Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: kuusaan.matti - 27.09.2019 kello on 21:57
-
Retkeilyauto Ducato 2007 ex pikkubussi on Webastolla.
Rakentelin sen ja lämppärin puhaltimen toimimaan hupiakun virralla.
Saako sitä toimimaan koko yötä jotenkin termostaattiohjatus ti?
Moottorihan siinä turhaan lämpeää, muttei haittaa, sittenhän on lämmin valmiiksi.
Tuommonen uusi kytkin on tullut, siinä on lämpöasteetkin, mutta käyttöohjetta lukemalla se sama maksimiaika 30 minuuttia.
https://www.heater.fi/fi/webasto-smartcontrol-kayttokytkin.html
Vinkeistä kiittäen!
-
Eikös tuollainen vesi-Webasto vie hurjasti virtaa...?
Käsittääkseni auton lämmityspuhallin ei olisi kaikkein taloudellisin.
Omassani on Ilma-Webasto, mutta siinäkin termostaatti ohjaa vain kahdelle teholle. Kesällä Webasto on tarpeen, mutta se pienempikin teho on liian suuri.
En tiedä, onko sitten uudemmissa parempi säätö. Kylmemmillä ilmoilla lämmitin toimii johdonmukaisesti, kun pieni teho ei liikaa lämmitä.
-
Webastolla ei itsellään muistaakseni ole tuollaiseen valmista ratkaisua, tosin ilmalämittimen säädintä/käyttökytkintä voi lähes 100% varmuudella käyttää tuohon. Niissä vaan on yleensä puhallinnopeuden ohjaus - ja ehkä jotain muitakin toimintoja - jota ei asennuksessasi kuitenkaan voi hyödyntää joten suosittelisin etsimään jonkun Pelle Peloton virityksen. Luultavasti esimerkiksi Ebaysta löytyisi. Webastoahan - uusimpiakin - voi ohjata yksinkertaisesti antamalla herätteen oikeaan paikkaan joten sen kummempaa ohjauselektroniikka a ei tarvita.
Mutta olisin kuitenkin taipuvainen väittämään että termostaattiohjauks en rakentaminen on todennäköisesti vähän turhaa työtä. Peltikoppiautossa tulee jo tälleen +10 asteen keleillä muutamassa minuutissa epämiellyttävän viileä jos lämmityksen sammuttaa joten ei se kauheasti pois päältä tule olemaan kuitenkaan.
-
ilma wepastoon saa termostaatti anturin 2met kaapelilla .mut vesi wepastoon tuskin on saatavilla .
-
Juu virtaa varten on oma akku ja takana oma nestekierto puhaltimella, joka saisi hiljaa puhaltaakkin kaiken aikaa jos sopiva termostaattiohjaus webastolle löytyisi. Täytyypä ebaytä selata ja vinkkiä saa laittaa 😁
-
Saahan Webaston käymään jatkuvasti ohittamalla kelloajastimen.
Auton puhallin ottaa aika reippaasti virtaa, paitsi hitaimmalla puhalluksella.
Kuvassa Ducato 2002 - 2006 mallin virtakäyrä
(https://karavaanari.org/kuvat/1569683293.jpg)
-
Tietokoneen puhallin kennon taakse termostaatin perään? Kait sen veban saa sammumaan kun vesi on tarpeeksi kuumaa?
-
Tietokoneen puhallin kennon taakse termostaatin perään? Kait sen veban saa sammumaan kun vesi on tarpeeksi kuumaa?
Sellainen termostaatti olis hakusessa, huonetermostaatti oikeastaan. Riittävä hystereesi? vai miten sen sanois, että olis vähän taukoakin, ettei samantien syty kun on sammunut. Webasto ja auton puhallin syö sähköä, vaikkakin hupiakusta niitten syöttö, puhallin on ajatus laittaa pienimmälle tai pois kokonaan ja takatilan kennolle puhallus. Lisää vesiputkeakin voisi auttaa tasaisempaan lämpöön.
En tiiä olisko tämmöinen sopiva https://www.ebay.co.uk/itm/123732385169
tai
https://www.ebay.com/itm/WEBASTO-AIR-TOP-DIESEL-NIGHT-BOAT-CAMPER-HEATER-THERMOSTAT-REHOSTAT-EBERSPACHER/113712815251?hash=item1a79cfdc93:g:jJwAAOSw3KFWflj2
-
Eikö tuohon käy ihan normaali mekaaninen huonetermostaatti.
Termostaatti ohjaamaan paria relettä toinen webastolle ja toinen puhaltimelle.
Lisäksi vaihtokytkin puhaltimelle.
-
mahtaako toimia kun väärä merkki https://www.heater.fi/fi/eberspacher-termostaattiohjaustaulu.html
-
Eikö tuohon käy ihan normaali mekaaninen huonetermostaatti.
Termostaatti ohjaamaan paria relettä toinen webastolle ja toinen puhaltimelle.
Lisäksi vaihtokytkin puhaltimelle.
No perskuta miksei niin! :)
Käynpä hakemassa tuommosen, eikös nuo ole ihan mekaanisia kytkimiä, ettei tarvi 230VAC toimintaansa?
https://www.puuilo.fi/Etherma-huonetermostaatti-E-11?gclid=CjwKCAjwibzsBRAMEiwA1pHZrjgBCa-I9jtAYHItHgQFWggiJc1O-gLzvoHeMy0nZNkMT5eALsF5GhoCVL0QAvD_BwE
-
aika virtasyöppö systeemi jos käynistyksiä tulee useita lämmityksen aikana
-
En tiedä minkälainen kenno ja puhallin vesiweban kaveriksi ajatus oli laittaa. Toivottavasti parempi kuin auton kojelaudan vekotin..
Ilmatruman tyyppinen autom./käsin kierrosluvun pwm-ohjaus huonetermarilla, esim.
(https://media1.svb-media.de/media/snr/509473/images/normal/img_2017-11-01_12-08-54_c38dab12ce1d2fb3f895b1c6450a41f5.jpg)
https://www.svb24.com/en/webasto-room-thermostat-with-fan-controls-for-heat-exchangers.html
Vähän tyyris, jos vertaa mekaaniseen perushuonetermariin, mutta ohjaa puhallustehoa..
-
Vesisysteemin kanssa olis kyllä hyvä olla muutaman kymmenen litran varaaja, webasto lämmittäisi sinne vettä lämpökytkimien ohjaamana ja sieltä taas kierto lämmittimeen/patteriiin huonetermostaatilla .
Varaajaan tietty kierukka moottorin nesteelle.
Mutta painoahan tuolla tulisi ja vie tilaakin... Etuina, pidempi lämmittimen käyttöjakso, ehkä tasaisempi lämmityskin. Tietty jos webastolla lämmittää moottoria niim se toimii varaajana ja kierrättää sieltä nestettä lämmityskennolle sähköpumpulla.
-
Mikähän tää on?
Ajastin, termostaatti, säätövastus vai joku muu?
Ei paljon selityksiä noissa.
https://www.ebay.com/itm/12V-24V-Parking-Heater-Controller-Switch-Knob-For-Car-Truck-Air-Diesel-Heater-1x-/143365422980?_ul=FI
-
Mikähän tää on?
Ajastin, termostaatti, säätövastus vai joku muu?
Ei paljon selityksiä noissa.
Näyttäisi olevan ilmalämmittimen ohjaukseen.
-
Mullon solihverissa eeberi. Jäi autosta ylimääräseks niin laitoin vaunuun, kun se alkulämmön teko vie eniten mehuja ja polttoainetta saa illalla helpommin kun kaasua. Näkyy pätevän tuo 1kw vastaan 10c lämpötila ero, niin ite lähtisin huijaamaan lämpöantureita eli normaali min-max 75c-82c, sopivaan kohtaan.
Aloittajan tapauksessa lähtisin kuorma-auto linjalle webasto st90, jossa kattila käy kokoajan, mutta sisätilan puhallinta ohjaa thermostaatti, päälle-pois lämpötilan mukaan.
-
Kokeeksi investoin 16,90€ huonetermostaatin ja pikaisen muutaman tunnin kokeilun päätelmin voi olla toimiva ratkaisu! Pakkasilla tietty voi olla erilainen ajatus, mutta tilapäiseen tienvieritorkkumise en tarve onkin.
Kellon punainen+ ja mustavalko johtoa kytkee tuo mekaaninen termostaatti.
3-4 asteen erolla käynnistyy ja webasto kerkiää siinä vähän huilaamaan näillä keleillä. Parempi tietty olis jos pienellä teholla kävisi kaiken aikaa, ehkä pakkasella niin.
Vielä pitäisi keksiä, miten saan auton puhaltimen hitaimmalle kun webasto käynnistyy. Nyt se tohottaa 2 vauhdilla ja se on liikaa äänenkin takia, takakennon puhallin on tarkoitus laitttaa lämmittämään makuutilaa.
Kuitenkin auton oma lämmitin on hyväksi olla vähän päällä niin tulee ilmanvaihtoa.
Saa vinkata!
https://www.puuilo.fi/Etherma-huonetermostaatti-E-11?gclid=CjwKCAjwldHsBRAoEiwAd0JybVPg4CTXIgfqGmtbTIW4OVeoe2PLbC7M7QEwj3j9VfaSzn1QbnzVExoCitMQAvD_BwE
-
Tämä ei liity termostaattin, mutta kellon ohitukseen löytyi ohje.
Missähän Ducatossa on auton puhaltimen ohjaus webastolta, säätimien takana ei ollut? Täytyisi saada katkaisijan taakse, niin kennolämmitin hönkis vain öisin.
-
Vielä pitäisi keksiä, miten saan auton puhaltimen hitaimmalle kun webasto käynnistyy. Nyt se tohottaa 2 vauhdilla ja se on liikaa äänenkin takia, takakennon puhallin on tarkoitus laitttaa lämmittämään makuutilaa.
Kuitenkin auton oma lämmitin on hyväksi olla vähän päällä niin tulee ilmanvaihtoa.
Sotkeeko tuossa mallissa väyläohjaus jotakin?
Meillä Wbaston rele asennettiin puhaltimen nopeusvalintakytkim en eteen jolloin voi valita puhaltimen nopeuden 0 - 3 välillä.
Se on hyvä kun haluaa säästää akkua mutta lämmittää koneen, kääntää vain puhaltimen pois päältä.
Toinen jota olen miettinyt, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa puhaltimen sähkö hupiakulle.
-
Sotkeeko tuossa mallissa väyläohjaus jotakin?
Meillä Wbaston rele asennettiin puhaltimen nopeusvalintakytkim en eteen jolloin voi valita puhaltimen nopeuden 0 - 3 välillä.
Se on hyvä kun haluaa säästää akkua mutta lämmittää koneen, kääntää vain puhaltimen pois päältä.
Webastolla on kyllä asennusohjeet, joilla auton omituisuudet voi ohitta, jos se on mahdollista.
Toinen jota olen miettinyt, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa puhaltimen sähkö hupiakulle.
Vain pari diodia, tai sitten otat myös Weban sähköt hupilta.
-
Kun asennutin omaan matkakulkimeeni Webaston, niin halusin sen niin, että puhaltimen nopeutta voi säätää normaalisti. Näin asentaja tekin eli asensi sen eri tavalla kuin Webaston ohje oli. Hyvin on toiminut 6 vuotta. Sain ohjeen joltakin karavaanarilta miten kytkennät tulee laittaa, olisikohan tämä karavaanari ollut Hämäläisen Markku, ei muisti ole ihan varma.
-
Monessa Weban ohjeessa eri automerkille on annettu eri tehoinen etuvastus. Oli sitten kyse vanhemmasta autosta tai uudemmasta, jossa autom.ilmastointi/lämmitys - kaikissa on kuitenki perinteinen keskipakopuhallin ja siinä 12VDC moottori. Sille voi tehdä ohituksen vaihtokärjillä eli 2 releellä (+ ja - erikseen. = alkup. virtapiiri/weban rele).
Väliin vastusta kierrosten laskuun. Weban omat vastukset hävyttömän kalliita.
Tavan hlöautoissa kestää 0-1-2-3 esivastuksellinen kytkin, esim.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/482048/Lammityslaitteen-vastuskatkaisin-3-asentoakierrettava
Mulla isossaFordissa puhallinki isompi, niin tekemässäni paketissa lisävastus+puhallin jäähy. Ilman tuota kytkintä edelliset 2 ei tykännyt isompien virtojen kuumuudesta ja Suomen ilmastosta..
(https://karavaanari.org/kuvat/1571379992.jpg)
Nyt pysyy vastukset kirkkaampina..
-
Monessa Weban ohjeessa eri automerkille on annettu eri tehoinen etuvastus. Oli sitten kyse vanhemmasta autosta tai uudemmasta, jossa autom.ilmastointi/lämmitys
No kaikenlaista....
Pääsin sitten vähällä.
Subaruun tuli neljä diodia ja sen jälkeen kaikki toimi.
-
Kun asennutin omaan matkakulkimeeni Webaston, niin halusin sen niin, että puhaltimen nopeutta voi säätää normaalisti. Näin asentaja tekin eli asensi sen eri tavalla kuin Webaston ohje oli. Hyvin on toiminut 6 vuotta. Sain ohjeen joltakin karavaanarilta miten kytkennät tulee laittaa, olisikohan tämä karavaanari ollut Hämäläisen Markku, ei muisti ole ihan varma.
En muista olisinko ohjeen antanut, noin kuitenkin sen teki Uubenmaan Autovarustelu
https://www.autovarustelu.fi/index.php
Eli Webaston vaihtoreleeltä tuleva johto on kytketty puhaltimen kytkimelle, jolloin nopeutta voi säätää.
Samalla se asensi myös Webaston konetilaan, eikä auton alle johon se kuulema Webaston ohjeiden mukaan asennetaan.
Hyvin on pelittänyt jo 12 vuotta, yhden kerran on hehkutulppa pitänyt vaihtaa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1571385152.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1571385157.jpg)
-
^
Noi vanhemmat autot lämppärin mekaanisella puhallinnopeudensää tökytkimellä olivat helppoa-aikaa. Viimeiset 10 vuotta ovat olleet kadoksissa.. suuntaukset ja sis.ilmakierrotkin oli päätettävissä. Nyky vehkeissä ei tiedä miten läpät "parkeerataan" autoa sammutettaessa..
Eilenkin tuoressa vollessa laitoin parkkilämmityksen päälle odotuksen ajaksi kun kontissa oli uurastanut läähättäjä ja kostea maalimies pehmeällä puolella - saunahan siitä heti tuli, eikä nappulaviidakko virkannut mitään.. 8)
-
Noi vanhemmat autot lämppärin mekaanisella puhallinnopeudensää tökytkimellä olivat helppoa-aikaa. Viimeiset 10 vuotta ovat olleet kadoksissa.. suuntaukset ja sis.ilmakierrotkin oli päätettävissä. Nyky vehkeissä ei tiedä miten läpät "parkeerataan" autoa sammutettaessa..
Nimen omaan. Bittinikkarit ovat tuhonneet selvän autotekniikan :laugh:
-
^
Noi vanhemmat autot lämppärin mekaanisella puhallinnopeudensää tökytkimellä olivat helppoa-aikaa. Viimeiset 10 vuotta ovat olleet kadoksissa..
Ennen olikin helppoa.
Ihmettelin vaan sitä, että automaatti-ilmastoinnistakin selvisi muutamalla diodilla.
-
Ennen olikin helppoa.
Ihmettelin vaan sitä, että automaatti-ilmastoinnistakin selvisi muutamalla diodilla.
Niin, olisin voinut myös hoitaa 2:lla 40A pulttidiodilla (puhaltimen sulakekoko). Hinnallisesti ei säästä vrt 2 relettä. Valitsin kuitenki kun plussana galvaanisen erotus, varmuuden vuoksi.. ohjeessakin oli. Webaa tosin en asentanut alustaan kuralle alttiiksi, vaan vaikeampaan suojaan..