Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: hookoo1 - 2.08.2019 kello on 20:02
-
Aihe ei varmaan ole uusi, mutta en nyt arkistojen uumenista löytänyt. Onko kukaan ajellut tänä kesänä käsivarrentietä Kilpisjärvelle? Minkälaisessa kunnossa se on? Entä Haaparannasta Kiirunan kautta Narvikiin (Bjerkvikiin)?
-
Käsivarrentie on monttuinen, mutta kyllä sitä ajaa. Vakionopeudensäädin kannattaa silti pitää pois päältä. Ennen Palojoensuuta on pitkälti uudehkoa pintaa. Se Kiirunan tie on hyvässä kunnossa, joitakin lyhyitä tietyöpätkiä lukuunottamatta.
-
Nuo molemmat olen kuukauden sisällä ajanut, minusta ei mainittavia epäkohtia. Jokunen tietyö molempien varrella.
-
Niin, ei kannata mainita kun suomen tiet alkaa olla läpeensä vastaavaa kuraa. Tosi surkeaa se osittain on siellä yläpäässä sitten hieman ennen Kilpparia paranee.
-
Tosi surkeaa se osittain on siellä yläpäässä sitten hieman ennen Kilpparia paranee.
Äläs nyt, meillä on A-luokan tie nykyään!
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
(Tosin ajaessa sitä ei huomaa 8) )
-
No ei nyt sentään niin p*ska ole, huonompiakin on tällekin kesälle ajettu.
-
Viime viikolla (viikko 30) ajoin 21 tien molenpiin suuntiin. Paljon oli uutta mustaa pintaa tiellä. Muutama lyhyehkö pätkä oli vähän röykkysenpää vanhaa pintaa. Sellaisella 80 km/h nopeudella ei tuntunut pahalta ajella noita heikonpi tasoisia pätkiäkään.
Pari lyhyttä työmaa aluetta osui matkalle.
-
Kyllä nää Suomen tiet keskimääräisesti on kuitenkin hyvässä kunnossa riippumatta missä päin ja millä tiellä sitä kulkee. On niitä superpaskoja teitä noilla naapureillakin, ihan pieninumeroisia ja välillä aika syrjäisiäkin väyliä kuljettuna todettu (oli huono valinta esim. Muonio-Kaaresuvanto väli Ruotsin puolella, iskarit huusi hoosiannaa jarrujen lisäksi). Enkä tätä mieltä ole yksin.
Jo tuolla Norjan pohjois/länsirannikolla keskinopeus oli pudotettava radikaalisti tien kunnon vuoksi, ei kapeiden teiden tai liikenneruuhkien vuoksi (se etu toki siinäkin on että kulutus tippuu samassa suhteessa).
Ja auta armias jos meni vähänkin syrjemmälle väylälle niin sain kyllä apukuskilta kuulla kunniani että mitä taas tuli reittivalinnaksi valittua (n. 30km ajeltiin tunnissa, osa tosin hiekkatietä). Tulipa katseltua maisemia...
Ja kaverilta kuultua: kaikki Suomen tiet on suunniteltu 80km/h kuljettaviksi
Edit: Ja vertailuna kotimaassa Kemihaara-Sodankylä meni 2.5h mukaan lukien n. 60km hiekkatietä (kok. 170km). Ja paikat hampaissa pysyi paikoillaan.
-
Viime viikolla (viikko 30) ajoin 21 tien molenpiin suuntiin. Paljon oli uutta mustaa pintaa tiellä. Muutama lyhyehkö pätkä oli vähän röykkysenpää vanhaa pintaa. Sellaisella 80 km/h nopeudella ei tuntunut pahalta ajella noita heikonpi tasoisia pätkiäkään.
Tuohon sanoisin, että viimoset 150km on kyllä /cstä.
Senkin kunnostamiseen olisi ollut rahaa muta se meni Muonion älytieleikkeihin.
Olisi Yliniemi saanut itse maksaa tiensä. >:D
-
Tuohon sanoisin, että viimoset 150km on kyllä /cstä.
Senkin kunnostamiseen olisi ollut rahaa muta se meni Muonion älytieleikkeihin.
Olisi Yliniemi saanut itse maksaa tiensä. >:D
Pirullisinta siellä ne katkeimat tiessä joita raskas liikenne ja vesi vain syventää. >:(
Ei liene olis isohomma edes ne korjata. ???
-
Pirullisinta siellä ne katkeimat tiessä joita raskas liikenne ja vesi vain syventää. >:(
Ei liene olis isohomma edes ne korjata. ???
Ne näkyy olevan aika vaikea korjata. Mutta Rovaniemen tien ja Mellajärven risteyksen väli on osattu. :D
-
Kiitos vastauksista. Ei kireällä aikataululla olla menossa, joten matkaan vain.
-
Tässäkin keskustelussa tulee selkeästi ilmi miten erilailla ajatellaan asioista. Minusta noilla tieosuuksilla ei ollut mitään mainittavia epäkohtia ja taas moni pitää niitä huonokuntoisina. Ihan normikuntoisia maanteitä mielestäni.
-
Kävin vaunuineni Kilpisjärvellä pari viikkoa sitten ja olen samaa mieltä kimin kanssa Kilpisjärven tiestä.
-
En tiedä Kilpisjärven tiestä mutta käytiin heinäkuun puolivälissä tuolla itärajan takana ja siellä on päätiet niin hyvässä kunnossa, että tuskin Suomesta löytyy vastaavia.
-
Kävin vaunuineni Kilpisjärvellä pari viikkoa sitten ja olen samaa mieltä kimin kanssa Kilpisjärven tiestä.
Ihan rupee pelottaan!
Jos turistit katsoo vaan maisemia, eikä vilkasekkaan tielle päin....
-
Ihan rupee pelottaan!
Jos turistit katsoo vaan maisemia, eikä vilkasekkaan tielle päin....
Jos tie on huono, niin eikö se tunnu ja kuulu vaikka ei katsoisikaan??
-
Jos tie on huono, niin eikö se tunnu ja kuulu vaikka ei katsoisikaan??
Ajavat tarpeeksi hiljaa.
-
Ajavat tarpeeksi hiljaa.
Alinopeutta?
-
Niin, ei huonot tiet saa näillä kerätyillä maksuilla olla mikään "normikuntoisia" Thumbd
Pääsihän ja pääseehän sitä mutta ei se kyllä hyväkuntoinen ole kuin osittain ja ihan kilpparin päässä sitten loput. Muutoin kaameita heittoja jos ei suoranaisia reikiä kuitenkaan. Minä ainakin säälin sen verran kalustoa että skippaan moisen tien kyllä jos mahdollista.
-
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3a1fc2fe-186d-40a6-84e0-7e963e071e8e näkyyhän tuo kartta värjääntyneen.
-
Nyt on ajankohtainen aihe tämä Kilpisjärven tie. Ja mielenkiinnolla kommentoin aihetta vielä lisää. ;D
Kuten edellinen IL:n kartta/juttu kertoo, Kilpisjärventiellä on tehty päällystyksiä tänä kesänä runsaasti. Nyt tyytymättömät turistit tulevat katsomaan pätkittäin pikimustaa A-luokan tietä, eikä vain pelkkiä maisemia. ;)
Kyllä kelpasi, kun tulin torkkuen rouvan ajaman vetoauton kyydissä Kilpisjärveltä Pelloon viime viikolla. Ajonopeutena oli miellyttävä 80 km/h ja ilmastointi viilensi vasta-auringon.
Matala henkilöauto ei kallistellut juurikaan tien olemattomissa heitoissa tai tuulessa, kuten edellisellä kerralla vanhahko rämisevä, suhiseva, kuuma ja äänekäs matkailuauto.
Vaihto matkailuautosta pikkuiseen kesävaunuun on näiltäkin osin kannattanut.
Lomareissut jatkukoon :)
(https://karavaanari.org/kuvat/1564908906.jpg)
-
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3a1fc2fe-186d-40a6-84e0-7e963e071e8e näkyyhän tuo kartta värjääntyneen.
300milj. eur puuttuu. Jos 2.5milj autoilijaa niin eihän se ole kuin 10eur/autoilija kuussa.
hmm. Pelkkään tilapäiseeen käyttömaksuun taitaa mennä jo keskimäärinkin yli 30eur/kk.
Voisi jotain saada korvamerkittyäkin.
-
300milj. eur puuttuu. Jos 2.5milj autoilijaa niin eihän se ole kuin 10eur/autoilija kuussa.
hmm. Pelkkään tilapäiseeen käyttömaksuun taitaa mennä jo keskimäärinkin yli 30eur/kk.
Voisi jotain saada korvamerkittyäkin.
Niin, wanha juttuhan on että raha menee muuhun.
Ei riitä puoluetuen jälkeen enää teihin. >:D
-
Juuri ajettu. Kilpisjärvi-Hetta väli B-luokan tietä, mutta ongelmitta pystyin pitämään Ducatolla 80 nopeutena. Hetta-Muonio uutta asvalttia. Tietöitä ei missään.
-
Kyllä se aika rynkytystä oli 25vuotiaalla avolavalla vaunu perässä. Pitkä peräylitys ei ainakaan auta asiaa. Päästin kiireisimmät ohi.
-
Tänään tulin Kilpisjärveltä 21 tietä alas,eikä mitään valittamista. Kun Kilpis K-marketista hakee suomen parasta grillikylkeä,niin ei pienet heitot tunnu missään. Oikeesti ainakin Ducatolla hyvä tie lasketella nykyään. Thumb
-
Tänään tulin Kilpisjärveltä 21 tietä alas,eikä mitään valittamista. Kun Kilpis K-marketista hakee suomen parasta grillikylkeä,niin ei pienet heitot tunnu missään. Oikeesti ainakin Ducatolla hyvä tie lasketella nykyään. Thumb
On minusta Lapin paras kauppa kyllä tuo Kilpishalli Thumb
-
Käsivarrentie on ihan suhteellisen hyvä kun katsoo kokonaisuutena n. 150-200 km osuutta. Paikoin vähän heikompi mutta mikäs kiire siellä lapissa on. Ajelin 2-3 viikkoa sitten ja tosiaan se grillikylki on erikoisen hyvää siinä Kilpisjärven kaupassa