Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Jamppa Maijala - 16.02.2019 kello on 14:46

Otsikko: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Jamppa Maijala - 16.02.2019 kello on 14:46
Morjensta vanhat kamut ja tietty uudet. Hommasin jälleen tuollaisen matkailuauton Fiat:n ja tietty perään tuli toinenki Fiat: linja-auto.
Mulla olis kysymys nyt tästä LMC:stä vm.89.
- onko teillä ollut seuraavaa vikaa laatikossa, pakki ei mene päälle muuta kuin auton sammuttamisella. Ykkönen on tehnyt samaa. sammuttaen se kyllä menee päälle ja toisinaan auton käydessä. Vian tullessa päälle olin laatikkoon vaihtanut uuden kytkinvaijerin ja sitä on pojat säädellyt edes takasin eikä sen säätö vaikuta. Vaihdoin Motonet:n Motox 75w-90 GL4 öljyt. Mieleeni on tullut jos vaihteistoöljy valinta olikin virheellinen???(tällästä ei ole koskaan sattunut  ;D ) Mitäs laatikkoon laitetaan? Tämän nyt vielä kokeilios ennenkuin otan laatikon irti.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: vetu - 16.02.2019 kello on 16:07
Hei!
Vika on todennäköisesti ruosteiset/likaiset kytkinakselin boorit. myös mahdollisesti likainen kytkinlevy.
Tuntuu, kuin kytkin ei irrottaisi.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: mjh48 - 16.02.2019 kello on 16:19
Itselle tuli pikkuhiljaa sama vika Ducato 2.5 TD matkailuautoon.
Vika korjautui kun löysäsi ratin alla olevat vaihdevivuston kiinnityspultit, vaiheen ollessa vapaalla ja vaihdevipaua kevyesti edestakaisin liikuttelemalla keskitti vapaakohdan paikoilleen ja kirsiti pultit kiinni sen jälkeen.
Jos olisin tiennyt kuinka helppo korjaus oli ja kuinka hyvä vaihteistosta tuli, olisin tehnyt homman jo paljon aiemmin.
Edit: Öljy on oikeaa eli GL4
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Aippe - 16.02.2019 kello on 17:36
Minulla oli viimeismmässä Laika S60 Pökötin koneella samaa oiretta. Avasin vaihdelaatikon päädyn ja siellä oli molempien akseleiden päätymutterit löysällä.  Akselit pääsi liikkumaan päittäin.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Mjerica - 16.02.2019 kello on 18:16
Jos kytkin ei irrota niin pakin kytkentäyritys pitää
pahan narinan. Jos ei narise niin kysymys on muusta.

Laatikon sisuskaluihin pääset tutustumaan mm. ketjussani
"Remonttikuvia Ducato voimansiirto"

  https://karavaanari.org/index.php/topic,11720.0.html
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Jamppa Maijala - 16.02.2019 kello on 19:48
Hei!
Vika on todennäköisesti ruosteiset/likaiset kytkinakselin boorit. myös mahdollisesti likainen kytkinlevy.
Tuntuu, kuin kytkin ei irrottaisi.

Voisi olla sitä epäilin. Mutta kytkinvaijeri oli jo niin kireällä että auto ei liikkunu, poljin oli melkein leuassa ;D Mutta vaihteet ei vaan mennyt päälle.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Jamppa Maijala - 16.02.2019 kello on 19:50
Itselle tuli pikkuhiljaa sama vika Ducato 2.5 TD matkailuautoon.
Vika korjautui kun löysäsi ratin alla olevat vaihdevivuston kiinnityspultit, vaiheen ollessa vapaalla ja vaihdevipaua kevyesti edestakaisin liikuttelemalla keskitti vapaakohdan paikoilleen ja kirsiti pultit kiinni sen jälkeen.
Jos olisin tiennyt kuinka helppo korjaus oli ja kuinka hyvä vaihteistosta tuli, olisin tehnyt homman jo paljon aiemmin.
Edit: Öljy on oikeaa eli GL4
Kyllä tämä vika olis mahdollista , huomenissa kokeillaan Thumb Thumb
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Jamppa Maijala - 16.02.2019 kello on 19:52
Minulla oli viimeismmässä Laika S60 Pökötin koneella samaa oiretta. Avasin vaihdelaatikon päädyn ja siellä oli molempien akseleiden päätymutterit löysällä.  Akselit pääsi liikkumaan päittäin.
Tarkistettavahan tämäkin on. Sunnuntai ja kokeillaan asiaa.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: MM - 17.02.2019 kello on 12:13
Esitettyjen vikamahdollisuuksie n lisäksi kerron vielä oman kokemukseni viime talvelta.  Vm -90 Ducato 2,5 TD Maxin mitään vaihdetta ei saanut päälle moottorin käydessä. Sammutettuna kaikki menivät. Ykkönen saattoi satunnaisesti mennä käynnissäkin, mutta pakki ei, vaan narahti, kuten jo sanottiin. Jos ykkösen laittoi päälle moottori pysaytettynä, liikkeelle pääsi kytkimellä, mutta vaihtaminen ei sujunut. Auto "veti" nykimällä, vaikka kytkintä painoikin.
Viittasi silmälaakerin jumiutumiseen, mikä olikin tapahtunut, kun irrotin vaihdelaatikon. Kun kytkimessä oli kulumia ja ihan vikojakin, vaihdoin sen samalla pakettina (370 000 km) ja lisäksi vetoakseleiden "maljat" puolelta toiselle pienen vetelytaipumuksen takia.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: mjh48 - 17.02.2019 kello on 22:31
Oletko ehtinyt kokeilemaan korjausta?
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Jamppa Maijala - 18.02.2019 kello on 13:20
Oletko ehtinyt kokeilemaan korjausta?
Moi
Kokeilin seuraavasti. Löysäsin mutterit , tanko liikkui jotenkin nihkeästi, laitoin WD40 sinne. Keppi muuttui herkemmäksi. Auto käyntiin, mutterit löysällä. Kaikki vaihteet meni päälle. NO auto sammutettiin ja mutterit kireelle.  Vaihteet meni kaiikki päälle. Tämän jälkeen auton käydessä kokeilin koko ajan vaihteita niin vika tuli pikkuhuljaa päälle. lopulta ollessa niin vaikea että ykkönen ei menny päälle ja pakki tuuttas varattua eli ei mennyt päälle.
Itse aattelin että olipas tämä nyt vaikeaa, ja päädyin tuohin öljyongelmaan(helpoin vaihtoehtto.) Nyt kävin uudet öljyt merkiltään Redline MT joka on myös GL4 luokitus. Harrastus jatkuu luultavasti tänään. Thumb
En jaksa uskoa öljyn heikkouteen mutta kaipa tuokin on koklattava. MM:n mainita silmälaakerista voisi olla mahdollinen, tarvii miettiä :laugh:
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Mjerica - 18.02.2019 kello on 15:45
Sanoisin että tee nyt tuo löysäys uudelleen ja tutki
samalla oikeasti mikä osa jumittaa. Jos sait tilanteen
jo hetkellisesti muuttumaan olet ollut kipupisteen lähellä.
Varmista että jumitus on ulkoisessa siirtovivussa, älä
kiristä uudelleen liian hätäisesti.
  Älä "päätä" ennalta missä vika on vaan tutki ja
varmista.

   Ilmeisesti pakki ei narissut...? Silloin vika ei ole
kytkimen huonossa irrotuksessa.

  Itsekin käytän Redline MT:ä mutta en laita sille
erityistä painoa. Eihän äskeisessäkään operaatiossa öljy
vaihtunut, jotain muuta tapahtui.

  Onko siirtovivun sisäänmenossa välystä. Kokeile
onko se herkkäliikeinen ollessaan erotettuna ulkoisesta
vivustosta.

  Menikö nytkin myös muut vaihteet jumiin, muista että
ykkösellä ja pakilla on eri siirtoakselit.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: mjh48 - 18.02.2019 kello on 15:52
Onhan vaihdevivun ”rättinivel” konehuoneen puolella kunnossa ja sen kiinnityspultti kiinni?
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: tsahkali - 18.02.2019 kello on 17:46
pakki tuuttas varattua eli ei mennyt päälle.

Siis pitikö se ääntä?
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: aloittelija - 19.02.2019 kello on 14:48
Oletko tarkastanut nuo päätymutterit? Ei ole ihan helppo homma, ei taida päätykoppa mahtua irti kun moottori on paikallaan, täytyy laskea vaihdelaatikon pääty ohi siitä kuskipuolen palkista. Itsellä tuli vastaavia oireita kun 5-vaihteen kuulat pääsivät ulos, niiden jousi jäi siirtoholkin väliin ja takersi vaihteet niin että pakki ei toiminut ja vain 1,3 ja 5 meni rutinalla säestettynä päälle. Avauksen jälkeen löytyi nämä + tuo päätymutterin löysyys. Liekö syy vai seuraus.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Jamppa Maijala - 19.02.2019 kello on 16:50
Yritin nyt tehdä tätä muttta mutta toinen oggelma tuli, startti heitti toimimasta, herjannut jo pidempään  :). Tarvii ensiksi korjata tuo startti.
tsahkali: Kun pakkia yritin käydessä päälle ääni oli kuin kaksi ratasta hankais hampaista toisiinsa eikä suostu synkkaamaan.
aloittelija: Päätymuttereita en ole vielätarkkstanut, no nyt startin hajoamisen aikaan tämäkin onnistuisi
Mjerica: Kytkin ei narissut, Nyt olen löysänyt niitä muttereita ja uskon oivaltaneeni miten se toimii, Vaihteet ilman käyntiä menee hyvin päälle. Mutta tarttee saada auto käymäänkin. Tällästähän sattuu  ;D Mutta kyllä tuo käynnistettävyys tulee pian kuntoon.

Kokeilen vikaa ja oottelen startin saamista kuntoon. Katsotaan ehdinkö illasta asiaa tekemään. Keskiviikkona on pikkasen arbeettia jotta se päivä nyt jää ainakin väliin.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: mjh48 - 19.02.2019 kello on 17:27
Minulla -89 Ducatosta meni virtalukon pohja.
Se alkoi pikkuhiljaa kiukuttelemaan, vaihdoin startin, ei apua. Vian alussa piti ohittaa varashälytin jonka kautta kiersi starttivirta.
Kun starttia hiukan avusti, eli yhdisti startin päädyssä 12 V  suoraan solenoidille sen verran, että sartti kolahti, niin sitten auto taas käynnistyi normaalisti. (tähän sopi pullonkorkin avain hyvin  :D)
Ilmeisesti solenoidi ei jaksanut vetää jos hampaat sattuivat vastakkain, jos solenoidin veto ei saanut moottoria pyörähtämään puolen hampaan mittaa, ei myöskään sen kärjet yhdistäneet starttivirtaa.
Auto meni siinä kunnossa uudelle omistajalle joka laittoi startin painonapilla ja seuraava omistaja vaihtoi virtalukon pohjan ja ongelma poistui.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Mjerica - 19.02.2019 kello on 18:44
@Jamppa: "Mjerica: Kytkin ei narissut"

   Nyt tässä taitaa olla väärinkäsitys. Siis kytkin ei narise
   vaan jos se ei irrota niin pakin rattaat narisevat kun niitä
   painetaan kosketukseen eivätkä ne voi silloin pysähtyä.

       "tsahkali: Kun pakkia yritin käydessä päälle ääni oli
         kuin kaksi ratasta hankais hampaista toisiinsa eikä
         suostu synkkaamaan."

  Eli siis narisee sittenkin..... tämä todella viittaa siihen että
kytkin ei irrota. Syitä siihen voi olla useitakin ja eräs niistä
lienee enemmän ominaisuus kuin vika. Nimittäin joillain kytkinlevyillä
tehtaan ajattelema polkimen liikevara ei vaan riitä, näin on itselläkin.
Säädin polkimen (vaijerin) vaan niin ylös että alkoi riittää, muuten
toimii hyvin. Jalka vaan vispaa kaksoispoljennassa ja välikaasussa
niin että muistuttaa lähinnä ripaschkaa mutta olen oppinut pitämään
leuan hieman loitompana.

   Ehdotan nyt ainakin että nosta toista pyörää hieman ilmaan,
laita viitonen päälle  ja kokeile pyörästä avustajan
käyttäessä kytkintä milloin kytkin oikein irrottaa. Ja irrottaako milloinkaan.
(moottori sammuksissa koko ajan)


P.S. Taisikin olla ensimmäinen kerta milloinkaan kun kehotan ketään kytkemään
     viitosen ykköskori- Ducatossa. No, eihän tässä ajossa ollakaan.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: tsahkali - 19.02.2019 kello on 20:03
Kun pakkia yritin käydessä päälle ääni oli kuin kaksi ratasta hankais hampaista toisiinsa eikä suostu synkkaamaan.

No niin...
Siis kaikki toimi, vaan kun moottori oli hetken käynyt, ei enää toiminutkaan.
Ainoa mitä, ehkä, tapahtui, oli että vehkeeet lämpeni.

Sitten faktaa, jonka EI tarvitse sopia tähän tapaukseen:
Oli muutaman vuoden tuoreempi Viiatti, jossa yhtäkkiä ei vaihteet mennykään päälle.
Aamulla, kun oli nukuttu yön yli, kaikki taas toimi.
Syy: Sacshin painelaakeri.
Laakerin liukuosa oli terästä ja lämmetessään se leikkasi kiinni pääakselille.
Vuosien mittaan oli tullut hiukan skraaduja, seassa oli hiekanpölyä jne.
Uuden painelaakerin myötä maailma kirkastui.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: pouhe - 20.02.2019 kello on 20:17
Miten painelaakeri voi hirttää pääakselille?
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Raksaus - 21.02.2019 kello on 07:45
Minulla on myöas -89 ducato.

En nyt väitä, että onglema sinulla ei olisi startissa se on hyvinkin mahdollista, mutta MJH48:n ongelma oli minullakin. Minulla ilmeni niin, että ensin satunnaisesti kun käänsi avaimesta ei tapahtunut mitään. Joka kerta kun avainta kääntäessä startti pyörähti, kone lähti kyllä kiltisti käyntiin. Vein huolton, kun en näistä niin paljon ymmärrä ja ennen kaikkea ei ole hyvää paikkaa purkaa autoa riittävästi ja starttiin ei oikein kädet riittänyt ylä kautta. Vaihtoivat ensin startin, kun sanoivat, että siinä se vika on. Ei auttanut. Hakivat uuden akun. Sama ongelma jatkui. Ongelma paheni pikkuhiljaa niin että lopulta tuntui, että starttaaminen oli satunnaista. Ammattikoululle vein huoltoon ja siellä sanoi heti, että startin pohja on rikki, niinkuin isänikin oli veikannut. Sen vaihdettua ongelma ei ole toistunut kertaakaan.

En tiedä liittyykö millään tavalla tuohon kytkinongelmaasi, mutta minulla on ollut ainakin viimeisenä kahtena keväänä auton seisottua koko talven sellainen ongelma, että ilmeisesti kytkin on jotenkin jumittanut. Ensimmäistä kertaa kun olen kytkin pohjassa yrittänyt vaihdetta päälle niin on kuulunut vaan ilkeä ääni. Ratkennut sillä, että auto pois päältä ykkönen sisään ja startatessa kytkin pohjassa auto nykäisee hieman mutta samalla on kytkin irronnut. Kesät mennyt ilman mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: tsahkali - 21.02.2019 kello on 08:47
Miten painelaakeri voi hirttää pääakselille?

Siinähän se liikkuu eestaas....
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: pouhe - 21.02.2019 kello on 09:04
Tutki vaihteiston ja kytkimen rakennetta ensin ja anna vasta sen jälkeen "neuvojasi".
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: tsahkali - 21.02.2019 kello on 09:06
Tutki vaihteiston ja kytkimen rakennetta ensin ja anna vasta sen jälkeen "neuvojasi".

Voisitko kertoa, mikä meni vikaan?
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: pouhe - 21.02.2019 kello on 09:13
Edelleen, tutki rakennetta, painelaakeri ei voi osua akseliin.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 21.02.2019 kello on 09:17
No niin, löytyihän vääntämisen aihe niille jotka niitä etsii.  ::)
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Pate - 21.02.2019 kello on 09:21
Siinähän se liikkuu eestaas....
Painelaakeri voi hirttää kytkinakselin päällä olevaan holkkiin jos siinä on pahoja naarmuja.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: tsahkali - 21.02.2019 kello on 10:17
Painelaakeri voi hirttää kytkinakselin päällä olevaan holkkiin jos siinä on pahoja naarmuja.

Tässä ilmeisesti joku haluaa saivarrella, vaikka ongelma voi olla kriittinen.
Kutsun sitä kokonaisuutta, joka akselin päällä liikkuu, 'painelaakeriksi'.
Ja se piru 'hirtti' kiinni akseliin.
Teräs vastaan taräs ja vuosien pöly välissä.
Mahtoi miehen naama olla hölmön näköinen, kun oli moottoritie ja alamäkeä niin paljon, että piti vaihtaa pienemmälle...
Pamaus oli valtaisa, kun poljin viimein painui alas.
Uuden lakerin 'liukuosa' oli nylonia ja se kulki wanhallakin akselilla takeltelmatta.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: pouhe - 21.02.2019 kello on 10:18
Sitä juuri tarkoitin. Annetaan neuvoja, vaikka asiaa ei tunnetakaan. Aika yleistä kuitenkin näillä palstoilla. Tämä siis Paten kommenttiin.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Arska - 21.02.2019 kello on 10:25
Sitä juuri tarkoitin. Annetaan neuvoja, vaikka asiaa ei tunnetakaan. Aika yleistä kuitenkin näillä palstoilla.
Toisaalta sinä olisit voinut asian jo selvittää viestissäsi etkä heittää siihen että tutki vaihteiston ja kytkimen rakennetta.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: Pate - 21.02.2019 kello on 18:26
Sitä juuri tarkoitin. Annetaan neuvoja, vaikka asiaa ei tunnetakaan. Aika yleistä kuitenkin näillä palstoilla. Tämä siis Paten kommenttiin.
Luulenpa tehneeni elämäni aikana niin monta kytkin/vaihteistoremonttia että pidän itseäni jonkin sortin asiantuntijana tässä asiassa.
Olen mm. ollut eräällä merkkikorjaamolla 13 vuotta asentajana.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: pouhe - 21.02.2019 kello on 19:30
Luulenpa tehneeni elämäni aikana niin monta kytkin/vaihteistoremonttia että pidän itseäni jonkin sortin asiantuntijana tässä asiassa.
Olen mm. ollut eräällä merkkikorjaamolla 13 vuotta asentajana.
Anteeksi jos ilmaisin asiani väärin, tarkoitin että olit oikeassa, mutta tsaskali kirjoitteli mitä kirjoitteli.
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: tsahkali - 21.02.2019 kello on 20:32
Anteeksi jos ilmaisin asiani väärin, tarkoitin että olit oikeassa, mutta tsaskali kirjoitteli mitä kirjoitteli.

Älä pihistä, kerro nyt jo viimein, mikä meni väärin!   8)
Otsikko: Vs: Fiat LMC 2,5 dsl vm -89
Kirjoitti: pouhe - 21.02.2019 kello on 21:27
Patehan se jo kirjoitti miten on.