Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Desibeli - 1.09.2011 kello on 14:41
-
Olisi tarkoitus ottaa reissuun mukaan fillari.
Kertokaapa kokemuksia polkupyörän kuljettamisesta matkailuvaunussa.
Mikä on järkevin tapa kuljettaa polkupyöriä (2 kpl)?
kyseleepi Desibeli
-
Riippuu vähän mistä vinkkelistä järkeilee;
- pyörän kannalta paras; ovesta sisälle ja kuormaliinoilla kiinni.
- kompromissina; telineessä (vähiten tiellä). Likaantuvat ja ovat altiina "pitkäkyntisille". Tosin jotkut suosivat auton katolle ripustamista, mutta jos on katto korkealla..
Molempia käytin, vaikkakin suosin jälkimmäistä..
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/kafi/kafi&subbe3.jpg)
Tosin m-auton kanssa suosin takatalliin tunkemista, jos yksin olen liikkeellä - muutoin tellinkiin..
Taittopyörien ollessa kyseessä, ei kait tällaisia kysymyksiä edes tule ;D Vaikka istuinlaatikkoon..
-
Aisan päällä olevassa telineessä meilläkin fillarit kulkee. Onneksi on kippaavaa mallia oleva teline, muutoin ei taitaisi kaasupullokoteloon päästä käsiksi...
(http://peditio.net/karavaanari/aisa.jpg)
-
Aisan päällä telineessä kulkee hyvin 2 aikuisten ja 1 lastenpyörä.
Takaseinään asennettava telinehän olisi mielestäni mukavampi käytössä, jos raskisi vaan tehdä reikiä takaseinään.
Sotkuhommasta selviää pyörien peitteellä.
-
Taittopyörien ollessa kyseessä, ei kait tällaisia kysymyksiä edes tule ;D Vaikka istuinlaatikkoon..
Jees, meillä Helkama Jekut takakontissa.
-
Jos ei nosta vaunuun sisälle niin taitaa olla kaksi vaihtoehtoa jotka on tulleet jo tässä esiin, teline joko aisanpäälle tai takaseinään. Perusmallina ensimmäinen on edullinen ratkaisu, aisan päälle myydään kiinnikettä johon saa tavallisen auton perässä käytettävän pyörätelineen kiinni. Toimiva ratkaisu mutta vaikeuttaa etulaatikkoon menoa. Tätä voi tieten helpottaa pakkaamalla leiriytymiseen tarvittavat välineet auton peräkonttiin jolloin pyöriä ei tarvitse siirtää heti leiriä pystyttäessä. Toinen vaihtoehto on pyöräteline takaseinään, maksaa huomattavasti enemmän mutta siellä pyörät eivät ole tiellä ja kulkevat mukavasti mukana.
Ennen kuin päättää mihin laittaa pyörät kannattaa ottaa huomioon aisapaino. Jos fillarit tulee aisan päälle niin aisapaino lisääntyy kun taas takaseinässä aisapaino voi pienentyä joka huomattavasti. Takaseinä telineessä kun lisäpaino tulee niin kauas aisasta kuin ikinä mahdollista ja monesti teline saattaa jopa olla korkealla.
-
Takaseinä telineessä kun lisäpaino tulee niin kauas aisasta kuin ikinä mahdollista ja monesti teline saattaa jopa olla korkealla.
Mihin tämä vaikuttaa?
-
Mihin tämä vaikuttaa?
vaunun painopisteeseen, ja sitä kautta vaunun veto-ominaisuuksiin.
-
meillä kulkee vaunun aisalla kaksi muksujen pyörää ja auton takaluukussa kaksi taittopyörää
-
Noista taittopyöristä sen verran, että kannattaa ottaa perusteellinen koeajo ennen ostoa. Jotkut mallit ovat hengenvaarallisia, esim. saattaa mennä selälleen ihan yks kaks.
-
Kuningaskuluttajass a oli taittopyörä testi:
http://areena.yle.fi/ohjelma/3388
Loppuu 8.9.
-
vaunun painopisteeseen, ja sitä kautta vaunun veto-ominaisuuksiin.
Nimenomaan painopisteeseen ja sitä kautta veto-ominaisuuksiin. Jos lukee vaunujen ohjekirjoja niin kaikki painavimmat tavarat (esim. etuteltta) suositellaan kuljetettavaksi mahdollisimman matalalla akselin päällä. Pyöräteline vaunun takaseinässä on liki vastoin kaikkia pakkausohjeita mutta täysin toimiva ratkaisu. Ennen hankkimista ja asennusta kannattaa kuiten vähän mittailla aisapainoa paljonko sitä on varaa keventää. Kaksi aikuisten pyörää kaukana akselin takana saattaa keventää liikaa.
-
Meillä kulkee myöskin aisan päällä kaksi pyörää.Nokka pyörä aisassa vaan hankaloittaa huomattavasti pyörien ripustamista.Olen jo jonkin aikaa haikaillut auton perään asennettavaa,muistaakseni thule on ainoa valmistaja,telinettä.Se nostaa kyllä pyörät aika korkealle mutta ei haittaa vaunun irroitusta tai kiinitystä koukkuun.Myös rekisterikilpi näkyy telineen alta ja vilkut näkyvät.Tossa joku tavaratorilla semmosta keväällä kauppas,en kumminkaan saanut kysyttyä sopisko se hyndain perään.Se ois sillai kiva kun pyöriä ei tarttis ottaa ollenkaan pois telineestä ellei aio ajella niillä.Minua vähän epäilyttää se vaunun perään laitettava teline,kun takana on vaan se pesuhuone ja seinä rakenne saattaa olla keveämpi kuin noissa makuuhuone malleissa.
-
Pikkuisen epäilen ettei takaseinän rakenteessa taida juurikaan olla eroa sen mukaan onko vaunun perällä makuuhuone vai pesuhuone. Mitään oikeaa tietoa ei ole mutta kuvittelisin että sisustuksesta riippumatta runko on sama, vain sisustus ja sen järjestys vaihtelee. Onhan yksi pyörän kuljetus mahdollisuus vetoauton katolla. Siihenkin mm. Thule tarjoaa muutamia vaihtoehtoja. Enkä usko, että fillari lisääminen vetoauton katolle enää paljoa nostaa kulutusta jos vaunu on perässä.
-
Voi se olla tosiaan sama rakenne,kuitenkin minusta se vaunun runkorakenne kuitenkin ilman takaseinän täyttävää sängyn päätyä tai kerrossänkyjä vaikuttaa turhan hentoiselta.Ei siellä ulkoseinän ja sisustuslevyjen välissä taida olla kummoisiakaan runkorakenteita johon teline kiinitettäisiin.Oli sin varmuudeksi laittanut läpipulteilla pyörätelineen kiini koko seinän leveydeltä peittävään sisä rakenteeseen.Mulla pitää housuissakin olla vyö sekä henskelit.
-
Olisin varmuudeksi laittanut läpipulteilla pyörätelineen kiini koko seinän leveydeltä peittävään sisä rakenteeseen.
Ehdotan läpipultteja vaikka runko löytyisikin. Ja tarpeeksi iso aluslevy sisäpuolelle.
-
Minä jos ottaisin pyörät mukaan laittaisin ne auton katolle,( koska pyrin pitämään aisapainon lähes vakiona, eihän ne pyörät aina ole mukana) tosin en ole koskaan kokeillut vaunun kanssa.
Ainakin kajakki pienentää ilmanvastusta, siitä on kokemusta.
Sikäli kun oikein muistan, paljon kulkeva "jkh" kuljettaa pyörät auton katolla.
-
Minua vähän epäilyttää se vaunun perään laitettava teline,kun takana on vaan se pesuhuone ja seinä rakenne saattaa olla keveämpi kuin noissa makuuhuone malleissa.
Miten pesuhuoneen takaseinä, jos on muovinen en lähtisi pulttaamaan läpi. Kantavat rakenteet tuskin ovat erilaiset kun muissa pohjaratkaisuissa
-
Se suihku/pesuhuone on vasemmassa kulmassa. Mikäli olisi tarve laittaa teline se varmaan tulisi keskelle. Ei sillä kohtaa ole kuin lavuaari yläkaappeineen. (minulla samanlainen pohjaratkaisu samalta tehtaalta)
-
vaunun painopisteeseen, ja sitä kautta vaunun veto-ominaisuuksiin.
Totta, käsitin vaan alkuperäisestä viestistä viestistä että vaikuttaisi nimenomaan aisapainoon :)
-
Totta, käsitin vaan alkuperäisestä viestistä viestistä että vaikuttaisi nimenomaan aisapainoon :)
Joo, ko. kuormaustapa (fillarit takaseinässä) vaikuttaa myös aisapainoon, ja vieläpä keventävästi.
-
Ainakin noissa m-autoon tulevissa (tai eihän sitä ole sanottu kuuluuko se autoon tai vaunuun) Thulen/Oministorin useamman pyörän telineissä kiinnitystapahtuu läpipultien, ja sisäpuolelle tulee liki tupakka-askin kokoinen alumiinin paineentasauslevy sekä sen päälle muovisuoja.
Missään nimessä varsinkaan yläpään kiinnitys ei saa oll vain ulkop. ruuveilla, ja ehdottomasti pitää löytyä runkoa kohdalta. Seinärakenne puristuu kasaa, jos ulko- ja sisäpinnan välissä vain eriste (styrox, PU, foam, jne..). Ylöshän kohdistuu voima seinästä poispäin (taakse) ja alapäähän seinää painava voima, jonka takia alapääkiinnikkeessä on telinen levyinen paineentasauslevy. Tuo ko. levy kantaa suurimman osan telineen kuormasta, joten sekin on syytä olla rungonkohdalla. Tämän takia telineessä on pystyputki säädettävä, että ylä- ja alapää saadaan tukevalle kohdin.
Ajossa esiintyy tietty staattisten voimien lisäksi dynaamisia, joista merkittävä on sivuttainen vääntö kun 1. polkupyörä on liki 50 cm päässä seinästä, 2. 10cm päässä edellisestä.
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Kroatiaan2011/ToNovalja_Pag.jpg)
Korkeassa autossa saa varoa varsinki vinoittaista raiteiden tai kanttikivien ylitystä, jolloin koppi (ja fillariteline) pahiten heilahtaa puolelta toiselle. Vaunussa vastaavaa vatkaamista syntyy vieläkin herkemmin kun matka tukipisteestä (akselista) on vielä pidempi..