Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: Gils_75 - 25.04.2019 kello on 01:54
-
Heippadi kaikille =) Juu elikkäs olen hommaamassa ensimmäistä autoa ja siis ensiksi ajattelin että aloittaisinko jollain edullisella autolla(jollaista kävin tänään katsomassa) vai siis päteekö tässäkin sama juttu kun esim moottoripyörissä, älä osta liian pientä/ vanhaa ensimmäisenä koska pian joudut vaihtamaan tuoreempaan/ mieluisampaan ::) Juu eli siis linkkaan tähän alle auton mitä kävin katsomassa ja se näytti ihan sellaiselta mitä kuvissakin, vanha on mutta ihan ok kilometrit siihen nähden ja siis auto on kosteusmitattu 2017 jossa ilmeni kosteutta 3 eri paikassa(kaksi näistä korjattu ja kolmas jätetty tekemättä koska kosteutta eivät löytäneet, kahdessa kattoikkunassa oli vuoto jotka on vaihdettu uusiin ja takana olevan parisängyn toinen kulma joka purettu, tehty metalliputkesta uusi runko ja vaihdettu vanerit). Sillä ajattelin aloittaa "edullisemmalla autolla" koska en ole ennen harrastanut karavaanausta! Olen miettinyt asiaa vuosia ja siis olen lähes varma että se tulisi olemaan minun juttuni ihan senkin takia koska olen yrittäjä ammatiltani ja siis en ole vapaita tai lomia pidellyt ollenkaan ja tämä olisi varma konsti kun hyppää vapailla autoon ja ajaa johonkin kauas pois ettei kertakaikkiaan pysty tekemään/ ajattelemaan työAsioita =D Tässä on nyt yksi juttu, ostaakko ensimmäiseksi autoksi vanhempi auto(max 1-2 kesää) ja sen jälkeen tuoreempi kapistus ::) Rahaa olisi nyt mahdollista käyttää autoon noin 25t€.. Mutta jos ostan tuon hintaisen auton ja totean että ei tämä olekkaan minun juttuni... Mutta juu, tässä linkki autoon mitä kävin katsomassa, onko ylihintainen mielestänne(olen tinkinyt eli tämä ei olisi osto hinta) saako tästä vuoden päästä vaihdossa enään mitään?Jakopää ja muut perushuollot tehdään ennen kun haen auton..https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/ducato/1517019
Sitten, olen menossa huomenna käymään Jyväskylässä, miltä tämä vaikuttaisi ja laitan tähän myös yhden mersun joka osui silmään.. Kaikki kommentit tervetulleita ja siis auton olen päättänyt hommata tälle kesälle.. https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/a-6880-hg/1518901
Tämä ISO takatalli olis vaan kyllä todella kätevä. https://www.nettikaravaani.com/rotec/312-sprinter/1518780
NO NIIN, eli nyt kaipaan kokeneempien vinkkejä tähän asiaan.. Siis tuossa ekassa autossakaan ei ole mitään vikaa muuta kun että on aika paljon jo ikää..
-
Minä ostin ensimmäiseksi halvan auton ja sillä sitten kokeilin onko se minun homma ja samalla huomasin millainen minun vehkeeni pitää olla. Sen jälkeen vaihdoin paremmin sopivan. Vaikka minulla oli vuosien kokemus vaunusta, niin huomasin, että autossa pitää ottaa meidän käytöllä eri asioita. Yksi asia oli heti lähdössä se, että moottorin pitää olla yli 2 litrainen ja nykyinen onkin 2,9 litarainen. Ensimmäinen oli etuvetoinen, mutta huomasin, että tarvitsen takavetoisen, koska kotipihaan ei huonolla kelilä pääse kunnolla etuvetoisella.
-
Etu vetonen menee parhaiten takaperin pahoihin paikkoihin.
-
Varmaan kaikki soveltuu ensimmäiseksi autoksi. Näissä ei hinta tipu niin nopeasti kuin esim henkiloautoissa. Siten voi vaihdella tarpeitten mukaan.
Ei muuta kuin kokeilemaan. Thumb
-
Isoon takatalliin kun tottuu niin ei voi olla ilman....
matkailuauto kun käy tilapäispakuksikin jos on kunnon takatalli.
Jopa 2 ok talon muuttoa on tullut tehtyä takatallillisella.. ..menee sisään sohvat ja sängytkin.
Erillinen suihku on aina plussaa...
eli esimerkiksi edullisista...
https://www.nettikaravaani.com/rimor/transit/1509477
-
Et listannut omia tarpeitasi ensimmäiselle autolle. Ne kannattaa ajatella omalta kohdaltaan. Miten monta nukkumapaikkaa tarvitset (Vaikutti että noissa oli neljä valmista nukkumapaikkaa kaikissa.) Omat tottumukset ja tarpeet liittyen ajotyyllin ja käyttöön vaikuttaa siihen minkälainen alusta on riittävä tai tarpeellinen. Jos on tarkoitus matkustella paljonkin pohjoisessa talvella, tai jos haluaa olla pitkiä yhtämittaisia aikoja esim sähköjen ulottumattomissa, niin silloin tarvitaan hieman erilaista varustelua. Eli eri autot sopivat hieman eri henkilöille.
Itse aloitin harrastuksen huokealla autolla, joka on kyllä ollut hyvä auto monella tapaa meille vaikka monta pientä/isompaa miten sen nyt haluaa nähdä onkin matkan aikana sattunut. Nyt on haaveissa seuraava vähän isompi, uudempi ja arvokkaampi. Ja sillä aiemmin mainostetulla takatallilla varustettu.
-
Itselle tuli ensimmäiseen omaan autoon takatalli vaikka sitä ei sinällään etsitty siinä vaiheessa...
mutta jälkeenpäin ajatellen se on ollut varmaankin paras varuste koko autossa. Lisää hurjasti auton käyttökelpoisuutta muuhunkin kuin pelkkään matkailuun.
Miinuksena on sanottava takatallista että se lisää auton pituutta, mikä voi olla haitta esim lauttamaksuissa tms.
Mutta toisaalta jos polkupyörät yms roikkuu siellä auton perässä kurassa koukuissa on auto niiden kerä lähes yhtä pitkä...
Ja jossei ole takatallia niin mihin laitat esimerkiksi moottoripyörän tai mopon...
-
Aloitus vuokra-autolla, kevyt kokeilu miltäs tuo tuntuisikaan => oma, edullinen eka-auto tuli seuraavaksi kaudeksi taloon. Tuon kanssa kun pari kautta taiteili, niin tiesi jo mitä haluaa ja se toka-auto olikin sitten about täydellinen. Tai siis olisi ollut ennen kuin tajuttiin että ehkä vaunu sopisi sitten kuitenkin paremmin meille ja niinpä vaihto oli jälleen ajankohtainen. No nyt muutama kausi vaunulla ja ... kyllä vain, taas pitäisi saada jotain pikkasen erilaista, toisenlainen vuodejärjestes nyt ainakin. Eli kun se maku ja mieltymykset muuttuu ajan kanssa, niin tuo vaihtokierrehän on valmis. Jotkuthan modaa niitä wanhojaan aika rankastikin sopimaan nopihin muuttuneisiin tarpeisiin, mutta helpompi (ja toki myös kalliimpi) vaihtoehto on laittaa wanha kiertoon ja uutta, sopivampaa tilalle ^-^
-
Ensimmäinen as.auto hakusessa niin käytä ko. käyttöraha siihen älä ala tinkimään koska vastinetta rahalla saa ainakin kokemuksesta tiedän kun toistakymmentä autoa katsastin.
Hinta kun putos niin autot "suttusia" ja käytön jälkiä paljon.
Hinta kun nousi niin jo alkoi siistejä löytyy eli malttia ostokseen.
Älä osta mitään "tilkittyä" vuotoautoa ei se pidä kuitenkaan kun vettä tulee ja auton liike lisää painetta.
Ota kaveri mukaan jolla olisi ollut tai on ko. kulkupeleistä tietoa .
Kierrä paljon ja vertaa saat rahoillesi vastinetta ja ole valmis vaikka vähän nostamaan käyttörahaa jos oikea osuu kohdalle.
Kysy tarkista että kaasut , jääk., lämmitys toimii heti ja on käyttöohjeet mukana , myyjä järjestää jos halluu myydä ko. tuotteen ne on loppujen lopuks tärkeitä ohjeita ja huollot tietenkin tehtynä.
Muista myös mikä on tarpeesi.... majoitus , auton pituus vaikuttaa parkkeeraukseen ym. kuluihin
Onnea etsimiseen ja mukavia kilometrejä. Thumb
-
Noista käyttöohjeista yms prosyyreistä ei niin kannata huolestua jos puuttuu...netin syöveristä saa printattua useimmat ja ihan suomeksikin.
Googleen vaan laitteen nimi ja tyyppi.
Ja pienistä puutteista ei kannata huolestua...esim puuttuva peruutuskamera... sen saa 50 eurolla jos itse asentaa...
lattialämmitys...ab out 200 euroa. Ledinauhat yms on melkeen ilmaisia. yms
Markiisi esim sitten taas on aika hinnakas vanhaan autoon jollei ole valmiina.
Jos autoa oikeasti käyttää matkailuun niin kannattaa katsoa että siinä on riittävä määrä sänkyjä joiden tieltä ei tarvi purkaa keittiön pöytää tms... se on todellista mukavuutta.
Ja jos mukana muksuja niin pitäis mieluusti olla heille sellanen tila makuupaikoiksi että vanhemmat voi edelleen istuskellä pöytäryhmässä.
Autoissa tuntuu olevan noin 20k eur sellanen maaginen raja että sen päälle saa suht nykyaikaisen näkösiä ehjiä pelejä...halvemmat pakkaa olemaan sitten joko vanhahtavia tai teknisesti ehtoopuolella.
Ja sellanen huomio on tullut tehtyä että hinnat tosiaan pysyy paremmin kuin h-autossa. Jos nyt ostat 15k eur h-auton auton saat siitä 5v päästä 5keur. Jos taas 25k eur M-auton saat siitä 5v päästä 20keur.
Uutta ei kannata ostaa pienellä budjetilla, matkailupeleissäkin ekat vuodet on jäätävän kalliita.
Omakin oli uutena yli 70k ja 3v iässä Suomessa sellaset 35k, naapurimaassa vähä pääle 20k, ja sen jälkeen ei ole hinta juuri tippunut 10v aikana.
Joku voi tietty pyytää 3v uutena 70k eur maksaneesta vielä 55k eur mutta kuten kiinteistövälittäjä sanoi kun talojen hinnoista viimeksi puhuttiin että onhan tietty myynnissä kymmeniä 400k eur taloja mutta myyty ei ole yhtään 3 vuoteen...
-
Vuokraa auto muutamaksi päiväksi. Jos ei ole hyvä, sitten hieman erilainen seuraavaksi. Siitä sitten selviää mimmonen sen pitäisi olla. Osta harkiten, kun netti on jo täynnä myynnissä olevia vääriä harkintoja. Lykkyä tykö. Thumb
-
Auton pitää olla kuiva, ehjä ja huollettu. Märät ja haisevat hylätään ensin.
Alustan pitää olla tarpeeseen sopiva. Etuvetoinen riittää kolmen vuodenajan käyttöön normaalilla tieverkolla ja ilman peräkärryä.
Tyyppi myös käytön mukaan. Harva puoli-integroitu sopii lapsiperheelle, eikä pariskunta tarvitse isoa alkoviautoa, noin esimerkkeinä.
Sitten laatua tekevä valmistaja. Mieluummin vanhempi ja laadukas kuin uusi ja halvin mahdollinen.
Pohjaratkaisu, jossa ei tarvitse petijumppaa ja jossa kaikille tavaroille on paikkansa. Takatallia suosittelen myös. Tärkeimmät varustevalinnat tarpeen mukaan tässä kohtaa, kuten lämmitysjärjestelmä, wc-suihkutilan koko ja mahdollinen erillisyys sekä jääkaapin koko.
Hyvät varusteet saa halvemmalla käytetyn auton mukana kuin erikseen ostettuna, mutta tämä tulee vasta tässä vaiheessa listaa. Niitä saa kuitenkin jälkikäteenkin hankittuna.
Älä anna emännän valita autoa verhojen värin perusteella. Verhot voi vaihtaa ja penkitkin verhoilla.
-
^Alanilta tiivis ja oikeanoloinen priorisointi Thumb
lattialämmitys...about 200 euroa.
Millä toteutuksella? Aidosti mielenkiinnosta kysyn kun viime kesän oman ostoksen valintaperuste oli että pitää olla lattialämmitys. Ja itse olin kuvitellut että tuota ei järkevästi jälkiasenneta.
Mutta kuten kiinteistövälittäjä sanoi kun talojen hinnoista viimeksi puhuttiin että onhan tietty myynnissä kymmeniä 400k eur taloja mutta myyty ei ole yhtään 3 vuoteen...
Riippuu vähän kinkeripiiristä. Täällä päin tietyissä osoitteissa tuo 400ke ei riitä keskimääräistä isompaan yksiöön :laugh:
-
^Alanilta tiivis ja oikeanoloinen priorisointi Thumb
Millä toteutuksella? Aidosti mielenkiinnosta kysyn kun viime kesän oman ostoksen valintaperuste oli että pitää olla lattialämmitys. Ja itse olin kuvitellut että tuota ei järkevästi jälkiasenneta.
Riippuu vähän kinkeripiiristä. Täällä päin tietyissä osoitteissa tuo 400ke ei riitä keskimääräistä isompaan yksiöön :laugh:
Ota huomioon että joillekin oma luulo on ehdoton totuus.
-
sähköinen lattialämmitys siis...
se on erittäin helppo asentaa ja toimii kuin junan vessa...jos on sähköä.
Kalvo alle ja matto päälle...muuntajan piuhan kiinni ja se on siinä.
-
Tuon ikäisessä Detlefsissä on paljon puuta korin alaosassakin ja esim lokasuojan kaarissa. Katso että ne ovat kunnossa. Aja kunnollinen koeajo että mietit viittiikö niillä matkustaa pitkiä matkoja. Ikä tahtoo tehdä ajo-omituisuuksia näihin kamppeisiin.
-
Millä toteutuksella? Aidosti mielenkiinnosta kysyn kun viime kesän oman ostoksen valintaperuste oli että pitää olla lattialämmitys. Ja itse olin kuvitellut että tuota ei järkevästi jälkiasenneta.
Esim tuolla: https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectID=1058922
Tämä ei varsinaisesti lämmitä asuintilaa, mutta on mukavuustekijä sähkössä ollessa.
Tai tuolta: https://www.monitampere.fi/lampomatto
-
Mun mielestä 30v vaunuilu kokemuksella kannattaa valita laadukas laite, sen sijaa että ostaa hinnat alkaen mahdollisemman uuden.
Katsoo itseä himoittavan varustuksen myös jos valmiina.
-
Mun mielestä 30v vaunuilu kokemuksella kannattaa valita laadukas laite, sen sijaa että ostaa hinnat alkaen mahdollisemman uuden.
Katsoo itseä himoittavan varustuksen myös jos valmiina.
Kokemusta huomattavasti vähemmän mutta samaa mieltä.
Vähän tuon tapaiseksi olin nuo jälkiasennettavat lattialämmitykset veikannutkin. Eli eihän ne tietenkään sen alkuperäisen maton alle mene. Toki varsin fiksusti tuotteistettu tuo jälkiasennusmalli on.
Aika harvassa oli uudet Fendit Saksassa missä lattialämmitys oli vakiona. Itse asiassa tasan kahdessa paikkaa tuo meidän malli. Ja valitussa natsasi kaikki muutkin varusteet täysin kohdalleen.
Toi sähköinen lattialämmitys on kiva viileällä kelillä. Talvikeleillä vesikiertoinen luonnollisesti huomattavasti parempi. Itsellä kun ei ole talvikäyttöä niin ei tarvetta sille tai edes Aldelle.
-
Ahah. Veljet on jo menossa lattialämmityksessä .
Mutta aloittajalle: Osta madollisimman korkeatasoinen auto, uutena yli sata tonnia. Mutta vuosituhannen alun vuosimalli, siinä laatua pitkäksi aikaa.
-
ellei ole runko ruostunut poikki....
mahdollisimman uusi ja kohtuuhintainen...n äin saa uuden tehokkaan alustan jolla vielä paljon kilometrejä ja vuosia edessä.
jos sitten joku kaapin sarana repsahtaa niin uuden saa vitosella.
-
Niin, kun on pakasta vedetty halpis ollut ja nyt käytetty merkkipeli, voi kokemuksella sanoa kummastakin jotain..
Kaikki riippuu pitäjästä; jos on käsistään osaava ja huoltapitävä "siisti-ihminen" - uudessa ei ole toisten töhryjä ja tunarointeja - ja sellaisena pysyy. Kaikki varustepuutteet voi rakentaa, mutta leiska pysyy samana - se korjaantuu vain vaihtamalla..
Hintansa puolittaneessa käytetyssä on käytönjälkiä, ja kalliimmanpuoleises sa tuntuu herkemmin.. tuntuu vaan että se kuka istuu "pinkanpäällä" luulee olevansa korkeammalla, mutta ei; käyttäjänä sellainen "minätiedän" tunari joka ei myönnä.. sama pätee venepuolella. Mitä kalliimpi peli, sen uunompia tekosia jäljet..
Eilen vääntelin auki narskuvia pyöränpultteja (ja kirosin tällaisia autonpitäjiä) - kaikki ne ja navat/keskiöt piti piti putsata tietenki. Päälle vielä rasvaukset - 48 pyöränpulttia. Edellissä autossa asia oli mun hoidossa uudesta alkaen, niin puhdistamiseen ei reilu 11 v aikana tarttenut alentua ;D Näin yhtenä esimerkkinä 8)
Jos rahassa vertaan näitä autoja, niin Rimori oli mitä parhaimpia ostoksia - ei henkilöautoissa näin hyvin hinta pysy; alenema % alkaa kolmosella, vaikka ikää kohta 12 v. Entäs ku konvertoidaa €uroiksi Thumb
-
Jos rahassa vertaan näitä autoja, niin Rimori oli mitä parhaimpia ostoksia - ei henkilöautoissa näin hyvin hinta pysy; alenema % alkaa kolmosella, vaikka ikää kohta 12 v. Entäs ku konvertoidaa €uroiksi Thumb
Tämä on yksi asia joka ei vaan mene itsellä jakeluun. Henkilöauto pudottaa arvoaan luokkaa -50% 3-4v aikana, as.autolla samaan menee 4x aika - Suomessa. Ja juuri tässä se valtava merkillisyys tuleekin kun Keski-Euroopassa nuo as.autotkin pudottavat hintaansa about henkilöautojen vauhtia, niin se hintakuilu ns. Suomi-auton ja vaikkapa saksalaisen välillä kasvaa käytetyissä jo melko suureksi ja silti porukka ei noita tänne tuo, ei ainakaan siinä määrin että se noiden Suomi-autojen hintaa pudottaisi. Autoverolla tuota ei selitä, sillä verottomiahan nuo ovat, pelkkä veroilmoituksen tekeminen riittää = vaivaakaan ei juuri enempää pitäisi olla jolla tuota hintaeroa edes jotenkin selittäisi. Onko se kielimuuri, renkaiden potkiminen, fiilistely kauppatilanteessa millä selitetään että sen pitää olla kotimainen retkule-kauppias. Ei ummarra ???
-
Joo, Suomi-autossa saa varmasti enempi ruostetta ja säärasitusta pömpelin korissa, samoilla käyttövuosilla..
Vaan niinhän se on, että uuden hinnassa on jälkimarkkinakate(u)tta mukana, siksi jämyt eri hanskoin käsittelevät.
-
Alustan pitää olla tarpeeseen sopiva. Etuvetoinen riittää kolmen vuodenajan käyttöön normaalilla tieverkolla ja ilman peräkärryä.
Meillä etuvetoinen auto ja reissataan pääsääntöisesti syksy, talvi ja kevät aikana. Kärry monesti perässä talvellakin... Aina on päässyt minne tarvinnut.
-
Ite hain meren takaa ja siinä säästi sellaset 15k eur auton hinnassa tuolloin.
Veroa ei tarvinnut maksaa eikä kulut olleet montaa satasta. Tullikonttorilla piti käydä laput täyttelees ja konttorilta kilvet hakees.
Varteenotettava vaihtoehto tuokin.
Jos osti 2009 3 vuotta vanhan vastaavan suomi auton niin hintalappu oli siinä 35000 ...ja nyt 10v myöhemmin siinä 25000. Jäännösarvo 70%.
(Meren takaa tuodussa ollaan jäännösarvossa 90-100%.) Thumb
Mutta jos ostit 2009 3 vuotta vanhan isomman keskiluokan hyvämoottorisen perhefarkun niin hinta oli siinä 20 000 eur ja nyt siitä saisi about 2000. Jäännösarvo 10%. Thumbd
2008 uutena hommattu farkku maksoi silloin 27000 ja siitä sai 2017 vaihdossa 5000. Thumbd
Mikään auto ei ole sijoitus mutta M-autossa pienempi menetys kuin H-autossa.
Ja se että auto on huollettu merkkiliikkeessä ei takaa auton huollon tasosta yhtään mitään!
Käytin joskus autoa 100tkm huollossa kun luki työlistassa että peräöljyjen tarkastus/vaihto ja takajarrujen avaus/puhdistus/tarkastus. Huoltoon mennessä tarkastin kaikki ulkovalo polttimot ehjiä olivat.
Poishaettaessa oli kupongissa työt tehtynä ja 3 polttimoa vaihdettu laskulla. Peräöljyproppuun ei oltu koskettu eikä pyöriä irroitettu joten ei ollut jarrujakaan avattu...lamput laskutettu turhaan.
Herää kysymys mitä yleensäkään on katsottu.
Kerran on liikkeen jäljiltä ollut pyörän mutterit vedetty niin tiukalle ettei 400Nm mutterimopo pystynyt avaamaan. Oikea tiukkuus on 200Nm. Metrinen nivel-voima-avain taipui niin ettei uskaltanut vääntää... 2 metrisellä rautaputkella ja umpijööti voima-avaimella lähti sentään...oli varmaan siellä 500-600Nm tiukattu :o
-
mahdollisimman uusi ja kohtuuhintainen...n äin saa uuden tehokkaan alustan jolla vielä paljon kilometrejä ja vuosia edessä.
jos sitten joku kaapin sarana repsahtaa niin uuden saa vitosella.
Alustan ja kaapin saranan välissä on se olennainen, minkä jätät mainitsematta.
Asunto-osan ja kalusteiden rakenne. Kaikki alustat ovat laadultaan välttäviä tai enintään tyydyttäviä, mutta niitä voi korjata. Asunto-osan kanssa on paljon vaikeampaa, ja sen kohdalla halvan ja laadukkaan auton erot tulevat esille.
Tietenkin ongelmat lisääntyvät, jos autolla on ajettu oikein paljon ja vielä säännöllisesti ympäri vuoden vaikkapa bändin keikkabussikäytössä, mutta aika harvinaisia sellaiset ovat. Normaali vuosisuorite puhtaassa matkailukäytössä lienee 5000-15.000 km. Arkiajokäyttäjät sitten erikseen.
-
..
Asunto-osan ja kalusteiden rakenne. Kaikki alustat ovat laadultaan välttäviä tai enintään tyydyttäviä, mutta niitä voi korjata. Asunto-osan kanssa on paljon vaikeampaa, ja sen kohdalla halvan ja laadukkaan auton erot tulevat esille.
..
Jos Rimoria ja Frankiaa vertaan, niin typerä käyttäjä saa molemmat rikki. Rimorissa kaikki oli simppelimpää = ei rikkoontuvia hienouksia, loppu meni käyttäjän piikkiin (lähinnä lukot). Ovet niin kevyttä rakennetta, ettei ajamisen rynkyttämällä menny mikskään saati saranat. Ainoastaa räminää lähti ikkunoiden kasettien rakenteesta tyhjäkäynnillä.
Jos vertaan vessan ovea, niin on frankin umpiovessa peilin kera painoa, kahvakin iso metallinen molemminpuolin (kuin himassa), laatuko vaatii :D. Lisäksi vielä kun koko seinä kääntyy, niin alumiiniputkirunkoa kin.. saranoita monta, mutta pikkuruisia.. otin dineten isuinlootan sivuoluukusta vähempi kuluneita kierrättäen.. On muuten saranoissa säätöruuveja kuin himan keittökaappien saranoissa. Aivan turhaan, löystyvät ja untamo ruuvari kädessä aloittaa kiristykset vääränlaisella kärjellä, vääränlaisessa järjestyksessä. Rimorissa ei ollu säätöjä, ei liikkuvia osia - asento säilyi oikeana..
Sitten on lattiassa ja lattialuukuissa hienoja alumiinlistoja joihin käyttäjät saaneet jälkiä - minä nikkarina tietty saa kaikki oiottua ja korjattua (ylimääräistä vaivaa). En vaan ymmärrä kuinka sisällä sukkasilla nuo syntyy :-[ :-X
Jääkaapin säilytysasennon muovisalpa valon yhteydessä on kieltämättä tässä Dometicissa niin heppoinen, että sen saa kertanykäisyllä tai -työnnöllä heikompikin inehmo rikki..noh, olihan se, mutta liimasin - päälle käytönopastus porukalle..
Kolmiliekkisen hellan lasikansi oli elänyt näillä kilsoilla ittensä vähän löysäksi, eikä mennyt ihan tehtaan jäljille.. purin atomeiksi, pesuun, niin on nyt kuin uusi - kuten koko hella. Uudessa autossa ei näitä huolia kunhan pitää huolta..
-
Pitäisi varmaan joskus käydä ihmettelemässä millaista rakennetta ne oikeen laadukkaat pelit onpi...
samanlaisilta levyt ovat näyttäneet niissä muutamissa joita on tullut ajettua ja asuttua.
Verrokit nyt on tietty olleet LMC, deflessejä, kabeja yms joten varsinaisista laatupeleistä ei ole käyttökokokemusta.
Mutta jos auto onpi vaikka laadukas 1995 mallinen tai 2005 mallinen halvemman pään edustaja niin se vanhempi on taistellut suomen ilmoja vastaan 10v pidemmän ajan...se on pitkä aika...
tiivisteet varmasti jo ehtoo puolella. Aika ja ajamattomuus on myös tuhoisaa joskus tuhoisampaa kuin reilu käyttö.
-
Tämä on yksi asia joka ei vaan mene itsellä jakeluun. Henkilöauto pudottaa arvoaan luokkaa -50% 3-4v aikana, as.autolla samaan menee 4x aika - Suomessa. Ja juuri tässä se valtava merkillisyys tuleekin kun Keski-Euroopassa nuo as.autotkin pudottavat hintaansa about henkilöautojen vauhtia, niin se hintakuilu ns. Suomi-auton ja vaikkapa saksalaisen välillä kasvaa käytetyissä jo melko suureksi ja silti porukka ei noita tänne tuo, ei ainakaan siinä määrin että se noiden Suomi-autojen hintaa pudottaisi. Autoverolla tuota ei selitä, sillä verottomiahan nuo ovat, pelkkä veroilmoituksen tekeminen riittää = vaivaakaan ei juuri enempää pitäisi olla jolla tuota hintaeroa edes jotenkin selittäisi. Onko se kielimuuri, renkaiden potkiminen, fiilistely kauppatilanteessa millä selitetään että sen pitää olla kotimainen retkule-kauppias. Ei ummarra ???
Mitä tässä itse ihmettelen, kun olen kovasti seurannut tässä puolen vuoden ajan silmä kovana noita about 2000-luvun vaihteen Flaireja, sekä Suomesta, että Ruotsista, Saksasta, Hollannista ja Ranskasta. Suomesta ja Saksasta säännöllisimmin. Niin oma näppituntuma on että näillä ehdoilla Suomen hinnat ovat vähintään vertailukelpoisia. Ruotsi selkeästi kalliimpi, Salsassakin yleinen hintataso kalliimpi, Ranskasta ja Hollannista niin satunnaisia löytöjä kumpaankin suuntaan, että hintavaikutelma ei ole vielä varma. Mutta aika keskieuroopan hinnoissa pyörivät.
Suomessa valikoima vain on alle kymmenen autoa ja joista oikeita malleja vielä vähemmän ja uusia tulee äärimmäisen harvoin ja myynnistä kadonneita, jotak eivät ole ilmestyneet uudestaan myyntiin nyt keväällä taitaa olla tasan yksi, niistä mitä olen oikeasti seurannut.
Yksikään näistä Suomen autoista ei kuitenkaan olis Saksassa ylihinnoiteltu. Mihin tuo hintaero siis katoaa ja missä ikävaiheessa?
-
hintakuilu ns. Suomi-auton ja vaikkapa saksalaisen välillä kasvaa käytetyissä jo melko suureksi ja silti porukka ei noita tänne tuo, ei ainakaan siinä määrin että se noiden Suomi-autojen hintaa pudottaisi.
Kyllä en nyt tuohon täysin yhdy. Omaa uusinta kuljinta etsiessä asia oli todellakin toisin päin. Nykyinen -14 mallin La Strada oli ihan eri hintaluokassa ympäri Eurooppaa Suomen eduksi. Ja siihen ei vaikuttanut ikä, kilometrit eikä edes varustelu saati vaihdokkien määrä. Saksassa oli silloin (-17 alkukevät) paljonkin samanlaisia myynnissä hieman eri varustelutasoisina tosin.
Järjestään yksikään ei ollut tätä meidän yksilöä halvempi, parhaimmillaan reilusti yli 10ke kalliimpia. Ja kaiken kukkuraksi toi Kekkonen on varusteiltaan parempi kokonaisuutena, iso 6kw lämmitin, 120l polttoainetankki ja tehokkaampi moottori. Yhdessäkään ulkomailla myynnissä olleessa ei tuollaista kombinaatiota ollut, ja kaiken kukkuraksi tuli pienimmät kilometritkin kaupan mukana. Ja ilmeisesti auto on ainoa laatuaan Suomessa. Ainakaan samanlaista suomen kilvissä olevaa ei ole tullut vastaan.
Eli ei aina kannata lähteä merta edemmäksi kalaan, vai miten se menikään.
-
No niin! Siis muutamia juttuja tiedän mitä autossa pitäisi olla, eli siis ehdottomasti parisänky takana ja sit tykkäisin että ohjaamon päältä pystyisi myös laskemaan sängyn, eli ei tarvitsisi "olekelutilaa" muuttaa missään vaiheessa, niin ja ainakin toinen etupenkki saisi kääntyä niin lisäisi vähän tuota tilantuntua kun saisi kabiinissakin istua muutenkin kun naama menosuuntaan päin. No juu, nostin hieman tuota hintahaarukkaani ja se mahdollistaisi myös sen että autossa olisi asuinosassa ilmastointi. Tämmöinen nyt osui silmääni mutta siis mikä ihme tekee tuollaisia painaumia mitä auton oikeassa kyljessä on :o Sitten samalla puolella tuon takimmaisen luukun/säilytystilan oikealla yläkulmassa näyttäisi että tuo pintamateriaali on jotenkin turvonnut, eihän kosteus tee tuollaista pinnan kohoamista? Auto niin kaukana että jos sitä menee katsomaan niin sen pitäisi sit kyllä lähteä jo sitten mukaan.. Niin juu, jostain syystä tykkäisin enemmän tuollaisesta "akvaario" mallisesta autosta kun olisi isot ikkunat mistä pällistellä maailmaa :laugh: Autoahan ei ole tarkoitus käyttää kun lämpimien kelien aikaan elikkäs mikään hyber lämmitystä ei tarvitse myöskään olla.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/b664/1517378
-
Tätä ajattelin käydä katsomassa nyt viikolla, vaikka tässä nyt ei ilmastointia olekkaan ja onko lie vähän ylihintainen ?
https://www.jyvascaravan.fi/ajoneuvot/knaus-sunliner-i-654-2-8-jtd-2000/
Samalla tzekkaan tämän...
https://www.jyvascaravan.fi/ajoneuvot/brstner-t-615-2-8-jtd-2004/
-
Tämmöinen oli myös tullut ihan 50km päähän, tätähän vois käydä katsomassa kun käyttöautoina myös samanmerkkisiä Thumb
https://www.nettikaravaani.com/rimor/super-brig-748/1518951
Mutta on tämä vaan hankalaa päättää/ valita millaisen auton hommaisi =/ Toivotaan nyt että valkkaantuu hyvä kun tarjontaa on aika paljon.
-
Tuo kolmentoistatonnin rimori on ainakin tölvitty ihan paskaksi pelkkien kuvien perusteella, kierää kaukaa. Ykkönen edestä pois niin sitten voi harkita.
-
Juu katsoin kyllä vähän tuota vänkärin puolen takakulmaa että näytti hieman erikoiselta.
-
Mutta on tämä vaan hankalaa päättää/ valita millaisen auton hommaisi =/ Toivotaan nyt että valkkaantuu hyvä kun tarjontaa on aika paljon.
Itellä kesti auton hankintarojekti yli puolivuotta. Mutta löytyihän se sopiva lopulta. Monta käytiin kattomassa ja netin perusteella vaikutti hyvältä,mutta kun pääsi tutustumaan livenä,niin ei. Onnea ja hermoja hankintaan. Thumb
-
Itellä kesti auton hankintarojekti yli puolivuotta. Mutta löytyihän se sopiva lopulta. Monta käytiin kattomassa ja netin perusteella vaikutti hyvältä, mutta kun pääsi tutustumaan livenä,niin ei. Onnea ja hermoja hankintaan. Thumb
Itsellä tuossa taisi mennä parikin vuotta sopivaa haeskellessa, siis se ns. 2. auto johon jo oikeasti satsattiinkin, mutta se ainokainen mitä ylipäätään käytiin edes katsomassa, natsasikin sitten laakista. Ja kun aika tuli itsellä sitten päästä siitä eroon, oliko tuo nyt viikon vai kaksi myynnissä kun jo tuo auto vaihtoi jälleen omistajaa ^-^
-
Semmoinen mitä en itse huomioinut ensimmästä autoa ostaessa oli painot, kun ei niiden kanssa oikein koskaan joutunut pohtimaan henkilöauton kanssa niin ei tullut mieleenkään. Eli riippuu vähän missä matkustaa ja miten riskiä haluaa ottaa. Suomessa en ole edes netistä lukenut että jotain olisi punnittu, mutta Ruotsissa kuulemma on ja samoin keskieuroopassa. Rri maisss myös rangaistukset ja niiden laskentaperusteet vaihtelee kovasti. Pääsääntöisesti varsinkin vanhemmat on reaalimailmassa painavampia kuin mitä paperien omapaino kertoo. Minulla lukee 2950 muistaakseni ja oikeasti ilman kuskilla ollaan jo varmasti yli 3300 kilon. Toki mukana on perusvarusteet. Asia on toki jokaisen oma, mutta asia hankkiesssa kannattaa tiedostaa. Jos auton todellisen painon haluaa tietää niin vaikka kaatopaikalle puntariin tai katsastuskonttorill e.
Noista ainakin yleisesti Hymerin korirakennetta käsittääkseni pidetään ihan laadukkaana. Ja olikohan tuo sama Knaussi josta joku haaveili nettikaravaaniketju ssa. Jokaisessavarmadti hyvät ja huonot puolensa.
-
Tuo kolmentoistatonnin rimori on ainakin tölvitty ihan paskaksi pelkkien kuvien perusteella, kierää kaukaa. Ykkönen edestä pois niin sitten voi harkita.
Takatikkaatkin tehty työmaan ylimääräisestä kaapelihyllystä joka ei ole tarkoitettu edes ihmisen kävelemistä varten. Oishan niitä paljon sievempiäkin tikkaita :o
-
Takatikkaatkin tehty työmaan ylimääräisestä kaapelihyllystä joka ei ole tarkoitettu edes ihmisen kävelemistä varten. Oishan niitä paljon sievempiäkin tikkaita :o
Minä sanoisin toisaalta samalla tavalla kuin joku mainitsi, että moni on näyttänyt kuvissa hyvältä ja paikanpäällä ei, että moni voi näyttää kuvissa huonommalta kuin livenä. Jos kokee että on näppärän lähellä tai on ajelemassa muutenkin ohi niin kannattaahan ne vilkaista. Varsinkin kun on ostamassa ensimmäistä niin se on ainoa tapa saada käsityksen mitä on tarjolla johonkin hintaan.
-
Semmoinen mitä en itse huomioinut ensimmästä autoa ostaessa oli painot, kun ei niiden kanssa oikein koskaan joutunut pohtimaan henkilöauton kanssa niin ei tullut mieleenkään. Eli riippuu vähän missä matkustaa ja miten riskiä haluaa ottaa. Suomessa en ole edes netistä lukenut että jotain olisi punnittu, mutta Ruotsissa kuulemma on ja samoin keskieuroopassa. Rri maisss myös rangaistukset ja niiden laskentaperusteet vaihtelee kovasti. Pääsääntöisesti varsinkin vanhemmat on reaalimailmassa painavampia kuin mitä paperien omapaino kertoo. Minulla lukee 2950 muistaakseni ja oikeasti ilman kuskilla ollaan jo varmasti yli 3300 kilon. Toki mukana on perusvarusteet. Asia on toki jokaisen oma, mutta asia hankkiesssa kannattaa tiedostaa. Jos auton todellisen painon haluaa tietää niin vaikka kaatopaikalle puntariin tai katsastuskonttorill e.
Noista ainakin yleisesti Hymerin korirakennetta käsittääkseni pidetään ihan laadukkaana. Ja olikohan tuo sama Knaussi josta joku haaveili nettikaravaaniketju ssa. Jokaisessavarmadti hyvät ja huonot puolensa.
Juuri näin, eikä auta selittäminen, jos massat menee yli sallitun, niin sakot ylipainosta tulee. Lähes jokaisessa max 3500 kg autossa taitaa mennä yli, jos on useampi ihminen ja kamppeet mukana, ja jos vielä on jätevesisäiliöissä jotain.
-
Kuten aiemmin täällä todettua, matkailuautoja ei paljoa Suomessa punnita. En muista kenenkään koskaan kertoneen, että olisi joutunut vaa’alle ajamaan.
Joku toleranssi siinä todennäköisesti on. Onhan tutkassakin.
-
Juuri näin, eikä auta selittäminen, jos massat menee yli sallitun, niin sakot ylipainosta tulee. Lähes jokaisessa max 3500 kg autossa taitaa mennä yli, jos on useampi ihminen ja kamppeet mukana, ja jos vielä on jätevesisäiliöissä jotain.
Onko tuo 3500 kg joku maaginen raja, vai ylipaino sinänsä....?
Omassani kokonaismassa on 2800 kg ja vaaka näytti 2450 kg ilman ylimääräisiä reissukamoja.
-
Paljon suurempi todennäköisyys saada sakot ylinopeudesta kuin 7% ylipainosta - ja on syntikin paljon isompi..
-
Jos vekotin on ylipainoinen kannattaa katsoa renkaisiin tarpeeksi kantavuutta, se on se paikka joka pettää ja saa aikaan ison vahingon.
-
Onko tuo 3500 kg joku maaginen raja, vai ylipaino sinänsä....?
Omassani kokonaismassa on 2800 kg ja vaaka näytti 2450 kg ilman ylimääräisiä reissukamoja.
Siis tuo 3500 kg on varsin yleinen suurin sallittu kokonaismassa B kortilla ajettaville asuntoautoille, mutta siis (punnittu)ylipaino on se mikä ratkaisee. Eli ajoneuvon punnittua massaa verrataan rekisteriotteeseen merkittyyn suurimpaan sallittuun massaan tieliikenteessä.
Kuten aiemmin täällä todettua, matkailuautoja ei paljoa Suomessa punnita. En muista kenenkään koskaan kertoneen, että olisi joutunut vaa’alle ajamaan.
Joku toleranssi siinä todennäköisesti on. Onhan tutkassakin.
Joo, on varmaan aika epätodennäköistä. Ei siinä ole minkäänlaista toleranssia, mutta tietenkin viranomainen voi pientä ylipainoa katsoa läpi sormiensa.
-
Epäilisin, että suurimmalla osalla akselimassojen summa on enempi kuin otteeseen tällätty kok. massa. Mulla nykyisessä gäppiä 220kg, edellisessä 850kg.
Akselimassojen perusteella rengasliikkeessä asioidaan. Tiedän, että on "pirkka-autojakin", joissa mennää rimalla.. parempi ajettavuus paremman kantavuuden kumeilla. Mutta eihän kaikkia tällainen tekniikka-asia kiinnosta (ottaa selvää) 8)
-
Epäilisin, että suurimmalla osalla akselimassojen summa on enempi kuin otteeseen tällätty kok. massa.
Näin on. Kuitenkin nykyään on jonkin verran nostettu kok.painoa siten, että akselimassojen summa on sama kuin kok.massa ja samalla autosta tullut C-kortillinen.
-
Näin on. Kuitenkin nykyään on jonkin verran nostettu kok.painoa siten, että akselimassojen summa on sama kuin kok.massa ja samalla autosta tullut C-kortillinen.
Löytyy näitä C-kortillisia, jossa gäppiä, esim. tää mb-frankkeerauskone, otteessa 3880kg vaikka akselimassojen summalla tulee 4100kg - syytä en tiedä. No, dslveroissa säästää ;D
-
Akselimassat on tarkoituksella suuremmat, että kuormaaminen helpompaa, ei siinä ole mitään vahinkoa/virhettä sattunut.
Eli akselimassoja yhteenlaskemalla ei saada läheskään aina suurinta sallittua kokonaismassaa.
-
Akselimassat on tarkoituksella suuremmat, että kuormaaminen helpompaa, ei siinä ole mitään vahinkoa/virhettä sattunut.
Eli akselimassoja yhteenlaskemalla ei saada läheskään aina suurinta sallittua kokonaismassaa.
Saksan polizei katsoo runkonumeron perusteella akselimassat ja sakottaa jos on ylityksiä.
Eivät ole kiinnostuneita kokonaispainosta.
Tosin monessa saksalaisessa merkissä on renkaat laskettu just just yli kokonaispainon ja akselit merkitty sen mukaan.
Saadaan näitä alkaen hinta malleja tehtyä.
Ja sitten maksaa jos renkaat on ali mittaiset, hinurilla rengaskauppaan uusia hakemaan.
-
Saksan polizei katsoo runkonumeron perusteella akselimassat ja sakottaa jos on ylityksiä.
Eivät ole kiinnostuneita kokonaispainosta.
Tosin monessa saksalaisessa merkissä on renkaat laskettu just just yli kokonaispainon ja akselit merkitty sen mukaan.
Saadaan näitä alkaen hinta malleja tehtyä.
Ja sitten maksaa jos renkaat on ali mittaiset, hinurilla rengaskauppaan uusia hakemaan.
Eikös Saksassa määritellä renkaita sitten akselimassojen mukaan...?
Mulla on ainkin merkitty eri kantavuudet etu- ja taka-akselille. Tosi pienillä menisi, kun etuakselilla on indeksi 100 ja taka-akselilla 99
-
Eikös Saksassa määritellä renkaita sitten akselimassojen mukaan...?
Ei se mitä akselit oikeasti kantaa ole siinä vaiheessa tärkeää kun niiden kantavuus on merkitty
rekisteriin. Useimmin esimerkiksi Fiatin taka-akseli on tehtaan jäljiltä 2250 kg ja moni korin valmistaja
pudottaa painon 2100 kg ja jopa alle, sitten rengastaa alustan oman ilmoittamansa painon mukaan.
Sama koskee Alko alustaisiakin.
-
Mutta aloittajalle kaikesta tästä "pelottelusta" tosiaan se että riippuu vähän omista haaveista ja ajatuksista käytölle kuinka paljon tästä kannattaa huolehtia. Jos meinaatte pelkästään Suomessa matkailla niin virkavaltaa tuskin kannatta stressata. Muuten sitten hivenen maittain stressin taso.
Itse varoittelen tästä sen takia että tätä en aikoinaan tosiaan itse osannut yhtään ottaa huomioon. Ruotsissa ajellessa olen tästä aina henkisesti stressannut. Toki todennäköisyys sielläkin on toki pienehkö.
-
Tavallinen alle 3,5 tonnin auto, tai tolokun auto, C-kortillinen. Onko mitään ressaamisen aihetta, varinkin kun ollan lomalla. :D
-
Mun peli menee kohta myyntiin näillä näkymin haikein mielin.
Eli Solifer/Hymer CSS-594 2.8idtd 06/2000, 346tkm (10v sama omistaja)
Autolla lähtisin perus huoltojen jälkeen vaikka Espanjaan mutta uudempaa mielessä...
-
Tavallinen alle 3,5 tonnin auto, tai tolokun auto, C-kortillinen. Onko mitään ressaamisen aihetta, varinkin kun ollan lomalla. :D
Thumb Eihän näistä tosiaan kannata stressata. Ja jos sattuiskin käymään niin peikkomainen tuuri, että saisi sakot akselimassan tai kokonaismassan ylityksestä, niin syyllinen sakkolappuunhan löytyy peilistä ;)
-
Ennen sitä flaxia voi nopeusvalvonta yllättää. Noille 30-40kmph alueille kun rysää pitää, niin yli puolet pitäisi haaviin jäädä - tällainen mutu..
Btw. termistössä 'nupero' on muuttunut 'tavalliseksi' - "murre kehittyy", sanos turkulainen koirankasvattaja ;D
-
Jos muuttaa B kortillisen C kortilliseksi (siis sama auto)
Niin miten muuttuu
a) vakuutusmaksu?
b) dieselvero+autovero?
Onkos se jatkossa niin että kun kaikki B kortilliset M autot muuttuu 100kmh niin pysyykö C kortilliset edelleen 80kmh?
-
Jos muuttaa B kortillisen C kortilliseksi (siis sama auto)
Niin miten muuttuu
a) vakuutusmaksu?
b) dieselvero+autovero?
Onkos se jatkossa niin että kun kaikki B kortilliset M autot muuttuu 100kmh niin pysyykö C kortilliset edelleen 80kmh?
a) tiettävästi ei mitenkää..
b) autoveroa ei ole näissä uudenhinnassa lainkaan. Vuotuisen ajoneuvoveron perusosa ei suurene 3.401 kg jälkeen, ja jokainen alkava 100kg nostaa dslveroa 0.9snt/pv (3,285€/v).
Mikäli se laki vahvistettiin, niin yli 3.5tonnisissa turvavarusteet ratkaisee (kuten busseissa), eli abs+sbssrs(edessä)+turvavyöt kaikilla matkustajilla. Ei vaan selvinnyt, että liikennevalvonnan kannalta, tuleeko 100 vai 80 laput käyttöön.. max.3.5tn pitäisi 100 lappu poistua, koska rajoitusta ei enää ole sitten laissa..
Sekavaksi tämä kuitenki edelleen jää - mistä ulospäin näkee sen rajoituksen, jos sellainen on. Tai sitten tulee joillekin rajoitus jota ei voi valvoa kuin automaattivalvonnal la (rekkaritunnistus) ja ulkomaalaisten osalta mysteeriö..
-
Eikös C kalustossa ollut aiemmin halvempi D vero? Onko nykyään sama kuin M autoissa?
-
Eikös C kalustossa ollut aiemmin halvempi D vero? Onko nykyään sama kuin M autoissa?
Matkailuauto (M1) pysyy henkilöautona vaikka painoa olisi 12tn, ja d-vero N1-luokan mukaan (eli sama mikä pakuissa, 0.9snt/100kg/pv)
Kuorma-autossa (N2, N3), jos 2-akselinen (ei vetoauto/vetopöytää) se on 1.0snt/100kg/pv.
M1 henkilöautoissa (pl. m-auto) ja N1-kaks./monikäyttö paku, 5.5snt/100kg/pv
-
Onkos tuossa kiisseliverossa nyt joku virhe?
3500kg M auto olisi tuon mukaan vaan 35*0.9cent per päivä eli 31.5 cent per päivä eli 115 eur per vuosi.... koko vuosivero on sielä 800eur paikkeilla...kai dieselin osuus on isompi kuin 115 eur...
-
Onkos tuossa kiisseliverossa nyt joku virhe?
3500kg M auto olisi tuon mukaan vaan 35*0.9cent per päivä eli 31.5 cent per päivä eli 115 eur per vuosi.... koko vuosivero on sielä 800eur paikkeilla...kai dieselin osuus on isompi kuin 115 eur...
Ei ole. Dieselvero on noin, loppu on auton käyttöveroa. Ja käyttövero riippuu päästöistä tai painosta.
-
Ja käyttövero riippuu päästöistä tai painosta.
Ja kun TÜV-papereiden (jälki)hyväksyminen aikanaan lakkautettiin, niin käytännössä lähes aina vain painosta, sillä aika harva as.osan valmistaja kuitenkaan noille autoille mitään päästölappuja kirjoittelee, vaikka toki alustajavalmistajal la sellainen onkin, muuta kun se ei Suomessa kelpaa vaan pitää olla as.osan valmistajan lappunen :-\
-
Ja kun TÜV-papereiden (jälki)hyväksyminen aikanaan lakkautettiin, niin käytännössä lähes aina vain painosta, sillä aika harva as.osan valmistaja kuitenkaan noille autoille mitään päästölappuja kirjoittelee, vaikka toki alustajavalmistajal la sellainen onkin, muuta kun se ei Suomessa kelpaa vaan pitää olla as.osan valmistajan lappunen :-\
Kellä päästöarvo rekisteriotteessa on, niin säästää jonkinlaisen summan vuosittain. Hyvänkokoiseksi se summa muuttuu, kun vuosia on tarpeeksi.
Muutamalla orgilaisellakin tuollainen auto löytyy, tai löytyi. :)
-
Joo no kansalaiselle dieselvero = käyttövoimavero
Joka 3500kg M autolle on kaiketi siinä 500-600 eur.
Itselle ei kuin murto osan tuosta koska auto on liikenteessä vain päivinä jolloin se liikkuu.
-
Joo no kansalaiselle dieselvero = käyttövoimavero
Joka 3500kg M autolle on kaiketi siinä 500-600 eur.
Itselle ei kuin murto osan tuosta koska auto on liikenteessä vain päivinä jolloin se liikkuu.
Eka rivi oikein.
Sitten kirjoitit jo ajoneuvoverosta, eli perusosa (päästöön tai tai painoon perustuva) + käyttövoima- eli dieselvero = ajoneuvovero
-
Itselle ei kuin murto osan tuosta koska auto on liikenteessä vain päivinä jolloin se liikkuu.
Minulla on vain 60% tuostakaan. :laugh:
-
Sitten kirjoitit jo ajoneuvoverosta, eli perusosa (päästöön tai tai painoon perustuva) + käyttövoima- eli dieselvero = ajoneuvovero
Mitenköhän Traficom suhtautuisi jos merkkaisi as.auton inva-kortilliseksi => vapautus perusosasta ja näin vain tuo käyttövoimavero-osuus menisi maksuun ;D
-
Mitenköhän Traficom suhtautuisi jos merkkaisi as.auton inva-kortilliseksi => vapautus perusosasta ;D
Hyvin. Ei tuota mikään estä
-
Tavallinen alle 3,5 tonnin auto, tai tolokun auto, C-kortillinen. Onko mitään ressaamisen aihetta, varinkin kun ollan lomalla. :D
Ne yleensä ressaa, joilla on joku rohjo.
Varsinkin tiemaksut ja muut semmoiset tuppaa olemaan ongelmallisia.
-
Ne yleensä ressaa, joilla on joku rohjo.
Varsinkin tiemaksut ja muut semmoiset tuppaa olemaan ongelmallisia.
Iso on ollut jo 9 vuotta enkä moista ongelmaa ole huommannut, oisko enempi nupero kuskin mielikuvitusta ;)
Ja vuosi kilometrit kummiskin normi matkailuautoiliaa isommat ja sillä tiemaksu alueella pääosin.
-
Iso on ollut jo 9 vuotta enkä moista ongelmaa ole huommannut, oisko enempi nupero kuskin mielikuvitusta ;)
Ja vuosi kilometrit kummiskin normi matkailuautoiliaa isommat ja sillä tiemaksu alueella pääosin.
On se ollut kiva katsoa muutamalla campingillä kun nuperoilla 50 paikkaa valittavana, kunnon autoilla 2. (tai sitten on campingejä joissa 7—8m on se maksimi mitta. (esim. monta kertaa itse ollut Sureuropa campingillä jossa isommat käännytetään pois)
No onhan se helpompi valita...
-
Iso on ollut jo 9 vuotta enkä moista ongelmaa ole huommannut, oisko enempi nupero kuskin mielikuvitusta ;)
Se on erikseen ne, jotka ovat joutuneet tutustumaan eri maiden Suomesta poikkeaviin säädöksiin. Siksi niistä pitäisi saada paljon lisää tietoa kattavasti. Kaikki Suomessa, ja erikoisesti me nuperoautoilijat, ajattelemme Juoroopan sääntöjä ja säädöksiä kuten ne ovat Suomessa. Tosin sillä pärjää hyvin eikä saa sakkoja koska ne ilmeisesti ovat tiukempia.
-
Mites toi muuten menee?! Jos auton paino on Omapaino 3795kg, Kokonaispaino 4000kg niin enkös saa ajaa sitä C kortilla? Siis minulla on ABEC kortti muistaakseni ;D
-
Saat ajaa. Periaatteessa kantokykyä autossa aika vähän. Toki riippuu myös paljon kuinka monta matkustajaa on tarkoitus kulkea mukana.
-
Mites toi muuten menee?! Jos auton paino on Omapaino 3795kg, Kokonaispaino 4000kg niin enkös saa ajaa sitä C kortilla? Siis minulla on ABEC kortti muistaakseni ;D
Se C tai C1 (max 7½tn) on se ainoa korttiluokka, jolla kyseistä henkilöautoa voi ajaa..
-
Mites toi muuten menee?! Jos auton paino on Omapaino 3795kg, Kokonaispaino 4000kg niin enkös saa ajaa sitä C kortilla? Siis minulla on ABEC kortti muistaakseni ;D
Onko tuo noilla painoilla 2 hengelle rekisteröity auto?
-
Se C tai C1 (max 7½tn) on se ainoa korttiluokka, jolla kyseistä henkilöautoa voi ajaa..
Saa kai tuota CE kortillakin ajaa?
-
Tänään kävin katsomassa MUUTEN hyvää ja MIELUISAA autoa, mutta mutta tuli pieni ongelma Thumbd Siis en saanut penkkiä tarpeeksi taakse ja polvet oli ratissa kiinni ja siis ratti otti mahaan, tämän siitä saa kun on puuro aikaan kotona ;D Tässä linkki siihen autoon ja sit tuohon missä on se 4000kg..
https://www.tori.fi/keski-suomi/Vahan_ajettu_asuntoauto_2_8tdi_RAHOITUS_ONNISTUU_56942292.htm?ca=7&w=1
Siis tästä tykkäsin mutta liian iso olen vissiin kuskin penkille =/ ONko noissa "akvaario" malleissa vähän paremman penkin säännöt, kun ei ota tuo penkin takana oleva seinä vastaan? Tämän olisin tosiaan ottanut jos olisi vaan saanut penkkiä hieman taaemmaksi..
Tässä tuo toinen, onko hinta suht ok? Jos siis käyn sitä katsomassa..
https://www.nettikaravaani.com/knaus/luxus-liner-710gh/1513201
On muuten suhteellisen paljon noussut tuo meikäläisen suunniteltu hinta mutta nyt aletaan olemaan aika maksimissaan ???
Onko noissa mallin mukaan erinlaiset penkin säädöt? Että esim alkovissa ei saa penkkiä niin taakse kun puoli interkoiduissa tms,,,
-
^
Kieltämättä integroidussa saa etupenkkejä vapaammin (enempi tilaa ympärillä) säädellä. Ratin huonot säädöt vaivaa kaikkia pakuohjaamoita, pelleillä tai ilman - tiltti onneton, pituussätö 5 senttiä tai puuttuva - penkinsäädöistä pitää asentoa korjata.
Saa kai tuota CE kortillakin ajaa?
Olisihan se perin outoa, että yhdistelmäajoneuvon ajokortilla ei sais ilman kärryä sen C-ajoneuvokorttiluokan vetoautoa ajaa :laugh:
-
Tämä setä kun ei vastaa ollenkaan mun maili kyselyyn =/ Tuo kiinnostai kovasti mutta jotenkin toi vasen kylki vähän hirvittää..
https://www.nettikaravaani.com/hymer/b664/1517378
-
Tämä setä kun ei vastaa ollenkaan mun maili kyselyyn =/ Tuo kiinnostai kovasti mutta jotenkin toi vasen kylki vähän hirvittää..
https://www.nettikaravaani.com/hymer/b664/1517378
Näyttää huonosti pidetyltä. Kylki on kuin pottusäkki :-X
Ja kova pyynti mutta aina pitää tingata ;D
Maltti on valttia autoja tulee ja menee. muista seurata myös tori.fi ;)
Paripyörä iveco
https://m.tori.fi/vi/56973324.htm (https://m.tori.fi/vi/56973324.htm)
Parisänky takana ja Jos kilometrit ei hirvitä
https://m.tori.fi/vi/56964431.htm (https://m.tori.fi/vi/56964431.htm)
Edukkaasti alkuun
Entäs kabe ::)
https://m.tori.fi/vi/55999002.htm (https://m.tori.fi/vi/55999002.htm)
https://www.procaravan.fi/matkailuautot/?q=MYK-584 (https://www.procaravan.fi/matkailuautot/?q=MYK-584)
Yllättävän vähän isompaa kalustoa tarjolla
Kannattaa käydä kierää ja kattelee autoja mahdollisimman paljon niin on vertailu pohjaa ;)
-
Tämä setä kun ei vastaa ollenkaan mun maili kyselyyn =/ Tuo kiinnostai kovasti mutta jotenkin toi vasen kylki vähän hirvittää..
https://www.nettikaravaani.com/hymer/b664/1517378
Jos olet oikeasti kovasti kiinnostunut, niin puhelin käteen. Numerohan löytyyy tuolta.
-
Tässä tuo toinen, onko hinta suht ok? Jos siis käyn sitä katsomassa..
https://www.nettikaravaani.com/knaus/luxus-liner-710gh/1513201
On muuten suhteellisen paljon noussut tuo meikäläisen suunniteltu hinta mutta nyt aletaan olemaan aika maksimissaan ???
Onko noissa mallin mukaan erinlaiset penkin säädöt? Että esim alkovissa ei saa penkkiä niin taakse kun puoli interkoiduissa tms,,,
Mikäli olet Knaussista kiinnostunut, niin mene lähinpään Rinta-Joupin Autoliikkeeseen kyselemään autosta. Saavat sen tuotua siihen liikkeeseen, että pääset tutustumaan autoon tarkemmin.
-
https://www.procaravan.fi/matkailuautot/?q=MYK-584 (https://www.procaravan.fi/matkailuautot/?q=MYK-584)
Tuo Hymer kannattaa chekata. Seinät kuitenkin tuota Hymerin tavaraa eikä niin ime kosteutta (auto samantyyppinen kuin omani, alkovin rakenne eri). Omasta mielestä melko ongelmaton kapistus.
Kuvista näyttäisi vielä että siistissä kunnossa.
-
Mutta jos ongelma on ettei ducaton ratin taakse mahdu niin ducaatto on tuokin...
mersu tai transu kokeiluun....
-
Tuossa B644 Hymerissäkin on kuskin penkin takana seinä. Itselläni on jonkun vuoden uudempi integroitu B544. Olen 182 cm pitkä ja kuskin penkin jos vetää ihan taakse en yletä polkemaan kytkintä pohjaan. Mahakin saa olla melkoisen suuri jos rattiin osuu...mutta nämä on varmaan niin mallikohtaisia juttuja. Joka tapauksessa alkovisen pakuohjaamo on ahtaampi joka suuntaan kun integroidussa.
Näyttää tosiaan tuo Hymer B644 vähän kolhitulta yksilöltä, takapuskurin kulmat repsottaa ja epämääräistä jälkeä kylki täynnä. Mutta tuo kaikki voi olla ihan pelkästään kosmeettista ongelmaa, jotka näppärä kaveri saa siistittyä jos ne häiritsee. Hinnasta sanoisin että ei se tuosta varmaan enää kovin paljoa tipu, meinaan kasari-ysäri Hymeritkin pyörii siinä kympin tienoilla, parhaat yksilöt ainakin. Nyt on vielä sesonki menossa, joten kaikenkarvaisia kyselijöitä varmasti riittää näissä halvemmissa matkailukulkineissa . Myyjä ei ehkä jaksa vastata kaikkiin uteluihin, etenkin jos ei ole ATK-miehiä niin ei välttämättä edes lue postejaan. Soitto yleensä kannattaa jos oikeasti kuumottaa. Noilla vanhoilla Hymereillä alkaa olla euroopassa classic-statusta, hyvät yksilöt siis on jokseenkin haluttuja joissakin piireissä. Instagramista voi katsella esim. #classichymer tägillä kuvia niin huomaa että retrokamppeet on jonkinlaista muotia.
-
Takatallin päällä olevaan punkkaan kipuamisesta semmoinen huomio, että tuplapohja-autoissa punkka on lattiaan nähden huomattavasti alempana, vaikka talli olisikin korkea.
-
Uusi viikko uudet kujeet=) Täytyy alkaa arpomaan mihin päin suomea sitä tällä viikolla suunnistaisi kun vapaat alkavat! Nyt näkyy että uusia autoja tulee lähes päivittäin myyntiin, juu ja siis kiire ei ole itsellä mihinkään kun vaan löytyy se mieleinen laitos jossain kohtaa. Hävettää jo lähes kysellä täälläkin asioita kun tuntuu että jurraa vähän paikoillaan tämä meikäläisen auton osto ::) Täytyy noi alkovit unohtaa nyt totaalisesti koska ei ole itsellä kyllä selaiselle tarvetta.
-
Hävettää jo lähes kysellä täälläkin asioita kun tuntuu että jurraa vähän paikoillaan tämä meikäläisen auton osto ::)
No eipä kannata hävetä. Minulla on varmasti huomattavasti hitaampi projekti käynnissä. Isompaan vaihtoa tässä yritetään. Projekti on puolisen vuotta pitkä jo nyt.
Hauskaahan näitä on seurata ja auttaa jos osaa. Moni täällä myös selaa palstoja, vaikka itsellä laite on vasta hiljattain hankittu. Antavat vinkkejä varmasti mielellään kun vastaan tulee.
-
Minä taisin ajoittain kysellä täällä liki vuoden. Kannatti kyllä, lopulta löytyi mieleinen.
-
Uusi viikko uudet kujeet=) Täytyy alkaa arpomaan mihin päin suomea sitä tällä viikolla suunnistaisi kun vapaat alkavat! Nyt näkyy että uusia autoja tulee lähes päivittäin myyntiin, juu ja siis kiire ei ole itsellä mihinkään kun vaan löytyy se mieleinen laitos jossain kohtaa. Hävettää jo lähes kysellä täälläkin asioita kun tuntuu että jurraa vähän paikoillaan tämä meikäläisen auton osto ::) Täytyy noi alkovit unohtaa nyt totaalisesti koska ei ole itsellä kyllä selaiselle tarvetta.
Ainahan kysyä voi. Mutta kukaan ei toisen mieltymyksiä tiedä. Itse on päätettävä millainen auton pitää olla, minkä hintainen ja merkkinen. Sitten ee muuta kun etsimään. Henkilöauto on helpompi ostaa, kun kurkistaa saldoa. Ne on suunnilleen samanlaisia, niin ne autot. :D
-
Kyllä on huomannut nyt että kesän lähestyessä myynnissä oleva valikoima on kasvanut mutta myös pyyntihinnat...
-
Kyllä on huomannut nyt että kesän lähestyessä myynnissä oleva valikoima on kasvanut mutta myös pyyntihinnat...
Näin näyttää olevan mutta vastaavasti hyvitys hinnatkin on hyvät nyt kun vaihtaa kulkinetta, ainakin omalta osalta.
-
Uskaltaisin melkein väittää että ostaa minkä hyvänsä niin jossain vaiheessa huomaa että joku ominaisuus puuttuu tai ärsyttää. Heti kerralla oikeanlaisen ostaminen kuullostaa vaikealta, kun vaatii jonkin aikaa käyttöä että itselle kirkastuu ne jutut mitä ajokiltaan haluaa. Ja usein on tyydyttävä kompromisseihin. Näin ainakin omalta osalta, niin autojen kuin prätkien kanssa on mennyt. Kalusto saattaa vaihtua aika nopeastikin kunnes löytyy se mieluinen. Joku suuresti ärsyttävä asia saattaa laukaista nopean vaihtopäätöksen, esim. yhdessä prätkässä tuli paikat niin kipeäksi pitkällä matkalla minulle huonon ajoasennon takia että vaihtoon meni vaikka muuten oli ominaisuuksiltaan aika hyvä laite.
Toki jos jaksaa kiertää katselemassa erilaisia malleja runsaasti niin alkaahan se hahmottumaan millaisen haluaa itselleen. Voi vaan iskeä taisteluväsymys siinä touhussa, ellei ota sitä ihan harrastuksen kannalta. Aikoinaan ex-appiukolla oli Ford Scorpio myynnissä. Sitä tuli katsomaan isä ja poika. Poika kuvasi autoa joka puolelta videokameralla ja kehuivat kiertäneensä ympäri maata katselemassa ja kuvaamassa Scorpioita. Olivatkohan oikeasti edes ostamassa autoa...Noh, jollakin on kattava videoarkisto 90-luvulla myytävänä olleista Fordeista jälkipolville ihmeteltäväksi.
-
Juu ja itsellä on siis jo tiedossa että auto vaihtuu 1v max 2v päästä tuoreempaan kunhan nyt ensin pääsen tutustumaan lajiin! Joitain juttuja tässä on nyt tullutkin mitä "vaadin" ajokilta, tai no kaikkien ei toki pidä vielä olla ensimmäisessä autossa=) Yksi auto on nyt kiikarissa mitä olen tässä viikojen aikana käynyt katsomassa ja se tuntui eniten "omalta" jos näin nyt voi sanoa ::) Ensi viikolla selviää sitten päästäänkö kauppoihin asti ja kyseessä on nyt hintahaitarin edullisimman pään autoja.. Mietin että jos nyt kumminkin aloittaisi tämän hieman varovaisemmin.
-
Heti kerralla oikeanlaisen ostaminen kuullostaa vaikealta, kun vaatii jonkin aikaa käyttöä että itselle kirkastuu ne jutut mitä ajokiltaan haluaa.
Tuo on täysin mahdotonta, koska se oikeanlainen tänään voi olla jotain ihan muuta jo huomenna => joko tyytyy taaplaamaan eräänlaisessa kompromississa jo hankkimallaan ja toteaa sen yhä olevan riittävä vaikka ei enää täydellinen, tai sitten kalustoa vaan vaihtoon ja toisenlaista tilalle. That's life 8)
-
Olen miettinyt asiaa vuosia ja siis olen lähes varma että se tulisi olemaan minun juttuni ihan senkin takia koska olen yrittäjä ammatiltani ja siis en ole vapaita tai lomia pidellyt ollenkaan ja tämä olisi varma konsti kun hyppää vapailla autoon ja ajaa johonkin kauas pois ettei kertakaikkiaan pysty tekemään/ ajattelemaan työAsioita =D
Tuo on erittäin hyvä pointti. Itse on tullut viimeiset 20 vuotta harrastettua kesälomilla kauas matkailua (lentokoneella, prätkällä, teltan kanssa ja nyt vaunulla) pl. se ajanjakso muksut oli aivan pieniä. Ehdoton tapa päästä töistä eroon kun loma on etukäteen lukittu ja töihin ei ole mitään mahdollisuutta mennä. Ainakaan fyysisesti vaikka tarpeen vaatiessa onkin tavoitettavissa.
Uskaltaisin melkein väittää että ostaa minkä hyvänsä niin jossain vaiheessa huomaa että joku ominaisuus puuttuu tai ärsyttää. Heti kerralla oikeanlaisen ostaminen kuullostaa vaikealta, kun vaatii jonkin aikaa käyttöä että itselle kirkastuu ne jutut mitä ajokiltaan haluaa. Ja usein on tyydyttävä kompromisseihin. Näin ainakin omalta osalta, niin autojen kuin prätkien kanssa on mennyt. Kalusto saattaa vaihtua aika nopeastikin kunnes löytyy se mieluinen. Joku suuresti ärsyttävä asia saattaa laukaista nopean vaihtopäätöksen, esim. yhdessä prätkässä tuli paikat niin kipeäksi pitkällä matkalla minulle huonon ajoasennon takia että vaihtoon meni vaikka muuten oli ominaisuuksiltaan aika hyvä laite.
Kompromisseja joutuu tekemään aina mutta jos oman tarpeen hahmottaa ja aktiivisesti perehtyy aiheeseen niin valinta voi ensimmäiselläkin kerralla osua oikein. Eka prätkä oli kesät työmatkakäytössä, sillä tehtiin Euroopan reissut kakspäällä ja sitä ulkoilutettiin radalla: ei ollut varmaan missään osa-alueessa paras mutta kaikissa varsin hyvä.
Samoin ekan oman vaunun valinta osui kerralla varsin nappiin. Toisessa päivittyi lämmitysjärjestelmä Aldesta Trumaan ja laatu parani Hobbysta Fendtiin.
Vaunulla mennään, ja vieläpä todennäköisesti tuolla nykyisellä, niin kauan kun lapset on mukana. Sen jälkeistä aikaa on vielä turha miettiä kun ei tiedä missä maailma makaa ja millä härveleillä tässä hetken päästä saa kohta enää edes liikkua.
Mutta silti on tullut mietittyä mitä JOS joskus emännän kanssa kahdestaan matkailisi ja JOS vaunu vaihtuisi autoon. Jos tuollaista valintaa olisi nyt tässä hetkessä tekemässä niin valinta voisi hyvinkin olla Hymer ML-T 580 tyyppinen auto. Jotenkin tuo tuntuisi omissa ajatuksissa nyt siihen touhuun siltä parhaalta kompromissiltä.
https://www.hymer.com/fi/mallit/matkailuautot/puoli-integroiduissa-matkailuautoissa/hymer-ml-t/highlights.html