Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: jus66si - 9.12.2019 kello on 17:57
-
Tuli sitten starttiakku vaihdon eteen. Lähinnä tuo ilmeni niin, että -5 asteisen vuorokauden jälkeen ei oikein halunnut pyörittää konetta, vaikka latasin parikin kertaa. No, ei muuta kuin paikalliseen korjaamoon ja uusi akku kantoon, kun suoraan hyllystä löytyi sopivan kokoinen ja hintainen merkkiakku ja ei kun vaihtopuuhiin.
Oli kyllä mielenkiintoinen vaihtaa.Ensin elektroblokista katkaisijasta naps virta pois. Sitten hupiakkukaapelien dieselsulakkeet pois. Seuraavana konehuoneeseen ja sieltä varoiksi pois pluskaapelista 50A sulake ja kaksi pienempää sulaketta myös. Nappasin paisuntasäiliön irti kiinnikkeistä ja pistin mustekalalla sivuun, näin tuli kaivattua lisätilaa. Akun kiinnikepultit olikin ruostuneet, nekin sitten vaihdan samalla. Miinus kenkä pois ja sitten plus kenkä. Sitten miinuspää edellä akku hieman vinossa ulos. Akun alustan puhdistin ja ruostesuojasin ja laitoin muovisen valumalevyn takaisin.
Sitten uusi Bosch tilalle jonka olin jo valmiiksi varmistanut täyteen. Plus pää edellä akku hivuttamalla onkaloonsa. Kiinnikkeet uusilla pulteilla paikalleen. Napasuojukset pois. Plus kenkä kiinni,(hieman ahdasta oli) sitten miinus. Sitten paisuntasäiliö paikoilleen. Sitten sulakkeet pluskaapeliin takaisin.
Seuraavaksi hupiakkujen dieselsulakkeet paikalleen. Sitten elektroblokkiin virta.
Vielä yleistarkastus ja starttaus. Lähti "kuin palmun alta" sanonta pitää kutinsa.
Seuraavaksi latausjännitteen tarkastus sekä starttiakun suuntaan, että hupiakuille. (14,6V)
Radiosoittimen ohjelmointi ja kello aikaan. Konepelti kiinni ja moottori sammuksiin.
Sitten alkoikin vanhan akun tutkiminen.
Oli outo merkki. Centro Starter Batterie , Italialaiseksi luulemani, olikin ilmeisesti Saksanmaalta päin. 88Ah.Yksi mies sanoi tuossa että olisi ehkä Boschin varastolta lähtöisin tuo Centro.
Mietin sitten akun ikää, ja lopulta löytyi akun päädystä hintalapun kokoinen tarra 02 -07 ::) Piti oikein kaksi kertaa katsoa. Oliko tuo totta että olis Helmikuu 2007.... ja nyt on Joulukuu 2019 . Että melkeen 13 vuotta olisi ikää?
Mites on, onko muille tuo merkki tuttu? Ja kuinka pitkään ovat akkunne kestäneet? Meillä on Hymer ollut vuodesta 2011 ja kertaakaan ei ole starttiakkua vaihdettu. Pari kertaa nesteet tarkastettu ja ladattu älylaturilla täyteen. Muulloin EBL 99 hoitanut lataukset ja tietysti auton oma laturi.
Tässä työnsä tehnyt Centro
(https://karavaanari.org/kuvat/1575907836.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1575907849.jpg)
Uusi Bosch onkalossaan.
(https://karavaanari.org/kuvat/1575907863.jpg)
-
Ilman webastoa ja turhia ylläpitolatauksia, sekä ettei akku syväpurkaudu. Itsellä ainakin kestänyt +10 vuotta.
-
Näytää jatkuvassa käytössä olevat akut helpostikin kestävän sellaiset 8-12 vuotta. Aikoinaan Pakkasakun ensinmäisen sarjan huoltovapaata käynnistysakkua kokeillessani, se kesti käytössä vain 4 vuotta. Viimeksi henkilöpiiliin ostamani Varta kesti taas 15 vuotta.
-
Mulla on autossa käytössä vielä sama akku, joka oli autossa helmikuussa 2009, kun auto tuli meille.
Polttoainelämppäri ollut koko ajan käytössä, mutta koskaan en oo antanut akun mennä tyhjäksi. Laturikin meni aikanaan vaihtoon ääntämisen vuoksi ennen rikkoontumista, niin ei silloinkaan tarvinnu purkaa akkua tyhjäksi.
Kohta taitaa joutua vaihtamaan 🤔
-
Ihan mielenkiinnosta, mikä on Centron nestepintojen tilanne?
-
Mulla on transiitissa vielä vuoden 2006 kevään starttiakku.
Pitäs ehkä kohta uusia...mutta hätätilassa virtaa saa hupiakustakin joten ei niin kriittinen.
-
Boschin harmaakuorinen vapaa-ajanakku kesti reilut puolitoista vuotta. Syystä tai toisesta ko "merkkiakkuun" Bosch oli määrittänyt takuuajaksi yhden vuoden.
Ei tule taloon ihan helpolla toista Bosch-akkua, vaikka muuten kokemukset merkistä ovat kohtalaisen hyvät.
-
Joo jotenkin omien kokemuksien pohjalta vois ajatella, että tän päivän akut eivät enää kestä tota noin 15 Vuotta. Tän päivän akut ovat vanhoihin akkuihin verrattuna huomattavasti keveämpiä. Sillä akun painosta voi päätellä hiukka sen kestävyyttäkin. Tän päivän tavaroita ei mielestänikään tehdä enään niin pitkäikäisiksi mitä ennen.
-
Boschin harmaakuorinen vapaa-ajanakku kesti reilut puolitoista vuotta. Syystä tai toisesta ko "merkkiakkuun" Bosch oli määrittänyt takuuajaksi yhden vuoden.
Ei tule taloon ihan helpolla toista Bosch-akkua, vaikka muuten kokemukset merkistä ovat kohtalaisen hyvät.
Sama kokemus itsellä Vartasta, eka meni 1v sisällä takuuvaihtoon, mutta kun se toinenkin sitten napsahti alta 6kk, niin ihan samat loppupäätelmät, ei tule Vartaa enää tähän taloon >:(
Tän päivän akut ovat vanhoihin akkuihin verrattuna huomattavasti keveämpiä. Sillä akun painosta voi päätellä hiukka sen kestävyyttäkin.
Tuossa just hommasin uuden 180Ah hupiakun vaunuun, melkoinen 60kg jöntti, kun nuo yleensä ovat siellä 45...50kg haarukassa ^-^
-
tollasesta jätistä saa jo 30 euroa kun vie romikselle....
Yksi kallis uusi akku kesti kanssa aurinkokennosähköis sä vähän päälle vuoden ja kuoli...oli vielä joku pro versio olevinaan....erityi sesti tuohon käyttöön suunniteltu. >:D
nyt tilalla isompi perinteinen lyijyakku ja on toiminut taas jo useemman vuoden.
Iso lyijyakku oli vielä puolet halvempi. Thumb
-
Boschin harmaakuorinen vapaa-ajanakku kesti reilut puolitoista vuotta. Syystä tai toisesta ko "merkkiakkuun" Bosch oli määrittänyt takuuajaksi yhden vuoden.
Ei tule taloon ihan helpolla toista Bosch-akkua, vaikka muuten kokemukset merkistä ovat kohtalaisen hyvät.
Mulla Boschin starttiakku nonAGM 100 Ah kestänyt Boxerissa helmikuussa 6 vuotta. Aina mietin että nyt on viimeinen talvi, luulen että vielä tämäkin talvi selvitään. Yhtälö on vähän huono... Webaston ahkeraa käyttöä ja lyhyttä matkaa talvisin. Webasto on siitä fiksu, että sammuttaa itsensä, jos virta vähissä ja starttivirtaa jää aina käynnistystä varten.
Sama kokemus itsellä Vartasta, eka meni 1v sisällä takuuvaihtoon, mutta kun se toinenkin sitten napsahti alta 6kk, niin ihan samat loppupäätelmät, ei tule Vartaa enää tähän taloon >:(
Vartan ensiasennuslaadusta omat kokemukset. Kahdessa autossa akut kesti kymmenen vuotta, sitten vaihtoon varmuuden vuoksi. Toiset on ajannut noilla ensiasennus Vartoilla vielä pidempään.
-
Mulla Boschin starttiakku nonAGM 100 Ah kestänyt Boxerissa helmikuussa 6 vuotta. Aina mietin että nyt on viimeinen talvi, luulen että vielä tämäkin talvi selvitään. Yhtälö on vähän huono... Webaston ahkeraa käyttöä ja lyhyttä matkaa talvisin. Webasto on siitä fiksu, että sammuttaa itsensä, jos virta vähissä ja starttivirtaa jää aina käynnistystä varten.
Vuosi sitten hain Motonetista uuden akun Boschin tilalle.
Kyllä se vielä väänsi Ransun käyntiin mutta Weba ei enää käynyt täyttä aikaa.
Ongelma toki korjaantui yhdellä napin painalluksella, jos oli autossa, muuten homma oli ikävää.
-
Minulla on v2007 Ducatossa vielä alkuperäinen akku, akku on valmistettu muistaakseni 2006 ja vielä ainakin kesällä starttasi kohtuullisesti, en nyt pakkasilla ole käyttänyt, mutta varmaan alkaa olla loppu lähellä. En ole muutamaan vuoteen katsonut akkutilaan, joten en muista kenen tekemä akku on.
-
Meijän mökissä on orkkisakut,mallia 2004. Merkki on Fiamm. Viime talvena testattiin ajopuolen akku ja hyvät käynnistysvirrat antoi. Ei kyllä näillä nykyisillä taida samoihin vuosiin päästä..
-
^ Mulla saman ikäluokan mönkijässä myös Fiamm. Luulen, että on alkuperäinen. Talvet kiinni mönkijässä ja keväisin lataus ja vesien tarkistus. Sitkeä, pieni akku. :o
-
Myös ns. huoltovapaista (= tarra liimattu täyttökorkkien päälle) lyijyakuista kannattaa seurata kennojen nestepintoja ja lisätä tarvittaessa.
jos siis haluaa akulleen mahdolisimman pitkän käyttöiän.
-
Ihan mielenkiinnosta, mikä on Centron nestepintojen tilanne?
Olen siihen pari kertaa kahdeksan vuoden aikana lisännyt akkuvettä tuolla koeputkimittarilla, kun on sen verta ahdas onkalo. Mittasin puutikun avulla sen nesteen aina pari kertaa vuodessa. Nestepinta on kennolevyjen yläpuolella n vajaa 1 cm. Eli kennot upoksissa, kun tuossa taskulampulla nyt viimeksi valotin ja katsoin. Mulla on se tuossa latauksessa tänään ollut, kun aamulla mittasin niin 12,54V näytti yleismittari. Ominaispainot on sellaset ettei kennokohtaisia eroja merkittäviä ole.Veikkaan kuitenkin että itsepurkautumista vois olla jo kun ikää akulla on. Nään kun lataan täys ja annan olla muutaman päivän ittekseen ja tarkastan ominaispainot ja jännitteet..
Ja kyllä noi kumpikin painoi ihan kiitettävästi kun tuolla konehuoneella niitä sai touhuta. Bosch painaa 23 kg toi Centro varmaan sen saman. Tuossa taitaa olla samanlainen S5 013 100Ah
https://www.virtasenkauppa.fi/kaynnistysakku-s5-12-v-100-ah-bosch-33138
-
Myös ns. huoltovapaista (= tarra liimattu täyttökorkkien päälle) lyijyakuista kannattaa seurata kennojen nestepintoja ja lisätä tarvittaessa.
jos siis haluaa akulleen mahdolisimman pitkän käyttöiän.
Olikohan se juur Bosch, josta ei saa kantta irti kun kirveellä...
-
Olikohan se juur Bosch, josta ei saa kantta irti kun kirveellä...
En tiedä, ei ole vielä tullut sellaista vastaan johon ei veden lisäys onnistu.
Jonkun Touotan ns. "alkuperäis"akun kanssa joutui vähän aikaa puuhastelemaan mutta sekin aukesi lopulta. Siis siten että kannen sai vielä kiinnikin.
-
Eräs akkualan ammattilainen totesi meikäläiselle kauan sitten, että mikäli akku alkaa kuluttaa vettä ja lataus on kunnossa, niin finaali alkaa häämöttää.
En silloin suoralta kädeltä uskonut, mutta vuosien saatossa olen huomannut asian pitävän harvinaisen hyvin paikkaansa.
-
Eräs akkualan ammattilainen totesi meikäläiselle kauan sitten, että mikäli akku alkaa kuluttaa vettä ja lataus on kunnossa, niin finaali alkaa häämöttää.
No tuo vesihän haihtuu sieltä eniten kun akku ns. keittää, joka taasen aikaansaadaan ylilatauksella (laturivika) tai yhden kennon kohdalla kun alkaa napajännite jo olemaan jotain muuta kuin uutena (akkuvika), jolloin se toimiva laturikaan ei mitenkään havaitse että tuo yksittäinen kenno on jo omassa "täydessään" vaikka muissa kennoissa vielä vajausta onkin. Yksi vaihtoehto voi olla myös kennon pintojen rapistuminen hiljalleen, jolloin sitä sakkaa kertyy kennon pohjalle ja sitä kautta alkaa vuotovirrat kulkemaan, pahimmassa tapauksessa koko kenno on oikosulussa :-\
-
Woima akusta pelkää miinusta.. kaks kpl ollut toinen n.8 kk ja toinen n. 10 kk ja jännitteet laski 9-11 Volttiin. 180ah akkuja oli molemmat. Meillä päin iso akkuliike möi "halppis" akkuja tässä viimeiset 5-10v nyt ovat vaihtaneet tuotteet muutamaan "laadukkaaseempaan" merkkiin. Sanoivat että takuuvaihto oli niin suurta että koittaavat josko paremmilla merkeillä vähenis... Nyt on kyllä hinnatkii sellaiset että kaks "halppista" sais samalla mutta takuuhan ei sit tietenkään jatkunut pidemmäksi. Itsellä mitä noita akkuja tuossa pyörii (useita ja eri merkkisiä) niin sanoisin että yksilöitä ovat merkistä riippumatta. Aika sen näyttää miten kestävä oli sit halppis tai kallis...
-
Pikkuisen menee aiheesta sivuun, mutta nyt nämä Litiumrautafosfaatt iakut alkaa jo olla niissä hinnoissa että taidan kohta hankkia mökille tällaiset, saa helposti kennoja yhdistelemällä halutun jännitteen, mökillä minulla on 48v systeemit ja aurinkopaneelien säätimessä on näille akuille latausmoodi. Nämä akut tulee Saksasta vaikka sitä ei tuossa ole erikseen mainittu, joten tulleja ja veroja ei mene. https://www.aliexpress.com/item/33054219276.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.ca8e2837fh4OAz&s=p&algo_pvid=c4a9a596-2498-4a53-9400-69f86511e079&algo_expid=c4a9a596-2498-4a53-9400-69f86511e079-6&btsid=81850f33-af2b-47df-848f-8dac5693525d&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_53
-
vaatiikos tuollaaset kuljetukset jo ADR luvat.....
-
vaatiikos tuollaaset kuljetukset jo ADR luvat.....
Nuo säännökset eivät koske kuluttajan suorittamia kuljetuksia joissa kuljetetaan kuluttajapakkauksia .
Eli vaikka rimorin takatalli täyteen jos kantavuus piisaa
-
Meinaatko että jos lastaan peräkonttiin vaikka 200kg dynamiittia niin en tarvitse adr/vak jos olen yksityishenkilö kun siirrän sitä hangosta nuorgamiin?
Ja tuossa aiemmassahan se siirtyy kuljetusliikkeen toimesta... no ne tietty tietää velvollisuutensa joten ei kai ongelmaa.
-
Nuo Lifepo4 akut on käsittääkseni turvallisimmat akut tänä päivänä, kestää rajuakin lataamista, on vakaa akku, eikä käytetyt kemikaalitkaan ole kovin myrkyllisiä, taitaa sähköautojen akut olla näitä, ei ole aivan huippua tehopainosuhteeltaa n, mutta muuten tosiaankin turvallisia.
-
Mä ymmärsin, että tulevat mökille, eikä takatalliin... ;D
-
Meinaatko että jos lastaan peräkonttiin vaikka 200kg dynamiittia niin en tarvitse adr/vak jos olen yksityishenkilö kun siirrän sitä hangosta nuorgamiin?
Ja tuossa aiemmassahan se siirtyy kuljetusliikkeen toimesta... no ne tietty tietää velvollisuutensa joten ei kai ongelmaa.
Kyllä näin se menee. Mutta saako yksityishenkilöllä olla 200 kg räjähteitä halussa onkin eri juttu.
-
Missäs tuo vapautus lukeepi?
Jos tuollainen on olemassa niin sitten esim kaikki radioaktiivisen lähteen kuljetukset kannattaa hoitaa yksityisnhekilönä farkun takaluukussa sen sijaan että tilaisi virallisen kuljetusliikkeen hirveään hintaan...
-
Missäs tuo vapautus lukeepi?
Jos tuollainen on olemassa niin sitten esim kaikki radioaktiivisen lähteen kuljetukset kannattaa hoitaa yksityisnhekilönä farkun takaluukussa sen sijaan että tilaisi virallisen kuljetusliikkeen hirveään hintaan...
Kuluttaja saa kuljettaa vaarallisia aineita ilman ARD lupaa kuluttajapakkauksis sa omaan käytöön.
Mutta sinä tunnut olevan sen verran erikoinen tapaus että varmaakin viranomaisten pitää sorvata lakiin poikeus joka kieltää sinulta akkujen, kaasun, räjähteiden, aseiden ja polttoaineen kuljetuksen kokonaan ;)
P.s. tuolta se löytyy https://www.traficom.fi/fi/liikenne/liikennejarjestelma/vaarallisten-aineiden-kuljetusta-koskevia-saadoksia-ja-maarayksia
-
Luulisi siinä joku raja olevan noissa kuluttajapakkauksis sakin.... tai sitten nuo vapaa määrät pitää sisällään myös kuluttajat eli jos määrä menee yli niin pitää olla adr
Tuo laki on sen verran iso hässäkkä ettei tuollasta jaksa kukaan koluta läpi. ???
-
Lait on semmosia.
Kun tulityökortti on mennyt wanhaksi, en enää ole vastuussa mistään... ;D