uuden 75Ah Vartan vapaa-ajan akun, jossa oli teipattuna kylkeen tuuletusletku 90-asteen mutkan kera.
Mutta onko akun kansi normaalisti tuulettuva, eli kaasut tulee päädyn reiän kautta ulos ilman muita kommervinkkejä?
Asennetaanko se kulma siis suoraan reikään ilman muita toimenpiteitä?
Mites sitten se toinen pää - siellä on myös reikä?.
Varta ei vastaa kysymyksiin oman kokemuksen mukaan - sivuilla ei tuota neuvota, vaan kehoitetaan ottamaan yhteyttä jälleenmyyjään - Kärkkäisellä eivät tietenkään osaa neuvoa tuossa asiassa.
Tietäjät kertokaa, kiitos ;D
-
Sieltä putkesta tulee/saattaa tulla ulos vetykaasua. Joka on aikas herkkää ja äkästä.
Eli hyvin tuulettuvaan tilaan....
Eipä happokrääsät muutenkaan ole terveellisiä.
-
Sieltä putkesta tulee/saattaa tulla ulos vetykaasua. Joka on aikas herkkää ja äkästä.
Eli hyvin tuulettuvaan tilaan....
Eipä happokrääsät muutenkaan ole terveellisiä.
Enhän minä tuota kysynyt, mutta saattahan tuo olla jollekulle uusi tieto ;D
Ymmärrät kyllä, ettei akku ole vaunussa "hyvin tuulettuvassa tilassa" - siksi se kaasu pitää johtaa putkea pitkin ulos.
Mutta kerro vielä miten tuo asennus tehdään "oikein"
-
Letkun kulmapää akun toiseen reikään ja letkunpää ulos. Ja yleensä toiseen reikään on tulppa mukana eli jos ei ole, vie koko höskä pois ;)
-
Luulisi että molemmat reijät on tulpattu kuljetuksen ajaksi. Letkun voi sitten laittaa jompaan kumpaan reikään kumpi paremmin sopii jos vaikka on vanha reikä lattiassa mistä saa letkun ulos.
-
Letkun kulmapää akun toiseen reikään ja letkunpää ulos. Ja yleensä toiseen reikään on tulppa mukana eli jos ei ole, vie koko höskä pois ;)
Kiitos.
Plusnavassa oli punainen ohut muovisuoja, jonka reunassa pieni "näppylä" - se saattaisi olla toisen pään tulppa ;)
Luulisi että molemmat reijät on tulpattu kuljetuksen ajaksi. Letkun voi sitten laittaa jompaan kumpaan reikään kumpi paremmin sopii jos vaikka on vanha reikä lattiassa mistä saa letkun ulos.
Jos tuollaiset tulpat olisi, pitäisi ne kyllä poistaa jälleenmyyjän toimesta ennen myyntiä - muuten meillä olisi räjähtäneitä akkuja ympäriinsä.
Ja onhan siellä tottakai se läpivienti letku uutta akkua odottamassa, kun on mun omasta vaunusta kysymys ;D
Ei ollu edellisellä omistajalla.
-
ei siinä saa olla tulppaattomia tai letkuttamattomia reikiä. Happoa voi roiskua ja se on vaarallista se.
Eli letku reikään ja letkun toinen pää ulos turvalliseen paikkaan.
https://exide.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/11/Exide_fi_Teknisk_info.pdf
-
Minä liitin pari moottorisahan kapeaa polttoaineletkua akun huohotinreikiin. Letkuille porasin pienet reiät ulkoilmaan.
-
Kyllä Masilla oli tietoa.
Plusnavassa ollut nappula passasi toiseen päähän.
Nyt pitää vielä käyttää akku vaa'alla ja merkata paino päälle, niin huoltovapaan akun huoltotoimet on helppo havaita punnitsemalla korkkeja avaamatta 😉
-
Nyt pitää vielä käyttää akku vaa'alla ja merkata paino päälle, niin huoltovapaan akun huoltotoimet on helppo havaita punnitsemalla korkkeja avaamatta 😉
Mitä siitä puntaroinnista näkee...?
-
Veden määrän, tarviiko lisätä. Monessa vaatii työtä, että pääsee kennoihin käsiksi
-
Veden määrän, tarviiko lisätä. Monessa vaatii työtä, että pääsee kennoihin käsiksi
Boschin kannet ei aukea kun kirveellä.... >:D
-
Veden määrän, tarviiko lisätä. Monessa vaatii työtä, että pääsee kennoihin käsiksi
No paljonko sen painon pitää vähentyä, jotta tietää veden lisäyksen tarpeen...?
-
Boschin kannet ei aukea kun kirveellä.... >:D
Hyvä tieto. Boxerissa on nyt 6 vuotta vanha 100 Ah Bosch. Webastoa voi vielä käyttää puhaltimen ykkösnopeudella n. 20 min. Kun lauhasta etelän "talvesta" selviää, kesä menee vielä heittämällä.
-
Boschin kannet ei aukea kun kirveellä.... >:D
https://youtu.be/Ke_9VdOIINs
-
^ Ei se säästö tule siitä, ettei laita korkkeja vaan siitä, että saa uusia myytyä tiuhemmin
-
Miten paino korreloi huoltotarpeen kanssa? Vetyähän sieltä akusta poistuu, se ei paina juuri mitään.... ;)
Ja jos kaasua poistuu niin sitten jäljelle jäävä vesi on ns raskasta vettä... :o :o :o
-
No paljonko sen painon pitää vähentyä, jotta tietää veden lisäyksen tarpeen...?
Sehän riippuu mitä pitää rajana. Desi / kenno kannattaa jo lisätä.
-
Joskus akusta tyhjenee vain 1 tai kaks kennoa... paino ei siis välttämättä hyvä mittari.
Eikö samalla vaivalla kierrä korkit auki ja kurkkaa mikä tilanne?
Joskus myös sivuseinämästä näkyy hyvällä lampulla läpi valaisten pinnan korkeus.
-
Joskus akusta tyhjenee vain 1 tai kaks kennoa... paino ei siis välttämättä hyvä mittari.
Eikö samalla vaivalla kierrä korkit auki ja kurkkaa mikä tilanne?
Joskus myös sivuseinämästä näkyy hyvällä lampulla läpi valaisten pinnan korkeus.
Kyllä, mutta silloinhan se akku on jo rikki, jos noin pääsee käymään.
Näissä huoltovapaissa on harvemmin helposti kierrettäviä korkkeja - kato Lerssisen video.
Jos on normaalit korkit, katotaan nestemäärä tietysti pari-kolme kertaa kesässä.
Mihin muuten luulet lopun siitä vedestä katoavan, jos saat akusta vain vetyä ulos ;D
-
Jos haetaan kaupasta 10 eri merkkistä uutta akkua, kuinka monesta löytyy vielä ne auki kierrettävät korkit? Jossain pienkoneissa olen nähnyt korkkeja ja jostain löytyy teipin alta ja kielletty avaamasta. Avaan silti, jos sellaset on. Niin toimin itsekin.
Mutta lienee turhaa paskan jauhantaa puhua tänä päivänä mistään avattavista korkeista yleisellä tasolla? Tähän on valitettavasti tultu.
Jos akku kerran on tyhjä, eikö samalla vaivalla voi jo veivistä käynnistää?
-
Kyllä, mutta silloinhan se akku on jo rikki, jos noin pääsee käymään.
Näissä huoltovapaissa on harvemmin helposti kierrettäviä korkkeja - kato Lerssisen video.
Jos on normaalit korkit, katotaan nestemäärä tietysti pari-kolme kertaa kesässä.
Mihin muuten luulet lopun siitä vedestä katoavan, jos saat akusta vain vetyä ulos ;D
Siinä sitä pohtimista...jos vaan kaasua tulee ulos niin jää jäljelle akkuun... :laugh:
-
Vedestä kun vetyä tehdään, niin vesi haihtuu ;)
-
Siinä sitä pohtimista...jos vaan kaasua tulee ulos niin jää jäljelle akkuun... :laugh:
Sieltä akusta tulee ulos räjähdyskaasua eli vedyn ja hapen sekoitusta joka räjähtää helposti.
Nim. Kokemusta on
-
Kyllä, mutta silloinhan se akku on jo rikki, jos noin pääsee käymään.
Näissä huoltovapaissa on harvemmin helposti kierrettäviä korkkeja - kato Lerssisen video.
Jos on normaalit korkit, katotaan nestemäärä tietysti pari-kolme kertaa kesässä.
Mihin muuten luulet lopun siitä vedestä katoavan, jos saat akusta vain vetyä ulos ;D
Onhan niissä yleensä se "pintakoho" - jos vesiakku vettä vailla (valkoisella=osta uusi, valmistajan neuvo), Toisisa "vihreä"=hyvä, "musta"=no-joo..
(https://www.vw.com.hk/content/dam/vw-ngw/international-mastersite/after-sales/parts/battery/Teas_your_energy_level_at_a_glance_16-9.png/_jcr_content/renditions/original.transform/med/img.png)
Ei kirvestä, vaan puukkoa peliin, josko kansi olisi avattavissa - ehkä suljettavissakin :D
Ennen sitä kannattaa tarkkaan tarkastaa akun kansi. Jos ei löydy pilliä, eikä paikkaa/tulppaa, avaaminen kannattaa unohtaa. Vesiakkujakin on suljettuja (vrla). Sisällä on pieni "paineakku", joka kerää vetyhöyryt ja päästää ne palaamaan akkunesteeseen tiivistyttyää. Systeemissä on varoventtili, jos liikoja painetta ottaa. Voi olla että Lerssisen Varta oli tällainen..
-
Vesi H2O on siis vetä ja happea, jotka voidaan erottaa vedestä sähkövirralla. Ja sitähän akussa on ;D
Akut ovat vaarallisia suurelle osalle ihmisiä. Ammattilaiset tehkööt tarvittavat hapotukset, asennukset ym. huoltohommat ja akun vaihdot (uusiin) autoihin ja koneisiin.
Parempi ettei akkuihin kuka tahansa edes koske. Ja näinhän onkin, esim suuri osa autoilijoista ei tiedä missä akku on, ehkä konepallin alla.
Akusta voi saada voimakkaan, jakoavaimen sulattavan oikosulun ja tulipalon, tai se voi räjähtää silmille ja kaatua ja happo vaurioittaa. Se voi myös pudota varpaalle luita rikkoen :(
Siksi tuntuu että nykyiset "huoltovapaat" akut ovat aika käytännöllisiä meille taviksille akun käyttäjille vaikkapa soutuveneessä sähköperämoottorin voimanlähteenä. Myös kierrätyksessä ja uusiokäytössä suljetut akut ovat turvallisempia. Jos siis lyijyakun käyttöikä lyhenee koska vettä ei voi lisätä, se lieneee kokonaisuutena ihan OK.
Mutta tuollainen huoltovapaa Varta-akku ilman kaasunpoistputkea on minullakin nyt vaunussa, entinen sähköperämoottorin akku. Mielenkiinnosta avaan akun, lisään vettä ja jatkan näin sen käyttöikää.