Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: svc - 8.08.2019 kello on 11:30
-
Asuntovaunun ja -auton rengaspaineeksi laitetaan tietysti ensisijaisesti aina valmistajan suosituksen mukainen paine, mutta jos suositusta tai edes valmistajaa ei enää löydy, niin tuolta voi katsella suuntaa:
https://www.kuhnert-anhaenger.de/reifendruck.html
Sivu on auf Deutsch, mutta samoja baareja ne ovat myös Saksassa.
-
Vaunun huojunta ja vaeltelu loppui loppui siihen, kun korvasin tehtaan ensiasennus pallukat jämäköillä C-renkailla. Kulki kuin juna. Painetta 3,5-4 bar.
-
Heikosti löytyi m-autojen rengaskokoja C-luokassa, vain 195 ja 205/80R14 kokoa. Kärryn renkaitahan nuo olivatkin..
Autonalustamerkin tiedot antaa hyvää osviittaa lukemille, jos ei kopantekijä omiaan suosituksia kerro, mutta ainahan mennää alle asennettujen kumien ehdoilla (nekin voivat olla väärävalinta)
Vaan renkaan kyljestähän nuo maksikuormat ja sen vaatimat paineet aina löytyvät. Ja jos ei maksimissa mene, voi vähempi olla mukavempaa..
-
Vaunun huojunta ja vaeltelu loppui loppui siihen, kun korvasin tehtaan ensiasennus pallukat jämäköillä C-renkailla. Kulki kuin juna. Painetta 3,5-4 bar.
Näinpä meilläkin.
Tuosta taulukosta, näyttävät olevan meleko maksimipaineita - esim. ehkä en laittaisi 1400kg vaunun alla olavaan 185R14C renkaaseen 4.5 baria, kun tuo mainittu 3.5-4bar näyttää kantavan painon melko hyvin. maksimipaineella saattaa olla jo liian kova.
Vaunun renkaissa paineella ei ole mahotonta merkitystä kulumiseen.
jos tähän aiheeseen passaa, huomasin viime kesänä vaunun syövän renkaita ulkosyrjältä. Alkuperäisrenkaat oli ollu alla 5 vuotta ja näyttivät kuluneen tasaisesti. Nykyiset oli viime kesänä pyöriny sen 5 kesää. Keväällä ennen kesärengas kautta kävin käännättämässä ne vanteille toisinpäin, jolloin uudenveroinen pinta tuli taas ulkosyrjälle. Rengasliikkeen mukaan on normaalia, että tuollainen 185R14C rengas alkaa kulua ulkosyrjältä vaunun alla vanhetessaan. Ensi keväänä lienee aika laittaa uudet alle.
Täällä on aina välillä juttua syistä miksi renkaat on yht'äkkiä alkanu kulua ulkoreunoilta - vika saattaa olla helpompi kuin yleisesti luullaan.
-
Tuota taulukkoa tutkiessa tuli mieleen, että sillä minkälainen vaunu tai miten monta akselia on, ei ole rengaspaineisiin merkitystä. Pelkästään renkaan profiililla on taulukon mukaan merkitystä mitä paineita siellä pitäisi olla.
Tuttu rengasmyyjä sanoi että vanun renkaassa pitää olla aina 4 kiloa painetta. ::) Mie olen sitten soveltanut siitä väliltä.
-
Nuo ovat arvoja, joita voi käyttää, ellei parempaa tietoa ole esim. rengasliikkeestä tai ohjekirjasta.
Aika monelle vakiorenkaalle 3,5 bar on suositeltu maksimi. C ja RF merkinnällä varustetuille sitten enemmän. Joskus aika paljonkin enemmän.
Asuntovaunun kanssa on olennaisempaa renkaan kantokyky ja vierintävastus mukavuuden sijaan, eli paineet voivat olla isommat kuin autossa.
-
^
Vaan m-autoissa yleensä lukema alkaa 4:lla ellei 5:lla - ei vaunuissa vaan..
-
Tuota auton mukana tullutta prujua kun selaa, niin siellä on annettu paineet, sekä alustan, että renkaan mukaan.
-
^
Vaan m-autoissa yleensä lukema alkaa 4:lla ellei 5:lla - ei vaunuissa vaan..
Polarissa 4.2
Hymerissä 3.5/4.5
:laugh:
-
^
Joo, olihan se rankka yleistys, mutta ei taida yhdessäkään nelipyöräisessä vaunussa mennä kolmosen yli ;D Näissäkin 1-aks. vain, joissa rengasprofiili alle 80 ja halk 14" tai enempi.. joku kohta varmaan ilmoittaa toisin olevan.
Ja onhan joku voinut LiteAcesta tehdä m-auton painotkin sen mukaise, mutta jos mennään vaikka valtamerkin Fiiu mukaan ;D Yleistäen taas..
Mullakin MB etupäässä välttäs 3.3 takana 5.5 - mutta raideleveyseron takia halua jämäkämpää etupäätä 4.0bar paineilla. Sama rengashan se edessä ja takana. Jousitushan ei ole kova mesessä.
-
jos täytät gummisi alpeilla -20 asteessa 4.5 bar paineeseen ja ajelet sitten kesällä samoilla gummeilla kotitanhuvilla niin siellä voikin olla yli 5.2bar....
-
Suosituspaineet ilmoitetaan aina kylmälle renkaalle. Siksi esim. moottoripyöriin pitää Suomessa laittaa noin 0,2 bar enemmän painetta kuin suositustaulukot näyttää. Italiassa renkaat hehkuu paljon kuumempia kuin meidän ilmastossa nopeusrajoitusten alaisuudessa.
Vaunussa taas teoria on päinvastainen. Mitä tyhjempi rengas, niin sitä enemmän kitkaa eli lämpöä.
-
Renkaan kyljessä lukee minkä verran painetta rengas kestää ja paljonko sillä paineella kantaa ;D
-
Mä oon autossa pitänyt 5bar ja tyytyväinen olen. Kulumisesta ei tietoa. Olen venyttänyt nykygummien käyttöä kun ei minimissä. Alkaa olla lähelle 70tkm nykyrenkailla (3.5v)
Myös 4.5bar kokeiltu mutta en ollut tyytyväinen. Auton vakavuus parempi ja kulutus pienempi kun pitää isompaa painetta. a
-
Vaunussahan ei paineella ole niin tarkkaa kun ajossa se ei häiritse. Siis riittävästi.
Autoissa makuasioilla on iso vaikutus. Mulla yli 3,5bar ettei lieruta.
-
Mä oon autossa pitänyt 5bar ja tyytyväinen olen. Kulumisesta ei tietoa. Olen venyttänyt nykygummien käyttöä kun ei minimissä. Alkaa olla lähelle 70tkm nykyrenkailla (3.5v)
Myös 4.5bar kokeiltu mutta en ollut tyytyväinen. Auton vakavuus parempi ja kulutus pienempi kun pitää isompaa painetta. a
Mites ajomukavuus kun laittaa kovemmat paineet? Itse olen pitänyt takapäässä 3,5 paripyörillä ja etupäässä 4,2. Tuntuis että 5 bar olis kyllä liikaa etupäässä, hakkaa kaikki poikittaiset tai sitten minulla on kaikki iskarit vaihtokunnossa.
-
Semmoinen asia kannattaa muuten huomioida että normaali kumiventtiili ei kestä älyttömiä paineita vaan pitää laittaa metalliventtiili..
-
^
Kyllä näin on.
-
Mites ajomukavuus kun laittaa kovemmat paineet? Itse olen pitänyt takapäässä 3,5 paripyörillä ja etupäässä 4,2. Tuntuis että 5 bar olis kyllä liikaa etupäässä, hakkaa kaikki poikittaiset tai sitten minulla on kaikki iskarit vaihtokunnossa.
Kyllä se montuissa hakkaa suomen teillä Tänään ajoin satoja kilsoja ihme reittejä ja hirvitti.
Luulen että joka montussa olisi tulllut pienillä paineilla vielä ylimääräinen 'sivuheitto'
Jos on kunnon monttu niin luulen että rengaskin pohjaa matalilla paineilla.
No hme reitit oli Mikkeli-Pieksämäki-Suonenjoki-Kiuruvesi-Pyhäntä. Suomen tiestö parhaimmillaan.
No kovemmilla paineilla herkempi käännellä. Toki tuulella, urissa voi olla että sivuttain voi heitellä enempi.
Kaikki yllä olwva vaan mutua. Yleensä en aja noin huonoilla teillä kuin tänään.
-
Semmoinen asia kannattaa muuten huomioida että normaali kumiventtiili ei kestä älyttömiä paineita vaan pitää laittaa metalliventtiili..
Metalliventtiilit on rengasliikkeen toimesta kun pyysin 5bar.
-
No hme reitit oli Mikkeli-Pieksämäki-Suonenjoki-Kiuruvesi-Pyhäntä. Suomen tiestö parhaimmillaan.
Tuolla tieosuudella Suonenjoelta alkaen ja varsinkin Karttulasta Pielavedelle saa tosissaan väistellä routahyppyreitä ettei vehkeet hajoa.
-
No hme reitit oli Mikkeli-Pieksämäki-Suonenjoki-Kiuruvesi-Pyhäntä. Suomen tiestö parhaimmillaan.
Pieksämäki- Suonenjoki väli oli ainakin keväällä ihan kelvollista pintaa. Suonenjoki-Karttula väliä olen odottanut jo monta vuotta korjattavan. Ei muuta kuin pahimpia reikiä ja halkeamia vain paikattu. Karttulasta eteen päin minun pitäisi katsoa kartasta, miten se reitti menee, kun harvoin ajelen sillä välillä. Mutta todennäköisesti aika huono niin kuin muutkin reitit Karttulasta länteen ja pohjoiseen.
-
Metalliventtiilit on rengasliikkeen toimesta kun pyysin 5bar.
Jos renkaan merkitty max paine ylittää 4,5 bar, niin on oltava metalli vahvistettu, syy hylätä katsastuksessa.
-
erottaako metallivahvisteisen jostain?
Eikös aika mmonessa kumissa pitäisi olla sellainen, koska kyljissä näkyy isompia luokituspaineita mutta venttiili näyttää kumiselta...
sisällä tietty alle 4.5 bar...mutta laittaa voisi enempi...
-
erottaako metallivahvisteisen jostain?
Eikös aika mmonessa kumissa pitäisi olla sellainen, koska kyljissä näkyy isompia luokituspaineita mutta venttiili näyttää kumiselta...
sisällä tietty alle 4.5 bar...mutta laittaa voisi enempi...
Omissa kulkineissa noi vahvistetut on erottanut kapeasta kiristysmutterista venttiilin tyvessä. Eli työnnetään paikalleen sisäpuolelta ja kiristetään paikalleen. Kaipa noita on muunkin näköisiä, harvempihan noin nippelijuttuja tulee ilman syytä kattelleeksi.
-
Mulla kyseessä on kokonaan metallirunkoinen vena. Vain korkki päässä on tavallinen.
-
erottaako metallivahvisteisen jostain?
Eikös aika mmonessa kumissa pitäisi olla sellainen, koska kyljissä näkyy isompia luokituspaineita mutta venttiili näyttää kumiselta...
sisällä tietty alle 4.5 bar...mutta laittaa voisi enempi...
Se tavan hlöautomalli on tällainen (sallittu paine 3.5 - 4.5 bar, riippuen mistä lähteestä onkii)
(http://karavaanari.org/kuvat/1399913921.jpg)
Venttiilineula kierretään messinkiputken sisään joka on lyhyt tuon kumin sisällä - jos vääntää tätä kumivartta vanteessa, se helposti myötää 45 ast.
Näissä 5.5 bar kestävissä kumivarsissa on koko varrenpituudelta metalliputki sisällä, joka menee vanteen reiälle asti, mutta silti "kumilla kiinni", ei välttämättä juuressa mitään mutteria. Varsi ei tule vetämällä läpi. Vääntelemällä sivuille "heiluu" ehkä vai 10ast, jos sitäkään
(http://karavaanari.org/kuvat/1399913915.jpg)
Holkkimutteri vihjaa taas rengaspaineanturist a varrenpäässä vanteen sisällä.
(http://fi.yaopeisensor.com/Content/upload/2019335317/201901091430488013960.JPG)
-
Se tavan hlöautomalli on tällainen (sallittu paine 3.5 - 4.5 bar, riippuen mistä lähteestä onkii)
Saman näköisiä on myös vahvistettuna. Minulla on autossa yksi, kun näkyvästi metallinen alkoi vuotamaan, niin kumiliike uusi sen.
Huomautin asiasta ja asentaja tiesi vaatimuksen ja sanoi kumin sisällä olevan metallirungon.
-
Tuo vääntötesti paljastaa senkin - tai puukko; jos vanteen sisältä eli ilmatilan puolelta puukolla (rengasliikkeiden tapa uusia nuo) saa kerrasta "kannan" pois, tavan vena. Jos pysähtyy skegu kovaan, vahvistettu on.
-
^
Vaan m-autoissa yleensä lukema alkaa 4:lla ellei 5:lla - ei vaunuissa vaan..
Dethleffsissä on 1800kg massalle, 1-akselisena 4,5bar.
-
pitääpä kokeilla puukolla onko venttiilit laillisia. :o
-
pitääpä kokeilla puukolla onko venttiilit laillisia. :o
Juu, ei sitä koskaan tiedä niiden laillisuudesta....
(https://karavaanari.org/kuvat/1565541160.jpg)