Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: anttila - 20.12.2018 kello on 21:19
-
Hei!
Hobby 2015 ohjekirja sanoo näin :
Vaunuun saa asentaa ainoastaan akkuja, joissa on
sidotut elektrolyytit (geeli- tai AGM-akku), ja vain
tehtaalla määrättyihin paikkoihin.
Akun napaan on kytketty älykäs akkuanturi (IBS), joka valvoo äärimmäisen tarkasti virran ja jännitteen muutoksia.
Huoltovapaa lyijyakku maksaa kolmasosan ohjekirjassa suositeltuihin verrattuna.
Ohjauspaneelissa on akkutyypille valinnat Standard ja Gel.
Voiko tuohon laittaa ihan perus huoltovapaan lyijyä sisältävän vapaa-ajan akun?
Kiitos jo etukäteen!
-
Laturi saattaa ladata liikaa ! Kannattais uskoa ehkä ohjekirjaa?
-
AGM
https://youtu.be/XJSNaWPXbSk?t=489
-
Jos siellä vaunussa on Dometikin muuntaja ja Toptronin DC(DC-laturi niin voit laittaa tavallisen akun.
-
Toptron EL480v1 näyttäisi tuo laturi olevan.
Testasin lyijyakkua. Latausvirta heitteli koko ajan 0A - 6A välillä. Akun jännite samalla tavalla 12-14v ja jäljellä oleva latausaika 2-10 tuntia ohjauspaneelissa.
Eli jotain vikaa tuossa nyt on. Vanhalla agm akulla näyttää järkeviä lukemia kun on verkkovirrassa.
-
Ja se 230v -> 12v on Truma aps 459-hf
-
Onko vaunussasi Alde ja tuleeko näyttöön käynnistettäessä Red Alert. Tätä esiintyy -15 ja -16 mallin Hobbyissä jos vaunu on irti sähköverkosta esim. 3 viikkoa ja käytetään ns. tunturikytkentää..
Kyseessä ei ole tuolloin akun vika, ratkaisuna tuolloin on akun kytkeminen pois käytöstä joko akkukotelon kytkimestä tai kengät irti navoista. Aldehan lähtee käyntiin Hobbyissa ilman akkua.
Tähän vaivaan ei huollotkaan ole muuta ratkaisua kertoneet.
Edit. Edelläkerrottu koskee Alde 3020.
-
On alde.
Hyvin se alde toki käynnistyi lyijyakullakin. Vanhalla agm akulla ilmoittaa low batt eikä käynnisty.
Ei liity alkuperäiseen asiaan mutta ei lähde tämä Alde 3010 päälle ilman akkua.
Erikoisesti tehty järjestelmä että lämmitys ei käynnisty muuntajan 230v->12v antamalla virralla vaan ainoastaan akun kautta, kun jännite on yli 11V.
Vai onko minulla Alden asetuksissa jotain vikaa? Täytyy myöntää että manuaali on lukematta...Asetuks et ovat entisen omistajan jäljiltä.
AGM akku on nyt ostettu. Vien iltapäivällä paikoilleen ja päivitän tilanteen tänne.
-
^
Myöhästyin :D
En tiedä minkä ostit tai edes kokoa.. itellä Euroglobe AGM (180Ah) ollut reilut 5v, ei pahaa sanottavaa huokeasta https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/1784-euroglobe-agm-akut
-
Mittaa, että heittääkö jännite Toptronin nastassa E1. Saatko kuvaa muuntajasta kun on hieman outo tyyppi minulle. Onko samanlainen kuin APS400:nen?
-
Oikea malli on aps 450. Tullut kirjoitusvirhe.
https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma_Katalog/2%20gb/energiesysteme_gb/aps_gb.html
-
Oikea malli on aps 450. Tullut kirjoitusvirhe.
https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma_Katalog/2%20gb/energiesysteme_gb/aps_gb.html
Jos en väärin muista niin toiminta ei ole aivan samanlainen kuin dometikin muuntajassa. Täytyy tarkistaa asia. Joko mittasit jännitteen?
-
Miten tuossa vaunussa on toteutettu akkujännitteen ja muuntajajänniteen vaihtuminen syötössä? Muuntajassahan ei ole akun syötön sisäänmenoa.
-
AGM akku asennettu. En mitannut jännitettä kun ei ollut mittaria vaunulla.
Ohjauspaneelissa jännite/latausvirta vaihteli samalla tavalla kuin lyijyakussakin.
"Joku" sanoi että näin se kuuluukin tehdä. AGM akku ladataan kuulemma sykäyksittäin.
En tiedä...varmaan se lyijyakku olisi toiminut ihan hyvin puoleen hintaan AGM akkuun nähden.
Seuraavan kerran vaunulle Joulun jälkeen ja testailu jatkuu asumalla vaunussa muutama vuorokausi. Toivottavasti ei palelluta :o
Miten tuossa vaunussa on toteutettu akkujännitteen ja muuntajajänniteen vaihtuminen syötössä? Muuntajassahan ei ole akun syötön sisäänmenoa.
Jaa-a. Tähän en osaa sanoa mitään muuta kuin että kun verkkovirran ottaa pois niin kyllä se käyttö akulle menee.
Mukavaa Joulua kaikille!
-
AGM akku asennettu. En mitannut jännitettä kun ei ollut mittaria vaunulla.
Ohjauspaneelissa jännite/latausvirta vaihteli samalla tavalla kuin lyijyakussakin.
"Joku" sanoi että näin se kuuluukin tehdä. AGM akku ladataan kuulemma sykäyksittäin.
En tiedä...varmaan se lyijyakku olisi toiminut ihan hyvin puoleen hintaan AGM akkuun nähden.
Seuraavan kerran vaunulle Joulun jälkeen ja testailu jatkuu asumalla vaunussa muutama vuorokausi. Toivottavasti ei palelluta :o
Jaa-a. Tähän en osaa sanoa mitään muuta kuin että kun verkkovirran ottaa pois niin kyllä se käyttö akulle menee.
Mukavaa Joulua kaikille!
Sanoit, että ei toimilämmitys kuin akulla?
-
Akku oli tyhjä ja lämmitys ei lähtenyt päälle. Herjasi Low Battery.
Ei kaasulla ei sähköllä vaikka verkkovirrassa.
Ohjekirjassa seisoo että jos akku alle 11V tai jotain sinnepäin ei lämmitys käynnisty.
-
Jaa-a. Tähän en osaa sanoa mitään muuta kuin että kun verkkovirran ottaa pois niin kyllä se käyttö akulle menee.
Mukavaa Joulua kaikille!
Jossain täytyy olla joku relepoksi.
-
Onko vaunussasi Alde ja tuleeko näyttöön käynnistettäessä Red Alert. Tätä esiintyy -15 ja -16 mallin Hobbyissä jos vaunu on irti sähköverkosta esim. 3 viikkoa ja käytetään ns. tunturikytkentää..
Kyseessä ei ole tuolloin akun vika, ratkaisuna tuolloin on akun kytkeminen pois käytöstä joko akkukotelon kytkimestä tai kengät irti navoista. Aldehan lähtee käyntiin Hobbyissa ilman akkua.
Tähän vaivaan ei huollotkaan ole muuta ratkaisua kertoneet.
Edit. Edelläkerrottu koskee Alde 3020.
Tällä vaivalla ei ole mitään tekemistä Hobbyn kanssa, vaan kyseessä on Alde 3020 ominaisuus/vika. Alhainen akkujännite/varaustila aiheuttaa tuon herjan.