Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Tarvasjoki - 2.01.2019 kello on 20:33

Otsikko: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: Tarvasjoki - 2.01.2019 kello on 20:33
Kumpi on puoliinttergoiduist a lämpimämpi etu osastaan eli ohjaamostaan?
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: TKMaki - 2.01.2019 kello on 20:49
Missä mielessä, molemmat varmasti asua yhtä kylmiä kun samanlaiset lasit niissä on. Ajossa varmaan yhtä lämpöiset lämmöntuotoltaan.

Sent from my MI MAX 2 using Tapatalk

Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: kimi - 2.01.2019 kello on 20:52
Fiatin ovissa on tuuletusritilät ja Transiitissa näitä ei taida olla. Tukkimalla nuo Fiatin tuuletukset ovat varmasti aika samoissa
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: El Maco - 2.01.2019 kello on 21:47
Kyllähän tuohonkin voi vaikuttaa myös päälle kyhätyn laatikon valmistaja. Itse oon ajanu tovin kahdella fiat-alustaisella. Samaa korimallia, sama moottori. Kuitenkin, näistä vanhempi on huomattavasti hiljaisempi. Ero on erityisesti moottorin äänissä. Lämpötiloista en pysty sanomaan, kun toisella liikuin vain kesällä. Mutta jotain eroa noissa oli. Asunto-osan valmistajat siis eri, uudemmassa halvemman ja vanhemmassa kalliimman pään paja.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: 88k5 - 2.01.2019 kello on 22:03
Joo, en ole tavannu ransuissa ritilöitä ovessa, eikä sitä lötköä raitisilmaläppää (jossain viiuissa kait).

Ajossa pakkaskelissä ransuja taitaa vaivata tuulilasin alareunan huurtuminen pienellä puhalluksella - kojelaudan suuttimet aika kaukana lasista.. Lämmintä kyllä TDCi (commonrail kone) saa aikaiseksi. Kosteilla keleillä aika herkkä mykistää A/C kompuran, joku +4C alaraja. Ameriikan voortissa toimii hyvin pakkasillakin. Ransun toinen hönttiys on tuo puhallusasennon mennessä liikaa lasille, menee huurteen poistomoodiin eli kompura laulaa ja kylmää tulee, varsinki keskisuutimista (muualta lämpöisempää) - vaatii aika aktiivista räpläystä.
Kengät tahtoo myös paahtua vaikka lasille kaikki tyrkyllä - ilmeisesti kennossa lämpö aina isolla vaikka ei ilmaa läpi menisikään (hohkaa). vm. 07-13 ja ihan manuaalisäädöin, automatiikkaa ei mk7:ssa (3rd gen) tainnut koskaan ollakaan.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: T-Cat - 2.01.2019 kello on 22:21
^
Kuulostaa samalta kuin -05 mallissa.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: LRC - 3.01.2019 kello on 22:42
Hyvä aloitus näin noviisin kannaltakin, suurin osa fiiateja jonkin verran fordeja ja pikkuriiksen mb alustoja??? Aloittelijalle melko mysteeri... voisiko kokeneet hieman avata asiaa?  itsellä ei kokemusta asunto autoista ja kokemus autoista jo pidempi aikaiset kokemukset 3,0 l paheksutusta baijerilaisesta 3 x 10 v, hiukan olen taipuvainen ajattelemaan 3,0  litran fiatien perään vs 2,3 yms, olenko hako teillä?
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: kimi - 3.01.2019 kello on 23:16
Hintakysymys tuo on toisen vaiheen rakentajalle. Suurimmalle osalle alustan merkillä ei ole merkitystä, tietty tehdas silloin ostaa mistä halvalla saa. Usein vielä tingitään esim. koneen ja muun tekniikan osalta. Säästyy painoa ja hintakin taas laskee.
Onhan alustatoimittajia muitakin, todella pienillä osuuksilla esim. Renault, WV, Iveco ...

Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: LRC - 3.01.2019 kello on 23:41
Kiitos  ;Dvastauksesta. Voisiko tehdä johto päätöksiä, että meitä johdatellaan tihettyihin alustoihin? Omassa veneessäni on Cummins qsb 5.9 jolla todettusi on mahdollisuus päästä yli 20 000 tunnin käyttö tunteihin meri olosuhteissa suositulla moottorin kierros luvulla. Olen baijerilaisella aina ajanut aina uudesta lähtien noin 200 000 km ja lähes öljyn vaihdoilla ja vaihtanut uuteen ja koskaan ei ole ongelmia ilmennyt ja uudet omistaja olleet tyytyväisiä

Missä siis oikeasti ovat eroavaisuudet eri valmistajien alustoissa??? Kuvista voi nähdä että kitattu on sieltä ja täältä ja sekin on ok, mutta paskan jauhanta ei! Rehellisyys maan perii...Kiitos.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: Karabiilisti - 4.01.2019 kello on 07:50
Alustojen käyttömäärät ei kerro hyvyydestä mitään...
ne kertoo vaan siitä millä alustalla saa parhaan katteen eli rahaa kilisemään valmistajan taskuun.
Jos toinen on 3keur halvempi ja teet vuodessa 10000 autoa niin se on paljon säästöä se....

Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: armas ujomieli - 4.01.2019 kello on 08:35
Ajossa ainakin Ransuun kunnolla enempi lämpöä tulee pakkasilla. Toki Fiiun nokkapeite auttaa asiaa..
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: tsahkali - 4.01.2019 kello on 11:18
Ajossa ainakin Ransuun kunnolla enempi lämpöä tulee pakkasilla. Toki Fiiun nokkapeite auttaa asiaa..

Tuossa olet oikeassa.
Ransun lämmöt pysyy hyvin tasaisena +40......-40
Kuumemmasta ei ole kokemusta ja -40 jälkeen pitää käynnistää Weba, tai ajaa pienemmällä vaihteella.
Ne etuikkunen suuttimet ei oo ihan parhaat.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: 88k5 - 4.01.2019 kello on 12:21
Lisää koppivertailu kun otsikko sen sallii vaikka lämpimyydestä ei kyse - nyt ergonomiasta  :D

Laittakaapa rehellisesti puolia molemmista merkeistä.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: tsahkali - 4.01.2019 kello on 12:38
  • tällaiselle honkkelille sen sijaan viatista löytänyt jalkaosastosta huonompia puolia; pedaalit italialaisesti keskellä autoa ahtaasti kun pyöräkotelot syövät jalkatilaa paljon.
Muistelen, että ainakin wanhemmassa Viiatissa istui 'poikittain'.
Penkki ja polkimet ei olleet linjassa varmaan sen takia, että eteen saisi 3 istumapaikkaa.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: El Maco - 4.01.2019 kello on 13:58
Fiiatissa vakionopeussäädin pakollinen, ainakin 02-06 kopassa. Vasenta jalkaa kun ei mahdu oikomaan suoraksi kuin apparin puolelle ojentelemalla ja tasaisessa maastossa se ei ilman vakkaria oikeen onnistu. Fordista en tiedä, mutta ainakin volkkareissa jalkaa on mahtunut oikomaan polkimien välistä
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: megaman - 4.01.2019 kello on 14:36
Omassa Boxerissa/Ducatossa lämpötilan säätäminen ajossa sopivaksi on äärimmäisen vaikeaa.

Mulla oli aikoinaan uusi P100 Ford, jossa toinen jalka oli jäässä ja toinen tulessa.  ;D
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: retkeilijä - 4.01.2019 kello on 16:50
Ducato 06:  kääntöpenkit liian korkeat (akku alla) ja tuulilasin yläreuna liian alhaalla, viikset liian kaukana ohjauspyörästä, käsijarrun kahva otti usein turvavyöhön.
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: kimi - 4.01.2019 kello on 17:01
Transiitin ajoergonomia sopii ainakin minulle (182cm) ja pidän penkin yläasennossa molemmista päistä vaikka on kääntölevyt alla. Kohtalaisen monipuoliset säädöt ja ei vaimokaan (162cm) ole yhdessäkään Transiitissa valittanut ajoasennosta mitään, hänellä ollut pakuja useita.

Fiateissa joita olen ajanut polkimet ovat olleet lähekkäin ja luonnollista ajoasentoa en ole löytänyt. Tuo poljinten ongelma on muissakin merkeissä, vuokrasin Renault Masterin yhdeksi viikonlopuksi ja ihmettelin alamäessä kun tuntui nihkeältä, no jalka oli sekä kaasu- että jarrupolkimen päällä.

Transiitin ilmasuuttimet on surkeat sekä tuulilasille, että sivulaseille. Lämmitettävä tuulilasi joka löytyy useimmista pakettiautoista on hyvä, asuntoautoissa en ole näitä nähnyt
Otsikko: Vs: Fiat/Ford hytti
Kirjoitti: ajuri - 5.01.2019 kello on 17:52
Meillä oli edellinen auto Transit.  Siinä sai mielestäni ihan ok asennon kuskin paikalta oon kuitenkin 191 pitkä. Transu oli 2002 mallin , siinä ei oikeataan muuta hytissä huonoa kuin vaihdekeppi penkkien välissä. No äänekäshän se oli mut olihan sillä jo ikääkin. Nyt tän hetken autona Dukato - 11 mallin.  Mielestäni juurikin noi polkimet mielestäni liian lähekkäin. Saan hyvän ajoasennon myös Dugatossa. Jos autossa olis sisäpuoliset integroidut verhot, niin silloin kiskot haittaisi näkyvyyttä tuulilasin yläreunassa. Äänieristettä pitäis kuitenkin laittaa pohjalevyyn sekä molempiin oviin 13 mm vahvaa Armaflexiä tarkoitus laittaa. Hyvä kosteuden kestävyyv sekä erinomainen ääneneristys kyky. Käytetää esim. teollisuuden ilmastointiputkien eristämisessä. A- pilaritkin voisi ehkä eristää. Kylmä kun tuolta tuntuu tulevan kovastikkin sisälle.