Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: El Maco - 27.05.2019 kello on 17:36
-
Mistä mahtaa löytyä oikean sorttiset iskarit vm. 2004 fiat-keulaisen Al-ko alustan taka-akselille? Akselipaino takana luokkaa 2000-2600. Pituus selviäisi tietty irrottamalla vanha, mutta olisi hyvä olla vaimennustehokin suurinpiirtein suhteessa painoon.
-
Suomen vaimentimelta löytyy mut on vaan aika hintavat kun hinta alkaa kakkosella ja kolme numeroa ennen pilkkua. Ja sit jos ei hinnalla ole väliä niin Teohydraulista löytyy Nivomatic` ia mut silloin hinta on n. 2k , mut niillä perä pysyy aina samalla tasolla.
-
No eihän nuo SV:t edes kalliita. Nythän ei ole kyseessä mopedin iskarit
-
Kaikki on suhteellista. Alkuperäisiä saa alle 100€ kpl
-
Ja mun mielestä ne SV:t on kalliit jos vertaa et eteen saa koko jousijalan halvemmalla.
-
Kysymyshän on varmaan myös laadusta. Jostain syystä ihmiset vaihtaneet moni SV:t vakioiden tilalle. Tuskin huvikseen. Itselläkin on edessä ja takana. Jostain syystä et ehdottanut alkuperäisiä aloittajalle aiemmin. Vain kahta muuta.
-
Kyllä on hinnassa ALKO lisää....
transitin takaiskarit 75 euroa....
-
Meidän autoon ei saanut SV iskareita eteen, taakse sai ja ehdoton suositus noille minulta. Toki ne maksaa, mutta ne on suunniteltu raskaalle kuormalle
-
Kyllä on hinnassa ALKO lisää....
transitin takaiskarit 75 euroa....
Ransittiinhi saa parempia iskareita......
-
Laatupeleissä onkin jo uutenakin paremmat. 8) Thumb
-
Glakglakglak. Tällä orgissakin on voortilla ajavia jotka vaihtaneet SV:t esim Kimi joka jo mainitsikin niitten hyvyydestä. On muitakin. Mutt jos ei ymmärrä niitten päälle niin jättää ostamatta.
-
mikäs on niiden etu versus normi?....tai en tiedä onko mulla normit...mitkä lie tehtaalla laittaneet.
Ei tuo hytky eikä keinu joten mitäs niillä saisi lisää...ääritilante ista ei tiedä...niitä ei tule testattua.
-
Meidän autoon ei saanut SV iskareita eteen, taakse sai ja ehdoton suositus noille minulta. Toki ne maksaa, mutta ne on suunniteltu raskaalle kuormalle
Onko sinulla paripyörä Transit kuorma-auton alustalla? Omassa on enkä ole kyllä pahemmin moittinut alustaa mutta jos nuo SV iskarit vieläkin jämäköittää alustaa niin pitää laittaa harkintaan.
-
juu sellaanen onpi.
Mutta jos alusta vielä jämäköityy niin ei saa ees antennia värisemään.... :laugh:
-
^ Paripyöräalusta ei noita taida tarvita, on jäykkä itsessään. Minulla ei ole, takaveto kuitenkin.
Kokemuksena noitten hankinta oli myös hyvä. Ajoin Perttu Muurosen luokse ajatuksena, että jouset vahvistetaan tai laitetaan lisäjouset iskareiden lisäksi. Perttu katseli auton alle ja totesi, ettei jousille tarvitse mitään tehdä. Moni kauppias olisi tarttunut tilaisuuteen ja myynyt ylimääräistä
-
Eikö Autodocista löydy? Kantavuudella esim. 1500kg- 1800 kg / iskari
Katsoo vain oikeanmalliset . Mä ostin sachsit tuolta 2018 ja on hyvät.Kotiovelle tuotiin ja säästin vielä rahaa.Hyvin on hommansa hoitaneet.
https://www.autodoc.fi/?brnd=1&gclid=EAIaIQobChMI8-H1uuq94gIVz-eaCh06lAR5EAAYASAAEgJjgfD_BwE
(https://karavaanari.org/kuvat/1559034090.jpg)
-
ei tuola tule kuin pää kipeeksi...liikaa vaihtoehtoja...hint a 22-169 eur pala....
Luulempa vaan että jos tilaa tuollaaset 22 euron Statimit ja liimaa niihin nivomat tarran ja hintalapun 750 eur niin tavallinen autoilija hymyilee kun alla on mahtavan hyvät iskarit....
-
Kai autodocista löytyy, mutta mistä tiedän, mikä sinne käy? Iskari lienee Alkossa eri kuin fiiatin omassa alustassa.. Paikallinen varaosakauppias ei osannut muuta sanoa, kuin ottaa iskari irti ja malliksi, jotta löytyisi käypäinen.
-
Mikä tuo tässä ketjuss kehuttu ja mainostettu "SV" iskari on. Onko tuo merkki vai jotain alan jargonia?
-
https://sv-shocks.fi/web/index.php/company-info/suomeksi
Siinä sv. Jonne laitoin kyselyä aiheesta ja he käänsivät sen oikeaan paikkaan, Suomen vaunuosa oy:lle
-
Tuolta löytyy SV:n tarjontaa pakualustaisiin kulkimiin (RV) https://sv-shocks.fi/web/catalogues/svlight.pdf
ja AlKo-alustaisia lisätty MB:n osalta: https://sv-shocks.fi/web/images/sv/catalogues/SV_NewProducts0114.pdf
Tollaset siniset pumput mulla on joka nurkalla, tiedä sanoa onko paremmat kun en alkup. ole ajanut :-X
-
Kai autodocista löytyy, mutta mistä tiedän, mikä sinne käy? Iskari lienee Alkossa eri kuin fiiatin omassa alustassa.. Paikallinen varaosakauppias ei osannut muuta sanoa, kuin ottaa iskari irti ja malliksi, jotta löytyisi käypäinen.
Iskarissa on yleensä siihen kuoreen stanssattu ne valmistenumerosarja t (joissain on säilynyt tarratkin luettavana), putsaa ne näkyviin ja sillä numerosarjalla pitäisi löytyä vastaavuus esim. netistä. Joutuu auton alla vähän könyään ja tutkimaan ja esim. kännykällä ottaan kuvan siitä numerosta ja iskarin ulkonäöstä.
AL-KO:n iskareissa voi olla eroa normeihin iskarin pituudessa ja kantavuudessa kiinnitystavassa ja asennossa ym. Kännykästä helppo näyttää sille varaosamyyjällekin jos se ei osaa rekisterin perusteella etsiä oikeaa osaa.
Tilatessa itse kannattaa kiinnittää huomiota vuosimallin vaihtuvuuskuukautee n. Sillä voi olla eroa osissakin. OEM numeroista löytää myös apua valintaan. Rekisterinumeron kun kirjottaa sille varattuun kohtaan niin siitäkin näkee soveltuvuuksia.
Tuossa esimerkiksi laittamassani Sachs mallissa on alasilmukan kiinnitys pari senttiä pidemmällä (huomaa alasilmukassa väli iskariputkeen) ja tehty vahvistetulle alustalle, joita yleensä asuntoautoissakin on. Kantavuus 1800 kg/iskari eli sen kun kerrot 2:lla niin tulee kokonaiskantavuus taka-akselille 3600 kg.
https://www.autodoc.fi/sachs/1220362
88k5 hyvät linkit myös Thumb
Toi Suomen Vaimentimen putki kpl taitaa olla aika hintava vrt Sachs.
-
^
Ainakaan Frankian AlKo-alustaa tuo Autodoc ei tunnistanut, vaan vin-koodin mukaan sprinsun puikkoja tarjosi - en tosin tiedä käyvätkö vai eivät..
Ei muutakun kardaanipajalla ihmettelivät kun ei jäykkää taka-akselia ollut, vaan AlKon rungossa erillisripustettu kierrejousin ja perämurikka apurungossa pultattuna kuten urheiluautoissa :laugh:
-
Tuossa jokunen kuva AL-KO rungoista ja akseleista. (Pikkukuvia klikkaamalla pääsee muihin kuviin.)
https://www.alko-tech.com/fi/al-ko-alusta
-
Tarkemmin https://www.alko-tech.com/sites/default/files/uploaded_files/vt/Kataloge/Kataloge_EN/499542_fiat-citroen-peugeot_2016_en.pdf
En mersuihin mitään löytänyt - samallaisia 4 pyöräuraa hankeen piirtäviä taitavat PSA-Fiat nupilla myös olla..
-
Tutkin tuon takaiskari homman viime vuonna ja yhdelläkään tarvikevalmistajall a lukuunottamatta SV ei ollut noin lyhyttä iskaria tarjolla Al-Ko alustaiseen.
-
Tutkin tuon takaiskari homman viime vuonna ja yhdelläkään tarvikevalmistajall a lukuunottamatta SV ei ollut noin lyhyttä iskaria tarjolla Al-Ko alustaiseen.
Tätäpä minäkin epäilen, ettei autodocin tai muiden haut anna oikeaa iskaria rekisterinumerolla. Haku tunnistaa tuon auton sikäli oikein, muttei huomioi al-ko alustaa. Iskari näyttää suht samalta, mutta mitta voi heittää, kun sitä ei ole ilmoitettu. Epäilystä lisää se, että autodocilta voisi ostaa taakse lehtijouset, joita alkossa ei ole. Katsotaan nyt, mitä suomen vaunuosa vastaa ja kertoo sv:n vaimentimien hinnaksi. Ja jos meinaa tuolilta tippua, niin pitänee kääntyä jonkun caravan-liikkeen puoleen, josko saisi alkon originaalit. Alkon akseleihin löytyy liuta iskareita, eri kantavuuksille, mutta kehnosti tietoa, mihin mikäkin iskari on tarkoitettu. Useimmat kun on kumijousiakseleille perässä vedettäviin. Mitta toki voi olla sama ja iskarin jäykkyyskin järkevä, mutta ei viittiis ihan arvalla tilata.
-
Teohydraulista löytyy myös alkuperäisiä iskareita Al-Ko alustaan.
-
Ok. Kyselen myös sieltä.