Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: jta257 - 31.08.2011 kello on 08:44
-
Nyt ensi kokemukset solikan tiimoilta. Vedettävyys on tosiaan helppoa. Ja polttoaineen kulutuksessa eroa. Välillä Lappeenranta-Jyväskylä vakkari päällä rekkanopeudella Detskulla näytti 12,5 l/100km. Soliferilla 10,7 l/100km. kumpakin vaunu tyhjänä. Arjen säästöä ;D Aisapainoissa on eroa. Detskulla n. 40 kg. Solikalla 60 kg. Etukontissa 1 kaasupullo painona kummassakin. Kaikki näyttäisi toimivan, eikun tavaroita sovittamaan paikoilleen.
-
Onpas iso ero kulutuksen suhteen. Rupiaa pian tianaamaan. ;) Onneks ollokkoon hyvästä valinnasta. :)
-
Sellaista on tullut vedettyä hieman ;D Ja oltua samaa mieltä kulutuksen suhteen. Tietämättömät epäilleet asiaa vahvasti. Mutta tietämättömyys ei ole tyhmyyttä ::)
Heidän pitäisi itsekin kokeilla ;)
edit: Onnea uudelle menomökille.
-
Sellaista on tullut vedettyä hieman ;D Ja oltua samaa mieltä kulutuksen suhteen. Tietämättömät epäilleet asiaa vahvasti. Mutta tietämättömyys ei ole tyhmyyttä ::)
Heidän pitäisi itsekin kokeilla ;)
edit: Onnea uudelle menomökille.
Noh polar vs. solifer kulutuksen suhteen..? ::)
-
Kulutusero on tosiasia. Ei tarvii kuin 300tkm vetää niin saa hintaeron katettua ja alkaa kohta tienaamaan ;D ;D ;D
-
Noh polar vs. solifer kulutuksen suhteen..? ::)
En ole vielä vetänyt sitä kuin alle 200 km, ei tietoa tarkempaa :D
Edit: Auton keskikulutusmittari ei ainakaan tuollamatkalla tappiin hypännyt. Ensi sunnuntaina vaunu huoltoon, seuraavana perjantaina takaisin. Ei mitään rikkonaista, pakollinen vuosihuolto (ensimmäinen) takuun säilymisen takia. Sitten on reilu 200km kokemusrikkaampi.
-
Kulutusero on tosiasia. Ei tarvii kuin 300tkm vetää niin saa hintaeron katettua ja alkaa kohta tienaamaan ;D ;D ;D
Ei tainnut JTA kulutuksen takia vaihtaa......
-
Kulutuserossa vetoauto vaikuttaa, kun keulan aerodynamiikka lienee olennaisin asia.
Korkea auto = pienempi ero tai ei eroa lainkaan.
-
Kulutuserossa vetoauto vaikuttaa, kun keulan aerodynamiikka lienee olennaisin asia.
Korkea auto = pienempi ero tai ei eroa lainkaan.
Käsittääkseni JTA257 vaihtoi pelkän vaunun , ei vetoautoa tuolla reissulla , hänen tapauksessaan vaikutusta taitaa tulla pelkästä vaunusta.
Samoin minulla
-
Käsittääkseni JTA257 vaihtoi pelkän vaunun , ei vetoautoa tuolla reissulla , hänen tapauksessaan vaikutusta taitaa tulla pelkästä vaunusta.
Samoin minulla
Ja vetoauto näyttäisi olevan tuollainen.
Landrover Freelander 2 -07 Solifer Artic 560 NS -07
Ex vaunut Dethlefss 595 S Beduin Emotion -08
-
Nyt ensi kokemukset solikan tiimoilta. Vedettävyys on tosiaan helppoa. Ja polttoaineen kulutuksessa eroa. Välillä Lappeenranta-Jyväskylä vakkari päällä rekkanopeudella Detskulla näytti 12,5 l/100km. Soliferilla 10,7 l/100km. kumpakin vaunu tyhjänä.
Onnea uuden vaunun johdosta :D
Yhtä asiaa vain ihmettelen, nimittäin tuon kulutuseron pienuutta, vain 1,8l/100km :o
Kyseessä on sentään aivan eri kokoluokan vaunut, solikan paino täyteen lastattunakin jää alle detskun omanpainon, ja leveydessäkin on eroa kolmattakymmentäsen ttiä. Luulisi että kulutuksen pienentyminen olisi suurempi, luokkaa 3-4l/100km.
Vetoautoa vaihtamalla voi saada helposti suuremmat säästöt, itselläni tipahti kulutus 5-6l sadalla pelkällä vetoauton vaihdolla (sama vaunu kokoajan) ;)
-
Jep, kulutuserossa vetoauto vaikuttaa niin, että matalalla sedanilla vedettäessä vaunun A ja B kulutusero on isompi kuin vedettäessä korkealla tila-autolla tai vastaavalla samoja vaunuja. Minkä kaikki varmaan ymmärsivätkin.
Vaan nytpä asia olikin noinpäin, että korkeahko vetoauto sai aikaan pienemmän kulutuseron, eli 99:n linjoilla.
Hyviä vetoja, sitä varten ne on vaunut suunniteltukin, tai ainakin suurin osa. :D
-
....itselläni tipahti kulutus 5-6l sadalla pelkällä vetoauton vaihdolla (sama vaunu kokoajan) ;)
Ihan ot: Mitäs sulla menee vaunun kanssa lientä. Ei olla törmätty vaunulla sun reissusta tulon jälkeen, niin kysyn tässä.
-
Ihan ot: Mitäs sulla menee vaunun kanssa lientä. Ei olla törmätty vaunulla sun reissusta tulon jälkeen, niin kysyn tässä.
Tuolta sigustahan saa sen selville ;)
Eli tuommoiset 10-11l sadalla (cruisella marssivauhti n.85km/h todellista), ja ilman polttoainepihistely jä.
-
Ai piru kun en huomannut jotta linkki ;)
Kukas vedettäessä pihistelee, normaalia marssivauhtia. ;D
-
Eipä tullut tosiaan autoa vaihdettua. Kulutus varmaan tippuisi vieläkin alemmaksi, jos nopeus olisi just 80 km/h. Mutta kuka sitä niin hiljaa ajelisi..Onhan Lantikassa painoakin, kok.paino 2500 kg, eri asia kuin joku 1800 kg.... Viitos vaihteella 2000 rpm, vaatii n.88 km/h nopeuden. Paras vääntöalue ja kone kiertää nätisti. Talvella onkin sitten mukava ajella, ei ole niin kelistä kiinni ;D