Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 21.08.2011 kello on 08:52

Otsikko: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 21.08.2011 kello on 08:52
Aldessa on tietääkseni palokaasujen lämmön talteenotto lämmitettäessä. Onko Trumassa. Primuksessa sitä ei valitettavasti ole, vaan palokaasujen lämmöt menee suoraan harakoille. Entä miten sähköllä lämmitettäessä. Sähköpatruunalla lämmitettäessä Primus pannu lämpiää pakkasessa, jos ei ole putkistoon jälkeen päin tehtyä ohitusta. :(
   
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Yrjö - 21.08.2011 kello on 10:13
  Tuossa AGAn pannussa (Junkkers) piippu lämmittää jonkin verran "kämmppää".Ainakin käteen palokaasut tuntuvat aika "viileiltä". Eipä ole tullut mittaria viedyksi, ehkä joskus?
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 21.08.2011 kello on 10:16
Aldessa on tietääkseni palokaasujen lämmön talteenotto lämmitettäessä. Onko Trumassa. Primuksessa sitä ei valitettavasti ole, vaan palokaasujen lämmöt menee suoraan harakoille. Entä miten sähköllä lämmitettäessä. Sähköpatruunalla lämmitettäessä Primus pannu lämpiää pakkasessa, jos ei ole putkistoon jälkeen päin tehtyä ohitusta. :(
   

 Valitettavasti sähköllä (priimus) lämmitetään ensin harakat ja sitten ihmiset. :o :o
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Ossi66 - 21.08.2011 kello on 10:59
Aldessa (3000/3010) paloilma tulee piipun ulkovaippaa ja palokaasut poistuu sisäpiipusta eli etua on hieman lämmenneen paloilman muodossa (piippu ei ole ihan niin kylmä kuin ulkoilma). Suurin Alden etu lämmityksessä on kuitenkin pannun ja putkien sisätilaan sijoitus.
Eikö Primuksessakin kannattaisi eristää ne ulkotilan putket ja mahdollisuuksien mukaan myös pannu ???
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 21.08.2011 kello on 11:15
Aldessa (3000/3010) paloilma tulee piipun ulkovaippaa ja palokaasut poistuu sisäpiipusta eli etua on hieman lämmenneen paloilman muodossa (piippu ei ole ihan niin kylmä kuin ulkoilma). Suurin Alden etu lämmityksessä on kuitenkin pannun ja putkien sisätilaan sijoitus.
Eikö Primuksessakin kannattaisi eristää ne ulkotilan putket ja mahdollisuuksien mukaan myös pannu ???

Aikoinaan Polar vaunuja huoltaessa ihmettelin, kun etu kotelo oli irti vaunusta. Eristämättömänä kulki putket sisältä etukotelossa olevaan pannuun. Mutta se että pakkasella sähköllä lämmitettäessä yhäkkin neste kiersi (kiertää) pannussa.  :(
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: seppoko - 21.08.2011 kello on 11:40
Aldessa (3000/3010) paloilma tulee piipun ulkovaippaa ja palokaasut poistuu sisäpiipusta eli etua on hieman lämmenneen paloilman muodossa (piippu ei ole ihan niin kylmä kuin ulkoilma). Suurin Alden etu lämmityksessä on kuitenkin pannun ja putkien sisätilaan sijoitus.

Näin toimii myös ainakin C-sarjan Truma.
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: K.E.V - 21.08.2011 kello on 12:42
Aikoinaan Polar vaunuja huoltaessa ihmettelin, kun etu kotelo oli irti vaunusta. Eristämättömänä kulki putket sisältä etukotelossa olevaan pannuun.   Mutta se että pakkasella sähköllä lämmitettäessä yhäkkin neste kiersi (kiertää) pannussa.  :(
Ei kai noita Primuksia ole enää kymmeneen vuoteen mihinkään asennettu uusina.  :P
Varmaan sun pitäis ottaa urakka ja laittaa kaikkiin ohitus mitä on aikoinaan tehty , vai meinasitko että tehtaitten kuuluisi se tehdä jälkikäteen.
Sitäpaitsi ne irtokotelovaunut taitaa olla ~30 vanhoja  :D
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 21.08.2011 kello on 14:44
Ei ole vaan 26v ;) hyvin toimii primus 2480t ;D
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Pekka - 21.08.2011 kello on 16:54
Meidän ekassa Soliferissa oli tulitikulla sytytettävä lämmitin. Se toimi kuin unelma.
 Kaikki muut Soliferin lämppärit onkin toimineet miten sattuu. Tuossa ekassa lienee ollut se palokaasujen talteenotto käytössä. :)

Oli siis tosi hyvä lämmppäri. Merkki vaan ei ole enää mielessä.
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: K.E.V - 21.08.2011 kello on 17:43
Ihan totta, täytyypä kysellä millaisia lämppäreitä Solifer teki. Ei ole tullut vastaan. Onko muilla  ;)
Tähän mennessä olleita
AGA, Trumatic ,Alde (pystypannu) 3000 , 3010 , Primus 2450 ,2470 ,2480 , 2490 .
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: seppoko - 21.08.2011 kello on 18:15
AGA, Trumatic ,Alde (pystypannu) 3000 , 3010 , Primus 2450 ,2470 ,2480 , 2490 .


Hienot numerosarjat erilaisia Aldeja ja Primuksia. AGA:sta en tiedä, onko vain yksi malli. Mutta missä ovat Truman eri tyypit? Eri tehoiset C-, E- ja  S-sarjat sekä Combi. Ne ovat niin erilaisia, että ei pitäisi mainita pelkästään Truma. YHteistä on vain, että lämmitetään ilmaa.  Ilmeisestikin eri numeroiset Primukset ovat lähempänä toisiaan, kuin Truman eri sarjat. 
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Aippe - 21.08.2011 kello on 18:51
Alden pystypannussa 2925 on lämmöntalteenotto. Pakokaasu lämmittää pannun sisään ottaman tuloilman.
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: K.E.V - 21.08.2011 kello on 19:04
Hienot numerosarjat erilaisia Aldeja ja Primuksia. AGA:sta en tiedä, onko vain yksi malli. Mutta missä ovat Truman eri tyypit? Eri tehoiset C-, E- ja  S-sarjat sekä Combi. Ne ovat niin erilaisia, että ei pitäisi mainita pelkästään Truma. YHteistä on vain, että lämmitetään ilmaa.  Ilmeisestikin eri numeroiset Primukset ovat lähempänä toisiaan, kuin Truman eri sarjat. 
Siitä on niin kauan kun oli Truma, pistelämmitin kysymyksessä. Siitä lähtien itselläni suosinut nestekiertoista. Toki olen oleskellut puhallinversioissak in. ;)
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: iso-juuso - 21.08.2011 kello on 20:05
Niissä vaunujen kamina-trumissa (300x mikälie yms) ei tosiaan ole tätä lämmön talteenottoa kun paloilma imetään pohjan alta ja nousee hormia ylös.

Tässäkin kolikossa on kaksi puolta; noissa trumissa kondenssivesi ei keräänny jäänä piipun ympärille. Tässä aldessa (3010) pakkasella piippu on niin viileä että sinne kertyy jäätynyttä kondenssivettä jääpilareiksi, jotka lopulta tukkii hormin jos ei käy poistamassa, ja jotka on joka tapauksessa turvallisuussyistä poistettava ajoon lähtiessä, ettei ole takana ajavan tuulilasissa.

Seinäpiipuissa toki se jää ei kerry katolle.
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: K.E.V - 21.08.2011 kello on 21:00
Seinäpiipuissa toki se jää ei kerry katolle.
Ei nii, ei ikuna ollut vielä mainitsemastasi ongelmaa  :)
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: remppa - 21.08.2011 kello on 23:02
Mielestäni toi "lämmöntalteen otto" on harha kuva trumassa ja aldessä. Mihin se lämmitetty imuilma siirretään, ei ainakaan sisätiloihin vaan polttimelle paloilmaksi minkä jälkeen ulos pakoputkesta. Priimus pannuissa varmasti auttaa putkien eristys tai jokin kolmitie hana sisätilaan sähköllä lämmittäessä.
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: Hämmästynyt - 21.08.2011 kello on 23:12
Joitakin saksalaisia vaunuja esim Knaus ja LMC joissa etukotelo on aika lämmin paikka koska ainoastaan etukotelon latia
on eristämätön. Jos ko vaunuissa on Primus lämmitin niin ei mene harakoille muuta kuin palokaasujen lämmöt.
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: seppoko - 21.08.2011 kello on 23:27
Mielestäni toi "lämmöntalteen otto" on harha kuva trumassa ja aldessä. Mihin se lämmitetty imuilma siirretään, ei ainakaan sisätiloihin vaan polttimelle paloilmaksi minkä jälkeen ulos pakoputkesta. Priimus pannuissa varmasti auttaa putkien eristys tai jokin kolmitie hana sisätilaan sähköllä lämmittäessä.

Minä ihmettelin kanssa tuota "lämmön talteenottoa". Kuitenkin taitaa olla kysymys "piipun" ja palokaasujen jäähdyttämisestä, ettei pala vaunu/auto.
Otsikko: Vs: Palokaasujen lämmön talteen otto.
Kirjoitti: iso-juuso - 22.08.2011 kello on 07:20
Minä ihmettelin kanssa tuota "lämmön talteenottoa". Kuitenkin taitaa olla kysymys "piipun" ja palokaasujen jäähdyttämisestä, ettei pala vaunu/auto.

Onhan se lämmön talteenottoa; jos se määrä lämpöä ei tule piipusta ulos, se jää käytännössä vaunun sisään lämmöksi, ja se taas on vähentää lämmittämiseen tarvittavan energian määrää. Sehän lienee selvää.

Tässä tapauksessa siis sisäänotettavaa ilmaa tarvii lämmetäkseen vähemmän energiaa, ts. palokaasut jotka lämmittävät ilman/nesteen ovat sen hitusen lämpimämpiä?