Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 21.08.2011 kello on 08:52
-
Aldessa on tietääkseni palokaasujen lämmön talteenotto lämmitettäessä. Onko Trumassa. Primuksessa sitä ei valitettavasti ole, vaan palokaasujen lämmöt menee suoraan harakoille. Entä miten sähköllä lämmitettäessä. Sähköpatruunalla lämmitettäessä Primus pannu lämpiää pakkasessa, jos ei ole putkistoon jälkeen päin tehtyä ohitusta. :(
-
Tuossa AGAn pannussa (Junkkers) piippu lämmittää jonkin verran "kämmppää".Ainakin käteen palokaasut tuntuvat aika "viileiltä". Eipä ole tullut mittaria viedyksi, ehkä joskus?
-
Aldessa on tietääkseni palokaasujen lämmön talteenotto lämmitettäessä. Onko Trumassa. Primuksessa sitä ei valitettavasti ole, vaan palokaasujen lämmöt menee suoraan harakoille. Entä miten sähköllä lämmitettäessä. Sähköpatruunalla lämmitettäessä Primus pannu lämpiää pakkasessa, jos ei ole putkistoon jälkeen päin tehtyä ohitusta. :(
Valitettavasti sähköllä (priimus) lämmitetään ensin harakat ja sitten ihmiset. :o :o
-
Aldessa (3000/3010) paloilma tulee piipun ulkovaippaa ja palokaasut poistuu sisäpiipusta eli etua on hieman lämmenneen paloilman muodossa (piippu ei ole ihan niin kylmä kuin ulkoilma). Suurin Alden etu lämmityksessä on kuitenkin pannun ja putkien sisätilaan sijoitus.
Eikö Primuksessakin kannattaisi eristää ne ulkotilan putket ja mahdollisuuksien mukaan myös pannu ???
-
Aldessa (3000/3010) paloilma tulee piipun ulkovaippaa ja palokaasut poistuu sisäpiipusta eli etua on hieman lämmenneen paloilman muodossa (piippu ei ole ihan niin kylmä kuin ulkoilma). Suurin Alden etu lämmityksessä on kuitenkin pannun ja putkien sisätilaan sijoitus.
Eikö Primuksessakin kannattaisi eristää ne ulkotilan putket ja mahdollisuuksien mukaan myös pannu ???
Aikoinaan Polar vaunuja huoltaessa ihmettelin, kun etu kotelo oli irti vaunusta. Eristämättömänä kulki putket sisältä etukotelossa olevaan pannuun. Mutta se että pakkasella sähköllä lämmitettäessä yhäkkin neste kiersi (kiertää) pannussa. :(
-
Aldessa (3000/3010) paloilma tulee piipun ulkovaippaa ja palokaasut poistuu sisäpiipusta eli etua on hieman lämmenneen paloilman muodossa (piippu ei ole ihan niin kylmä kuin ulkoilma). Suurin Alden etu lämmityksessä on kuitenkin pannun ja putkien sisätilaan sijoitus.
Näin toimii myös ainakin C-sarjan Truma.
-
Aikoinaan Polar vaunuja huoltaessa ihmettelin, kun etu kotelo oli irti vaunusta. Eristämättömänä kulki putket sisältä etukotelossa olevaan pannuun. Mutta se että pakkasella sähköllä lämmitettäessä yhäkkin neste kiersi (kiertää) pannussa. :(
Ei kai noita Primuksia ole enää kymmeneen vuoteen mihinkään asennettu uusina. :P
Varmaan sun pitäis ottaa urakka ja laittaa kaikkiin ohitus mitä on aikoinaan tehty , vai meinasitko että tehtaitten kuuluisi se tehdä jälkikäteen.
Sitäpaitsi ne irtokotelovaunut taitaa olla ~30 vanhoja :D
-
Ei ole vaan 26v ;) hyvin toimii primus 2480t ;D
-
Meidän ekassa Soliferissa oli tulitikulla sytytettävä lämmitin. Se toimi kuin unelma.
Kaikki muut Soliferin lämppärit onkin toimineet miten sattuu. Tuossa ekassa lienee ollut se palokaasujen talteenotto käytössä. :)
Oli siis tosi hyvä lämmppäri. Merkki vaan ei ole enää mielessä.
-
Ihan totta, täytyypä kysellä millaisia lämppäreitä Solifer teki. Ei ole tullut vastaan. Onko muilla ;)
Tähän mennessä olleita
AGA, Trumatic ,Alde (pystypannu) 3000 , 3010 , Primus 2450 ,2470 ,2480 , 2490 .
-
AGA, Trumatic ,Alde (pystypannu) 3000 , 3010 , Primus 2450 ,2470 ,2480 , 2490 .
Hienot numerosarjat erilaisia Aldeja ja Primuksia. AGA:sta en tiedä, onko vain yksi malli. Mutta missä ovat Truman eri tyypit? Eri tehoiset C-, E- ja S-sarjat sekä Combi. Ne ovat niin erilaisia, että ei pitäisi mainita pelkästään Truma. YHteistä on vain, että lämmitetään ilmaa. Ilmeisestikin eri numeroiset Primukset ovat lähempänä toisiaan, kuin Truman eri sarjat.
-
Alden pystypannussa 2925 on lämmöntalteenotto. Pakokaasu lämmittää pannun sisään ottaman tuloilman.
-
Hienot numerosarjat erilaisia Aldeja ja Primuksia. AGA:sta en tiedä, onko vain yksi malli. Mutta missä ovat Truman eri tyypit? Eri tehoiset C-, E- ja S-sarjat sekä Combi. Ne ovat niin erilaisia, että ei pitäisi mainita pelkästään Truma. YHteistä on vain, että lämmitetään ilmaa. Ilmeisestikin eri numeroiset Primukset ovat lähempänä toisiaan, kuin Truman eri sarjat.
Siitä on niin kauan kun oli Truma, pistelämmitin kysymyksessä. Siitä lähtien itselläni suosinut nestekiertoista. Toki olen oleskellut puhallinversioissak in. ;)
-
Niissä vaunujen kamina-trumissa (300x mikälie yms) ei tosiaan ole tätä lämmön talteenottoa kun paloilma imetään pohjan alta ja nousee hormia ylös.
Tässäkin kolikossa on kaksi puolta; noissa trumissa kondenssivesi ei keräänny jäänä piipun ympärille. Tässä aldessa (3010) pakkasella piippu on niin viileä että sinne kertyy jäätynyttä kondenssivettä jääpilareiksi, jotka lopulta tukkii hormin jos ei käy poistamassa, ja jotka on joka tapauksessa turvallisuussyistä poistettava ajoon lähtiessä, ettei ole takana ajavan tuulilasissa.
Seinäpiipuissa toki se jää ei kerry katolle.
-
Seinäpiipuissa toki se jää ei kerry katolle.
Ei nii, ei ikuna ollut vielä mainitsemastasi ongelmaa :)
-
Mielestäni toi "lämmöntalteen otto" on harha kuva trumassa ja aldessä. Mihin se lämmitetty imuilma siirretään, ei ainakaan sisätiloihin vaan polttimelle paloilmaksi minkä jälkeen ulos pakoputkesta. Priimus pannuissa varmasti auttaa putkien eristys tai jokin kolmitie hana sisätilaan sähköllä lämmittäessä.
-
Joitakin saksalaisia vaunuja esim Knaus ja LMC joissa etukotelo on aika lämmin paikka koska ainoastaan etukotelon latia
on eristämätön. Jos ko vaunuissa on Primus lämmitin niin ei mene harakoille muuta kuin palokaasujen lämmöt.
-
Mielestäni toi "lämmöntalteen otto" on harha kuva trumassa ja aldessä. Mihin se lämmitetty imuilma siirretään, ei ainakaan sisätiloihin vaan polttimelle paloilmaksi minkä jälkeen ulos pakoputkesta. Priimus pannuissa varmasti auttaa putkien eristys tai jokin kolmitie hana sisätilaan sähköllä lämmittäessä.
Minä ihmettelin kanssa tuota "lämmön talteenottoa". Kuitenkin taitaa olla kysymys "piipun" ja palokaasujen jäähdyttämisestä, ettei pala vaunu/auto.
-
Minä ihmettelin kanssa tuota "lämmön talteenottoa". Kuitenkin taitaa olla kysymys "piipun" ja palokaasujen jäähdyttämisestä, ettei pala vaunu/auto.
Onhan se lämmön talteenottoa; jos se määrä lämpöä ei tule piipusta ulos, se jää käytännössä vaunun sisään lämmöksi, ja se taas on vähentää lämmittämiseen tarvittavan energian määrää. Sehän lienee selvää.
Tässä tapauksessa siis sisäänotettavaa ilmaa tarvii lämmetäkseen vähemmän energiaa, ts. palokaasut jotka lämmittävät ilman/nesteen ovat sen hitusen lämpimämpiä?