Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: ..... - 10.12.2019 kello on 00:20
-
Kortti, aihio mistä kannattaisi alkaa rakentamaan. Mitä ottaa huomioon ostotilanteessa, mihin C kortti riittää? Vakuutukset, kulutukset, ihan mitä on joku saanut aikaan itse rakentamalla matkailu bussin. Mielenkiinnolla juttuja ja kuvia tänne tulemaan:
-
Enemmän tietoa on https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/viewforum.php?f=1&sid=639f53513153fdc9d7032faaf3d9546f Tuolta sitä tiatoo sinulle löytyy.
-
Tätäkö meinasit? ;D
https://kiertonet.fi/ajoneuvot/muut-ajoneuvot/kirjastoauto-34938
-
Ei noin tyytistä ole kyllä vara..haussa noin 4 000- 5 000 e rojekti
-
Joskus sivusta lukenut muiden bussiprojekteja. Jos joutuu teettämään kaikki teknisen puolen korjaukset jossain niin minimissään 100 e/tunti plus osat. Viiden tonnin hintaluokassa teetettävää voi riittää. Silti suurin ongelma on ruoste.
2020 menee kai edelleen ylileveet paaliin. Jos on erityisen halvalla myynnissä ni kannattaa varmistaa auton leveys.
-
Joskus sivusta lukenut muiden bussiprojekteja. Jos joutuu teettämään kaikki teknisen puolen korjaukset jossain niin minimissään 100 e/tunti plus osat. Viiden tonnin hintaluokassa teetettävää voi riittää. Silti suurin ongelma on ruoste.
2020 menee kai edelleen ylileveet paaliin. Jos on erityisen halvalla myynnissä ni kannattaa varmistaa auton leveys.
Eikös yli 12m pitkien erityisluvissakin ole eräpäiviä
-
Katseleppa tuolta.
https://autoline24.fi/-/linja-autot/Viro--c65cntEE?gclid=CjwKCAiAob3vBRAUEiwAIbs5ThItg0ZKHM5cCjyYYJguZQVN98lyxv4t2uBskzwE3GRvbH3QukLaqxoC5EkQAvD_BwE
-
Tuon hintaisia busseja pitää käydä katsomassa paikan päällä ja alusta on ehdottomasti nähtävä kunnolla ja mielellään ymmärrettävä mitä näkee.
Lähtee bussinostokuume yleensä äkkiä :-[ :-X
PS:mullakin oli yks kevät bussikuume ja helpotti nopeasti kun kävin kahta katsomassa ^-^
-
Tossa on kaverilla valmis laite myynnissä Pusulassa. kai jonkun 14.000€
https://www.nettikone.com/volvo/victor/1840415
-
Kannattaa muistaa, että noihin -70 ja -80 luvunkin busseihin ei saa enää mitään varaosia valmiina...
Korkeintaan suodattimia löytyy.
-
Eikös yli 12m pitkien erityisluvissakin ole eräpäiviä
Mahtaako sillä olla merkitystä, kun kuorma-auton pituus muuttui 13 metriin.
-
Mahtaako sillä olla merkitystä, kun kuorma-auton pituus muuttui 13 metriin.
Uudenkin tieliikennelain mukaan 1+8 hengen matkailuautoksi muutettu entinen linja-auto on M1-luokan henkilöauto, jonka maksimipituus on edelleen 12 metriä. Pitempi vaatii poikkeusluvan. M1 autona tuolle riittää kokonaismassan mukaan C1 tai C- ajokortti.
Yli 8 matkustajaa vaatii sitten vastaavasti D1 tai D-korttia.
Henkilöauton korkeus saa olla 4,4 m ja leveys 2,55 m.
-
https://www.nettikone.com/mercedes-benz/o-303/1692144 (https://www.nettikone.com/mercedes-benz/o-303/1692144)
Jos tuo on ajokunnossa ei se lakkaa kulkemasta kuin räjäyttämällä.
Tällaista voi vielä korjatakkin ,jos osaa.
-
https://www.nettikone.com/mercedes-benz/o-303/1692144 (https://www.nettikone.com/mercedes-benz/o-303/1692144)
Jos tuo on ajokunnossa ei se lakkaa kulkemasta kuin räjäyttämällä.
Tällaista voi vielä korjatakkin ,jos osaa.
Tätä kattelin ittekkin..nuot sivuikkunat on varsin mukavat. Jos rikkoutuvat ni eipä taida helposti uutta saada tilalle. Väri hyvä,säästyis maalausurakalta ja merkkikin on yx suosikeista. Thumb
-
Tätä kattelin ittekkin..nuot sivuikkunat on varsin mukavat. Jos rikkoutuvat ni eipä taida helposti uutta saada tilalle.
Noita tekee lasifirmat hetkessä.
-
https://www.nettikone.com/mercedes-benz/o-303/1692144 (https://www.nettikone.com/mercedes-benz/o-303/1692144)
Jos tuo on ajokunnossa ei se lakkaa kulkemasta kuin räjäyttämällä.
Tällaista voi vielä korjatakkin ,jos osaa.
Jos aloittaa rakentamisen perus kaupunkibussista työtä on paljon ja kustannukset nousee. Kirjasto tai kauppa-autosta kun aloittaa pääsee vähemmällä. Niissä on eristeet paremmat ja usein varustukseen kuuluu iso aggregaatti. Pitkän matkan turistibussissa etuna taas valmiit säiliöt, ja ovat olleet vähemmän rasittavassa ajossa
-
Jos aloittaa rakentamisen perus kaupunkibussista työtä on paljon ja kustannukset nousee. Kirjasto tai kauppa-autosta kun aloittaa pääsee vähemmällä. Niissä on eristeet paremmat ja usein varustukseen kuuluu iso aggregaatti. Pitkän matkan turistibussissa etuna taas valmiit säiliöt, ja ovat olleet vähemmän rasittavassa ajossa
Hyvä huomio Thumb. Tekniikaltaan teräskuntoinen olisi ihan tärkein kriteeri,mutta tämä heti sen perään.
-
Kaupunkibussi ja matalalattiainen on toisaalta kätevä laite ja aihiot halpoja mutta niiden maantiekulutus on jotain ihan uskomatonta verrattuna turistimalliin.
Se että paljonko se haittaa on toki ihan omista ajoista ja määristä kiinni, huomionarvoinen asia kuitenkin..
-
Kaupunkibussi ja matalalattiainen on toisaalta kätevä laite ja aihiot halpoja mutta niiden maantiekulutus on jotain ihan uskomatonta verrattuna turistimalliin.
Se että paljonko se haittaa on toki ihan omista ajoista ja määristä kiinni, huomionarvoinen asia kuitenkin..
Hmm..🤔 uutta tietoa tämäkin. Kyllä sillä kulutuksella on kovastikkin väliä.Kiitosta jälleen🙂👍
-
Määhän vielä joskus teen sen linuri-matkailulaitteen mutta sitä odotellessa..
Jos olis rajaton rakennusbudjetti niin aihio olis jotain tällaista
https://www.nettikone.com/setra/s309hd/1724576
Pituus sellainen että mahtuu melkin mihin vaan, kuitenkin alla ruuma (mihin saa vedet ja tekniikat) ja moottori takana. Kenties helpoin huoltaa ja meteli on ajon aikana kuskille pienin. Mullahan oli osaomistus tällaiseen aikanaan mutta se meni vähän keskeneräisenä eteenpäin
https://www.youtube.com/watch?v=MLDUyMx-frw
-
^ muistelinkin nähneeni tämän sun videon joskus.
-
Jos Aihioita tulee halpoja vastaan, niin saa kyllä antaa ilmi niitä. Ja mielellään noita vähempi kulutuksellisia. Sen verran on kyllä muitakin "rojekteja" tulossa että maltilla pitää hommata.
-
Mitähän polttoainetta nuo Viron ja ent. Neuvostoliiton ajopelit mahtaa käyttää? Josku 80-90 lukjujen taitteessa oltiin Vironmaalla niin silloin tais se meidän "turistibussi" kulkea petroolilla tai jollain muulla litkulla. Ei se ainakaan dieseliä syönyt, lähinna kuulosti kuplan koneelta.