Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: kalavaanari - 23.04.2019 kello on 12:57

Otsikko: EBL 226 Lyijyhappo / Lyijygel asennot
Kirjoitti: kalavaanari - 23.04.2019 kello on 12:57
Nyt kaivataan asiantuntemusta.
EBL226, asuntopuolella AMG akut ja starttiakkuna tavallinen lyijyakku. Miten tuo lataus toimii, eli paljonko on jännite hupiakuille ja starttiakulle kun ELB kytkin on asennossa Lyijyhappo tai Lyijygel?

Kestääkö auton lyijyhappo-akku vai pitääkö autoonkin laittaa AMG akku kun huvi puolen akut on AMG ja tuo EBL on geeli asennossa?
Otsikko: Vs: EBL 226 Lyijyhappo / Lyijygel asennot
Kirjoitti: tsahkali - 23.04.2019 kello on 14:29
Meillä on joku EBL ja kytkin on jossain asennossa.
Auton mittari näyttää latauksessa noin voltin eroa, joten eiköhän se laturi hoida homman oikein.
Otsikko: Vs: EBL 226 Lyijyhappo / Lyijygel asennot
Kirjoitti: mjo33400 - 23.04.2019 kello on 16:17
Kyllä kestää. En ole huomannut mitään eroa jännitteessä enkä virrassa kun on ollut tavallinen akku kiinni. Latausajoissa on varmaankin eroja, mutta en niitä ole seurannut. 14,2 volttia on EBL:n jännite. Verkkolatauksessa auton akkuun menee pieni virta.
Otsikko: Vs: EBL 226 Lyijyhappo / Lyijygel asennot
Kirjoitti: mjh48 - 23.04.2019 kello on 16:21
Tuolla on tietoa siitä EBL226, mutta siinä ei kerrota mitään jämmitteistä.
http://caravaning.si/caravaning/file/EBL_226.pdf

EBL99:n gel asento lataa vain kauemmin, mutta samalla jännitteellä gel akkua kuib happoakkuakin.
Joskus Exideltä sanoivat AGM akun asennoksi gel akku, eli suljetun akun asento.
Muutenhan AGM akulla ei ole muuta riskiä kuin ylilataus, koska se on umpinainen,.
Tonen asia on sitten ettei akku lataudu koskaan täyteen, se ei ole vaarallista, mutta voi luhentää akun ikää.
Otsikko: Vs: EBL 226 Lyijyhappo / Lyijygel asennot
Kirjoitti: kalavaanari - 24.04.2019 kello on 08:06
Kiitos näistä vastauksista.
Enkä tämän EBL:n pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään, kun jo muutaman kanssa on värkännyt :)