Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Karabiilisti - 27.02.2019 kello on 10:39
-
Onkos kellään asiantuntemusta bensa autojen EGR systeemeihin?
ELi mikä järkevin toimenpide
- uuden venttiilin vaihto
- laippa tulppaus
- letkun tulppaus
- ohjelmointi off tilaan
Ilmeisesti autonomistajan kannalta paras olisi tuo laippa tulppaus ja ohjelmointi off.
Laitteestahan ei mitään iloa ole käytössä, teho laskee, käynti huononee, yläkerta ja imusarja paskottuu, venttiilit vaarassa jne.
Haittana tietty että typen oksidit pikkasen kasvaa....ja auto ei orggis kuosissa. Mutta päästöarvot kai riittävät silti spekkiin.
-
Umpilaippa on helppo ja jos valo ei syty, kaikki on 'kunnossa'.
-
Itse aikoinaan vain putsasin jumiuttelevan egr venttiilin, toimi sen jälkeen vuosia ongelmitta.
-
Itse aikoinaan vain putsasin jumiuttelevan egr venttiilin, toimi sen jälkeen vuosia ongelmitta.
Putsaus joskus auttaa vaan ei aina. Pojan xc90 piti hommata uusi
-
Putsauksen lisäksi ehkä olisi tulppaus paikallaan niin ei tarvisi putsailla toista kertaa.
Mutta tunnistaakohan autot sen jos on tulpattu ja EGR paikoillaan tekemässä tyhjää jobia....
Hienohan se tietty on jos uusii ventiilin ja palauttaa alkutilanteen mutta kuvat EGR venttiileistä on aika karseita...
Uudet venttiilit eivät ole edes kalliita nykyjään, alken 45 euroa...tarvikkeena netistä... (saksa), paikallisbutiikissa 140e.
-
Putsauksen lisäksi ehkä olisi tulppaus paikallaan niin ei tarvisi putsailla toista kertaa.
Mutta tunnistaakohan autot sen jos on tulpattu ja EGR paikoillaan tekemässä tyhjää jobia....
Hienohan se tietty on jos uusii ventiilin ja palauttaa alkutilanteen mutta kuvat EGR venttiileistä on aika karseita...
Uudet venttiilit eivät ole edes kalliita nykyjään, alken 45 euroa...tarvikkeena netistä... (saksa), paikallisbutiikissa 140e.
Uudemmat autot antavat vikakoodia tulpatusta egr venttiilistä.
Rellu Masteriin hommasin taannoin uuden egr venttiilin, alkuperäinen olisi maksanut liki 1200 e, saksasta tarvikkeena n. 500 e, eli ei oo halpaa lystiä tämän tarpeettoman härpäkkeen ylläpito..
-
Saakohan egr-deleteä edes bensavehkeisiin tehtyä "näkymättömästi"? Katsastuksessahan OBD-diagnostiikka pakkopullaa.. dieseleissähan ei OBD:ta lueta.
-
Itse aikoinaan vain putsasin jumiuttelevan egr venttiilin, toimi sen jälkeen vuosia ongelmitta.
Minusta ongelma ei ole venttiili ja putsaus, vaan se törky jota imupuolelle tulee.
Vikailmoitukset on sitten autokohtaisia.
Ransu vilkuttelee silloin-tällöin.
Uusi venttiili maksoi muistaakseni 80€ kotiin tuotuna ja sen lapun poisto kerran vuodessa on 2+2 min.
-
Deletointi voidaan tehdä mihkä vaan kaiketi...esim
http://www.optimoiautosiloimaa.fi/egr-poisto
autoa ohjaa tietokone jota voi ohjelmoida... obd:ssä ei näy sentään ihan kaikki... ja koti obd:lläkin saa nuo koodit nollattua.
Itseäkin mietityttää että kannattaako tuota vaihtaa ja päästää tuota pakotöhnää koneen imupuolelle ollenkaan....
osan vaihto sinällään on helppo eikä edes kallis.
Tuo laitehan on vähän kuin pissisit kajatuoppiisi 15% niin näinhän päästö vähenee sen 15% ! :o
-
PSA:n HDI diesel koneissa aikoineen Egr venttiilin sai tukittua "puutapilla" letkusta
Ei tehnyt mitään virheilmoitusta.
-
Opelissa (Omega X20XEV) oli aikoinaan egr-venttiilin päällä ruuvi, josta venttiilin sai kääntää kiinni. Tyhjäkäyntimoottori pysyi puhtaana ja käyntihäiriöt loppui.
-
Minusta ongelma ei ole venttiili ja putsaus, vaan se törky jota imupuolelle tulee.
Vikailmoitukset on sitten autokohtaisia.
Ransu vilkuttelee silloin-tällöin.
Uusi venttiili maksoi muistaakseni 80€ kotiin tuotuna ja sen lapun poisto kerran vuodessa on 2+2 min.
Olispa ollut noin halpaa mullakin, Ranskalaiset on kalliita elättää :D
Kysyin egr:n tulppauksesta silloin kun venttiili vikaantui, mutta ei suositellut, koska rellu tosiaan antaa vikailmoituksen ja viimeistään katsastuksessa päästömittaus menee poskelleen. Tiedä sitten onko perää.
Muistaakseni mekaanikko silloin sanoi, että likipäin kaikki uudemmat autot antaa vikailmoituksen, mikäli venttiili tulpataan.
Vaihto ei myöskään ollut ihan pieni homma, aikaa meni yli 2 tuntia + venttiillin alustus päälle. Itse venttiili oli tommonen litran maitopurkin kokoinen mötikkä.
Mutta joo, itsekin ilman muuta tulppaisin sen, jos sen järkevästi pystyisi tekemään.
-
Niin, monessako bensakoneessa on edes EGR:ää?
Taitaa olla vain tietyissä, ja tietyn aikakauden laitteissa. NOx-hallinta toteutettu sittemmin muuttuvalla venttiilinajoitukse lla paljon paremmin.
Bensa-egr:eissä jäähdytys ongelma kun pakosarjassa pakolämpö keikkuu parhaimmillaan lähemmäs 2000oC, normidieselin jäädessä alle puoleen..
Bensavehkeen teho- ja kulutuspuoleen egr:n tulppaamisella saattaa olla suurempi merkitys kun ilmamäärällä suureltaosin moottorintehoja säädellään ja pakokaasujen takaisinkierrätys on pois tuosta rankasti rajatusta ilmasta enempi pois, mitä dieseleissä..
-
asiaa tutkiskellessa on selvinnyt että valvonta perustuu ilmeisesti venttiilimoottorin liikkeeseen...
eli jos venttiilimoottori pääsee normaalisti kulkemaan niin vikailmoa ei kait tule tulppauksen jälkeen.
-
asiaa tutkiskellessa on selvinnyt että valvonta perustuu ilmeisesti venttiilimoottorin liikkeeseen...
eli jos venttiilimoottori pääsee normaalisti kulkemaan niin vikailmoa ei kait tule tulppauksen jälkeen.
On siellä muitakin kyttäyskohtia.
Valitettavasti.
-
joo uudemmissa on egr lämpötilatunnistin joka tunnistaa että venttiilin lämpö muuttuu kun se auennut...
ainakin joissain