Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: kalavaanari - 24.01.2019 kello on 12:20
-
Laitetaanpa koko porukalle mietittäväksi, koska monella on kokemuksia erilaista virityksistä.
Ajatus:
Invertteri 1-3kW 12VDC, johon voi kytkeä auton kaikki asunto-osan 230VAC pistorasiat.
Voisi liittää suoraan aurinkopaneelin tai pari.
Voisi saada psitorasioista 230VAC kun auto on roikassa.
Voisi saada napin painalluksella sähkön 230VAC pistorasioille silloin kun auto ei ole roikassa.
Tavoitteena minimoida komponenttien määrä ja maksimoida käyttömukavuus!
Hyviä ehdotuksia ja rakentavaa keskustelua toivoen!
-
Kun nuo ilmat haalistuu, laitan pari 100Ah:n (Puuilo) akkua hupipuolelle lisää. Sitten 2500W:n invertteri kiinni. Siitä pistorasia ruskistavan mikron vierelle, se on siinä. Samasta saan evästä veden keittimellekkin. No, muuhun en sitten tarvitsekkaan. :D
-
Meillä "valtakunnan verkko" tulee pistorasialle, josta pistotulpalla menee käyttö pistorasioille, muita 230 V. vehkeitä ei ole. Pistotulppa sitten vaihdetaan tämän ja invertterin välillä tarpeen vaatiessa, jollaista ei meillä aikoihin ole ollut, siellä invertterissä se on ollut muutaman vuoden. Invertteri tarvittaessa laitetaan päälle, Nokia puhelimen laturilla led-nauhan pätkä kertoo invertterin päällä olon.
Ratkaisu aika halpa, käytön mukavuus riippuu asennusten paikasta.
Aurinkosähköä ei ole, mutta sehän menisi suoraan akulle jos olisi.
-
Meillä on 230V syötössä pari relettä.
Kun intikan laittaa päälle, sähkö menee auton verkkoon.
Kun kytkee ulkopuolisen sähkön, releet vaihtavat syötön sinne.
Toimii itekseen.
Vielä jos lisäisi yhden releen saisi intikankin sammutettua.
-
Vielä jos lisäisi yhden releen saisi intikankin sammutettua.
Miten saat intikan haistamaan, että sitä tarvitaan ja se osaisi kytkeä itsensä päälle.
-
Tässä yksi toteutus mahdollisuus.
(https://karavaanari.org/kuvat/1548334962.jpg)
-
Meillä on 230V syötössä pari relettä.
Kun intikan laittaa päälle, sähkö menee auton verkkoon.
Kun kytkee ulkopuolisen sähkön, releet vaihtavat syötön sinne.
Toimii itekseen.
Vielä jos lisäisi yhden releen saisi intikankin sammutettua.
No tälläistä sitä on itselläkin kaavailuissa joskus toteuttaa. Tarvittavat releet ja systeemitkin on jo hankittuina, mutta onpahan vielä toistaiseksi ollut kytkemäti, tuota imppuakaan kun ei ole vielä kertaakaan tarvittu kun viime kesäkin meni vakkari-leirintäalueella maasähköllä. Mutta onpahan jo sentään akku ja systeemit jo tuosta kokonaisuudesta asennettuina, niin pysyy tuo jääkaappikin vilposena ihan issekseen, ilman auton pistokesähköäkin, tuo kaapin ohjauslogiikka kun tarttee aina virtaa, kävi se kaappi itsessään sitten vaikka vain kaasullakin 8)
Niin ja tietty asiaankuuluvine varaosine pitää tähänkin hommaan toki varautua ;D
(https://i1.wp.com/www.orarc.org/wp-content/uploads/2017/04/wire-harness-smoke-Custom.jpg)
-
Mulla on retkiksessä valmis kytkentäyksikkö hoitamassa tuon sähkönvaihtohomman:
https://www.fraron.de/es/accesorios-de-instalacion/automatic-ac-transfer-switch-16a-230v/a-85888760/
Toimii oikein hyvin, invertteri on aina päällä ja kun laittaa sähköpistokkeen seinään niin pistorasioihin vaihtuu maasähkö, mikään käytetty laite ei ole kiukutellut vaihtoja.
-
Minulla on seinässä normi 3 - piikkinen rasia. Sisäpuolella on releistö minkä kautta sähvöt menee. Istuinlaatikon alla olevassa laatikossa 2x120Ah AGM ja katolla paneeli. Kun painan istuinlaatikon sivuseinässä olevaa kaukosäädinnäppäint ä kuuluu 3 piippausta ja Waecon 1900/2900w siniaaltoinvertteri kytkeytyy päälle releet raksahtaa kaapissa ja auton kaikissa pistorasioissa on 230v , toisella näpäytyksellä kytkeytyy seinäsähvö takaisin rasioihin.
-
Pari akkua sarjaan ja tuommoinen perään. Toimii. Itselläni hieman pienempi/vanhempi malli, keväällä laitan pari kennoa katolle ja sitten katsotaan kuinka pärjää. Toisena invertterinä saman valmistajan 2000/4000W jolla voi käyttää kylmäkonetta ja imuria.
http://voltpolska.pl/pl/glowna/113-zasilacz-awaryjny-sinuspro-2000-s-24v.html
-
Arvasin, että täällä täytyy olla fiksuja virityksiä. Kaikki ei tyydy siihen, että laitteen saa toimimaan jotenkin. Juuri tälläisiä sovelluksia hain ja niitä voi heittää lisää, niin saan tehtyä pariin autoon fiksut systeemit, ja muutkin innokkaat hyötyvät tästä.
-
Pari akkua sarjaan ja tuommoinen perään. Toimii. Itselläni hieman pienempi/vanhempi malli, keväällä laitan pari kennoa katolle ja sitten katsotaan kuinka pärjää. Toisena invertterinä saman valmistajan 2000/4000W jolla voi käyttää kylmäkonetta ja imuria.
http://voltpolska.pl/pl/glowna/113-zasilacz-awaryjny-sinuspro-2000-s-24v.html
Millä laturilla lataat tuon 24V akkupaketin verkkosähköllä/ajossa?
-
Millä laturilla lataat tuon 24V akkupaketin verkkosähköllä/ajossa?
Jos ymmärsin oikein, niin verkkovirtalaturi oli tuossa sisäänrakennettu.
-
Itsellä on UPS-invertteri, siinähän on kaikki tarvittava automatiikka kun tökkää täpselin seinään, niin jos seinässä on sähköä, se tulee ulos myös invertterin pistorasioista, jos seinässä ei ole sähköä, tulee invertterin pistorasioihin akusta tehtyä sähköä. Itse en vaan ole viitsinyt kykeä niin että verkkosähkö tulisi pelkästään invertteriin ja invertterin lähdöt olisi kytketty kaikkiin auton pistorasioihin. Itselläni invertteri on apumiehen penkin takana näkyvillä, niin ei ole ollut tarvetta sen kummemmin laitella automaattiseksi systeemiä.
-
Itsellä on UPS-invertteri, siinähän on kaikki tarvittava automatiikka kun tökkää täpselin seinään, niin jos seinässä on sähköä, se tulee ulos myös invertterin pistorasioista, jos seinässä ei ole sähköä, tulee invertterin pistorasioihin akusta tehtyä sähköä. Itse en vaan ole viitsinyt kykeä niin että verkkosähkö tulisi pelkästään invertteriin ja invertterin lähdöt olisi kytketty kaikkiin auton pistorasioihin. Itselläni invertteri on apumiehen penkin takana näkyvillä, niin ei ole ollut tarvetta sen kummemmin laitella automaattiseksi systeemiä.
Paljonkos tommonen haukkaa virtaa akusta jos ei ole kuormitusta?
-
Paljonkos tommonen haukkaa virtaa akusta jos ei ole kuormitusta?
Joskus kyllä mittasin sen, muistaakseni oli 0,2A, tämä on 1500w kanttiaaltoinvertte ri.
-
Joskus kyllä mittasin sen, muistaakseni oli 0,2A, tämä on 1500w kanttiaaltoinvertte ri.
Yllättävän vähän. Vajaa 5Ah/päivässä.
-
Yllättävän vähän. Vajaa 5Ah/päivässä.
Kun oikein muistelen, niin taisikin olla niin, että se 0,2A meni kun ei vielä ollut kytketty virtaa virtakytkimestä päälle ja kun virta kytkettiin kytkimestä ja ei ollut kuormaa niin kului 2A.
-
Omassa tämmöinen systeemi, ohjauspaneeli ulko-oven yläpuolella missä on muutkin ohjauspaneelit.
Kaikkiin pistokkeisiin tulee virta oli kaapeli kiinni seinässä tai ei.
(https://karavaanari.org/kuvat/1548518323.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1548518329.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1548518339.jpg)
-
Kun oikein muistelen, niin taisikin olla niin, että se 0,2A meni kun ei vielä ollut kytketty virtaa virtakytkimestä päälle ja kun virta kytkettiin kytkimestä ja ei ollut kuormaa niin kului 2A.
Hups....
Eli meikäläisen akku olisi jo toisen vuorokauden aikana tyhjä ilman kuormaa. Sama ongelma mulla intikan kanssa. Pitää aina muistaa sammuttaa kun ei tartte.
-
Millä laturilla lataat tuon 24V akkupaketin verkkosähköllä/ajossa?
Kuten Pamaus oli jo osannut linkin tekstejä tulkita, tuo laatikko sisältää myös laturin. Ajon aikaista latausta en ole ratkaissut, eikä se oikein tärkeä olekaan, varsinkaan sen jälkeen kun on kennot katolla. 24V etu vaan on siinä että voi käyttää huomattavasti ohuempia kaapeleita. Tuon murikan lisäksi on tietenki 24V -> 12V palikka ettei koko vaunun sisäsähköjä ole tarvinnut muuttaa 24 voltille.
-
Ajon aikaista latausta en ole ratkaissut, eikä se oikein tärkeä olekaan, varsinkaan sen jälkeen kun on kennot katolla. 24V etu vaan on siinä että voi käyttää huomattavasti ohuempia kaapeleita.
Ok. Eli tämä ei taida tulla talvella toimimaan, jos ei ole kantaverkossa. Ohuita kaapeleita ei ainakaan painonsäästöllä voi perustella kontra yksi lisäakku?
Paljonko sulla on vaunussa kantavuutta?
-
Kantavuudet on sitten asia erikseen :D Yli menee että paukkuu.
Mulla on kaksi 200 Ah AGM-akkua sängyn alla sarjassa, eli 24V 200 Ah on kapasiteetti. Jos olis rinnan niin sittenhän tuo olis 12V ja 400 Ah. Riippuu pitkälti kennojen määrästä vaunun katolla kuinka paljon ne talvella tuottaa. Me ei juurikaan liikuta vaunulla talvisaikaan, jos mentäis talvella johonkin sähköttömään paikkaan niin sitten varmaan kaivaisin Kiporin 2000W salkkuaggregaatin mukaan tallin nurkasta. Sillä sais sitten ladattua jos virta loppuis.
-
e-bayssä näkyy olevan tuommoisia palikoita:
https://www.ebay.com/p/DC-12v-to-24v-Step-up-Converter-Regulator-10a-240w-Power-Supply-Adapter-for/1080042936?iid=233101659798
tuo ehkä vois auttaa ajonaikaiseen lataukseen. En tiedä.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1552859436.jpg)
Tämmöisen aikani kuluksi piirtelin ja tässä olisi se tarkoitus että ulkopistorasiaan ei tulisi virtaa invertterin ollessa päällä. Muuten voi olla vähän vaarallista jos "joku" päättää avata suojaluukun ja koskea paljaisiin päihin :o
Pitää vaan asentaa piuhat oikeisiin paikkoihin.
-
Tämmöisen aikani kuluksi piirtelin ja tässä olisi se tarkoitus että ulkopistorasiaan ei tulisi virtaa invertterin ollessa päällä. Muuten voi olla vähän vaarallista jos "joku" päättää avata suojaluukun ja koskea paljaisiin päihin :o
Pitää vaan asentaa piuhat oikeisiin paikkoihin.
Eikös yksi vaihtokärkinen rele olisi kätevämpi? Samalla tulisi estettyä tuonkin kytkennän pikku ongelma eli releiden ehkä erilaiset kytkentäajat. Ja jos on vielä apukärjellinen rele, niin apukärkien kautta sit invertterin sammutus ja käynnistyksen esto kun seinään tulee sähköä.
-
JOs siellä on verkkolaturi, niin se olisi kans hyvä irrottaa intikasta.
-
JOs siellä on verkkolaturi, niin se olisi kans hyvä irrottaa intikasta.
Jääkaapin 230V syöttö myös sinne "ylävirran" puolelle, ettei jää intikan kuormaksi. Tuolla aiemmin Masin lisäämissä kuvissa oli mallia.
Ikävä juttu, että prioriteettikytkenn ällä varustetut intikat ovat harvassa. Aiemmassa kulkineessa oli Waecon intikka prioriteettikytkenn ällä, toimi näpsästi vaihto seinäsähköön. Toki jotkut vehkeet, vaikka ilamstointilaite ei tollasesta heittovaihdosta kait niin tykkää.
Edit: Masin kuvassahan muuten oli vaihtokärkisen releenkin kytkentä esillä.
-
Jos katsoo vähääkään parempia invertterilatureita niin pääosin jokaisessa on prioriteettikytkent ä. Osassa vielä asetettavissa rajat miten kytkentä toimii.
Merkkejä jos kaipaa niin Victron, OutBack, Mpp Solar, Jensen, yms. yms.
-
Komponenttien hintaa halvemmalla saa toimivan kytkimen
https://westech-pv.com/Switching-station-WT-US230-12
-
Mulla on 2 siniaaltoinvertteri laturia, hyvä ja halpa. Molemmat tarjoaa 3 kw jatkuvaa siniaaltoa ja maksimi latausvirta on n. 90 A molemmissa.
Hyvä on victron, siinä ei oo moittimista, paitsi ostaessa kirpasi. Jos hyväksyy rumempaa sähköä niin tyhjäkäyntikulutus on niin pieni ettei sillä oo enää väliä. Niin nättiä se on silti ettei käytössä huomaa.
Halpa on jotain melko tuntematonta merkkiä, ei siinäkään muuta moitetta ole paitsi tyhjäkäynnillä haukkaa reilusti virtaa, akut tyhjenee vaikka aurinko paistais. Siinä on virransäästöominais uus mutta sitä ei voi käyttää kun se minimikuorma minkä se huomaa on niin iso, että telkkari ei mene päälle tai sit se sammuu kesken kaiken.
Eli ei kannattanut taaskaan yrittää säästää
Noi on siis ups-tyylisiä, verkkovirta tulee tohon koneeseen kiinni ja kaikki autoon menevä verkkovirta tulee ton kautta
-
Aurinkopaneeleilta tulee victronin mppt-säätimen kautta virtaa. Täysin erillinen purkki, muuten hyvä mut kaatuu ajoittain, kerran - kaksi kesässä