Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: ajuri - 20.09.2019 kello on 12:20
-
Moikka
Osaisiko joku kertoa mita tarkoittaa ns. tuplapohja? Ja miten sen voi autosta huomioida?
Hyvat ja huonot puolet asiassa yms. Toisissa autoissa lattia taysin tasainen tai sitten korotettu miksi?
-
Toisissa autoissa lattia taysin tasainen tai sitten korotettu miksi?
Sinne väliin saa tungettua tavaroita, lämmitysputkia, vesiputkia, säiliöitä, etc.
Ja lattia on kuulemma, ah, niin lämmin, kun ei ole ulkoilmaa vasten. ;D
-
Moikka
Osaisiko joku kertoa mita tarkoittaa ns. tuplapohja? Ja miten sen voi autosta huomioida?
Hyvat ja huonot puolet asiassa yms. Toisissa autoissa lattia taysin tasainen tai sitten korotettu miksi?
Tuplapohja=kaksoispohja, eli eristetty lattia on alempana, sen päällä tila tekniikalle, kuten Tsahkali yllä mainitsi. Tuplapohja-autossa on yleensä jotain luukkuja lattiassa, joista tekniikkaan pääsee käsiksi.
Hyvä puoli ainakin tuo lattian lämmön tasaisuus, varmuus siitä, ettei harmaat vedet jäädy, tyhjennysventtiilit kin lämpimässä. Plussaa myös se, että korkeasta takatallista huolimatta sänky ei ole korkealla suhteessa sisäpuolen lattiaan. Myös kaappitilaa on suhteessa enemmän, kun tekniikka ei sijaitse kaapeissa. Huonoa ainakin omassani auton kokonaiskokeus, joka on aika suuri.
Omassani takaosan lattia on korkeammalla, juurikin säiliöiden yms. vuoksi. Etuosa taas samalla korkeudella alustavalmistajan ohjaamonlattien kanssa. Joissain taas takaosassa on lattia alempana, kuin ohjaamon lattia (ja yleensä vähän siitä taaksepäin, mihin etuosan runkopalkit loppuu). Näissä lienee haettu mahdollisimman pientä kokonaiskorkeutta. Korkea lattia tuo toki enemmän portaita noustavaksi, kun autoon kipuaa sisään.
-
Tuplapohja lisää kulkimen korkeutta. Tuplapohja ei vaadi lattialämmitystä. Tuplapohjakulkimest a ei tarvitse ottaa vesiä pois kun sisälämmöt laskee alas.
-
Tuplapohja lisää kulkimen korkeutta. Tuplapohja ei vaadi lattialämmitystä. Tuplapohjakulkimest a ei tarvitse ottaa vesiä pois kun sisälämmöt laskee alas.
Miten niin eihän sillä ala välissä ole lämmitystä jos lasketaan lämmöt pois kokonaan samoin tapahtuu kuin kaksoispohjattomass a eli jäätyy. Onhan ne molemmissa sisätiloissa,korjaa jos olen tietämätön.
-
Miten niin eihän sillä ala välissä ole lämmitystä jos lasketaan lämmöt pois kokonaan samoin tapahtuu kuin kaksoispohjattomass a eli jäätyy. Onhan ne molemmissa sisätiloissa,korjaa jos olen tietämätön.
Ahah, vääntämäänkö pitäisi alkaa. En ole kirjoittanut, että lämmöt otetaan pois.
-
Ahah, vääntämäänkö pitäisi alkaa. En ole kirjoittanut, että lämmöt otetaan pois.
No lasketaan alas niin ei ne jäädy kummassakaan molemmat sisätiloissa, kun on plussan puolella.
-
No, aika monessa autossa harmaavesi on pohjan alapuolella, eli ulkona. Eristettynä ja jollain tapaa lämmitettynä toki. Tuplapohjaisissa uskoisin, että jokaisessa on säiliöt lämpimässä.
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
-
Miten niin eihän sillä ala välissä ole lämmitystä jos lasketaan lämmöt pois kokonaan samoin tapahtuu kuin kaksoispohjattomass a eli jäätyy. Onhan ne molemmissa sisätiloissa,korjaa jos olen tietämätön.
Minulla olleessa Bûrsnerissa, jonka kaksoispohjan väli oli 17cm, kulki truman lämmitysputket auton etupäähän. Näistä putkista oli haaroitettu erilliset Halkaisjaltaan 3 cm reikäputket harmaavesisäiliön ympärille ja jokaisen vesipisteen nousuun. Hanoille menevät vesiputket ja altaiden harmaavesiputket olivat sijoitettu näiden reikäputkien ja lämmitysputkien viereen.
Eura Mobilissa oli kaksoispohjan väli lähes 30 cm. Siellä oli samalla tavalla truman putkien läheisyydessä vesi ja harmaavesi putket, sekä muutama lämmitys suutin luukkujen läheisyydessä.
Nestekierrolla lämmitetyissä autoissa olen kaksoispohjaa lämpimänä pitämässä nähnyt ripapattereita. Sopivasti kolhuilta suojattuna.
-
Ei se harmaa vesi aivan kaikissa tuplapohjaisissakaa n ole siellä lämpöisessä saati lämmitettynä ole.
Tuossa pihassa pönöttävässä se on ihan perinteisesti auton alla ilman lämmitystä, saattaa tosin osasyynä olla myös peltikuorisuus.
Tavarasäilöä ja lämmitystä sieltä tuplapohjasta silti löytyy.
-
Meikäläisellä on tuplapohjassa aukot toisiinsa. Siellä on myös Alde. Sivutallin laitoin nestekiertoon liitetyn puhallinpatterin, joka ottaa ilman tallista ja puhaltaa istuinryhmään. Se omalta osaltaan lisää tuplapohjan tilojen välillä ilman kiertoa.
-
Integroidussa Frankiassa on 35cm Aldella lämmitetty tuplapohja koko alalta ja sisälattia tasainen. Säilytystilaa on käytännössä kaikelle lattian alla ja pääsee sisä- ja ulkoluukuista käsiksi. Edes suksia ei tartte takatallii laittaa.
Kaikki säiliöt ja akut välipohjassa. Ajossa on todella hiljainen ja lämmin talvella. Tietty nostaa auton korkeutta ja ainakin tässä MbAlkon matala-alustaisessa vie maavaran.
-
Olen joskus aiemminkin tätä sanonut, mutta minä en ymmärrä, miksi se tuplapohjan tila on yli 15 cm korkea. Se ei mitään haittaa jos tekniikka, kuten Alde tai vesisäiliö jää osittain lattiapinnan yläpuolelle vaikkapa vaatekaapin tai istuinryhmän kohdalla. Lämmin ilma mahtuu kyllä hyvin kiertämään lattian alla 10 - 15 cm tilassa. Näin auton korkeuskin pysyy matalana ja lattia on lämmin.
-
Sopii shampanja loota pystyyn kuljetuksen aikana ;)
Ja on siitä tilasta muutakin iloa.
-
Olen joskus aiemminkin tätä sanonut, mutta minä en ymmärrä, miksi se tuplapohjan tila on yli 15 cm korkea.
..
Noin matalana sille ei ole ehkä hyötykäyttöä?
Jos on porukkaa ja tavaratilalle käyttöä, niin on mukavaa että esim. kaikki 4 hlön laskettelusukset, monot ja murtiskat ja vielä lumikengät menevät piiloon. Laskettelusukset tosin helpompi laittaa takatalliin kuin "tunneliin". Ompa paljon mielekkäämpää kaivaa sivuluukuista kuin penkkien alta monoja, vaikkakin käynti samaan tilaan molempia kautta - lähtiessä pukee monot sisällä, ja tullessa riisuu lumisena ulkona :D
Takatalliin kuukauden kesäreissussa mahtuu kuskaamaan koko sakin fillareita sitten kun vähempi tarvittava ja tuliaset ovat ruumassa.
Jos tuo välitila on korkea sitä osaa arvostaa/keksii käyttöä. Minusta iso plussa, ja sekin että sisälattia tasainen ja lokasuojat eivät rokota suihku ja wc tiloja kuten monessa näkyy..
Lahden messuilla kattelin, että Hymerissä tais olla tuota 15cm luokkaa ja ulkoluukut matalia/pieniä, ettei niistä isommin viitti "ruumaa" täyttää - kaikki painavahan sinne joutaa, niin kuin 150kg vesiäkin. Noissa isoissa ja kalliissa olikin jo mahtavasti ruumatilaa ;)
-
Ois monessa mielessä parempi jos ois yksi kunnolla eristetty pohja eikä kahta ohutta.
Huollettavuus, tarkastettavuus, tilantarve yms
-
Mulla Frankissa nimenomaan se alin on mitälie 50mm uretaanivoileipä, jossa alapohja muovia/laskuitua, eikä mitään puuta/vaneria. Sisäpinta jotain ikilaminaatin tapaista. Sisälattia on alumiinirungolla oleva korotettulattia kuten konesaleissa. Ei eristetty tai tiivis ruumaan kun puolet ripapattereista lattian alla (ritilät lattiassa).
-
Ois monessa mielessä parempi jos ois yksi kunnolla eristetty pohja eikä kahta ohutta.
Huollettavuus, tarkastettavuus, tilantarve yms
Mielipide se on tuokin. Minulle oli paljon käyttöä kaksoispohjan lämpimälle tavaratilalle. Sitä talviaikaan tulee ikävä nykyisessä kulkineessa. Tätä kuljinta valittaessa onkin jouduttu painottamaan erilaisia tarpeita.
-
Ois monessa mielessä parempi jos ois yksi kunnolla eristetty pohja eikä kahta ohutta.
Huollettavuus, tarkastettavuus, tilantarve yms
huollettavuus parempi mitä korkeampi kaksoispohja
ja yleensä näissä on molemmat paksumpia kuin yhdellä varustetuissa ns normi kulkimissa.
-
Ajatus kaksoispohjasta on hieno ja voi se toimiakin jos huoltoluukut on sellaisia että mies oikeasti pääsee laitteita huoltamaan.
Painoahan se tekee lisää.
Vuokralla oli joskus kaksoispohja auto ja olihan siellä alla tilaa mutta aikas hankalasti käytettävissä...sin ne kun sujahti alle joku esine niin kepillä sai koukkia pois.
Tosin se taisi olla halvempaa mallia kun tuo alimmainen pohja oli kovasti ohkasen tuntusta levyä.
Mitenhän on tuon lämpötalouden kanssa...jos alempi pohja on ohut niin lämpöhukka on iso sieltä välitilasta. Hyvin tehdyssä tuolla ei tietty niin merkitystä.
-
ja yleensä näissä on molemmat paksumpia kuin yhdellä varustetuissa ns normi kulkimissa.
Mitäs hyötyä siitä on?
Ei mitään...
-
Mitäs hyötyä siitä on?
Ei mitään...
On siitä se hyöty että kun on talvella lapissa pakkasta, niin Alde ottaa 1 kw tehon kun normi vehkeessä huutaa lämmitin tulipunaisena.
Tietysti jos mukavuus ei ole pääasia, niin riittää pelkkä vaneri.
Ja huolto on helppoa, kaikki putket esillä, kaikki sähköjohdot esillä ja se suihkun hajulukkokin on esillä.
-
Ja minä kun kysyin, että mitä hyötyä on siitä, että on kaksi tavallista paksumpaa pohjaa?
Mikä hyöty on siitä ylemmästä paksusta, jos lämpö tuotetaan siellä välitilassa?
-
Frankissa eristämätön lattia on jotain 18-20mm vaneria - ei jousta..
Tosiaan tuo suihkualtaan kaivojen vesilukko huollettavissa tuolta..
Lisätään nyt listaan, että Surflow pumppukin on siellä ruumassa kumityynyjen varassa eikä dineten istuinlaatikossa puolityhjän, kaikuvan vesipytyn päällä - eipä kuulu ääni käytössä ;)
Istuinlaatikot suureltaosin tyhjillään. Pidemmässä reissussa vaihtovuodevaatteet tuolla, ja kilisevät tuliaiset pujotettu niiden väliin ;D
-
Ja minä kun kysyin, että mitä hyötyä on siitä, että on kaksi tavallista paksumpaa pohjaa?
Mikä hyöty on siitä ylemmästä paksusta, jos lämpö tuotetaan siellä välitilassa?
Olisiko laitettu kerralla sen verran tukeva pohja ettei tarvitse miettiä notkuuko vai ei ja massa tuo sitä äänettömyyttä mitä normi kopissa ei ole.
Arvaapa kummassa voi keskustella edestä takapenkille normaali äänellä, yhdellä normipohjalla vai kahdella paksulla pohjalla varustettu.
On muuten nyt ensimmäinen matkamökki minulla johon voi jo soittimeen satsata kun ei kuulu rutina, eikä natinat ja on hiljainen .