Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: Satsa - 16.10.2019 kello on 11:40
-
Kirjoittelen tässä vaimon tunnuksilla kun en viitti omia luoda. Onko jollain ideaa/ajatusta miten saisi talveksi as.autossa lattialämmityksen toimiin ilman että hupiakku on kiinni? Taustatietona siis että auto on kylmässä hallissa ja tarvittaessa piuhassa kiinni, mutta en haluaisi jättää akkua koko talveksi lataukseen, kun käsittääkseni ei ole akulle hyväksi (vai onko auton kiinteä laturi niin fiksu ettei väliä?) olla koko ajan latauksessa. Kokeilin irroittaa akunkengän, mutta kaikki sähkölaitteet lakkas toimimasta, joten näyttäs, että kaikki kulkee ”normaalisti” aina akun kautta.
Toinen asia tiedoksi vaan. Ostin joku vuosi sitten melko hyvän (painosta päätellen ;) ) invertterin autoon. Ulostulo 1500W, hetkellisti 1700W. Specseissä kerrotaan että jos invertterissä on virta päällä (mutta ei siis kuormaa) on virrankulutus silti 0,6 A. Melko paljon, mutta sillä ei minusta ollut väliä, kun siinä on helpossa paikassa virtakytkin. Kytkin värkin kuvan mukaisesti suoraan akkuun kiinni. Tähän syksyyn asti meni hyvin. Mutta kun auto oli seissy tässä kuukauden päivät, ja lähdettiin vkloppuna reissuun, akku hälytti alhaista jännitettä. Hupiakku on vain 3 v. vanha Exiden 105Ah akku, joten olin ihmeissäni. Lyhennän tässä kohtaa juttua, ja siirryn lopputulokseen. Invertteri imee OFF-asennossakin n. 0,3A virtaa!! Tästä ei mitään mainintaa specseissä! Jokainen ymmärtää, että jos auto seisoo käyttämättä muutaman viikon, mitä se tarkoittaa. Nyt sillä on oma ”päävirtakytkin”, ja akkukin on taas täynnä vrk:n teholatauksen jälkeen. Mutta Siperia opettaa...
-
Jätä 230V liitäntätöpsöli seinään (pistorasiaverkko pitäisi toimia riippumatta pääkytkimen asennosta).. lattialämmitys pistorasia verkkoon. Onko muuntajalla (moniasentoinen kytkin tehoille)? Sen kytkentä pitäsi tarkistaa, samoin mikä laturi/ohjauskeskutyyppi (EBL, Arcsilisi jne.) - miten sen saa pois päältä. Sulake/liitin/kytkin irti tms.
Jos se lattialämmitys on näitä jälkiasennusmattoja/kalvoja, niin eikait ne 12VDC sähköjä kaipaa kun ovat 230VAC-liitäntäisiä (ulostulo matolle 48/42/36/24VAC mitä näitä nyt on..)
-
Invertteri imee OFF-asennossakin n. 0,3A virtaa!! Tästä ei mitään mainintaa specseissä! Jokainen ymmärtää, että jos auto seisoo käyttämättä muutaman viikon, mitä se tarkoittaa. Nyt sillä on oma ”päävirtakytkin”, ja akkukin on taas täynnä vrk:n teholatauksen jälkeen. Mutta Siperia opettaa...
Oisko jotakin mennyt rikki?
-
Olisiko invertterissä mahdollisuus kaukokäynnistykseen, joka söisi virtaa? En tunne niiden toimintaa, tuli vaan mieleen.
-
Jätä 230V liitäntätöpsöli seinään (pistorasiaverkko pitäisi toimia riippumatta pääkytkimen asennosta).. lattialämmitys pistorasia verkkoon. Onko muuntajalla (moniasentoinen kytkin tehoille)? Sen kytkentä pitäsi tarkistaa, samoin mikä laturi/ohjauskeskutyyppi (EBL, Arcsilisi jne.) - miten sen saa pois päältä. Sulake/liitin/kytkin irti tms.
Jos se lattialämmitys on näitä jälkiasennusmattoja/kalvoja, niin eikait ne 12VDC sähköjä kaipaa kun ovat 230VAC-liitäntäisiä (ulostulo matolle 48/42/36/24VAC mitä näitä nyt on..)
Lattialämmitys on tehdasasenteinen, ja siinä on juuri sellainen kolmiasentoinen muuntaja 20/22/24.
Pitää tarkistaa siis tuleeko siihen pistorasiaan sähkö, kun akku on irti. (Ajattelin ettei mihinkään tule, kun valot ja pumppu sammui kun otin akun kengän irti, mutta sehän oli vain luulo).
Kiitos!
Mitä tulee tuohon invertteriin, niin soitin kaverille, jolla samanlainen, ja hän kävi mittailemassa amppeerimittarilla omansa, ja kas vain, ei kulutusta OFF-asennossa. Joten omassa siis joku vika. Joka ei tietysti nyt enää haittaa, kun on kytkin välissä, eikä invertterissä enää takuuta.
-
Mulla vastaava lattialämmitys eikä tarvii akkua vaan verkkovirtaa. Tuo 20/22/24 on tehonsäätö kalvolle.
-
Lataa akku täyteen ja jätä sinne autoon talveksi, säilyy parhaiten. Napakengän voi irroittaa.
-
Ei lattia yleensä akulla lämpiä vaan ihan verkkovirralla muuntajan kautta. Tehontarve 100-400w yleisesti joten ei riittäis akussa potku.
Mutta autoa olisi hyvä pitää latauksessa talvellakin ainakin kk välein tai parin viikon...tällön pysyy ajoakkukin hengissä...mikäli rinnan lataus mahdollisuus on.
-
Kyllä mjo:n neuvo on yksinkertaisin ja toimii.Minulle on laitettu auton ja asunto osan akkuun kytkimet jotka väännän syksyllä poikki ja keväällä päälle ja eikun menoksi. Näin olen menetellyt 6 vuotta eikä ole huolia ollut!
-
Akkuhan säilyy parhaiten kylmässä. Eihän tuo lattialämpö paljoa sitä autoa lämmitä, mutta ite ainakin lataisin akun varmuudeksi parin kuukauden välein tuossa tapauksessa, kun sähköä on saatavilla.
-
Itse en jättäisi laturia jännitteelliseksi vaikka napakenkä irti (12v siinä silti), varsinkaan kun ei tiedetä mikä on aloittajan keskuksen tyyppi.
Hänellähän ajatus oli jättää lattialämmitys päälle, joka vaatii 230VAC eli liitännän kiinni pitämisen. Miten sitten muut saman jännitteen aparaatit päällä - ainakin mulla EBL tankkaa ajo -ja hupiakkua vaikka ohjaustaulusta "12V" painikkeen mukaan ledi kertoo off-tilasta (tosin osa valoista, porras, lämppäri jne. toimivat)
(http://forums.outandaboutlive.co.uk/forums/forums/get-attachment.asp?attachmentid=333)
Jos haluaa tiputtaa muun 230V kuin pistorasiaverkon pois, niin EBL:stä nyppäsee verkkotöpsölin pois, niin ei "hurise" ..
Itselläni ei autolle tule niin pitkää seisokkia, että akunkenkiä irrottaisin, mutta kuitenkaan en viikkoja pidä ylläpitolatauksessa kun akut ovat täydet.
Aloituksen ideassa ehkä kaikkein riskaabelein ovat nuo lattialämmityskelmu t/matot - matalan jännitteen takia virrat suht. suuret ja kun eivät kovin tehokkaita, niin jatkuvasti "porottaen" niillä voi saa kuumia pisteitä, joissa lämpö ei johdu/konvektoidu, esim. pöydän jalan alla. Sitten täälläkin pari tarinaa ollut tummuneista muovimatoista. Valvomatta 1kk putkeen saattaa olla aika riski - onko noissa edes huonetermostaatteja, jolloin kelmu pääsee edes hetkeksi jäähtymään?
-
- onko noissa edes huonetermostaatteja, jolloin kelmu pääsee edes hetkeksi jäähtymään?
Ei ole, eihän sillä mitään tekisi, kun kalvo ei lämmitä niin paljoa, että termari toimisi.
Eihän sen maton tarvitsisi olla koko aikaa päällä, ajastimella 2-4 tuntia päivässä riittää tehostamaan ilman kiertoa.
-
Eihän sen maton tarvitsisi olla koko aikaa päällä, ajastimella 2-4 tuntia päivässä riittää tehostamaan ilman kiertoa.
Niin, miksi edes pitäisi lämmitää sillä matolla?
-
Matolla saa tasaisen kuivanapitolämmön. Saman tietty hoitaa lämpöpatterikin.
Oolsonin klasulta saa sellasta pistoke digitermostaattia jolla saa säädettyä halutun lämmön hyvin tarkaksi. Sitä voi suositella ja siihen patteri perään.
Mutta akun lataus talven aikana.... vaikka on navat irti niin akku purkaa itseään hitaasti...tai jos on vanhempi akku niin nopeamminkin. Vauhti voi myös muuttua.
Jos jännite pääsee liian alas voi pakkasilla tulla sellaanen kauhia tilanne että akku jäätyy ja halkeaa.... sitten on akkuhappoa auton pohjassa.
Jos helpolla haluaa päästä niin laitta viikko kellon pistokkeeseen ja kerran viikossa puolen päivää latausta niin maailma on pelastettu.
-
Niin, mitä sillä laaja-alaisella vähätehoisella lämmittimellä sitten tekeekään, jos ei kylmissä olosuhteissa kastepistettä ylitä edes laitteen lämmityselementissä/sen tuottamassa ilmavirrassa. Ei ainakaan kuivata
Puhallin läppäri siinä mielessä paras.
Mulla sellainen oskiloiva, ajastettava, kaatumis- ja ylikuum.suojattu pakkasvahtiom. (+5...+7C), jota pidän veneen konehuoneessa näin syksyisin.
-
Aivan oikein,niin hitaasti purkaa,jos yleensä purkaa.Muutaman talvikuukauden ajan seissut,enkä ole havainnut käynnistäessä mitään purkaukseen viittaavaa.Näin ollen en ymmärrä miksi sitä pitää mittailla ja latailla välillä? Antakaa laitteiden "levätä"ja keksikää jotain muuta mukavaa!
-
Itse laittaisin öljytäytteisen patterin aajastimella käymään muutanman kerran vuorokaudessa tunnin kerrallaan. Öljy lämpenee hitaasti, ja vastaavasti myös kylmenee hitaasti. Minkäänlaista puhaltimella varustettua en laittaisi enkä myöskään lattialämmitystä käyttäisi.
-
Kuivana pitoon riittää että sisällä on kolme astetta lämpeempää kuin ulkona.
Eli -15 asteessa riittää -12 astetta. Tuohon ei pakkasvahdit pysty.
Titta på
https://energiaa.ksoy.fi/kuivanapitolammitys-pitaa-kesamokin-kunnossa/
-
Itsellä oli ekassa vaunussa öljy täytteinen patteri, ei mitään hyötyä ::)
-
Itsellä oli ekassa vaunussa öljy täytteinen patteri, ei mitään hyötyä ::)
Kerro tarkemmin. Öljytäytteinen on turvallinen käyttää ja kierrättää vaunun ilman tarpeeksi pitääkseen vaunun kuivana. Jos lämmittää haluaa ja asua niin ilmankierto ei toimi hyvin. Asumiseen ilman pitäisi nousta seiniä pitkin lattialta kattoon.
-
Kerro tarkemmin. Öljytäytteinen on turvallinen käyttää ja kierrättää vaunun ilman tarpeeksi pitääkseen vaunun kuivana. Jos lämmittää haluaa ja asua niin ilmankierto ei toimi hyvin. Asumiseen ilman pitäisi nousta seiniä pitkin lattialta kattoon.
Vaunu oli LMC 450 -85, mutta hyvin pärjäsin kaasun/sähkön kera ;) ;D 2008-2012 hesassa.
-
Vaunu oli LMC 450 -85, mutta hyvin pärjäsin kaasun/sähkön kera ;) ;D 2008-2012 hesassa.
Älä viihti taas sekoittaa asiaa - lukisit mistä puhutaan ennenkuin vastaat - edes otsikon.
-
Siinä se jököttää.
(https://karavaanari.org/kuvat/1571320602.jpg)
Pistorasiaan tulee ajastin, joka antaa sähvöä ½h/vrk.
Myös EBL:lle.
Pysyy auto kuivana ja akut latauksessa.
PS. Siis EBL:lle tulee sähkö kokoajan.
-
Älä viihti taas sekoittaa asiaa - lukisit mistä puhutaan ennenkuin vastaat - edes otsikon.
Puhtiin lattia lämmityksestä ja pattereista ::)
-
Niin normaalistihan vastataan muihin asioihin mitä ei kysyjä kysy. :(
Näinhän se on, minunkin mielestä. Tuota -81 Spriteä ei kait pahemmin lämmitelty, ei ainakaan lattiasta, kun sellaista ei oo. Vauriot on tullut ulkoa tulevasta vedestä, siis saumoista tulleesta. Niihin pitää huomio keskittää. Jos silloin tällöin syksyllä pieni patteri päällä, varmaankin hyvä. Keväällä hyvä ilman vaihto riittänee, kun ilma on kuivaa. Talvellakin pitää huolehtia ettei lumi tuki kattoluukkua. Meillä tälläiset kattoluukun ja savupiipun päällä, jotta ilma kiertää, kattoluukukin reilusti auki.
Noi liikkeissä myytävänä olevat vaunu/autot, näkyy yleensä olevan lumen peitossa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1571325664.jpg)
-
Puhtiin lattia lämmityksestä ja pattereista ::)
Niin - puhuttiin talven kuivanapitolämmityk sestä pelkkänä lämmitysmuotona. Sinä ilmeisesti puhuit asumisen lisälämmityksestä vastauksesta päätellen.
Sorry, jos ymmärsin väärin :(
-
Kuivana pitoon riittää että sisällä on kolme astetta lämpeempää kuin ulkona.
Eli -15 asteessa riittää -12 astetta. Tuohon ei pakkasvahdit pysty.
Titta på
https://energiaa.ksoy.fi/kuivanapitolammitys-pitaa-kesamokin-kunnossa/
Jotenki en vain usko toimivan nyt. Ulkona täällä +4.8C ja 95%Rh (ei sada, mutta kosteaa). Mitäpä vaunun sisäilmaa kuivaa 3-5C lämmön nosto, ilmanvaihtoa se tehostaa, mutta kun korvausilma ihan yhtä kosteaa. Pitäs olla joku värkki joka kosteutta sisäilmasta poistaisi..
Sitten kun mennään pakkaskaudelle, tilanne muuttuu ja tuo toimii. Keväällä taas hiukan hankala tilanne kun yöllä kylmyy koppi sisältä ja aamulla aurinko lämmittää ulkoilman nopeammin kuin koppiin sisälle lämpöä tulee. Kondensoituu pinnat tehostetulla ilmanvaihdolla, jos kastepisteen alla lämpö plussalla, eikä mikään värkki sisäilmaa kuivaa..
-
Ajatus tuossa perustuu juuri suhteelliseen kosteuteen... jos sisällä on aina 3 astetta lämpeempää kuin ulkona niin sisällä ei tapahdu kastepistettä.
3 asteen lämpeneminen kuivaa ilmaa kun puhutaan suhteellisesta kosteudesta.
ELi jos ottaa ulkoa sisään -23.3 asteista ilmaa 100% kosteuksisena niin -20 asteessa sen suhteellinen kosteus onkin enää 75%.
tai jos ulkona 2 astetta plussaa ja kosteus 100 niin lämmitys 5 asteeseen laskee suhteellisen kosteuden 81%:iin.
Eli pienellä lämpötila erolla on suuri merkitys.