Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Mjv16 - 27.12.2018 kello on 12:29
-
Kuvan mukainen akku. Syksyllä hankittu. Pääsi tässä taannoin jännite tippumaan 11,7V ennenkuin huomasin että laturi ei ladannut akkua. Akku on ladattu tämän jälkeen pari kertaa muttei testattu miten kestää rasitusta. Mitä pidän ihmeellisenä oli, että täyteen ladattuna 13.7 -13,4V luokkaa akun jännite tippui kahdessa viikossa 12,9 Volttiin ja nuo akunkengät on olleet irti heti latauksen jälkeen. Eikö pitäisi mennä muutamia kuukausia ennenkuin jännite on tätä luokkaa??? Akku on lämpöisessä hallissa ollut koko ajan säilössä.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
-
Kannattaa katsoa alla oleva linkki:
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Akun lepojännite eri kuin latausjännite. Ihan kunnossa tuo noiden tietojen mukaan on.
-
Lepojännite on erinomaisen hyvä. Sehän tippuu tuolle tasolle melkeen heti kun lataus lopetetaan.
Itsepurkautuminen on isompaa lämpimässä kuin kylmässä, mielellään lataus parin kuukauden välein. Kylmässä akku menee nätisti puolikin vuotta lataamatta.
-
Minkälaisella laturilla ladattu? 12,9V kuulostaa korkealta lukemalta.
12,75V on uuden/hyväkuntoisen akun terve max. lepojännite.
Skootterin akku veti joskus herneet nenään, kun oli talven huonolla ylläpidolla. Poljinkäynnistyksel lä lähti kuitenkin käymään, mutta parin tunnin ajolla ei vielä jaksanut napista startata ja mittaristo oli välillä kuin joulukuusi. Napajännitettä näytti sammuksissa jopa 13,5V ja enemmän. Yö exiden älylaturissa teki akusta jälleen täysin toimivan. Thumb
-
Kaben omalla laturilla. Oisko joku 4 steppi laturi. 13,7 se lataa ja siitä alkaa lukema tippua. Tämähän on siis vapaa-ajan akku ei starttiakku.
-
Mulla on tällainen luntti tallin seinällä....
(https://karavaanari.org/kuvat/1545925670.jpg)
-
Mulla on tällainen luntti tallin seinällä....
(https://karavaanari.org/kuvat/1545925670.jpg)
Mikä lukema vaatii lataamisen? :-\
Milloin akku on ns. entinen, eli
täytyy astella akku kauppaan hakemaan uusi. :-\
-
Aakun luntti on hyvä. Thumb
Minä lataan uudemmankin akun, jos lepojännite laskee 12,3V. Silloin on yleensä ajettu lyhyttä matkaa, eli silloin kun sieltä otettu enempi kuin annettu.
Akku lienee vaihtokunnossa, kun startti pyörittää laiskasti latauksista huolimatta, webasto ei lähde tulille tai sammuilee jne. Ja latausjänniteen ollessa kuitenkin ok. :)
Tosin puhun taas starttiakun puolesta, en niinkään vaparin.
Uutta vaparia tuli joskus purettua sähköperämoottorill a. Seuraavana eli toisena kesänä saman akun kanssa ajomatka lyheni n. neljänneksellä, eli hiipumista horisontissa. Ei vaparikaan tykkää syväpurkauksesta.
-
Aakun luntti on hyvä. Thumb
Minä lataan uudemmankin akun, jos lepojännite laskee 12,3V. Silloin on yleensä ajettu lyhyttä matkaa, eli silloin kun sieltä otettu enempi kuin annettu.
Kun juttu meni starttiakkuihin, jatkan.
Ilmeisesti akutkin on yksilöitä? Opelissa edellisen akkun jännite oli yleennsä 12.3 V. vaiheilla kun aamulla nokkapellin avasi, uudesta asti. Noin 5-6 vuotta sillä ajoin. Mulla on tapana kerran vuodessa lämmittämättä käynnistää kovalla pakkasella, joka talvi lähti nöyrästi, joten ei kovin huono ollut. Nykyinen akku samalla laturilla yleensä on aamusella 12.8--12.6 V.
-
Vaihdoin kans kk sitten akun.
Kyllä se vielä käynnisti syksyn pakkasilla mutta Weba ei enää suostunut pyörimään, piti napsauttaa lisäsähköt päälle.
Jännite laski parin tunnin radionkuuntelulla tolkuttomasti ja aamulla tilanne oli mikä oli.
Oli Boschin akku, eikä montaa vuotta pyörittänyt.
-
Boschin vapaa-ajan akku oli omassa käytössäni laadultaan ihan kuraa, käyttöikä oli noin puolitoista vuotta.
-
Ilmeisesti akutkin on yksilöitä?
Vaunun akut ovat muutaman viikon olleet kengät irti. Mittasin tuosssa äsken jännitteet, eka oli 13.07V. toinen 12.67 V. tämän mittarin mukaan.
-
Akku lienee vaihtokunnossa, kun startti pyörittää laiskasti latauksista huolimatta, webasto ei lähde tulille tai sammuilee jne. Ja latausjänniteen ollessa kuitenkin ok. :)
.
Mihin se huolto aina unohdetaan?
Minusta tuossa vaiheessa akulle suoritetaan huolto ja jatketaan käyttöä muutama vuosi ;D
-
Minun mittarilla akkujen lepojännite on yleensä tuossa 12,5v tietämissä aina ollut iästä riippumatta. Boschin 180A akku on ollut autossa n.4v ja hyvin löytyy vielä virtaa.
-
Mihin se huolto aina unohdetaan?
Minusta tuossa vaiheessa akulle suoritetaan huolto ja jatketaan käyttöä muutama vuosi ;D
Kuis se huolletaan? ::)
-
Mihin se huolto aina unohdetaan?
Minusta tuossa vaiheessa akulle suoritetaan huolto ja jatketaan käyttöä muutama vuosi ;D
Löytyy akkuvettä ja älylaturi kahdesta eri osoitteesta.
On jopa sellaisia akkuja, joista voi vedet omatoimisesti katsoa. Mitä vielä pitää tietää/tehdä? Mennä korkista sisään sukellukselle?
Mutta kun kohta on viimeiset 20 vuotta vai enempi on jankattu "huoltovapaista" akuista. Kaikissa ei ole avattavia korkkeja, ei edes reikiä ja pitääkö sitä kaikkeen edes loppukäyttäjän sekaantua?
;D
Edit: Citikan C5:ssa oli vartan alkuperäisakku. Tarkistussilmä oli mustana ollut jo tovin. Teippien alta löytyi hankalasti avautuvat korkit ja sanottiin, ettei niitä saa mennä availemaan. Avasin korkit kuitenkin ja varmaan 7-8 desiä sain akkuvettä sopimaan. Parin kuukauden ajon jälkeen silmä oli muuttunut vihreäksi.
Noilla Vartan orkkis akuilla ovat parhailla ajelleet vissin 15 vuotta.
-
Kuis se huolletaan? ::)
Pistetään nestepinnat kohdalleen ja ladataan älylaturilla täyteen.
Toimii etenkin huoltovapaissa akuissa ;)
-
Löytyy akkuvettä ja älylaturi kahdesta eri osoitteesta.
On jopa sellaisia akkuja, joista voi vedet omatoimisesti katsoa. Mitä vielä pitää tietää/tehdä? Mennä korkista sisään sukellukselle?
Mutta kun kohta on viimeiset 20 vuotta vai enempi on jankattu "huoltovapaista" akuista. Kaikissa ei ole avattavia korkkeja, ei edes reikiä ja pitääkö sitä kaikkeen edes loppukäyttäjän sekaantua?
;D
Edit: Citikan C5:ssa oli vartan alkuperäisakku. Tarkistussilmä oli mustana ollut jo tovin. Teippien alta löytyi hankalasti avautuvat korkit ja sanottiin, ettei niitä saa mennä availemaan. Avasin korkit kuitenkin ja varmaan 7-8 desiä sain akkuvettä sopimaan. Parin kuukauden ajon jälkeen silmä oli muuttunut vihreäksi.
Noilla Vartan orkkis akuilla ovat parhailla ajelleet vissin 15 vuotta.
Nuot hankalasti avattavat korkit on nimenomaan siksi, ettei akkua huolleta, vaan ostetaan uusi.
Ei kannata uskoa. ;D
-
Nuot hankalasti avattavat korkit on nimenomaan siksi, ettei akkua huolleta, vaan ostetaan uusi.
Ei kannata uskoa. ;D
Näin monesti on, kunhan piruuttani kysyin. :D
Kaikkia ei vaan tahdo saada edes auki.
En sitä Boschia vielä edes tutkinut, kun ei aikataulu antanut periksi.
Ja ainaskin nyt on uusi akku, joka toimii...