Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: jus66si - 29.08.2011 kello on 21:24
-
Mistä voisi johtua lyijyhyytelömallise n hupiakun suhina? Mulla on näitä ihmetyksiä tuolla autossa kaksi ja toinen tästä kaksikosta on alkanut keljuilemaan. Ajon jälkeen kuuluu suhinaa sekä latauksen yhteydessä. Sitten kun akut ovat täyteen ladattu, muutaman tunnin päästä kun laitat kaaran käymään menee ampeerimittari vihreälle alueelle reilu 10 A:n verran.
Kun sammutat auton suhina kuuluu selvästi.
Onko vika akussa vai jossain säätimessä? Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Itse ajattelisin että kenno olisi pimeänä, mutta kun ei noita ominaispainoja pysty mittaan tuosta umpijöötistä :-\
Erikoista oli myös se, että kun katsoi latausarvoja sillä auton paneelin volttimittarilla latauksen aikana poikkesi se selvästi voltin verran ylöspäin yleismittarin arvosta.
Akut ovat boschin akut mallia 08 ja autossa on hymerin alkuperäiset sähköhilut. Auto on 2000 vuosimallin camp ducaton alustalla. Huom! Auton starttiakku latautuu normisti.
-
Mistä voisi johtua lyijyhyytelömallise n hupiakun suhina? Mulla on näitä ihmetyksiä tuolla autossa kaksi ja toinen tästä kaksikosta on alkanut keljuilemaan. Ajon jälkeen kuuluu suhinaa sekä latauksen yhteydessä. Sitten kun akut ovat täyteen ladattu, muutaman tunnin päästä kun laitat kaaran käymään menee ampeerimittari vihreälle alueelle reilu 10 A:n verran.
Kaksi hupiakkua siis kyseessä, onko ne keskenään rinnankytkennässä, eli +navat kaapeloitu yhteen ja -navat kaapeloitu yhteen. ?
Itsellä jos tuollainen pulma olisi niin latauksen jälkeen irroittaisin kummastakin akusta yhden napakengän, kummastakin siis saman navan. mittaisin sitten kummankin akun jännitteen heti sekä parin paivän levon jälkeen. Napajännitteiden pitäisi olla samat, jos ei ole on akku viallinen.
-
Mistä voisi johtua lyijyhyytelömallise n hupiakun suhina? Mulla on näitä ihmetyksiä tuolla autossa kaksi ja toinen tästä kaksikosta on alkanut keljuilemaan. Ajon jälkeen kuuluu suhinaa sekä latauksen yhteydessä. Sitten kun akut ovat täyteen ladattu, muutaman tunnin päästä kun laitat kaaran käymään menee ampeerimittari vihreälle alueelle reilu 10 A:n verran.
Kun sammutat auton suhina kuuluu selvästi.
Onko vika akussa vai jossain säätimessä? Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Itse ajattelisin että kenno olisi pimeänä, mutta kun ei noita ominaispainoja pysty mittaan tuosta umpijöötistä :-\
Erikoista oli myös se, että kun katsoi latausarvoja sillä auton paneelin volttimittarilla latauksen aikana poikkesi se selvästi voltin verran ylöspäin yleismittarin arvosta.
Akut ovat boschin akut mallia 08 ja autossa on hymerin alkuperäiset sähköhilut. Auto on 2000 vuosimallin camp ducaton alustalla. Huom! Auton starttiakku latautuu normisti.
Jompi kumpi akuista kiehuu ja korkkien tilalla olevista venttiileistä tulee kaasut ulos. Tarkista latausjännite. Todennäköisesti akku viallinen.
-
Itsellä oli kesällä sama tilanne, mutta kun akut on penkin alla en kuullut suhinaa mutta kitkerä outo haju oli vaunussa kun se oli kytketty verkkoon eli laturi latasi. Kun nostin penkin kannen ylös kuuli selvästi, että akku kiehuu (akku ei ollut AGM- akku, mutta muuten huoltovapaa suljettu akku) Akkuja oli kytketty rinnan 3 kpl ja tämä vanhin oli ihan kuuma ja kiehui. Tilanne korjautui sillä että otin kyseisestä akusta kaapelit irti. Nyt on uusi akku tilalla ollut jo jonkin aikaa.
Voiko akku räjähtää tälaisessa tilanteessa? Sillä tätä kitkerää pahaa hajua olin haistellut jo useana päivänä. Pikemminkin hain vaunusta jotakin mätänevää, joko unohtunutta ruokaa tai hiirenraatoa.
Pitäisi oudon hajun ilmaantuessa katsoa ensin akut. Kaasuhälytin ei tähän reakoinut vaikka oli lähellä akkuja, penkin etuseinän etupuolella.
-
Niimpä, miksi ostaa hupiakkuja, joissa ei ole ulos tuulettavaa letkua. :'(
Mielellään starttiakkuja, niistä saa evästä hyvin ulos, vaikka invertteriin. ;)
-
Itsellä oli kesällä sama tilanne, mutta kun akut on penkin alla en kuullut suhinaa mutta kitkerä outo haju oli vaunussa kun se oli kytketty verkkoon eli laturi latasi. Kun nostin penkin kannen ylös kuuli selvästi, että akku kiehuu (akku ei ollut AGM- akku, mutta muuten huoltovapaa suljettu akku) Akkuja oli kytketty rinnan 3 kpl ja tämä vanhin oli ihan kuuma ja kiehui. Tilanne korjautui sillä että otin kyseisestä akusta kaapelit irti. Nyt on uusi akku tilalla ollut jo jonkin aikaa.
Voiko akku räjähtää tälaisessa tilanteessa? Sillä tätä kitkerää pahaa hajua olin haistellut jo useana päivänä. Pikemminkin hain vaunusta jotakin mätänevää, joko unohtunutta ruokaa tai hiirenraatoa.
Pitäisi oudon hajun ilmaantuessa katsoa ensin akut. Kaasuhälytin ei tähän reakoinut vaikka oli lähellä akkuja, penkin etuseinän etupuolella.
Kylläpä voi, pienestä kipinästä..
-
Lyijyhappoakusta (avoimesta) akkuvedestä vapautuu liiassa latauksessa happi ja vety erikseen. Näistä vety (hajuton, mauton ja ilmaa kevyempi) aiheuttaa räjähdysvaaran, jos kipinää, hehkua tai tulta tyrkyllä :-\ Lattian rajassa oleva propaania/butaania nuskiva varoitin ei taida päästä osalle vedystä, jos edes tunnistaisi :'(
Kaikki minun kohtaamat "huoltovapaat" avoimet lyijyhappoakut ovat olleet huollettavissa. Häviää se vesi vuosien varrella niistäkin ja "silmä" rupeaa näyttää mustalta 8) eiku tankkaamaan..
Suljetussa lyijyhappoakussa on pieni painevaraaja kaasuja varten - toisin siinäkin on ylipaineventtiili..
-
Niimpä, miksi ostaa hupiakkuja, joissa ei ole ulos tuulettavaa letkua. :'(
Mielellään starttiakkuja, niistä saa evästä hyvin ulos, vaikka invertteriin. ;)
Ja onhan niitä vapaa-ajan akkujakin tuuletusletkulla varustettuina. Mm. mulla on sellainen vaunussa, ei haise sisälle.
-
Lyijyhyytelöakku on täysin suljettu, ei siihen kuulu mitään letkuja.
-
Joo vaikuttaisi siltä että jonkin sorttinen oikosulku olisi tuossa yhdessä akussa. Ajoin tuossa aamulla lenkin ja Kytkin akut irti (irroitin miinusnavan) Mittauksen jälkeen.
lataus 12.83 V moottorin käydessä, siellä penkin alus akulla,
12.78V kakkoshupiakulla ja 13,56V startilla.
Moottorin sammuttamisen jälkeen alkoi tippumaan nuo asunto-osan akut aika vauhtia) Ja jännitemittaus pari tuntia - navan irrotuksen jälkeen, että tuo hiljanen kakkoshupiakku 12.6V (hiljalleen nousee) Kun tuo pihisevä kaksossisar 10.6. Näin äkkiseltään kun tarkistin. Ja tosiaan haisu oli kuin ilmavaivaisen noita-akan jäljiltä...
Näyttää tosta terveemmästä akusta menevän piuha kaasupullokotelon sisällä olevaan secumotioniin. Ilmeisesti joku lämmitysvastus tuossa pulloventtiilihärpä ttimessä ja pullovaihtajapaneel iin.. Toinen johto menisi tuonne invertterille.
"Suhinalempistä" meneekin sitten enemmän johtoa tuonne elektroblockille päin.
Tuon elektroblokin katkaisijan käänsinkin jo illalla selvittämisen vuoksi offille.
Olen nyt konsultoinut pariakin autosähköyritystä ja myyjäliikkeen huoltoa.
Katsotaan nyt mihin tämä johtaa, ainakin akkukauppaan se nyt on varmaa...
-
Tämmösen ohjeen löysin erään aurinkokennon käyttöohjeesta.
Sijoita akku hyvin tuuletettuun paikkaan, jossa se on suojassa sateelta. Akun sijoittamista
sisätiloihin tulee välttää, koska mahdollisessa ylilataustilanteess a kehittyy
räjähdysvaarallisia kaasuja.
Jos tämä on totta niin vaara oli suuri koska akku vaunussani kiehui useita päiviä ??? Otan opiksi!
-
Tämmösen ohjeen löysin erään aurinkokennon käyttöohjeesta.
Sijoita akku hyvin tuuletettuun paikkaan, jossa se on suojassa sateelta. Akun sijoittamista
sisätiloihin tulee välttää, koska mahdollisessa ylilataustilanteess a kehittyy
räjähdysvaarallisia kaasuja.
Jos tämä on totta niin vaara oli suuri koska akku vaunussani kiehui useita päiviä ??? Otan opiksi!
Mistä akusta tuon tiedon otit, kun lyijyhyytelöakku voi olla sisätiloissa. Lyijyhyytelöakkua ei sitten ladata millään tavallisella akkulaturilla.
-
Mistä akusta tuon tiedon otit, kun lyijyhyytelöakku voi olla sisätiloissa. Lyijyhyytelöakkua ei sitten ladata millään tavallisella akkulaturilla.
Tuopa onkin tärkeä tieto.
Minullakin on Matti laturi ja joku umpinainen akku
ilman sitä letkulähtöä.?
Mistä tiedän akun olevan hyytelöakku? ja käykö
siihen Matti.?
-
Tuopa onkin tärkeä tieto.
Minullakin on Matti laturi ja joku umpinainen akku
ilman sitä letkulähtöä.?
Mistä tiedän akun olevan hyytelöakku? ja käykö
siihen Matti.?
Myös AGM akut ovat "huoltovapaita" ja ymmärtääkseni hengittämättömiä.
-
Kysymyksen aloittaja mainitsi selvästi kysymyksessä olevan lyijyhyytelöakku.
-
Tuopa onkin tärkeä tieto.
Minullakin on Matti laturi ja joku umpinainen akku
ilman sitä letkulähtöä.?
Mistä tiedän akun olevan hyytelöakku? ja käykö
siihen Matti.?
Matti on hyvä lyijyhyytelöakulle. Kyllä siinä akussa jotain merkintöjä on.
-
Mistä akusta tuon tiedon otit, kun lyijyhyytelöakku voi olla sisätiloissa. Lyijyhyytelöakkua ei sitten ladata millään tavallisella akkulaturilla.
Tämä oli erään aurinkokennoja myyvän liikkeen aurinkokennon asennusohjeessa. Eli hän poisti sillä ilmeiseti tämän vaaratekijän (vastuun) koska ei voi tietää mitä akkuja asiakkaat käyttää.
Minä lataan nykyisin tällä ctek 7000 laturilla.
-
Juu, Boschin lyijyhyytelöakusta oli siis kysymys. Tuossa on linkki tuonne ...minnekkäs muuhun kuin wikipediaan. Sieltä löytyy suuntaa antavaa tietoa akuista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
Meikäläisellä tosiaan on tuossa hymerissä lyijyhyytelöakut. Kyse on ihan valmistajan turvallisuusasiasta . Lyijyhyytelöakuissa (ainakin ne mitä minulla on) On ns. suljettu venttiilijärjestelm ä niissä kennokorkeissa. Eli nuo korkit ovat syvällä siinä akun kannessa (ilm. itseavaamisen estämiseksi) ja niissä on tuollaiset todella pienet viirut, joista se sitten alkoi ihan suoraan sanottuna viheltämään kaasunpaineen ulos , jota muodostui kennon oikosulun takia aika runsaasti. Kun latausjärjestelmä on ns."terve", tuota kaasua muodostuu hyvin vähän. Normilatauksessa haiskahtaa hieman suolaiselle. Meikäläisellä haisi hytti kuin ennevanhaan Ouluyhtiö :D
Juuri tuon vetykaasun kehittyminen normaailissa nestemäistä elektrolyyttiä sisältävässä akussa on katsottu riskiksi ja sen vuoksi on siirrytty hyytelöakkuun.
Räjähdysvaara syntyy esim. silloin, kun akusta kehittyy vetykaasua esim. istuinlaatikon sisälle ja mennään palava north state 8) huulessa tempasemaan se istuinlaatikon kansi auki. :o Toinen mitä yleensä varotellaan, on työkalujen käyttämisen varovaisuus, lähinnä kipinävaara mikäli se lenkkiavain sattuu hipaisemaan metallirakennetta tai mikä pahinta , sitä plusnapaa samalla kun avataan miinuksen mutteria :o .
Tuo latausvirta on muistaakseni seitsämän amppeerin luokkaa silloin kun akku on ns."tyhjä". Ampeeriluku laskee sitä mukaa kun akku täyttyy. Jotkin laturit eivät sovi tällaisen lyijyakun lataamiseen koska niistä saattaa puuttua valvontapiiri, mikä katkaisee latausvirran akun varauduttua. Tällöin laturi vain puskee lisää virtaa akulle ja hyytelöakku (eikä akku yleensäkään)ei saisi ylilatautua, koska se lyhentää akun käyttöikää. Ja pahimmassa tapauksessa keittää sen elektrolyytin höyrynä pihalle.
-
Paine ilmalla suhhuttaa, niin saa höyryt suurimmaksi osaksi pois.. ;) Joskus voi myös kipinöidä, kun kengän laittaa tai irroittaa.
-
Ja linkkikirjastosta löytyy lisää tietoa akuista, hakemaan vaan. ;D
http://karavaanari.org/index.php?action=links;cat=2
-
Sen verran loppukommenttia heitän tähän vielä, että caravanliike pesi kätensä akkuasian tiimoilta, vetoamalla siihen että akku ei ole takuun piiriin kuuluva osa. (Autossa on 6kk takuu joka luvattiin ostopäivänä)
Kaikenlaista pikkuremppaa on ollut, mutta niihin kyllä hieman varauduimmekin, onhan auto kuitenkin 11 vuotias.
Akku oli vuodelta 08 ja tosiaan lyijyhyytelömallia oleva bosch. 85 Ah valkoinen pötikkä.
Ei kuulemma olisi paras mahdollinen Suomen oloissa.
Akun hankinnassa myyjä kyllä lupasi avustaa, mutta hinnat ovat tähän asti olleet n. 60 -80 eur. korkeammat kuin tavallisen tarvikeliikkeen akuissa.
Katsotan nyt millaiseen ratkaisuun päädytään. Lataukset on nyt kuitenkin ok mikä on hyvä asia. Ajeltiin tuossa eilen Ideaparkissa hakemassa meille varattu Pentikin häälahja 8) sieltä.
Se pisti miettimään , että kuinka laajalle sähköihin tuollainen oikarissa oleva asunto-osan akku voisi vaikuttaa. Voiko se lamaannuttaa koko auto kulun esimerkiksi? Pitäisikö jokaisen akun kylkeen rakentaa tappokatkaisija varmuuden vuoksi?
Olen kyllä ymmärtänyt että siellä olisi jossain erotuskytkin moottoriosan ja asunto-osan välillä. Mistä sen tietää että tuo kytkin olisi viallinen? Onko jollain tullut tällaista vastaan?
-
Mulla on tuon tyylinen hupipuolen akuissa.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/386786/0
Voi valita käyttöön 1 tai 2 akun, tai molemmat akut.
Eihän vaunussa kylläkään ole, kuin hupiakkuja. ;)
-
Mulla on tuon tyylinen hupipuolen akuissa.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/386786/0
Voi valita käyttöön 1 tai 2 akun, tai molemmat akut.
Eihän vaunussa kylläkään ole, kuin hupiakkuja. ;)
Hyvä laite, mulla oli joskus paatissa samanlainen, kun piti hupiakku ja starttiakku saada erilleen toisistaan. Kun ei ollut sitä mäkistartti mahdollisuutta!
-
Mulla on tuon tyylinen hupipuolen akuissa.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/386786/0
Voi valita käyttöön 1 tai 2 akun, tai molemmat akut.
Eihän vaunussa kylläkään ole, kuin hupiakkuja. ;)
Joo, tuollainen minullakin on, ja reissun (ja latauksen) jälkeen kytkin käännetään OFF asentoon niin virta ei karkaa kummastakaan akusta mihinkään.
-
Näpiän näkönen kapine. Kiitos vinkistä :D
-
Biltemalla vastaava tuote n:o 25-877. Siitä saanee avaimen irti, jos on paikassa, johon pääsee ilkivallan tekijät tai lapset.