Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Pena10 - 18.09.2019 kello on 18:59
-
Hallitus pui myös näitä leikkauksia yritystukiin: apteekkarit, pienpanimot, matkailuautot, viihdemerenkulku...
Lisäksi ryhmä listasi mahdollisuuden korottaa matkailuautojen käyttövoimaveroa niin, että ne siirrettäisiin pakettiautoista henkilöautojen veroluokkaan.
Karavaanarit taas hallituksen tähtäimessä. Tuotto 0 % Kun ei ole varaa pitää rekisterissä.
-
Miksei muuten matkailuvaunuissa ole käyttövoimaveron tapaista haittaveroa...henki löauton päästöt vähintään tuplaantuu kun vaunu on koukussa....
-
Miksei muuten matkailuvaunuissa ole käyttövoimaveron tapaista haittaveroa...henki löauton päästöt vähintään tuplaantuu kun vaunu on koukussa....
Kyllä henkilö-/ pakettiautossa jolla on mahdollista vetää perävaunua tulisi ehdottomasti olla "vetokoukkuvero".
Ja matkailuvaunuihin tietenkin tuo mainitsemasi "haittavero".
-älkää vaan h**vetissä kertoko Rinteelle tätä-
-
Kyllä henkilö-/ pakettiautossa jolla on mahdollista vetää perävaunua tulisi ehdottomasti olla "vetokoukkuvero".
Ja matkailuvaunuihin tietenkin tuo mainitsemasi "haittavero".
-älkää vaan h**vetissä kertoko Rinteelle tätä-
Ja haittaveron lisäksi vielä huvivero :P.
-
Onnea kaikille kateuspuolueita äänestäneille.
-
Miksei muuten matkailuvaunuissa ole käyttövoimaveron tapaista haittaveroa...henki löauton päästöt vähintään tuplaantuu kun vaunu on koukussa....
Niin tuplaantuu myös kulutus ja sitä kautta polttoaineen veron muodossa "haittavero".
Mitä muita kapuloita voisi karavaaniväki heitellä omiin pyöriinsä? >:(
-
Nythän rangaistaan vaan matkailuautoilijoit a. Matkailuvaunu on etuasemassa. Ei karavaanareiden kokonaisveroa tarvi korottaa vaan tasata se vaan kaikkiin karavaanari tyyppeihin..eli vaunut verolle niin samanverran voidaan vähentää autoista. Päästö on tosiasiallisesti sama ajat sitten kummalla tahansa mauto tai mvaunu. Maksaahan se mautoilijakin jo joka polttoainelitrastaa n haittaveroa.
Samalla verolle kaikki veneet...luonnolle yhtä haitallista pörrätä järvellä tai merellä. Ja ihan yhtä tarpeetonta. Veneen kulutus per km on vielä moninkertainen. Ja pahimmat on kakstahtisia...järk yttävä määrä öljyä joutuu veteen jokaisella kilometrillä.
Ja moottoripyörät! Mönkijät! ja Erityisesti moottorikelkat! Ja Sähköpyörät! Akkujen teko se vasta on myrkkyä ympäristölle.
-
On se jännä, kuinka näilläkin sivuilla Sipilän hallitusta morkattiin. No, kansa sai mitä halusi, ja ovat nyt tyytyväisiä (näilläkin sivuilla). ;D
-
Nythän rangaistaan vaan matkailuautoilijoit a. Matkailuvaunu on etuasemassa. Ei karavaanareiden kokonaisveroa tarvi korottaa vaan tasata se vaan kaikkiin karavaanari tyyppeihin..eli vaunut verolle niin samanverran voidaan vähentää autoista. Päästö on tosiasiallisesti sama ajat sitten kummalla tahansa mauto tai mvaunu. Maksaahan se mautoilijakin jo joka polttoainelitrastaa n haittaveroa.
Samalla verolle kaikki veneet...luonnolle yhtä haitallista pörrätä järvellä tai merellä. Ja ihan yhtä tarpeetonta. Veneen kulutus per km on vielä moninkertainen. Ja pahimmat on kakstahtisia...järk yttävä määrä öljyä joutuu veteen jokaisella kilometrillä.
Ja moottoripyörät! Mönkijät! ja Erityisesti moottorikelkat! Ja Sähköpyörät! Akkujen teko se vasta on myrkkyä ympäristölle.
Unohdit sen moposi listalta ;)
-
Niin ja listasta unohtui leirintäalueiden tulisijat ja grillit, joita matkailuvaunuväki saattaa käyttää!
Heti haittaverolle, joka sitten vähennetään matkailuautojen verotuksesta!!!! ;D
-
Eikös tää sama ollut edellisen hallituksen listalla ja lisänä vielä että täyttä autoveroakin ajoivat...
-
Edellisessä kolmen ässän hallituksessahan Timo Soini ajoi veneveroa, mutta ei se toteutunut. Eikä tarvinnut toteutuakaan. Eikä tarvitse toteutua vaunuillekaan. Onpahan joku pakomahdollisuus. Polttoaine- ja arvonlisäveroissa yms. on ihan riittävästi harrastustoiminnan maksuja. Lisäkustannukset syövät alan yrittäjien toimintamahdollisuu ksia ja työpaikkoja. Jotain malttia pitäisi kiiluvasilmäisten vihreitten ylilyönteihin saada.
-
Niin siis nythän matkailuautoille ollaan ajamassa sekä autoveroa että ajoneuvoveron korotusta = rangaistaisiin siis tuplasti, sekä uuden hankkimista että nykyisen käyttämistä :'(
As.vaunu taasen on EU:ssa täysin vapaata kauppatavaraa. Edes uuden ajoneuvon ALV:ia siitä ei makseta Suomeen täällä ensirekisteröitäess ä kuten esim. as.autoilla tehdään. Auto- tahi ajoneuvoverojahan as.vaunuihin ei ole edes suunnittelilla, puhumattakaan vielä esim. vak.maksuista tahi katsastuksista => as.vaunun ja as.auton välinen hintakuilu ylläpitoineen yms. tulee jatkossa siis repeämään entistäkin laveammalle = as.vaunut tulevat siis yleistymään as.autojen harventuessa. Hyvä vaiko huono asia, jaa-a ???
-
Tuo autoveron mahdollinen lisäyshän tietää käytetyille hyväää :laugh: käytön osalta tilanne toinen. Motori vain pois ja fergu aisojen eteen ja menoksi. :o
-
Unohdit sen moposi listalta ;)
Heh.... ;D
-
As.vaunu taasen on EU:ssa täysin vapaata kauppatavaraa. Edes uuden ajoneuvon ALV:ia siitä ei makseta Suomeen täällä ensirekisteröitäess ä kuten esim. as.autoilla tehdään.
Ai että asuntovaunukauppa ei ole Suomessa arvonlisäverollista verovelvollisille? Just ja joo.
-
Ai että asuntovaunukauppa ei ole Suomessa arvonlisäverollista verovelvollisille? Just ja joo.
Kirjoitinko epäselvästi :-X Jos tuot uuden as.auton Suomeen, joudut maksamaan siitä myös ALV:it tänne. Uutta asuntovaunua tuodessasi maksat ALV:it sinne myyjämaahan kuten mistä tahansa muustakin vapaasta EU-kauppatavarasta 8)
-
Kirjoitinko epäselvästi :-X Jos tuot uuden as.auton Suomeen, joudut maksamaan siitä myös ALV:it tänne. Uutta asuntovaunua tuodessasi maksat ALV:it sinne myyjämaahan kuten mistä tahansa muustakin vapaasta EU-kauppatavarasta 8)
Ei, kirjoitit todella selvästi ja selvitit perusteellisesti asian. ;D
Mikäli ihan oikeaa tietoa haluaa, halusi sitten itse korottaa suomalaista verotusta tai ei, niin tuotitavaran alv-menettelyistä oikeaa tietoa saa mm seuraavasta linkistä:
https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/vat-buying-selling-cars/index_fi.htm#person-new
Haluamme maksaa lisää veroja, tai ainakin naapurin pitäisi....... ;)
-
Yle: 20 000 euroa per auto, hallituksen ”harkittava vakavasti”
https://www.is.fi/autot/art-2000006244297.html
-
Jos kuka puolue saattaakin matkakulkimien verotuksen nousuun saanee seuraavissa vaaleissa yllätyksen uurnilla, kerpele soikoon!
-
Kirjoitinko epäselvästi :-X Jos tuot uuden as.auton Suomeen, joudut maksamaan siitä myös ALV:it tänne. Uutta asuntovaunua tuodessasi maksat ALV:it sinne myyjämaahan kuten mistä tahansa muustakin vapaasta EU-kauppatavarasta 8)
Älä nyt taas sotke sun yksittäistuonnilla koko juttua. Jos firma tuo sen niin se maksetaan vasta täällä kun yritys myy sen kuluttajalle. Eli maksaa alv 0 siitä lähtömaassa
-
Jos kuka puolue saattaakin matkakulkimien verotuksen nousuun saanee seuraavissa vaaleissa yllätyksen uurnilla, kerpele soikoon!
joo, parisataatuhatta Ääntä vaikuttaakin jo paljon ;D taitaa noilla suunnitelmilla tulla miinusmerkkinen verotuotto kerrannaisvaikutuks ineen. Järjestöt hoi! Nyt loppaamaan ;) kaatui se soinin masinoima kootteriveroesitysk in kovaan kansalaisvastustuks een. Heh.
-
Matkailuautojen verottamisella saadaan Suomen ilmastoa lämmittävä, Suomessa tuotettu hiilidioksidi vähemmäksi. Ja kun ihmiset sitten matkustavat ulkomaille lentäen saastuttamasta Suomen ilmastoa, Suomen ilmastomuutos pysähtyy.
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
-
Kävin just katsomassa yhtä vaunua, vaihdossa asauto. Jäänkin odottamaan. Arvohan autossa silloin nousee, eikö?
-
Matkailuautojen verottamisella saadaan Suomen ilmastoa lämmittävä, Suomessa tuotettu hiilidioksidi vähemmäksi. Ja kun ihmiset sitten matkustavat ulkomaille lentäen saastuttamasta Suomen ilmastoa, Suomen ilmastomuutos pysähtyy.
Toivottavasti ei pysähdy, toivotan tervetulleeksi Suomen ilmaston lämpenemisen "kauhuskenaarion " kahdella asteella, vaikka se 100 vuotta kestäisikin. :D
Kunpa se olisi 10C kymmmenssä vuodessa, niin not bad!
-
Kunpa se olisi 10C kymmmenssä vuodessa, niin not bad!
Voi härttasengyyder 😠
-
Matkailuautojen verottamisella saadaan Suomen ilmastoa lämmittävä, Suomessa tuotettu hiilidioksidi vähemmäksi. Ja kun ihmiset sitten matkustavat ulkomaille lentäen saastuttamasta Suomen ilmastoa, Suomen ilmastomuutos pysähtyy.
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
eipä tässä kauaa ole, kun lehtien palstoilla oikein kehuttiin miten karavaanarointi on ilmaston kannalta ympäristöystävällis tä verrattuna lento ja laivamatkailuun ???
Tästähän ei ole varsinaisesti kysymys, vaan valtion rahan tarpeella. näillä suunnitelmilla verotulot vain vähenevät.
-
Matkailuautojen verottamisella saadaan Suomen ilmastoa lämmittävä, Suomessa tuotettu hiilidioksidi vähemmäksi. Ja kun ihmiset sitten matkustavat ulkomaille lentäen saastuttamasta Suomen ilmastoa, Suomen ilmastomuutos pysähtyy.
Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
Täällä ei ole autovero ongelmaa.(vielä) Omat kustannukset vuodessa:
Liikennevakuutus 108, euroa. Katsastusmaksu( 35-40 euroa (riippuu paikasta) josta saa karavanjäsen alennuksen. Jäsenmaksu 20 euroa / vuosi.
Mainittakoon lisäksi jos jotain kiinnostaa. Matkailuvaunun liikennevakuutus 4,75 euroa / vuosi. (katsastusmaksu: 15 euroa)
-
Voi härttasengyyder 😠
Voi, nyt hävettää, olet jälleen oikeassa.
Olisihan se ihan kauheaa, että meillä Suomessa olisi 10 vuoden kuluttua samalainen ilmasto, kun nyt on esimerkiksi Ranskassa tai Italiassa. Näinhän ovat hurjimmat ennusteet väittäneet tilanteeksi noin 500 - 1000 vuoden päästä nykymenolla.
Kyllä on vaan parempi, että me 0.6% maailman väestöstä näytämme esimerkkiä viidelle eniten CO2 tuottavalle maalle, joiden kokonaisosuus maailman hiiilidioksidipääst öistä lienee vaatimatonta 80% luokkaa.
Matkailuautojen verotuksen voimakas korottaminen ( sekä tasapuolisuussyistä matkailuvaunujen ) on erinomainen askel osoittaa muulle maailmalle ihan ne kriittisimmät kohdat taistelussa lämpenemistä vastaan.
Seuraavaksi voimme kriminalisoida Suomessa, ihan yleisen esimerkin vuoksi muille maille opittavaksi, autoilun yleensäkin, puun- turpeen- ja öljynpolton, lihansyönnin ja määrätään peruskouluissa pakolliseksi aineeksi itsensäsyyllistämis oppi, jossa oppilaat laitetaan toistamaan päivittäin oppitunnin ajan lausetta " suomalainen, olet syyllinen ilmaston lämpenemiseen itsekkäällä kerskakulutuksella".
Samalla piiskataan omaa selkää oppilaan itse kierrätysmateriaali sta valmistamalla ruoskalla.
Kyllä sitten muu maailma ymmärtää ja seuraa esimerkkiämme...... .................
-
Täällä ei ole autovero ongelmaa.(vielä) Omat kustannukset vuodessa:
Liikennevakuutus 108, euroa. Katsastusmaksu( 35-40 euroa (riippuu paikasta) josta saa karavanjäsen alennuksen. Jäsenmaksu 20 euroa / vuosi.
Mainittakoon lisäksi jos jotain kiinnostaa. Matkailuvaunun liikennevakuutus 4,75 euroa / vuosi. (katsastusmaksu: 15 euroa)
Maa: Viro/Eesti ?
-
Älä nyt taas sotke sun yksittäistuonnilla koko juttua. Jos firma tuo sen niin se maksetaan vasta täällä kun yritys myy sen kuluttajalle. Eli maksaa alv 0 siitä lähtömaassa
Ja missä vaiheessa mukamas mainitsin että firma sen toisi? Ainakin mun silmään tuosta kommentistani löytyvät mm. sanat "tuot" ja "tuodessasi", eikös. Toki toimeksiantona maahantuomisen saaneet välittäjät yms. erikseen, mutta luonnollisestikin jos firma sen täällä myy kuluttajalle, niin täällä maksetaan siitä as.vaunustakin uuden ALV ihan normaalisti tänne. Mutta hei ... Eikös tuo ole jo ihan tavallista as.vaunujen maahantuontia ja kauppaa muutenkin, aika harvaa niistä täällä kuitenkaan on valmistettu, eix ni. Eli kumpikohan tässä nyt taas sotkee näiden asioiden kanssa ::)
-
Jos esim caravanliike tuo sen vaunun Suomeen EU maasta, se ei maksa alv tuontimaahan. Vaan kun myy vaunun, niin sitten kotimaahan. Taas itse mainitsit aiemmin että piti lähtä maahan maksaa niin se ei voinut koskea kuin omaa vaunuasi. Saksassa ovat aika tarkkoja ALV huijareitten vuoksi. Eivät anna alv0 ihan mille yritykselle vaan. Niin paljon ollut väärinkäyttöä.
-
Kumpi on tuontimaa?
Se johon tuodaan vai se josta viedään?
Entä kenen kotimaa? Jälleenmyyjä liikkeen vai ostajan?
-
Jos esim caravanliike tuo sen vaunun Suomeen EU maasta, se ei maksa alv tuontimaahan. Vaan kun myy vaunun, niin sitten kotimaahan. Taas itse mainitsit aiemmin että piti lähtä maahan maksaa niin se ei voinut koskea kuin omaa vaunuasi.
Kuten jo sanoin, yhdistät nyt sujuvasti firman jälleenmyyntiä varten maahantuoman ja yksityisen tuonnin/tuottamisen toisiinsa - enkä itse edelleenkään ole puhunut kuin yksityisestä tuonnista ihan noin ylipäätänsäkin, koskematta mitenkään juurikin vain ja nimenomaisesti tuota omaa vaunuani, enkös ???
Jos nuo verot as.autoille tulee, niin faktisesti niiden käytettyinä tuonti tulee repeämään aivan kuten henkilöautoille on käynyt jo nyt => valtio tulee taatusti menettämään as.autoista keräämäänsä verokertymää kun ALV tulee jäämään sinne myyntimaahan, sillä siellähän ne on aikanaan uusina kuluttajille myyty. Tämän ehdotuksen torppaamalla sen sijaan uusien kauppa säilyisi yhä täällä ennallaan ja näin nuo ALV:itkin tilitettäisiin Suomen valtiolle kuten tähänkin saakka 8)
Toinen seuraus tuon hintarepeämän vuoksi tulee olemaan as.vaunuihin siirtyminen, joissa niitä on jo tasaiseen tahtiin tuotettu myös uusia yksityisesti maahan ja jälleen ne ALV:it ovat jääneet sinne myyntimaahan. Enkä epäile hetkeäkään etteikö tuo yksityinen tuonti myöskin kasvaisi as.vaunukaupan kasvaessa jo muutenkin, tiedä vaikka tämäkin keinu vielä kääntyisi yksityisen tuonnin puolelle enenevissä määrin. Ja jälleen valtio ottaisi tästä nokkaansa verokertymänsä muodossa yhä vaan lisää. Se tilisiirto as.vaunukauppiaalle kun on ihan yhtä "vaikeaa" oli se kauppias sitten Suomalainen tahi esim. Saksalainen, miksei siis Saksalainen jos tarjonta on parempaa, toimitusajat lyhyempiä ja lisäksi siitä kuittaa ALV-edunkin, varsinkin Suomalainen kuluttaja kun usein on aika periaatteellinen jos centinkään voi mitenkään veroissaan säästää 8)
-
Kyllä sen Alvin joutuu yksityinenkin asuntoautoissa ulkomailla maksamaan. Eli mikä on ongelma? En minäkään kannata tuota esitettyä millään tavalla. Mutta erityistä ryhmän talousoppineet eivät ymmärrä seurauksia skenaariosta.