Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: MatsOnni - 15.10.2019 kello on 15:56
-
Meillä on käytössä kahdessa autossa Webasto. Toinen on -17 mallinen bensiinimoottorilla, matkakuljin tietysti diesel ja mallia -15. Lämmityskauden alkaessa kiinnitin huomioita siihen,miten paljon tehokkaampi ja samalla nopeampi on bensa Webasto. Muistelen, ettei diesel olisi ihan näin tehoton ollut?!?!?
Voisiko diesel-käyttöisessä olla jotakin vialla, vaikka käynnistyy ja käy normaalin kuuloisesti ja moottorille menevät letkut lämpiävät kädellä arvioituna ehkä n. 40--> max 50 asteiseksi. Myöskään sisään puhaltava lämmitysilma ei mielestäni ole niin lämmintä kuin ennen 30min käymisen jälkeen. Bensa webaan verrattuna paljon haaleampi.
En minä ala sitä itse rassaamaan, kunhan kyselen mielipiteitä, kannattaisiko tuota weba-tohtorille näyttää?
-
Molempien lämmittimien tehot saattaa olla samat ja dieselautossa isompi kone ja suurempi vesimäärä jota lämmittää.
-
Webasto on vähän sellainen vehje että se joko toimii tai ei toimi, ei niissä oikein sellaista vikaa pääse olemaan että toimisi hyvin mutta tehot olisi hukassa. Melkeimpä ainoa syy toimivan laitteen heikkoon tehoon olisi väärä seossuhde, mutta sitäkään ei jokaisella korjaamolla voida todeta.
Omaan '11 malliseen laitettiin reilu vuosi sitten 5kw Webasto, se on kyllä mun eka joten vertailupohjaa ei oikein ole mutta ei sekään ole mun mielestä ihan niin tehokkaan oloinen kuin olisin odottanut. Kuitenkin testerillä (Webasto) tutkittuna sekin toimii ihan normaalisti ja neste lämpenee.
-
Åålsprait, kiitos vastauksista! Näillä lämmöillä sitten kohti oikeita pakkasia :)
-
Kovin paljon on kiinni siitä kuinka vedenkierto on ohjattu. Meneekö suoraan lämppärinkennolle (ovat siis sarjassa), vaiko T-kpl vastassa (lämppärikennon edessä vaikka alip.vena).. minne sitten ja mistä weballe tuleva vesi otetaan (lohko, vesipumppu, alavesiletku jne..) - voi olla paljon kylmää vettä pumpattavana ennen kuin kertaalleen lämmitetty tulee uudelleen..
Noiden vertailu eri autojen välillä hankalaa kun toteutus voi vaihdella suuresti, autojen lämppärikennoissa eroja, miten puhallus toteutettu (sisäkiertoa, suuntaus, puh. nop.).
Diagnostiikka softilla tietty voi ajaa käyrää, niin näkee kuinka jyrkästi/loivaan vesilämpiää - pumpun tehostakin on kiinni..
Dieselversioista merkkien välillä tuntuisi että 5kW malleissa Eberi nostaa äkimmin täysille, ja on siten herkkä häiriölle - ja kastelee palopesää ronsimmin.. weba hitaampi, mutta tuntuis varmemmalta, mutta hitaasta alusta johtuen herkempi jännitteelle ja paloilmpuhaltimen takkuamiselle.. tiedä sitten, on tyypperojakin. Kv-pumppu ja putkikoot vaikuttaa myös, asennuspaikka voi olla sellainen, että kerää pikkukuplia kierrosta, ja jos ei ½ vuoteen ole käytetty, voi löytyä ilmatasku alkukiusaksi..
-
Kovin paljon on kiinni siitä kuinka vedenkierto on ohjattu. Meneekö suoraan lämppärinkennolle (ovat siis sarjassa), vaiko T-kpl vastassa (lämppärikennon edessä vaikka alip.vena).. minne sitten ja mistä weballe tuleva vesi otetaan (lohko, vesipumppu, alavesiletku jne..) - voi olla paljon kylmää vettä pumpattavana ennen kuin kertaalleen lämmitetty tulee uudelleen..
Eikös pääsääntöisesti ole tarkoitus lämmittää sekä kone, että kabiini?
Silloin kaikki vesi on kierrossa, dieselissä aikamoinen määrä.
-
Ainakin meidän autoon Webasto asennettiin lämppärin letkuun, kun pistää lämmityksen päälle pitää muistaa kääntää lämmitys täysille.
Jossakin autoissa sisätilan lämmitys voi olla termostaatti ohjattu, jolloin kylmässä autossa lämppärin hana on täysin auki.
Meidän -89 Ducatossa oli termari ohjaus, nykyisestä en tiedä, mutta tuntuu ettei olisi termaria.
-
Eikös pääsääntöisesti ole tarkoitus lämmittää sekä kone, että kabiini?
Silloin kaikki vesi on kierrossa, dieselissä aikamoinen määrä.
Juuri näin Thumb
-
Mikäli on automaattinen lämmönsäätö, niin lämmöt pitää kääntää kaakkoon, ennen pysäköintiä...
Mulla on henkilöautossa automaattinen ilmastointi, joka jättää ajon jälkeen lämmön pienelle. Pakussa taas pitää manuaalisesti säätää sekä lämpö, että puhallus passeliksi.
-
Mulla pösössä lähtee puhallin sisällä päälle vasta kun moottori lämmin
-
Ei ainkaan isossa autossa noin toimi ::)
-
Mulla pösössä lähtee puhallin sisällä päälle vasta kun moottori lämmin
Mulla lähtee puhallin päälle jostain syystä vasta, kun Webasto on lämmennyt...
Elikä minuutin verran kestää, ennen kuin sisäpuhallin kytkeytyy.
-
Eikös pääsääntöisesti ole tarkoitus lämmittää sekä kone, että kabiini?
Silloin kaikki vesi on kierrossa, dieselissä aikamoinen määrä.
Yleisesti kait asennus tapahtuu kannen takaata lämppärikennon väliin, eli sarjaan, jolloin se kaikki kannesta tuleva vesi menee ensin weba/eberin läpi lämppärin kennolle. Siitä palautuu sinne minne autonpiirtäjä ajatellut.. toiseen päähän kantta; termarikotelolle (lyhyt kierto kannen läpi/yläosa), toisessa viedään kuumavesi vastakkaiseen nurkkaan eli kampuran lähelle - varsinki jos vesipumpu siinä yläp. lohkossa, niin lohkokin lämpiää. Joissain jenkeissä lämppäkennolta paluu on viety syylärin päätyyn (samassa päädyssä on myös laatikon ö-lämmönvaihdin). Dieselautoissa pelkän kannen lämmittäminen voi pilata hehkutusautomatiika n, ja voi olla että muutoksia kiertoon vaatii.
Mutta melkein voi yleistää, mitä hitaammin koppi lämpiää, niin sitä paremmin kone. Kunhan ei syyläriin saakka lämmin vesi kierrä. Weban mm. Top-C sarjalaisissa "aftermarket" ohjain kytkee (rele vetää) sisälämppärin puhaltimen päälle kun menovesi on +50C.. sitten noissa eri OEM-ohjaimissa mikä logiikka vain. Montako minuuttia se on startista, on ihan kierrosta kiinni.
-
Mulla pösössä lähtee puhallin sisällä päälle vasta kun moottori lämmin
kuorma-autoissa voi olla toisinpäin, ensin lämmitetään pienempi vesimäärä joka kiertää lämppärissä ja alkaa puhkua lämpöä sisälle, vasta sen jälkeen aletaan lämmittää moottoria.
-
Eiköhän tuo asennus ole ainamelko optimi, kun esim. Weballa on joka merkille ja mallille oma ohjeensa.
Nykyisten automatikoiden takia pitää jopa ihan tietää, mihin mitäkin kytkee.
-
kuorma-autoissa voi olla toisinpäin, ensin lämmitetään pienempi vesimäärä joka kiertää lämppärissä ja alkaa puhkua lämpöä sisälle, vasta sen jälkeen aletaan lämmittää moottoria.
Miksi näin tehtäisiin?
-
jotta sisätilat lämpenee nopeemmin....
jos vesimäärä on muuten iso
henkilöautossa vesimäärä niin pieni että 5-6kw pukkaa sen lämpimäksi nopeesti
-
Miksi näin tehtäisiin?
miksi konditionaali?
niin tehdään.
karabilisti jo kertoikin, paljon vettä ja iso moottori.
Joskus multa se hajosi, ei kahden tunnin käytölläkään ollut vielä ikkunat sulat. Kun se toimii niinkuin kuuluukin, kestää ehkä 5-10min webaston käynnistyksestä kun alkaa sisällä tulemaan lämmintä.
Toinen mikä on joskus aiheittanut webaston alitehoisuutta oli rikkoontunut pa-pumppu, toimi kyllä mutta ei tarpeeksi tehokkaasti että ois pystynyt käymään täydellä teholla. Sen kuuli ihan pumpun äänestä jo ettei nakuta tarpeeksi lujaa.
edit: kannattaa myös vertailla webaston pakokaasun lämpöä, huomaa kyllä kädellä jos ei toimi kunnolla.
-
Voisko olla webaston kiertovesipumppu rikki. Työkulkineessa vaihdettiin varmaan 3v kohdalla jo ensimmäinen pumppu. Oli kans tehottoman tuntoinen eikä menny häiriöön. Vasta kun auton laittoi käyntiin niin alkoi tuleen kunnolla lämmintä.
-
Mun luottohuoltaja antoi hyvän ohjeen polttoainelämmittim elle - jos se ei ole rikki, älä korjaa.
Kuulemma turha korjaaminen on lisäongelmien hakemista. Kun aletaan rassaamaan, tulee yleensä heti sen jälkeen palopuhaltimen ja kiertopumpun ongelmia. Eihän ne johdu siitä huollosta, mutta parempi sitten huoltaa kun on oikea ongelma myös korjattavana ;)
Kysyin siis huoltoa lämppärille jo kolmisen vuotta takaperin, kun tahtoo savuttaa reilusti käynnistyksessä. No savuttaa edelleen aluksi, mutta lähtee ongelmitta tulille.
Nyt on mennyt mulla 10.5 vuotta ilman huoltoa. Onneksi ei ole automaattikäynnisty stä ollut käytössä. Käytetään tarvittaessa (sähkölämpö pääasiassa lämmittää) eikä koskaan sammuteta kylmänä. ;)
-
Nyt on mennyt mulla 10.5 vuotta ilman huoltoa. Onneksi ei ole automaattikäynnisty stä ollut käytössä. Käytetään tarvittaessa (sähkölämpö pääasiassa lämmittää) eikä koskaan sammuteta kylmänä. ;)
Tuo automaattikäynnisty ksen vaikutuskin on hieman uskomusasia.
Mulla on nyt pari autoa ollut termostaattiohjauks ella. Molemmissa lämmittimet toimineet moitteetta yli 10 vuotta. Toinen auto on 23v ja toinen 12v.
-
Toinen mikä on joskus aiheittanut webaston alitehoisuutta oli rikkoontunut pa-pumppu, toimi kyllä mutta ei tarpeeksi tehokkaasti että ois pystynyt käymään täydellä teholla. Sen kuuli ihan pumpun äänestä jo ettei nakuta tarpeeksi lujaa.
edit: kannattaa myös vertailla webaston pakokaasun lämpöä, huomaa kyllä kädellä jos ei toimi kunnolla.
Tässäpä taisi tulla oikeaan osuva vihje. Vaikka kirjoitin, että käyntiääni kuulostaa normaalilta niin nakutus on kuitenkin tarkemmin ajateltuna heikompi kuin aikaisemmin.
Käytän siis tarkastuksessa, just reissun jälkeen kerkesin ottaa pois käytöstä, mutta sitten kun käyttöä taas tulee, viimeistään ennen joulua. Ja onhan tuossa lämmönvaihdinkin, ettei ongelma sillä tavalla akuutti ole.
-
Tuo automaattikäynnisty ksen vaikutuskin on hieman uskomusasia.
Mulla on nyt pari autoa ollut termostaattiohjauks ella. Molemmissa lämmittimet toimineet moitteetta yli 10 vuotta. Toinen auto on 23v ja toinen 12v.
Käsikäyttö lienee fiksumpi, kun ajelee lyhyitä etappeja. Mulla nyt Boxerissa 6 vuotias nonAGM Boschilainen. Saa nähdä meneekö akku jo uusiksi... :)
-
jotta sisätilat lämpenee nopeemmin....
jos vesimäärä on muuten iso
henkilöautossa vesimäärä niin pieni että 5-6kw pukkaa sen lämpimäksi nopeesti
Lämmittimen teho pitää valita moottorin koon mukaan.
-
Tässäpä taisi tulla oikeaan osuva vihje. Vaikka kirjoitin, että käyntiääni kuulostaa normaalilta niin nakutus on kuitenkin tarkemmin ajateltuna heikompi kuin aikaisemmin.
Käytän siis tarkastuksessa, just reissun jälkeen kerkesin ottaa pois käytöstä, mutta sitten kun käyttöä taas tulee, viimeistään ennen joulua. Ja onhan tuossa lämmönvaihdinkin, ettei ongelma sillä tavalla akuutti ole.
Ei tuohon tartte kuin pumpun asennon pieni muutos, niin ei pienimikrokuplia (kuohuneesta, juuri tankatusta, polttoaineesta) saa pois ite - eli jos pumppu ei ole selvästi lähtö ylöspäin, niin ei riittävän isosta kuplasta pääse eroon kun yhden iskun määrä on pieni. Toivottavasti mitään kumiletkuja/jatkoja ole välissä kiusana (joustavaa paineiskussa, ja pumpun teho hukkuu osin tuohonkin).
Tietty jo diselin seassa ollut vettä, joka jäänyt pumppun, niin ruostuttaa sitä. Mulla 10v hyllyssä ollut weba pumppuineen (sitä ennen 6 v käytössä) lähti elvytyksen jälkeen (ja pelaa nyt 3 v jälkeekin). Pumppu vaikutti jumiutuneelta, mutta liottelun ja uä-pesun jälkeen naputtaa äänekkäästi :laugh:
Aika kallis uusittava.
Jos sulla on vaihdin, kuten mullakin just asennettuna, niin talveen tuo weba/eberin toiminen on aika tärkeää - ainakin mulla, koska sillä Alden patterit lämpiää puskassa, jos kaasu sattuu loppumaan. Thumb
-
Lämmittimen teho pitää valita moottorin koon mukaan.
ennemminkin tehontarpeen = lämmitettävän tilan + järjestelmän vesimäärän mukaan.
Vai meinaatko että 3:n litran koneella oleva 3:n hengen paku vaatii suurempitehoisen lämmittimen kuin 2,0 koneella varustettu 7- metrinen integroitu asuntoauto?
Tai linja-auto vs kuorma-auto joissa samankokoiset moottorit, samalla lämmittimelläkö mennään?
-
Tässäpä taisi tulla oikeaan osuva vihje. Vaikka kirjoitin, että käyntiääni kuulostaa normaalilta niin nakutus on kuitenkin tarkemmin ajateltuna heikompi kuin aikaisemmin.
Käytän siis tarkastuksessa, just reissun jälkeen kerkesin ottaa pois käytöstä, mutta sitten kun käyttöä taas tulee, viimeistään ennen joulua. Ja onhan tuossa lämmönvaihdinkin, ettei ongelma sillä tavalla akuutti ole.
Jos siellä lämmittimen polttoainelinjassa on suodatin niin se kannattaa myös uusia.
-
ennemminkin tehontarpeen = lämmitettävän tilan + järjestelmän vesimäärän mukaan.
Vai meinaatko että 3:n litran koneella oleva 3:n hengen paku vaatii suurempitehoisen lämmittimen kuin 2,0 koneella varustettu 7- metrinen integroitu asuntoauto?
Tai linja-auto vs kuorma-auto joissa samankokoiset moottorit, samalla lämmittimelläkö mennään?
Taisi mennä asian vierestä saivarteluksi....
-
Asennuksella voi valita priorisoiko konetta vai lämppäriä.
Jos se on sarjassa lämppärikennon kanssa ja paluu kennolta fiksusti lohkon alaosassa, kovalla pakkasella puhaltimen sammutuksella suurinpiirtein kaikki veden mukana menevät kilovatit osuvat moottoriin.. ja tarvittaessa maksimaalisesti lämppärikenno rohmuaa ne, miten lie sitten puhallus toteutettu (taukolämmitys).
-
Nyt kävi MatsOnnilla vähän tuurin tynkää. Menin hallille ajatuksena pestä auto ja peruuttelin sitä ulos säilytyksestä kun muutaman luukun päässä omia autojaan rassaileva mies ajoi pihaan. Kysyin muina miehinä mihin meidän kylässä kannattaa viedä auto kun Webastossa on jotakin häiriötä. Selitin, mikä siinä tökkii ja hän sanoi "jos mää vähän katton".
Parikymmentä minuuttia kiroili ja jotakin ähräsi, laittoi käymään ja kas kummaa, käyntiääni selvästi voimakkaampi ja 15min käymisen jälkeen puhalsi lämmintä ihan eritavalla. Älkää kysykö mikä oli vikana, selvää vastausta en saanut kun kysyin. Hinta oli Nortti aski, vein kaksi varmuuden vuoksi.
Ainut harmi, että peseminen jäi huomiseen :D
-
Nyt kävi MatsOnnilla vähän tuurin tynkää. Menin hallille ajatuksena pestä auto ja peruuttelin sitä ulos säilytyksestä kun muutaman luukun päässä omia autojaan rassaileva mies ajoi pihaan. Kysyin muina miehinä mihin meidän kylässä kannattaa viedä auto kun Webastossa on jotakin häiriötä. Selitin, mikä siinä tökkii ja hän sanoi "jos mää vähän katton".
Parikymmentä minuuttia kiroili ja jotakin ähräsi, laittoi käymään ja kas kummaa, käyntiääni selvästi voimakkaampi ja 15min käymisen jälkeen puhalsi lämmintä ihan eritavalla. Älkää kysykö mikä oli vikana, selvää vastausta en saanut kun kysyin. Hinta oli Nortti aski, vein kaksi varmuuden vuoksi.
Ainut harmi, että peseminen jäi huomiseen :D
Se on sitä hiljaista tietoa... :)
-
Taisi mennä asian vierestä saivarteluksi....
Oikaisin vain virheellisen väittämäsi.